גרסאת דסקטופ

חושבים בריא: כך חשיבה משפיעה על הבריאות

shutterstock_767781265 (1)

חושבים בריא: כך חשיבה משפיעה על הבריאות

אנחנו כבר יודעים שלמחשבות שלנו יש משמעות לגבי הדימוי העצמי שלנו, לגבי יצירת מציאות וגם לגבי איך שאנחנו נראים לסובבים אותנו, אבל ידעתם שהן גם משפיעות באופן ישיר על הבריאות שלנו?

לרוב כאשר אנו חושבים על אורח חיים בריא, הדברים הראשונים שיעלו למוחנו הם תזונה נכונה, ופעילות גופנית. אך לאחרונה נחשף הקשר הישיר שבין חשיבה חיובית לבין אורח חיים בריא. הקשר בא לידי ביטוי בעקבות הקשר הישיר והידוע בין הגוף לנפש. דוגמה מובהקת לכך היא שככל שנרגיש טוב יותר מבחינה רגשית, כך נרצה להשקיע יותר בבריאות הגופנית שלנו, ולהפך.

כבר בשנות השבעים, ד״ר רוברט אדר, מנהל יחידה לרפואה התנהגותית ופסיכוסוציאלית באוניברסיטת רוצ’סטר, ניו יורק גילה את המונח הנקרא״פסיכונוירואימונולוגיה״. מדובר בשילוב, קשר ישיר, בין הנפש לבין מערכת העצבים, ומערכת החיסון. הקשר מתרחש בדרך בה אנו חושבים, לבין מצבנו הבריאותי, ויכולתנו לרפא את עצמנו.

איך זה פועל?

מחקרים מהתקופה האחרונה מצאו קשרים עצביים בין המוח למערכת החיסון. מחקר מפורסם בתחום, שערכה הפסיכולוגית ד”ר סוזן סגרסטורם במשך כחצי שנה, בדק קבוצת סטודנטים בארצות הברית. הם נשאלו לגבי הציפיות לעתיד, ומהלימודים בפרט. נמצא קשר הדוק בין הציפיות של כל סטודנט לבין רמת התגובה החיסונית שלהם. (לאותם סטודנטים הוזרק חומר המפעיל תאים שנלחמים בוירוסים).

בנוסף, המערכת החיסונית של סטודנטים אשר העידו על אופטימיות הייתה חזקה יותר. ואילו סטודנטים שדיווחו על פסימיות, סבלו ממערכת חיסון פחות יעילה. המסקנה שעלתה מהמחקר הייתה חד משמעית: אופטימיות יכולה להועיל לבריאות ולמערכת החיסונית בפרט.

כך תטפחו חשיבה חיובית

חשיבה חיובית היא למעשה האופן בו האדם בוחר לראות את המציאות סביבו, ואת עתידו. אין זה אומר שצריך לעצום עיניים, ולהתעלם מהחלקים הפחות יפים שיש לעולם להציע, אלא להצליח לראות סיטואציות מורכבות באופן חיובי, ולנסות למצוא את הדרך לשנות את אותם דברים הדורשים שיפור.

על מנת להיפטר מהרגלים ישנים ומחשיבה שלילית, צריך לאמץ דפוסי חשיבה חיובית. לא מדובר בתהליך פשוט, ובמקרים רבים ניתן ורצוי להשתמש בעזרה. מקפצה מהירה ונפוצה בימינו היא הדמיון המודרך. באמצעות דמיון מודרך ניתן לאמן את המוח לחשוב בצורה חיובית.

אז איך עושים זאת? להלן דרכים מבוססות מדעית, איתן ניתן לקדם את הבריאות הגופנית, הנפשית, ואת החיים באופן כללי על יד דפוסי חשיבה חיובית והרגלים דומים:

  1. האטה של הזדקנות- מדיטציה. מדובר בטכניקה המעניקה פאוזה חשובה מרעשים סביבתיים ולחץ נפשי. וכאמור, ישנו קשר ישיר בין לחץ לבין תחלואה גבוהה.
  2. הארכה של תוחלת החיים- תציבו לכם מטרה. מדובר ביצר השרדותי שיכול להעניק בריאות טובה יותר. אנשים שהרגישו כי לחיים שלהם יש משמעות, כלומר הייתה להם מטרה, היו בריאים יותר.
  3. כך תשנו יותר טוב- תוקירו תודה. בסוף היום, רגע לפני שאתם מסיימים את היום הארוך, הקדישו מספר דקות וכתבו מילות תודה. פעולה זו תפיג את המתח הנפשי שלכם, ותגרום לשינה שלכם להיות איכותית ונינוחה יותר, ובהתאם לכך גם את היום למחרת.
  4. ייעול של טיפולים רפואיים- טפחו חשיבה חיובית. מחקרים רבים מצביעים כי אפקט הפלצבו אמיתי לגמרי, ויכול להשפיע משמעותית על מידת היעילות של טיפולים רפואיים. כאשר המטופל האמין כי הטיפול יהיה יעיל עבורו, גופו שיתף פעולה והראה סימנים מובהקים של הבראה מהירה יותר.
  5. תמנעו מחלות לב- תצחקו. מחקר שנערך בנושא מצא כי פעולת הצחוק מסייעת בהפחתה של לחץ, ואף מעלה את רמת הכולסטרול הטוב. בין אם הצחוק אמיתי או לא, הדבר יכול לצמצם משמעותית סיכוי לדלקות בעורקים, ולשפר את בריאות הלב.

ככל שתקדימו לאמץ לעצמכם חשיבה חיובית, תוכלו להנות ממגוון הרחב של השפעותיה  על אורח חייכם, על הבריאות שלכם, ועל מצבכם הרגשי. רבי נחמן מברסלב אמר את זה כבר לפני שנים בציטוט הידוע: ״אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך, וודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות”.

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

חושבים בריא: כך חשיבה משפיעה על הבריאות

אנחנו כבר יודעים שלמחשבות שלנו יש משמעות לגבי הדימוי העצמי שלנו, לגבי יצירת מציאות וגם לגבי איך שאנחנו נראים לסובבים אותנו, אבל ידעתם שהן גם

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן