גרסאת דסקטופ

הפרשת הורמון גדילה שיביא לצמיחה מהירה

shutterstock_362501594

הפרשת הורמון גדילה שיביא לצמיחה מהירה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

גובה הוא נושא רגיש ואף מדאיג עבור אנשים רבים. ככל שהשנים עוברות, ניכר כי ילדינו הופכים לנמוכים יותר ויותר. גם במצב בו הגנטיקה הייתה אמורה להוכיח אחרת, ילדים נותרים בגובה שהוא יחסית נמוך.
רובנו נמוכים יותר כיום בשל שינויים בתזונה ובהרגלי איכות החיים המערביים שסיגלנו לנו. במאמר לפנינו נבחן כיצד נוכל לסייע לגופנו להפריש יותר הורמוני גדילה, כדי להצליח ולגבוהה ככל האפשר. עם זאת, יש לציין כי לאחר גיל ההתבגרות ההשפעה היא פחותה.

נדאג לתזונה נכונה מילדות

כיום כולנו יודעים כי תזונה היא חלק בלתי-נפרד מהחיים שלנו וכל מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו משפיע מאוד על אופן ההתפתחות, הגדילה, השימור והשיפור של גופנו. ככל שהגוף שלנו צעיר יותר, כך הוא עדיין רגיש ולכן, יכול לקלוט ערכים תזונתיים ולבצע תהליכים שונים באופן אופטימלי. מסיבה זו כדאי לנו להשתדל ולשמור על תזונה נכונה מגיל מוקדם ככל האפשר.
אנשים הסובלים מהשמנת יתר תמיד יתפסו כנמוכים יותר גם אם אין זה נכון. בנוסף, תזונה נכונה תסייע לתרום למראה האישי שלנו, לייעל את כלל התהליכים של גופנו, לרבות תהליכי הגדילה.

חומצות האמינו והחלבונים

החלבונים בגופנו מורכבים מחומצות אמינו, אשר מצויות במזון. בעזרת ויטמינים ומינרלים שונים, הגוף מפרק את חומצות האמינו ומייצר מהן חלבונים, שבהם הוא נעזר כדי לבצע שפע תפקידים בגופנו ולרבות להתריע למערכת החיסון כי נשקפת סכנה או מחלה בהם עליה לטפל, לייצר או להעביר מידע על אופן הייצור של הורמונים ומוליכים עצביים שונים בגופנו כגון הסרוטונין, הדופמין, האינסולין, GABA ורבים נוספים. ההורמונים והמוליכים העצביים בגופנו הם מהותיים לגופנו: באפשרותם להשרות עלינו מצב רוח טוב ורגוע, לתרום לחדות מחשבתית ולייעל שלל תהליכים גופניים שונים. לדוגמא, האינסולין תורם לפירוק יעיל יותר של הסוכרים בגופנו, כך שנוכל ליהנות מיותר אנרגיה זמינה (הסוכרים הם מקור האנרגיה הראשי של הגוף).

באותו אופן ישנם חלבונים המהווים רכיבים של הורמוני הגדילה והצמיחה בגופנו. ללא החלבונים גופנו לא יוכל לייצר את הרכיבים הללו (שאינם עומדים בראש סדר העדיפויות שלו) ולכן, כדי ליהנות מיתרונות החלבונים, מומלץ להקפיד ולהזין את גופנו ב- 0.8-1.5 גרם של חלבון על כל ק”ג שאנו שוקלים, בהתאם למספר האימונים שאנו מבצעים בשבוע.

החלבונים מצויים בעיקר בביצים, זרעים, אגוזים, אבקות חלבון, דגים, קטניות ודגנים מלאים.

הסידן

הסידן הוא המינרל שמרכיב את העצמות שלנו ותפקידו העיקרי הוא לסייע ולשמר את בריאות העצמות והשיניים לאורך השנים.
הסידן אף משפר את התקשורת בין השרירים והעצבים, משתתף בתהליך הפרשת ההורמונים ומסייע בתהליכי הפירוק של השומנים והחלבונים בגופנו. באופן זה הסידן אף הוא מעודד הפרשות של הורמונים כגון הורמוני גדילה.

הסידן לא נאגר בגוף בכמויות גדולות, לכן מומלץ לאכול מעט ממנו לאורך היום ולהימנע מאכילה של ויטמין C, אשר מגביר את ההפרשה שלו מחוץ לגופנו. לצד זאת מומלץ להימנע ממגנזיום, ברזל וזרחן לצד אכילת הסידן – משום שהמינרלים הללו נספגים באותו אופן ולכן מתחרים אחד בשני.

ניתן למצוא סידן בכל הירקות הירוקים והעלים כגון פטרוזיליה, בזיליקום, אספרגוס, ברוקולי, רוקט, עירית, תרד, ועוד. בנוסף, בכרוב, כרובית, דלעת, תאנים, חרובים, טחינה, תפוזים, קטניות, שקדים, סויה, צנון, גזר, סרדינים ומוצרי חלב. אף ניתן ליהנות מרמות יפות של סידן מתוסף תזונה.

האבץ

האבץ הוא מינרל אשר חיוני מאוד לגופנו; הוא תורם לבניית ה- DNA, מבקר ומייצר חלבונים בגוף מחומצות האמינו, מבקר ייצור והפרשה של הורמונים, שולט על מעל 300 אנזימים בגופנו ובעצם מהווה מעין שוטר תנועה המנסה להשליט סדר בגוף.

משום שהוא משתתף בתהליכי הייצור של החלבונים וההורמונים, הוא מהווה חלק קריטי מתהליך הייצור, ההפרשה והפעילות של הורמוני הגדילה בגופנו. אף ישנם מספר מחקרים המאששים כי ילדים ובעיקר בנים, אשר סובלים ממחסור באבץ, סובלים גם מקשיי גדילה והתפתחות.

מומלץ לאכול כ- 10 מ”ג של אבץ ביום בממוצע. ניתן לספוג אבץ דרך תוסף תזונה, אגוזים וזרעים (גרעיני דלעת, גריני חמנייה, קשיו, פקאן, צנוברים, שקדים…), שמרי בירה, מיסו, חיטה מלאה, שיפון, דוחן, קינואה, כבד, מוצרי חלב וביצים.

הורמון D

ויטמין D הוא הורמון, משום שבניגוד לוויטמינים, אנו יכולים לייצר אותו בגופנו ולא ליהנות ממנו רק ממזון או מהשמש.
לוויטמין D שפע תפקידים בגופנו אשר משפיעים על תהליכי ההתפתחות והגדילה: ראשית, ויטמין D תורם בעיקר לספיגת הסידן בגוף שלנו, אשר ביססנו כי מהווה חלק מהותי מתהליך ההתפתחות והגדילה של הגוף. ה”וויטמין” מביא להפרשה גבוהה יותר של חלבונים למעיים, אשר קושרים את הסידן אליהם ודואגים להשיב אותו למחזור הדם. באופן זה הסידן נשאר בגופנו זמן ממושך מהרגיל. ויטמין D אף דואג לווסת את כמות הסידן בגוף ולדאוג לכמויות גבוהות של המינרל בדם בכל זמן. בנוסף ויטמין D, לצד לבלוטת התריס בוחנים את כניסתו ויציאתו של הסידן מהעצם באופן קפדני.

ויטמין D אף מסייע לייעל את תהליכי הצמיחה שלנו על ידי האצת היווצרותם של החלבונים המתאימים בגופנו.
מחקרים מעידים כי ויטמין D מסייע למנוע השמנת יתר וכי מחסור של הוויטמין מקדם השמנת יתר באופן מהותי, לכן אם אנו מתקשים להרזות מומלץ לבחון את הרמות של הוויטמין בגופנו.
ויטמין D אף תורם למצב רוח רגוע ומאושר יותר ומסייע לחזק את המערכת החיסונית שלנו. כל הפעולות הללו תורמות לנפש בריאה בגוף בריא. ככל הגוף שלנו בריא וחזק יותר, כך הוא יכול לבצע תהליכים רבים ביעילות ולרבות תהליכים שאינם הישרדותיים, כגון תהליכי הצמיחה וההתפתחות שלנו.

ניתן למצוא שפע ויטמין D בעת חשיפה לשמש, לכן מומלץ לשהות בשמש לפחות 15 דקות ביום. בנוסף, אכילה של דגים, ביצים, פטריות (בעיקר שיטאקי), נבטי אלפאלפא, תוסף תזונה וקוויאר תעלה משמעותית את רמות הוויטמין בגופנו.

פעילות גופנית

פעילות גופנית תורמת לגופנו בכל אספקט אפשרי: היא מסייעת למערכת העיכול לפעול באופן איכותי ומבוקר, מייעלת את תהליכי ניקוי הרעלים, מביאה להפרשה של מוליכים עצביים כגון הדופמין והסרוטונין, מייעלת את תהליכי הניקוי של מחזור הדם, מאיצה את כלל תהליכי חילוף החומרים בגופנו (כולל תהליכי ייצור האנרגיה והחדות הקוגניטיבית), היא תורמת למראה מחוטב ותורמת להרזיה בריאה וכל אלו – הם תהליכים שמחזקים את גופנו.

ככל שאנו פעילים יותר, כך הדם בגופנו זורם מהר יותר. כאשר מחזור הדם מואץ, יותר דם מגיע לאיברים החיוניים שלנו כגון המוח, הלב והכבד.
משום שפעילות גופנית משפרת את הפעילות הכללית של גופנו, היא מייעלת באופן טבעי את תהליכי הצמיחה והגדילה: פעילות גופנית, בעיקר בשנות ההתבגרות, מסייעת למתוח את השרירים, העצמות וכלל הרקמות בגופנו. לכן אם נרבה להתאמן, נסייע לגופנו לגבוה.

מומלץ להירשם למכון כושר, לחוג או להצטרף לקבוצת ספורט ולבצע פעילות גופנית במשך שלוש פעמים בשבוע לכל הפחות, כדי ליהנות מהיתרונות של הפעילות הגופנית. פעילויות כגון יוגה, פילאטיס, ביצוע מתיחות, תרגול עם מתח או משקולות בגיל ההתבגרות, לרוב יביאו לעלייה טבעית בגובה.

שינה

במהלך השינה גופנו מתקן רקמות פצועות, מייצר תאים חדשים, מנקה את הגוף ומבצע שפע תהליכים כגון גדילה והתפתחות.
אם לא נישן די זמן, לא נממש את פוטנציאל הגובה שלנו: הורמוני הגדילה מופרשים לרוב בעת השינה. אף יש להדגיש כי המנוחה הגופנית אף היא מסייעת לחזק את גופנו ולאפשר לו לבצע פעולות שהן נמוכות יותר בסדר העדיפויות שלו, כמו הפרשת הורמוני גדילה.

אם אנו מתבגרים, כדאי לנו לישון בין 9 ל- 11 שעות בלילה, כדי לתרום להתפתחות מהירה ובריאה. לאחר גיל 20, מומלץ לישון בין שבע לתשע שעות בלילה, כדי לייעל את תהליכי ההתפתחות שלנו, שנמשכים עד גיל 30 בממוצע.

גם שעת השינה שלנו היא בעלת תפקיד מפתח בשינה: השעון הביולוגי שלנו מכוון את עצמו לפי השמש ביום-יום. ככל שהגוף מתוודע לחושך, כך אנו הופכים לעייפים יותר. שיא העייפות של הגוף בדרך כלל נע בין השעות עשר בלילה לשתיים לפנות בוקר – אלו הן השעות שבהן הגוף שלנו מבצע את תהליכי השינה בצורה האיכותית ביותר. כדאי לנו לנסות ולהירדם דווקא בשעות הללו, כדי שגופנו יתפקד באופן אופטימלי במהלך השינה.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

הפרשת הורמון גדילה שיביא לצמיחה מהירה

גובה הוא נושא רגיש ואף מדאיג עבור אנשים רבים. ככל שהשנים עוברות, ניכר כי ילדינו הופכים לנמוכים יותר ויותר. גם במצב בו הגנטיקה הייתה אמורה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן