גרסאת דסקטופ

סובלים מטרשת נפוצה? – היזהרו מטיפולי תאי גזע שאינם בטוחים

shutterstock_588146372

סובלים מטרשת נפוצה? – היזהרו מטיפולי תאי גזע שאינם בטוחים

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אנשים הסובלים מטרשת נפוצה עשויים להיות כה נואשים, עד שלעיתים יפנו לקצה השני של העולם במטרה לבצע טיפולי תאי גזע המצויים בגדר הניסוי. זוהי לא תמיד הבחירה הנכונה

בעודם מתמודדים עם תופעה חשוכת מרפא, אנשים הסובלים מטרשת נפוצה לרוב יפתחו נכויות, כאבים וקשיים רבים. כדי לחוות הקלה, פעמים רבות הם יחפשו טיפולים חדשניים המצויים בגדר סיכון ואינם אפשריים עבור כל כיס.

אחד מהטיפולים הללו (Hematopoietic Stem Cell Therapy או HSCT) כרוך במשיכת כדוריות דם לבנות ממח העצם של אדם הסובל מטרשת נפוצה. לאחר מכן, אותן כדוריות דם לבנות עוברות טיפול כימותרפי שמטרתו- לגרום להן לשכוח כי הן סובלות מטרשת נפוצה. בתום התהליך כדוריות הדם מוחדרות חזרה אל החולה, בתקווה כי הוא יתרום להאטת ההתקדמות של המחלה. HSCT נבדק במספר מחקרים והוא נראה מבטיח, אך הוא עדיין לא אושר על ידי משרד הבריאות והמזון של ארה”ב (FDA).

למרות זאת רבים הם החולים שנוהרים לנסות את הטיפול, שכן התקווה כי מדובר בתרופה היא מספקת עבור אנשים נואשים הסובלים מקשיי המחייה של המחלה.

כתוצאה מכך, נוצרה מעין תופעה תיירותית חדשה במהלך ארבע השנים האחרונות, לפי חוקרים מאוניברסיטת אוהיו.
התופעה מפרנסת הרבה טיפולי תאי-גזע שאינם מוכחים. רוב הפעמים אנשים יטיילו לכל רחבי העולם כדי לנסות פרוצדורות שונות, כל אחת וההבטחות שלה.
כיום, רק בארה”ב קיימות כ- 570 קליניקות שונות אשר מציעות טיפולים מעין אלו.

מבקרים רבים מדגישים את חוסר האתיות, הסכנה (שלרוב לא מכוסה על ידי הביטוח) ויוקר הטיפולים הללו, שלרוב מגיעים לאזור ה- 80,000$ לטיפול, לצד עלויות הטיסה והלינה.

חוקרים מאוניברסיטת אוהיו מעידים כי התופעה נוצרת בעיקר בעקבות ה”תקווה התרפיוטית” שהטיפולים מציעים. כאשר אנשים נאבקים במחלה חשוכת מרפא, התקווה היחידה היא כי דברים ישתפרו. אתה רוצה למצוא את התרופה. זוהי תגובה טבעית, ביולוגית ופסיכולוגית.

אף על פי שהחוקרים מסכימים כי טיפולי תאי-גזע אכן טומנים בחובם הבטחה להקלה והצלחה, יש לבצע מספר רב של מחקרים נוספים, כדי לבחון אם הם אינם מסכנים את החולה ואת האפקטיביות שלהם.

התוצאה היא שחולים רבים פונים לאזורים שונים של העולם, כדי לנסות ולמצוא כל תרופה אפשרית, בלי לשקול את היתרונות, לעומת החסרונות והסיכונים.

מטופלים מבזבזים סכומי עתק על כל טיפול, ללא שום הוכחה כי הוא אפקטיבי. ההשלכות עשויות להביא לקשיים כלכליים, כאבים ובזבוז זמן. ההמלצה הרווחת היא כי חולי טרשת נפוצה ראשית ישקלו כל אפשרות רפואית או אלטרנטיבית קיימת, טרם פנייה לגישות שעדיין מצויות בגדר ניסוי.

שינויי אורח חיים כגון הפסקת עישון, דאגה לתזונה בריאה, פעילות גופנית ושינה מרובה יסייעו להאט את התפתחות המחלה. כמובן שטיפולים אשר מאושרים על ידי משרד הבריאות בארצנו בפרט או משרדי בריאות בינלאומיים בכלל, כדאי לנסות ובהכרח – אם הם מומלצים על סמך מחקר.

כיום קיימים 12 פרויקטים של תאי-גזע, בהם קיימת תמיכה מצד הארגן הבינלאומי לטרשת נפוצה (NMSS). הארגון תמך ב- 68 מחקרים שהתבצעו לאורך 10 השנים האחרונות. בנוסף, הם שיתפו פעולה עם יותר מ- 70 מומחים במטרה ליצור הנחיות שיסייעו להאיץ את חקר תאי הגזע.

אם ניסיתם למצוא טיפולים חדשים, יתכן וגלשתם באתרים שונים המציעים להשתתף בניסויים אודות חקר תאי-גזע או לנסות טיפולים ייחודיים, הממומנים באופן פרטי או ציבורי. לא כל הטיפולים הללו מאושרים על ידי משרדי הבריאות השונים, המנסים למנוע את ה”מגפה”. בשנה האחרונה נסגרו שתי קליניקות בארה”ב המציעות טיפולים שאינם מאושרים על ידי משרד הבריאות ואף הוגשה תביעה נגד מרכז חקר תאי-הגזע בקליפורניה.

גם אם טיפול מסוים מאושר על ידי משרד הבריאות, מומלץ לבחון אותו לעומק: כיום קיימים טיפולים רבים אשר נבדקים בצורה פזרנית ופזיזה לא מביאה להרבה מסקנות או מידע ולכן, עשויה להוביל לסיכונים חדשים.

לפי סקרים, כיום רוב החולים יהיו מוכנים לסכן את חייהם במטרה לנסות ולשפר את איכות החיים שלהם.

אף ישנם סיפורים בעלי סוף טוב וישנם מטופלים שהעידו כי טיפולים כגון HSCT סייעו להם לקום מכיסא הגלגלים לאחר שנים רבות של ישיבה. חלק מהטיפולים מכוסים על ידי ביטוח וכדאי לבדוק אם הטיפול הספציפי שאתם בוחרים כלול בביטוח האישי שלכם.

כל טיפול מטרתו לסייע להקל או לרפא גורם שונה במחלה, בעוד שחלק מהטיפולים ישפרו רק חלק מהתופעות.

כל מדינה שונה, אך כיום קיימים שפע טיפולים של תאי-גזע ברחבי העולם; מרוסיה ועד מקסיקו. יש להישמר מטיפולים שמהווים תרמית ולא יותר, בייחוד משום שהם עשויים להחריף את מצבם הבריאותי של החולים.

מקורות:

Patients guide to treatments

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29791943

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5209342/

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

סובלים מטרשת נפוצה? – היזהרו מטיפולי תאי גזע שאינם בטוחים

אנשים הסובלים מטרשת נפוצה עשויים להיות כה נואשים, עד שלעיתים יפנו לקצה השני של העולם במטרה לבצע טיפולי תאי גזע המצויים בגדר הניסוי. זוהי לא

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן