גרסאת דסקטופ

האם פרוביוטיקה באמת בטוחה עבורכם?

shutterstock_522826450

האם פרוביוטיקה באמת בטוחה עבורכם?

 

כל מה שאתם צריכים לדעת על פרוביוטיקה ובריאות המעיים

פרוביוטיקה היא מילה כללית, המתארת את “משפחת פרוביוטיקה” – משפחה הכוללת זנים רבים של חיידקים חברותיים, המתגוררים לאורך המעיים שלנו ומסייעים לגופנו בדרכים מרובות: החיידקים הפרוביוטים מסייעים לנקות את המעיים מלכלוך, מסייעים להם בתהליך הבירור של המזון בין פסולת וערכים תזונתיים, מיישרים את דרכי המעי, תורמים לניפוח הצואה ואף מסייעים להילחם בחיידקים, וירוסים או פולשים למיניהם, שנקרים בדרכם.

אנשים רבים לא יודעים זאת, אך חלק גדול מהמערכת החיסונית שלנו, מצוי בדיוק במעיים שלנו. המעיים הם אף המקום ממנו רוב הערכים התזונתיים נספגים ומועברים למחזור הדם, לכן מדובר באיבר החיוני לבריאותנו.

הכמות של החיידקים הפרוביוטים בגופנו הולכת ופוחתת עם השנים, לכן כדאי לנו להעשיר את גופנו במאכלים שונים ותוספי תזונה המכילים אותם. מאכלים מוכרים הם הרבה יוגורט ומאכלים המכילים הרבה סיבים תזונתיים כגון אבוקדו, תאנים, אוכמניות, פטל, ארטישוק, קטניות למיניהן, במיה, אגוזים, קינואה ועוד.

לעומת המאכלים הללו, שקיימים בעולמנו שנים, כיום השוק מוצף בתוספי תזונה, אשר פעמים רבות אף מכילים פריביוטיקה – המזון שמקדם את הבריאות וההתפתחות של החיידקים הפרוביוטיים – , כגון חמוצים, חמוצים יפניים, מאכלים כבושים ללא חומץ סויה, מיסו, שום, בצל, ארטישוק ירושלמי, כרישה ועוד.

תוספי התזונה השונים מבטיחים להעלות את רמות החיידקים הפרוביוטיים ואף לסייע ולהקל או למנוע תופעות כגון מעי רגיז או קנדידה.

אבל כמה אנחנו באמת מכירים את התוספים שלנו?

מחקר חדש אודות בטיחות פרוביוטית

ביקורת שפורסמה לאחרונה מצאה כי מחקרים רבים מדווחים מעט מאוד מידע, אם בכלל, אודות הבטיחות של תוספי התזונה הפרוביוטיים.

החוקרים ממוסד הבריאות הלאומי של צרפת ומוסדות רפואיים נוספים ערכו את הביקורת והעריכו ממצאים של 384 מחקרים שונים אודות פרוביוטיקה, פריביוטיקה ושילוב של השניים.

שליש מהמחקרים הללו לא הכיל מידע על נזקים או תופעות לוואי. רק 2% מהם הכילו קווי בטיחות מנחים באופן מספק. רוב המחקרים שנכללו בביקורת לא דיווחו כיצד החוקרים הגדירו אירועים חריגים או חריגים באופן חריף. בנוסף, רובם לא תיארו את שיטות המחקר שבאמצעותן נאסף המידע.

מומחים מוחים בכעס ומאמינים כי על החוקרים לתאר באופן מפורט גם תופעות לוואי וגם מצבים חריגים בעת שימוש בפרוביוטיקה, פריביוטיקה או שילוב שלהם – במיוחד כאשר אנשים משתמשים בהם כדי להתמודד עם מחלות חמורות או כאשר הם מצויים במצב בריאותי לקוי (לרוב לשם חיזוק המערכת החיסונית).

מחסור במידע תורם לדאגות בריאותיות

מוסדות רפואיים אחרים מאששים את תוצאות המחקר ומביעים בוז כלפי מחקרים רבים שנערכו אודות תוספי תזונה פרוביוטיים כיום.
למען האמת, הכעס העיקרי נובע בעיקר משום שקווים מנחים אודות ביטחון, תופעות לוואי ומקרים חריגים עשויים לתרום לאישור של תוספי תזונה פרוביוטיים, על ידי משרד הבריאות (של ישראל ושל ארצות-הברית) ואף למימון ממשלתי של מחקרים מקיפים נוספים בנושא.

כיום רוב המחקר אודות פרוביוטיקה ממומן על ידי היצרנים של תוספי התזונה עצמם, לכן לא פשוט להאמין בו. כאשר נערך מחקר על ידי יצרנים, יש לתהות באשר לתקפות של התוצאות; אחרי הכול, היצרנים משוחדים במידת מה לנסות ולהציג את המוצרים שלהם כיעילים ובטוחים.

מחקר ממשלתי או פרטי, שממומן על ידי גורמים פרטיים שלא קשורים לעולם תוספי התזונה, איננו פשוט להצליח ולבצע: רוב הפעמים משרד הבריאות איננו מאשר אותו. כתוצאה מכך האנשים שזקוקים לתשובות, שעשויים להרוויח מהיעילות של תוספי התזונה הפרוביוטיים – נותרים עם סימן שאלה.

היתרונות והחסרונות האפשריים בעת נטילת פרוביוטיקה

רופאים מאמינים כי נטילת תוספי תזונה מסוימים פרוביוטיים עשויה לתרום לבריאותם של אנשים רבים. ישנן תופעות מסוימות, שפרוביוטיקה מקלה עליהן ואף מסייעת לרפא אותן ואף מתועדות במחקרים אשר מבוססים היטב. תופעות נפוצות כוללות מניעת אלרגיות בילדים, הקלה על קשיי עיכול ושלשולים. רבים טוענים כי פרוביוטיקה מסייעת להתמודד גם עם תופעות נוספות ולרבות תופעת המעי הרגיז, פטריות שמרים במעיים, פולשים או מזיקים במעיים ואף לתרום לחיזוק של המערכת החיסונית שלנו.

אף על פי שאין מחקרים שמאששים כי פרוביוטיקה מסייעת לשפר את הבריאות הכוללת שלנו, הרופאים מאמינים כי רוב האנשים יכולים ליטול תוספי תזונה פרוביוטיים בבטיחות. עם זאת, תועדו דיווחים אודות זיהומים שנגרמו לאנשים בעקבות תוספים פרוביוטיים. בחלק מהמקים הם היו חריפים.

רוב הפעמים המטופלים סובלים ממצב רפואי קיים או מצב רפואי שלא היו מודעים אליו, שמסביר את הזיהומים הללו. לרוב מדובר במערכת חיסון לקויה או בעיית מעיים מסוימת – שתי הסיבות העיקריות שעבורן נוטלים פרוביוטיקה מלכתחילה.

אם אתם נוטלים פרוביוטיקה כיום, עדיף להשתמש בסוג ומינון של פרוביוטיקה שהוכחו כיעילים להתמודדות עם מצבים ספציפיים או תסמינים מסוימים. מומלץ לחפש את המוצרים באינטרנט, לקרוא מחקרים אודותיהם, לבחור את המוצרים שהוכחו כאפקטיביים, לקרוא אודות החברות של המוצרים ולבחון מי מממן את המחקרים הללו טרם הרכישה.

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

האם פרוביוטיקה באמת בטוחה עבורכם?

  כל מה שאתם צריכים לדעת על פרוביוטיקה ובריאות המעיים פרוביוטיקה היא מילה כללית, המתארת את “משפחת פרוביוטיקה” – משפחה הכוללת זנים רבים של חיידקים

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן