גרסאת דסקטופ

דיאטה ללא גלוטן בעד ונגד

גלוטן בעד ונגד

דיאטה ללא גלוטן בעד ונגד

“חלב עושה בעיות בקיבה, הלחם מנפח והבשר יעלה לכן את הכולסטרול בדם” כל אלו משפטים שוודאי שמעתן, ועם הזמן הם הולכים ומתרבים. לכל השמועות מצטרף הגלוטן המאיים. רבים נמנעים ממנו, חלקם בגלל השם “הדביק” שלו והרצון לרדת במשקל, חלקם בגלל אי סבילות לגלוטן וחלקם מתוך רצון לאכול בריא ונכון. האם השם ה”רע” שקיבל הגלוטן מגיע לו? האם כל מה שאומרים נכון?

מי אתה, גלוטן?

מה זה בכלל הגלוטן הזה שכולם חוששים ממנו? גלוטן הוא חלבון שנימצא בעיקר בדגנים, חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. אותו חלבון הוא למעשה תערובות של גליאדין וגלוטנין (חלבונים). גלוטן קיבל את הסטיגמה שלו עוד מהשם שלו, באנגלית-  glue – דבק, וזה אכן נכון. חלבון הגלוטן הוא האחראי לגמישות מרקמו המיוחד של הלחם. למעשה הגלוטן מאפשר את ההדבקה של מרכיבי הקמח והפיכתם לבצק שאנחנו כל כך אוהבים. על מחלת ה”צליאק” ודאי כולכן שמעתן, אותה מחלה מלווה ברגישות גבוהה לאותו גלוטן. הצליאק היא מחלה אוטואימונית של המעי הדק ומופיעה בקרב 0.5 אחוז עד אחוז אחד מהאוכלוסייה בלבד. חלק מתסמיני הרגישות באים לידי ביטוי בגזים חמורים, כאבי בטן, שלשולים, חולשה בגוף, אנמיה, מחסור גדול של ויטמנים והפרעות גדילה בהיתפתחות בקרב ילדים. ובחלק מהמקרים אין תסמינים כלל וגילוי המחלה יכול להיות מקרי בהחלט.

למה כל כך מפחדים ממנו?

חלק מהאנשים שבוחרים להימנע מחלבון הגלוטן עושים זאת בעיקבות תוצאה של בדיקה שהעידה, על מחלת הצליאק. חלקם מתוך אמונה כי חלבון הגלוטן כלל לא בריא, וחלק אחר מתוך ידיעה ברורה  שוויתור על גלוטן הוא מה שיוביל אותם למשקל הנוצץ. ובכן לא כך הדבר. מסתבר שאם אינכם חולים בצליאק או סובלים מכל רגישות שהיא לגלוטן. אין כל סיבה להימנע ממנו. הוא אפילו מועיל.  

המרבה בגלוטן מרבה בסיבים

כפי שהבנו גלוטן מסתתר במזונות רבים. ביניהם הדגנים המלאים, החיטה המלאה, השיפון, שיבולת השועל והכוסמת. המשותף לכולם הוא ריבוי הסיבים התזונתיים, כמות הויטמינים והמינרלים. סיבים תזונתיים טובים לנו למערכת העיכול ויותר מזה מעניקים תחושת שובע, הורדה משמעותית שלהם מהתפריט היומי שלא לצורך עלולה להפחית את תחושת השובע ובתפריט כזה קצת יהיה קשה להחזיק. רבים חושבים שאם ימנעו מגלוטן יורידו במשקל, והדבר נכון, ישנם מוצרים שמכילים גלוטן ואינם בריאים לנו כמו פיצה, בורקסים ומאפים למיניהם. אך הסיבה להשמנה אינה טמונה בגלוטן אלא בכמות הסוכרים והשומנים שחבויים בהם. וותרו על מזונות עשירים בשומנים וסוכרים ואכן תרדו במשקל. אל לא על חשבון הסיבים הטובים.

לכל דבר יש מחיר

 בתפריטים נטולי גלוטן נדרשת כמות השקעה של זמן ובעיקר כסף. כדי להיערך עלינו להכין מאפים לרכוש רכיבים מיוחדים ולפעמים הדבר עלול לגבות המון זמן. מעבר לזה, בשוק הפתוח ניתן לראות ולהשוות מחירים. מוצרים נטולי גלוטן יקרים יותר ולפעמים גם לא קיימים בכל הרשתות. אז אם אין רגישות לגלוטן, זה שווה את המאמץ והכסף?

כבר הבנו שבעולם שלנו אין קסמים או קיצורי דרך, כשרוצים לשנות אורח חיים למען בריאות, ירידה במשקל ותחושה טובה. רצוי לבצע שינויים קטנים. מעברים חדים כמו מניעת מוצרים מסויימים עלולה לפעמים לעשות הפוך ובשניה נמצא את עצמנו עם עלייה כפולה במשקל. איכלו מהכל גוונו והקפידו שלא להגזים בכמויות. אם אינכם סובלים מצלאיק ובכל זאת בחרתם להמנע מגלוטן שלבו בתפריט אכילה מרובה של פירות וירקות ובכך תזינו את גופכם בסיבים הנחוצים. זכרו, תהליך ירידה במשקל אמור להיות לטווח ארוך, להיות  נוח וכמובן מותאם לאורח חייכם. גם לחשקים הקטנים..

 

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

דיאטה ללא גלוטן בעד ונגד

“חלב עושה בעיות בקיבה, הלחם מנפח והבשר יעלה לכן את הכולסטרול בדם” כל אלו משפטים שוודאי שמעתן, ועם הזמן הם הולכים ומתרבים. לכל השמועות מצטרף הגלוטן

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן