גרסאת דסקטופ

ארבע עובדות על הזעם הנשי – שיסייעו לנו לשמור על בריאותנו

shutterstock_696099586

ארבע עובדות על הזעם הנשי – שיסייעו לנו לשמור על בריאותנו

כעס עשוי להעצים אותנו מבחינה רגשית, אם נדע מה בריא לנו מבחינה רגשית וממה כדאי להימנע

עבור גברים, כעס נחשב לרגש גברי שהגיוני מאוד שיביעו לעיתים קרובות. לעומת זאת, החברה נוזפת בנשים לעיתים קרובות אם הן מביעות רגשות שכאלה.

נשים רבות מרגישות כי רגשות כמו כעס או עצבים הם אינם מקובלים, אך המסר התרבותי הזה עשוי להיות רעיל ולהשפיע באופן שלילי על הבריאות הפיזית והבריאות המנטאלית שלנו. כשאומרים לנו, בתור נשים, כי כעס הוא דבר רע שעשוי לגרום לאשמה להיווצר ולהצטבר, אנו עלולות להימנע מהבעת הרגש הזה בכלל.

בעוד שאיננו יכולים לשלוט באופן שבו אחרים מקבלים את הכעס שלנו – הידיעה כיצד אנו יכולים לזהות, להביע ולרתום את הרגש הזה לתחושה של עוצמתיות רגשית, היא נעלה ואף הכרחית, לשם קיום אורח-חיים בריא.

כדי ליהנות מהבריאות העוצמתית של הכעס, להלן כל מה שכדאי לנו לדעת עליו בתור גברים או נשים.

כעס הוא איננו רגש מסוכן

גדילה והתפתחות במשפחות שנושאות בתוכן קונפליקטים רבים היא אינה פשוטה מלכתחילה. כאשר בני המשפחה נוהגים “לטאטא את הרגשות שלהם מתחת לשולחן” או גרוע יותר – להביע אותם בצורה מוגזמת ואלימה – אנו עלולים לתפוס את הכעס כרגש מסוכן, שיש להימנע ממנו.

האמת היא שחיוני להבין כי כעס אינו פוגע באחרים. אבל… מה שכן פוגע באחרים הוא כיצד אנו מביעים את הכעס שלנו. כאשר אנו מבטאים את הכעס בצורה של התעללות פיזית או ורבלית באנשים שאנו אוהבים, אנו יוצרים בהם ובנו צלקות רגשיות, שיהיה קשה מאוד להתגבר עליהן בהמשך.

עם זאת, אם נביע את התסכולים שלנו בצורה שאיננה אלימה, אנו יכולים לבנות אינטימיות כנה ולסייע לתקן מערכות יחסים, שניזוקו בעבר כתוצאה מכעס שהובע בצורה מוטעית.

האמת היא שהכעס הוא מעין תמרור אזהרה, שמטרתו לספר לנו כי התייחסו אלינו בצורה שאיננה בסדר או פגעו בנו בצורה מסוימת. כאשר אנו איננו מרגישים אשמים באשר לכעס שלנו, אנו יכולים לשים לב לצרכים שלנו, לפתח טיפול-עצמי-אישי ולדעת כיצד להביע את הצרכים שלנו בצורה טובה יותר, שתמנע תחושות של כעס, תסכול או חוסר אונים בעתיד.

אם נסתיר את הכעס – אנו נישא בתוצאות

האמונה כי כעס הוא רעיל עשויה לגרום לנו “לבלוע” את הכעס שלנו. עם זאת, אם נסתיר את הרגש הזה, אנו נסבול מהשלכות שליליות רבות; האמת היא שכעס כרוני מקושר לבעיות בריאותיות רבות כגון נדודי שינה, חרדות ודיכאון.

כעס שנותר מבעבע על פני השטח או פשוט איננו מובע כלל, עשוי להוביל להתנהגויות לא בריאות כגון שימוש מוגזם בסמים ו/או אלכוהול, אכילה מוגזמת או בזבזנות-יתר.

כאשר איננו חשים בנוח באשר לרגשות שלנו, כדאי לנו לנסות ולהרגיע אותם באמצעות אהבה, תמיכה וחברות. כאשר אנו נמנעים מהחיוביות של העולם והאנשים שאוהבים אותנו, אנו עלולים ליפול לאלטרנטיבה שתשתק את הרגשות שלנו לחלוטין.

אנו נשמור על הרגשות שלנו בריאים אם נבטא אותם ולא נדחיק אותם לעולם. גם אם אנו מרגישים שלא בטוח לדבר עליהם, כי אנו עלולים לפגוע במישהו אחר או בנסיבות מסוימות, אנו חייבים להוציא את התחושות השליליות החוצה – שכן אם נקבור אותן בפנים, אנו נדחיק את הרגשות שלנו ונמצא רק כהות חושים.

אם אנו מרגישים כי אין לנו את היכולת לבטא את הכעס שלנו בפני אדם ספציפי או קבוצה מסוימת, כדאי לנו לנסות ולהוציא את הכעס באמצעות התרפקות על יומן, שירה, מדיטציה, פעילות גופנית או אפילו פנייה לפסיכולוג, שיסייע לספק דרכים איכותיות להתרוקנות מתסכולים וכעסים.

כעס מתקשר פעמים רבות להשלכות מסכנות רגשית

אם אנו נסתמך על הכעס שלנו והיכולת שלו לשנות את העולם שלנו לטובה, אנו נחוש חסרי אונים, עצובים ומאוכזבים, בעיקר אם למרות הכעס שלנו – הכול נשאר אותו הדבר; אנשים חוזרים על דפוסים מעיקים, מצבים לא משתנים והחיים מרגישים תקועים.

אם כך, כדאי לנו לשנות גישה: לפני שאנו מתעמתים עם מישהו, כדאי לנו לשאול את עצמנו “מה אני מקווה הרוויח מהאינטראקציה הזו?” ו “כיצד אני ארגיש אם שום דבר לא ישתנה?”.

איננו יכולים לשנות אנשים אחרים או להכריח אותם להשתנות. בעוד שלעיתים ההבנה הזו מתסכלת בפני עצמה, לעיתים הידיעה מה אנו יכולים או איננו יכולים לשנות עשויה לתרום להקלה גדולה.

אם נלמד לשחרר את השליטה ולאפשר לחיים לזרום, לעיתים לזהות כי ישנם אספקטים בחיים שעלינו ללמוד לקבל וישנם אספקטים שעלינו להתאמץ כדי לשנות לטובה – נוכל למצוא מסלול חיובי בטוח ופרודוקטיבי יותר ואף לאמץ יותר שלווה בחיים שלנו.

דרכים בריאות להביע את הכעס שלנו

אם נשתמש בהצהרות של “אני”, יהיה לאחר הרבה יותר פשוט להבין כיצד אנחנו מרגישים, מה אנחנו רוצים ולהגיב לכך בהתאם.

אם ניקח אחריות על הרגשות שלנו, נוכל להרגיע את צרכי ההתגוננות של האחר, כך שיוכל לקבל את מה שאנחנו אומרים. נסו לומר כי “אני כועס/ת כי…” או “אני מתוסכל/ת כי…”. כדאי לנו לנסות ולהביע את עצמנו בצורה רגועה, ממוקדת ותכליתית. באופן זה לאחר יהיה הרבה יותר פשוט להבין אותנו, למה אנו זקוקים ולהגיב לכך באופן איכותי.

אם איננו יכולים להתעמת עם האדם, הקבוצה או הארגון שגורמים לנו לחוש כעס, אנו יכולים להפנות את האנרגיה הזו למקורות בריאים וחיוביים יותר כגון פרודוקטיביות בעבודה, חברתיות, התנדבות קהילתית, השקעה בלימודים ועוד. כאשר אנו מנתבים את הרגשות שלנו למקור חיובי, אנו מעצימים את עצמנו בכל תחום ומתמלאים רגשות חיוביים בהתאמה.

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

ארבע עובדות על הזעם הנשי – שיסייעו לנו לשמור על בריאותנו

כעס עשוי להעצים אותנו מבחינה רגשית, אם נדע מה בריא לנו מבחינה רגשית וממה כדאי להימנע עבור גברים, כעס נחשב לרגש גברי שהגיוני מאוד שיביעו

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן