גרסאת דסקטופ

שפעת הכלבים – למה חשוב שתחסנו את חיית המחמד שלכם עכשיו

shutterstock_275877062

שפעת הכלבים – למה חשוב שתחסנו את חיית המחמד שלכם עכשיו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כל מה שאתם צריכים לדעת על שפעת הכלבים המדבקת וכיצד להגן על חיית המחמד שלכם בשנה הקרובה

 

בפלורידה, בשנת 2004, הכתה מחלת שפעת הכלבים לראשונה: נמצאו כ- 24 כלבים שסבלו מסימפטומים מגוונים ולרבות שיעול, חום ונזלת. באותה שנה מתו כ- 8 כלבים מתוך קבוצת החולים.

כתוצאה מכך, החלו חוקרים וטרינריים לבחון את הנושא באופן יסודי יותר, שהביא לתגלית כי הכלבים היו נגועים בווירוס Influenza A (H3N8) – וירוס שפעת נפוץ, שניכר בציפורים, סוסים, חזירים וכמובן בני אדם.

האירוע בפלורידה תיעד את הפעם הראשונה, בה וירוס השפעת הצליח לעשות את דרכו לכלבים. עד אותה עת, וטרינרים האמינו כי כלבים פשוט עמידים בפני הווירוס. לא עוד.

כיום התופעה ידועה כגורם סיכון בינלאומי, אשר קריטי לחייהם של חיות המחמד האהובות. מאז המקרה שפעת הכלבים הוסיפה להחריף: בשנה האחרונה יותר מ- 100 כלבים כבר נפגעו מהמחלה בארה”ב. החוקרים טוענים כי ללא הגנה ו/או טיפול מתאים, הדבר עשוי להוביל למגפה בעולם הכלבים.

בעלי חיות-מחמד – אל דאגה

למרות ה”נורות האדומות” הרבות, הווטרינרים שלנו מאמינים כי אין סיבה להיכנס לפאניקה. נאמר כי שפעת הכלבים אכן הופכת לנפוצה יותר ויותר וכי היא מאוד מדבקת, אך היא קטלנית לעיתים רחוקות. שיעור התמותה של המחלה כיום עומד על מתחת ל- 10% מהחולים, כאשר רובם הם גורים צעירים, כלבים בדמי ימיהם או כלבים בעלי מערכת חיסונית חלשה מלכתחילה.

למרות זאת, יש לזכור כי עדיין מדובר במחלה מדבקת, שכדאי לבעלי החיות להיות מודעים אליה.

סימפטומים של שפעת הכלבים

השפעת עשויה להתבטא בשיעול, חום, אף מנוזל ורטוב מאוד, ירידה קיצונית באנרגיה ואובדן תיאבון. עם זאת, הסימפטומים עשויים להשתנות מכלב לכלב ואף ישנם כלבים אשר עלולים להיחשף לווירוס, אך לא להפגין את הסימפטומים של המחלה.

כלבים אשר נדבקים בווירוס השפעת עשויים לפתח שני סוגי תגובות:

• התגובה הבינונית – מתאפיינת בשיעולים ובנזלת. סימפטומים אלו לרוב נמשכים לרוב בין 10 ל- 30 יום וייעלמו בהדרגתיות.

• התגובה חריפה – מאופיינת לעיתים בחום גבוה והופעה מהירה של הסימפטומים. עשויה לגרום לדלקת ריאות. במצבים אלו הכלב עשוי לסבול מעיניים אדומות ודומעות, חוסר תיאבון קיצוני, חוסר-מנוחה, לפלוט דם בזמן השיעול ואף לסבול מקשיי נשימה משמעותיים.

חיסון לווירוס השפעת אושר לראשונה ב- 2009, על ידי משרד החקלאות של ארה”ב, אך החיסון אינו עמיד כלומר, איננו מונע הידבקות באופן מלא.

כלבים עשויים לפתח את המחלה כתוצאה ממגע של אף-אל-אף עם כלבים אחרים, אשר נגועים במחלה. הווירוס אף מועבר באוויר ולכן עיטוש או שיעול אחד עשויים להיות קטלניים. אם אנו מבחינים בכלבים שחשים לא בטוב, מומלץ לנו להרחיק את חיות המחמד שלו מהם וליידע את הבעלים שלהם בנושא.

כלבים עלולים לסבול מהמחלה בכל עת לאורך השנה, משום שהיא כה מדבקת עבורם: כל טיול בפארק כלבים או לצד כלבים רבים ולא מוכרים מהווה סכנה ממשית. אם אנו טסים עם הכלבים שלנו לחו”ל ובייחוד לארה”ב, מחובתנו לשמור על הכלבים שלנו בשבע עיניים, כך שהמחלה לא תפגע בכלבנו ואף תוסיף להתפשט בארצנו.

החוקרים מצאו כי עיקר מגפות השפעת כיום מתפתחות באזורי פרברים, משום שהכלבים רצים בהם באופן חופשי ונוהגים לשחק בלהקות לעיתים קרובות. כדי להקדים תרופה למכה, כדאי לנו לשים לב מי הם הכלבים שמשחקים עם הכלבים שלנו.

וירוס שרק מוסיף להתפתח

בשנת 2015, שיקגו סבלה מיותר מ- 1,000 מקרים שונים של שפעת הכלבים. ההתפרצות הזו העידה על התפתחות של זן שפעת חדש – H3N2 – שנתגלה בעבר באזור דרום קוריאה. זן השפעת הזה משפיע בעיקר על ציפורים ועם זאת, כיום ניכר כי גם על הכלבים שלנו להישמר מפניו.

בשנה שלאחר מכן, וירוס H3N2 נמצא גם בחתולים. משום שהמחלה מוסיפה להשתנות ולהתאים את עצמה לזנים שונים של יונקים, נשאלת השאלה אם הווירוס הספציפי הזה יצליח להדביק גם בני אדם?

כיום אין ראיות שמצביעות כי הדבר אפשרי, אך לפני 14 שנים לא ידענו כי הדבר אפשרי גם בכלבים: וירוס H3N8 היה לווירוס השפעת הראשון שנמצא בכלבים. הווירוס הזה הועבר לכלבים בעיקר מציפורים, מסוסים ומבני אדם. אם כך, האם H3N2 יצליח לעשות את הקפיצה מכלבים לבני אדם?

שפעת הכלבים היא כה מדבקת, שהדבר מדאיג בדיוק כמו שפעת החזירים ושפעת העופות. וירוס השפעת מצליח לעבור מוטציות באופן פשוט, כך שהוא מצליח להתאים את עצמו לסוגים שונים של יונקים יחסית במהירות. בעוד שחוקרים רבים טוענים כי אין לנו סיבה לדאגה, חוקרים אחרים טוענים כי כפי ש- H3N8 התאים את עצמו גם לכלבים, זוהי רק שאלה של זמן מתי H3N2 יעשה כמוהו.

לא פשוט לתפוס כי החברים הכי טובים שלנו סובלים ממחלה כה מסובכת. זאת ועוד, יתכן מאוד כי הכלבים עשויים לסייע לווירוס השפעת להתרבות ולהתאים את עצמו למגוון רחב יותר של יונקים.

השפעת אינה עוברת בקלות מציפורים לבני אדם ולהיפך, אך הכלבים הם זן שמצוי בדיוק באמצע: הם סובלים משני סוגי השפעת ואף נדבקים במחלה ביתר קלות. כתוצאה מכך, זנים שונים של וירוס השפעת עשויים לפגוש אחד בשני בכלבים, להחליף מידע גנטי ועל ידי כך – לייצר וירוסים קטלניים יותר, בעלי פוטנציאל להביא למגפה של ממש.

זן השפעת שתקף אותנו במהלך שפעת החזירים היה H1N1. הוא הביא למגפה בינלאומית שגרמה לתמותה של אלפיי אנשים. העובדה ששפעת החזירים ושפעת העופות הצליחו לעבור מחיות לבני אדם, ככל הנראה נבעה כתוצאה מהיכולת של מספר זני שפעת להיפגש, להחליף מידע וללמוד כיצד להתאים את עצמם לגוף האדם.

החוקרים מדגישים כי שפעת הכלבים מידבקת רק בין כלבים כיום, אך קיימת השערה שעם השנים יתכן כי תעבור גם לבני אדם.

חיסונים וטיפולים חיוניים

אפשרויות הטיפול בשפעת הכלבים הן רבות ומגוונות: החיסון נגד השפעת פועל נגד שני זני השפעת ואף נחשב לבטוח ואפקטיבי ברובו.

למרות זאת, עדיין מדובר בחיסון חדש יחסית, אשר מומחים אינם בטוחים כי יגונן על כל כלב. החיסון ניתן פעם אחת ואמור לספק הגנה לכלבנו מפני המחלה לאורך כל חייו.

וטרינרים מאמינים כי כלבים שלא עוזבים את ביתם; שאינם נחשפים לכלבים אחרים, לא בהכרח יזדקקו לחיסון הזה. כלבים שחיים באזור העיר, מטופלים או מסתפרים במוסד ציבורי או נוטים לפגוש ביונקים רבים חייבים להתחסן.

גם אם הכלבים שלנו נוהגים להישאר באזור הבית, כדאי לנו לשקול ולחסן אותם ליתר ביטחון. אם הכלב שלנו סובל מהמחלה כעת, מומלץ שנבחן את התסמינים שהוא מפגין ונפנה לווטרינר במהירות האפשרית. המחלה מאוד מידבקת ולכן כדאי לבודד את הכלב מחיות אחרות.

אם הכלב שלנו סובל מתגובה בינונית, עיקר הטיפול שלנו יכלול הרבה נוזלים ומנוחה, ממש כמו בני אדם. בחלק מהמקרים, הווטרינרים שלנו ירשמו לנו אנטיביוטיקה שתסייע למנוע החרפה של המצב. ברוב המקרים, רוב הכלבים יחלימו מהמחלה באופן מלא לאחר כשבועיים-שלושה.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

שפעת הכלבים – למה חשוב שתחסנו את חיית המחמד שלכם עכשיו

כל מה שאתם צריכים לדעת על שפעת הכלבים המדבקת וכיצד להגן על חיית המחמד שלכם בשנה הקרובה   בפלורידה, בשנת 2004, הכתה מחלת שפעת הכלבים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן