גרסאת דסקטופ

כך נשמור על עצמות חזקות

shutterstock_145154674

כך נשמור על עצמות חזקות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

בריאות העצמות והשיניים כיום היא קריטית והמודעות רק הולכת ועולה. העצמות והשלד הם אלו שמחזיקים את גופנו באופן ממשי, בעוד שהשיניים שלנו משמשות אותנו ליהנות ממזון; לחוש טעמים ולפרק אותו בנוחות.

ככל שאנו מזדקנים, כך גם העצמות והשיניים שלנו מדלדלים. ללא טיפול והקפדה על תזונה נכונה ואורח חיים גופני, אנו עשויים לסבול ממחלות לעת זקנה וביניהן דלקות פרקים, בריחת סידן, שבירה והיסדקות של עצמות ובעיות שיניים עד אינספור.

כדי למנוע את רוע הגזרה, המהותי ביותר הוא ללמוד כיצד להזין את גופנו בכלים להם הוא זקוק, כדי לשפר ולשמר את הבריאות של העצמות שלנו בפרט וגופנו בכלל. אנו יכולים לבחור במאכלים שונים המכילים את הכלים להם הוא זקוק או ליטול תוספי תזונה שונים, המכילים את הכלים הללו באופן מרוכז.

נעשיר את גופנו בסידן

הסידן או הקלציום הוא המינרל המהותי ביותר עבור הגוף שלנו: נחשב למרכיב חיוני עבור בניית העצמות והשיניים כמובן, אך אף משפר את התקשורת בין השרירים והעצבים, מסייע בתהליך הפרשת הורמונים ובתהליכי הפירוק של השומנים והחלבונים. באמצעות פעולות אלה הקלציום תורם להפחתת רמות הכולסטרול בגוף.
כדי להימנע מבריחת סידן, עליכם לדאוג לספק לגוף שלכם כמויות יפות של סידן יום-יום. הכמות המומלצת עבור מבוגרים נעה בין 700 מ”ג ל- 1200 מ”ג ביום. אם אתם חשים כי העצמות שלכם הולכות ונחלשות, יתכן כי גופכם אינו מקבל את כמות הסידן הנחוצה לו ויש לבצע שינוי. אף יש לציין כי כאשר אתם אוכלים הרבה סידן בבת-אחת, הגוף יפריש חלק מהסידן החוצה דרך השתן משום שהמינרל נאגר בגוף עד לכמות מסוימת. לכן מומלץ להעשיר את גופנו בכמויות קטנות של סידן לאורך כל היום ולהימנע מארוחות מרוכזות וגדולות של סידן. באופן זה, תוכלו לנצל את מלוא הערך התזונתי של המזון שלכם.
ניתן למצוא סידן בכל הירקות הירוקים והעלים כגון בזיליקום, אספרגוס, ברוקולי, רוקט, עירית, תרד, ועוד. בנוסף, בכרוב, כרובית, דלעת, תאנים, חרובים, טחינה, תפוזים קטניות, שקדים, סויה, צנון, גזר, סרדינים ומוצרי חלב.
כאשר מדובר בטיפול נקודתי באוסטאופורוזיס, מומלץ לצרוך מזונות העשירים בסידן אך דלים בזרחן כגון: ברוקולי, תאנים טריות ומיובשות, אצות, עלים ירוקים, פטרוזיליה, אגוזי לוז, אגוזי ברזיל, קינואה, שיבולת שועל, יוגורט.

ויטמין D

ויטמין השמש הנשגב מעניק לגופנו הרבה מאוד אנרגיה ומונע מחלות רבות ולרבות דיכאון, סרטן ואף תופעות המתקשרות לעצמות כגון בריחת סידן. ויטמין D תורם בעיקר לספיגת הסידן בגוף שלכם; אחד מתפקידיו הוא לווסת את כמות הסידן בגוף ולדאוג לכמויות גבוהות של הוויטמין בדם בכל זמן: כאשר ישנה כמות יפה של ויטמין D בגוף, הוא דואג להפריש יותר חלבון במעיים הקושר אליו את הסידן ומונע ממנו “לברוח” דרך הכליות בשתן (הדבר גם מונע הצטברות של סידן בכליות; מונע אבנים בכליות). הוויטמין בנוסף לבלוטת התריס, מהווים מעין “שומרי ראש” של הסידן ובוחנים את כניסתו ויציאתו מהעצם באופן קפדני.
כאשר גילו את ויטמין ה- D, הדבר אירע ב- 1922, כאשר מחלת האוסטאופורוזיס הייתה בשיאה והרופאים שמו לב כי לכל הסובלים מהמחלה קיים החסך הספציפי. כך גם התגלה הקשר ה”צמוד” בין הסידן והוויטמין.
בנוסף, ויטמין D אף מסייע להביא להיווצרות גבוהה יותר של חלבונים בגופכם, אשר אף הם תורמים לבניית העצם ושומרים על האון שלה.
ויטמין D ניתן לצרוך בעיקר בדגים, ביצים, פטריות (במיוחד פטריות שיטאקי), קוויאר והשמש, תוך כדי שמירה על בריאות העור.

חלבונים

חלבונים הם אבני הבניין של העצם – 30% ממבנה העצם הוא חלבון, בעיקר חלבון הקולגן; המסייע לשמר את הגוף שלכם נקי מקמטים ובעל שרירים מתוחים, על ידי שימור הגמישות של רקמות העור והחיבור שלכם. הקולגן תורם את תכונות הגמישות והחוזק גם לעצמותינו ועל ידי כך, מסייע לתרום לחוזקן ובריאותן.
כדי להביא לרמות יפות של חלבון הקולגן בגופכם ובעיקר בעצמות שלכם, ראשית מומלץ לצרוך מרקים המכילים עצמות: כאשר מרתיחים את העצמות במים, הערכים התזונתיים שלהם נקשרים למים. כפי שהעצמות שלכם מכילות קולגן, כך כל עצם בריאה ומכך נובע כי אם תבשלו עצמות, תבשלו קולגן בפני עצמו. לאחר שהן מתרככות, אף בריא מאוד לאכול את העצמות עצמן.
ניתן למצוא קולגן גם בשום, פירות יער, דגים שומניים (סלמון, מקרל, טונה…), עלים ירוקים למיניהם, ירקות המכילים ליקופן כגון סלקים, עגבניות ופלפלים אדומים (הליקופן מאיץ את ייצור הקולגן).
כדי לשמר את התקינות והאיכות של הקולגן המצוי בגופכם כעת, מומלץ כי תזינו את גופכם בהרבה פירות וירקות כתומים כגון תפוזים, גזרים, דלועים ובטטות, המכילים כמויות יפות של ויטמין A ובטא-קורטן. גם ויטמין C הוא גורם עיקרי בבניית חלבון הקולגן בגוף, כך שכדאי להרבות בפירות הדר כגון לימון, אשכולית או תפוז.
הגוף מייצר פחות ופחות קולגן ככל שהאדם מזדקן, עד שהוא נותר עם מאגרי החלבונים הקיימים בלבד. עקב כך כדאי לנסות ולשמר את הקולגן הקיים בכם, כך שכאשר תפסיקו לייצר אותו – לא תרגישו את החסך במהירות.

פעילות גופנית

התעמלות בריאה מאוד לגופכם בשל שפע אספקטים: היא מווסתת את לחץ הדם לטווח ארוך, מנקה את הגוף שלכם מרעלים, מותחת ובונה מסת שריר וגורמת לכם לחוש ערניים ומאושרים יותר. כדי לשמור על העצמות והשרירים שלכם באופן מינימלי, מומלץ לבצע לפחות שעתיים וחצי של פעילות גופנית בשבוע. עבור שימור העצמות חזקות, איתנות ונטולות אוסטאופורוזיס, מומלץ לבצע את כל סוגי האימונים מסיבולת ועד כוח. זאת משום שכל אימון דואג לאזור אחר בגוף, לבנייה שלו ולשימור התפקוד שלו לאורך זמן. ההתעמלות תורמת לשימור צפיפות העצם ומחזקת את העצם עצמה, כך שתתפרק לאט יותר. השרירים אף הם מתחזקים, גדלים מסביב לעצמות ומגוננים מפני נפילות או נזקים שעלולים להיגרם לעצם ממקור חיצוני.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כך נשמור על עצמות חזקות

בריאות העצמות והשיניים כיום היא קריטית והמודעות רק הולכת ועולה. העצמות והשלד הם אלו שמחזיקים את גופנו באופן ממשי, בעוד שהשיניים שלנו משמשות אותנו ליהנות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאמני הכושר של הסלבים

הם סופגים צעקות, עצבים, מפתחים קשרים אינטימיים, ומכירים אותם באמת, בלי האיפור והבגדים הנוצצים. הכירו

דילוג לתוכן