גרסאת דסקטופ

יתכן כי קיים קשר בין לחץ דם גבוה ואלצהיימר

shutterstock_778461484

יתכן כי קיים קשר בין לחץ דם גבוה ואלצהיימר

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

חוקרים טוענים כי יתר לחץ דם במבוגרים עשוי לגרום להצטברויות של חלבונים במוח או להיווצרות קשרים לקויים במוח – שניהם גורמים ידועים למחלת האלצהיימר

זוהי תופעה מתועדת והגיונית מאוד כי לחץ דם גבוה הוא גורם עיקרי לשפע מחלות לב וכלי דם. כיום מחקר חדש מציעה כי יתר לחץ דם אף עשוי להשפיע באופן חריף על המוח שלנו – עד כדי כך, שאנו עשויים לפתח חלק מהגורמים העיקריים למחלת האלצהיימר.

לחץ דם גבוה מופיע כאשר הגוף נאלץ להשתמש בכוח רב, כדי לדחוף את הדם שלנו בתוך כדי הדם שלנו קדימה. לחץ דם גבוה גורם ללחץ ועומס על הלב וכלי הדם. הם חייבים כולם לפעול בצורה עזה יותר ועל ידי כך, מתעייפים ונשחקים מהר יותר. עם הזמן היעילות שלהם הולכת ופוחתת.

ככל שהזמן חולף, כך הרקמות של כלי הדם שלנו ניזוקות ובסופו של דבר, כולסטרול עשוי להצטבר בכלי הדם ולחסום את המעבר של מחזור הדם בעורקים שלנו (לחץ דם עשוי להתרחש גם בעקבות חסימות של כלי דם על ידי כולסטרול או סוכרים, בלי קשר לפגיעה קודמת במבנה של כלי הדם). כתוצאה מכך על הגוף שלנו לעבור אפילו קשה יותר כדי להמשיך ולקיים את הזרימה של מחזור הדם שלנו.

ככל שהנזק מחמיר, כך העורקים הופכים לצרים יותר ועל הגוף לעבוד קשה יותר. במצבים חריפים, אנו עלולים לפתח בעיות לב וכלי דם, הפרעות קצב ואף לסבול משבץ.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה מעיד כי אנשים מבוגרים הסובלים מלחץ דם גבוה, הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח הצטברויות של חלבונים במוח או לפגוע במבנה ו/או בתפקוד התקין של המוח – גורמים ראשיים להתפתחות תופעת האלצהיימר.

הליכי המחקר

המחקר כלל 1,288 משתתפים בגילאי 65 או יותר. 2/3 מהם נשים. המשתתפים עברו בדיקות לחץ דם ובדיקות שבוחנות את איכות החדות הקוגניטיבית שלהם מידי שנה.

החוקרים אף בחנו את ההיסטוריה הרפואית הספציפית של כל חולה ותיעדו את התרופות שהם נטלו באופן כללי.
על המשתתפים היה לאפשר לבצע נתיחה של המוח לאחר המוות, כדי לבחון סימנים של הזדקנות של המוח שניתן לבדוק רק בגופה, לרבות הצטברויות של חלבונים או קשרים לא בריאים במוח.

החוקרים מצאו כי המוח של אנשים שסבלו בממוצע מלחץ דם גבוה הכיל הרבה רקמות שמשבשות ואף חוסמות את זרימת הדם למוח כלומר, עשויות לגרום לשבץ. בנוסף, נמצאו במוח גם הצטברויות חלבוניות וגם קשרים לא בריאים ומסורבלים במוח.

הצטברויות חלבוניות וקשרים מסורבלים במוח עשויים להתרחש כאשר חלבונים במופקים בגוף באופן טבעי, נשברים, מזדהמים, מגיעים למוח ומשפיעים לרעה על הנוירונים במוח שלנו.

יש לציין כי הנזק שנגרם למוח בעקבות החלבונים הוא רק חלק מהבעיה: זרימת דם איטית למוח מונעת ממנו ליהנות מכמויות נאות של חמצן ומזון. הגוף אף מנקה אותו לעיתים רחוקות יותר. כתוצאה מכך כלל התפקוד של המוח מדרדר והרקמות שלו גוססות. התופעה הזו עשויה להחריף כל נזק שייגרם למוח.

איננה הוכחה ודאית

משום שמדובר במחקר שנערך לאחרונה והתמקד בצפייה בלבד, הממצאים אינם מוכיחים בהכרח כי קיים קשר בין לחץ דם גבוה לבין גורמים לאלצהיימר. עם זאת, קיימת הסכמה כללית כי המחקר מצא קשר בין לחץ דם גבוה בגיל מבוגר ובין הנוכחות של גורמים שתורמים להיווצרות האלצהיימר.

חשוב לזהות את היחס הספציפי בין לחץ דם גבוה ובין תפקוד קוגניטיבי. בעוד שהמחקר לא מספק הוכחה חותכת כי לחץ דם גבוה גורם לאלצהיימר, הוא כן מוכיח כי לחץ דם גבוה בוודאות יגביר את הסיכון להיווצרות דמנציה, אשר משפיעה על איכויות קוגניטיביות באנשים רבים.

במילים אחרות, יתכן ואיננו גורם ישיר המוביל לאלצהיימר, אך הוא אכן משחק תפקיד בהחמרת התפקוד הקוגניטיבי שלנו. מסיבה זו חוקרים רבים ממליצים לאנשים שסובלים מלחץ דם גבוה להקפיד ולשמור על מאזן תקין בכל עת, על ידי מניעה ממעוררים, מלחים ונטילת תרופות או תוספים שמסייעים לווסת את לחץ הדם שלנו.

מחקר שנעשה לאחרונה מציע כי לחץ דם גבוה לעת זקנה עשוי להעלות את הסיכון לדמנציה, בייחוד בעקבות פגיעה בכלי הדם באזור המוח, האטה בזרימה של מחזור הדם והיווצרות של חסימות שמונעות מעבר תקין של דם לאורך מערכת העצבים. כל עוד נדאג לשמור על לחץ דם תקין, נוכל להקטין את הסבירות להתפתחות תופעות מעין אלו.

ככל שלחץ הדם גבוה יותר, הנזק חריף יותר

המחקר כלל משתתפים בעלי לחץ דם ממוצע תקין יחסית; 134/71. עם זאת, יותר מחצי מהם סבלו מהיסטוריה של לחץ דם גבוה ו- 90% מהם נטלו תרופות ללחץ דם גבוה לפי מרשם.

לחץ הדם מורכב משני חלקים:

סיסטולי – כאשר הלב מתכווץ, פועם, שולח פולס חשמלי שמטרתו להניע את מחזור הדם קדימה. הגבוה יותר. לחץ דם סיסטולי תקין יעמוד על 90-140.

דיאסטולי – כאשר הלב במנוחה מאפשר לדם חדש להיכנס לתוכו כדי שיניע אותו שוב קדימה. לחץ דם דיאסטולי תקין יעמוד על 80-120.

החוקרים מצאו כי ככל שעולה לחץ הדם הסיסטולי, כך עולה הסיכון להיווצרות נזק לרקמות של כלי הדם בגוף ובמוח. לדוגמא, לחץ דם סיסטולי של 147 מגביר את הסיכון להתפתחות נגעים או פגיעות במוח ב- 46%!

נגעים ופגיעות במערכת העצבים עשויים להוביל לשבץ ותופעות נוספות, להשפיע על איכות הזיכרון, החדות, החשיבה וההתנהגות שלנו. אנשים רבים עשויים לפתח דיכאון וחרדה.

נשלוט ביתר לחץ דם כדי להאריך את חיינו

לחץ דם גבוה עשוי לגרום לבעיות בריאותיות רבות, אך ישנן דרכים רבות לווסת לחץ דם גבוה ואף למנוע אותו לחלוטין.

אם אנו מתמודדים עם יתר לחץ דם כיום, כדאי לנו להקפיד וליטול את התרופות שלנו.

בין אם אנו סובלים מיתר לחץ דם כיום או פשוט חוששים ממנו, כדאי לנו ליטול תוספי תזונה שמסייעים לווסת לחץ דם, להימנע מעישון, אכילה של שומני טרנס, מוצרי חלב, בשר, מלחים או סוכרים ולהקפיד על מזון בריא, שמסייע לנקות את כלי הדם שלנו (אבוקדו, זרעי צ’יה, דגים שומניים, אגוזים, אצות, ירקות ירוקים, עלים ונבטים ועוד).
גם פעילות גופנית היא חשובה לוויסות לחץ הדם שלנו: משקל תקין מקל על הפעילות של מחזור הדם שלנו ומונע היווצרות של לחץ דם גבוה. אף מומלץ להקפיד ולישון בין שבע לתשע שעות בלילה, כדי לייעל את תהליכי הניקוי של גופנו.
מה שטוב ללב טוב גם למוח, לכן כדאי לכם לטפל בשניהם באותו אופן.

עם זאת, יש לזכור כי מדובר בלחץ דם גבוה. לחץ דם נמוך עשוי להוביל לתופעות שונות לחלוטין ולרבות: עייפות, כאבי ראש, סחרחורות, נפילות ותאונות. כאשר אנו סובלים מלחץ דם נמוך, דווקא כדאי לנו לאכול יותר מלחים, אך עדיין מומלץ מאוד להקפיד על פעילות גופנית, לשתות הרבה נוזלים ולהימנע ממשאות כבדים.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

יתכן כי קיים קשר בין לחץ דם גבוה ואלצהיימר

חוקרים טוענים כי יתר לחץ דם במבוגרים עשוי לגרום להצטברויות של חלבונים במוח או להיווצרות קשרים לקויים במוח – שניהם גורמים ידועים למחלת האלצהיימר זוהי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן