גרסאת דסקטופ

הדיאטה תקועה? הכל על שלב הפלאטו

פלאטו תמונה מאמר

הדיאטה תקועה? הכל על שלב הפלאטו

את יוצאת להליכות, קוצצת ירקות, שותה מלא מים, סופרת קלוריות ומזיעה את חייך במכון והמשקל לא זז! מוכר לך? תכירי את השלב שכולנו לא מחבבות, שלב הפלאטו.

התחלתן דיאטה מלאות במוטיבציה, נרשמתן למכון, קיבלתן תפריט, והקילוגרמים מתחילים לרדת. הזמן עובר ואתן אכן מתמידות, אבל המשקל נעצר והקילוגרמים מסרבים לרדת. כנראה שאתם נמצאים בשלב הפלאטו. אל תתבלבלו, לא מדובר בפלאטו שרון, הפירוש ל”פלאטו” הוא מישור, דריכה במקום, העדר התקדמות או שינוי. זאת תופעה טבעית ושכיחה בכל תהליך ירידה במשקל. כשאנחנו מביאות את הגוף שלנו למצב של “דיאטה” אנחנו למעשה אוכלות פחות, מתאמנות יותר ומגיעות לגרעון קלורי שיאפשר ירידה במשקל. הגוף משיל את הקילוגרמים ומסתגל לתפריט החדש וברגע שהוא מתאזן הוא לא מאפשר ירידה נוספת במשקל. ואז בעצם נוצר לו שלב הפלאטו.

אבל למה זה קורה לי?

האטת קצב חילוף החומרים-

 כשאנחנו מרבות בדיאטות, מפחיתות משמעותית בתזונה, נקרעות באימונים, הגוף מפרש את המצב הנתון כמצב “השרדותי” ואז למעשה מתחיל לאגור שומנים לצורך השרדות. יותר מזה, ישנם מצבים שהגוף מאט את את תפקוד פעילות בלוטת התריס שלו, ויוצר חוסר באיזון הורמנלי.

כל יום אותו דבר-

לגיוון המזון יש חשיבות גדולה בתהליך בעיקר למוטביציה. תארו לכן שכל יום תוכלו את אותו ברוקולי עם אותו חזה עוף ואותו אורז. לגוף גם רצונות משלו, גם הוא רוצה להרגיש שכיף לו בתהליך. נסו לגוון, לכו על עקרון הצבעוניות. אם אתן נוהגות לחתוך לכן בדרך כלל בסלט עגבנייה ומלפפון. תחשבו צבעוני יותר. ישנם ירקות ופירות שאנו כלל לא חשופים אליהם ביום יום ולחלקם ויטמנים ומינרלים שתורמים לירידה במשקל. נסו להפחית את כמות הפחמימות מארוחה אחת במהלך היום (לא מכולן! גם לפחמימות המורכבות יש תפקיד חשוב. והן מספקות לנו את האנרגיה הנחוצה.) שלבו קטניות מגוונות, דגנים מלאים ושומנים איכותיים.

שתו כוס מים

אחת הסיבות שהמשקל שלנו נעצר הוא מחסור במים. למאזן הנוזלים תפקיד מאוד חשוב בירידה במשקל. ריבוי במים תורם לקצב חילוף החומרים שבגוף, מעניק תחושת שובע ומרווה.

אל תהיו עצלניות

אולי אתן מתאמנות מעט מידי או בעצימות נמוכה מידי? ואולי אתן לא מתאמנות בכלל? חשוב לשלב פעילות גופנית כדי לרדת במשקל. הפעילות הגופנית תורמת להאצת חילוף החומרים. אבל אל תתבלבלו. גם ריבוי ועודף פעילות לא תורם לירידה וחיטוב. בשני המקרים המצב לא אידיאלי. הגוף זקוק למנוחה כדי לבנות שריר מחדש. התשובה טמונה באיזון כמובן. ההמלצה מדברת על לפחות 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע. כמובן שאם בא לכן עוד, לכו על זה. אבל תדאגו גם לנוח.

את לא ישנה מספיק

כשאנחנו חוות לחץ וסטרס מופרש לנו בגוף הורמון הקורטיזול וכשהוא צץ הוא מעכב ומשבש לנו את כל המערכת ההומונלית ואיתה גם המטבוליזם. מה זה אומר? שכשאתן בלחץ הגוף מפריש חומר שמגן ושומר על הגוף ובכך מאט את הירידה במשקל. רוצות לרדת במשקל תשנו יותר, העניקו לגוף שלכם את המנוחה המספקת, תרגלו מדיטציות ותיצרו לכם סביבה שלווה.  

אז איך נפטרים מהפלאטו?

כמו בכל תהליך בחיים, גלו סבלנות. כשאנחנו יוצרים שינויים משמעותיים בחיים עלינו לזכור שלכל דבר יש את הזמן שלו, ולפעמים נדרשת הסתגלות. קחו לדוגמה- אדם שהתחיל עבודה חדשה, האם מיד הוא יודע הכל? האם הוא חווה הצלחה כבר בתקופה הראשונה? מקבל הערכה, העלאה בשכר? כך גם בתהליכי הורדה במשקל. תנשמו, תגלו סבלנות. נסו לשלב פעילות גופנית מאומצת יותר, תרבו במים, נסו לגוון, להכין צלחות צבעוניות יותר, להפחית פחמימות (לא בכל ארוחה), נסו להוסיף ירקות בכל ארוחה גם כנישנוש,  וודאו שאתן צורכות כמות חלבונים מספקת, ומשלבות שומנים איכותיים מהטבע. נסו לכתוב יומן אכילה, לפעמים אנחנו שוכחות ביסים שחטפנו בעמידה ולא שמנו לב. יומן האכילה יוצר סדר ומעניק לכם את התמונה המלאה. תמצאו לכם זמן למנוחה. והכי חשוב, גלו סבלנות, “רומא לא נבנתה ביום אחד”.  

 

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

הדיאטה תקועה? הכל על שלב הפלאטו

את יוצאת להליכות, קוצצת ירקות, שותה מלא מים, סופרת קלוריות ומזיעה את חייך במכון והמשקל לא זז! מוכר לך? תכירי את השלב שכולנו לא מחבבות,

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן