גרסאת דסקטופ

טסים לחו”ל? כך תימנעו מחיידקים וחולי

shutterstock_1075355555

טסים לחו”ל? כך תימנעו מחיידקים וחולי

לפני שאנו עולים למטוס, כדאי לנו לשקול את שלושת הטיפים הפשוטים הללו – הם יסייעו לנו לשמור על אף נקי ועל יום בהיר וזורח

חג החנוכה ממשמש ובא ורבים מאיתנו ודאי ממהרים לעלות למטוס, כדי ליהנות מחופשה או לבלות עם בני משפחה בחו”ל. השהייה במטוס מביאה לקרבה לכל כך הרבה אנשים בחלל אטום, אשר עלולה לחשוף אותנו לאינספור חיידקים, עוד לפני שרגלנו נחתה על אדמה חדשה.

לכן, לפני שאנחנו מזמינים את הכרטיס, כדאי לנו לשקול את הטיפים הללו, כך שנוכל ליהנות מהחגים ולא לבלות אותם במיטה.

נהיה ערניים לסביבה שלנו

כדאי שנדע זאת כבר עכשיו – רמות הזיהום במטוס ממוצע, משתוות לזה של חדר מיון: אנחנו מצויים בסביבה עמוסה, מוקפים אנשים ופריטים שבהם אנשים נגעו, כאשר לכל אחד מהם רמת בריאות שונה. משום שאין לנו שום דרך לדעת אם מישהו סובל מזיהום או מחלה מסוימים, כדאי לנו להיות מוכנים לבלתי-צפוי.

עיקר המחלות שמופיעות באזור שדה התעופה והמטוס הן בדרך כלל שפעת או צינון, אך יש לציין כי תמיד קיים סיכוי שניתקל בפתוגנים חזקים יותר, שיהוו איום של ממש על חיינו. כאשר אנו טסים לאזורים כגון מזרח אסיה, דרום ומרכז אמריקה או יבשת אפריקה, כדאי לנו להיות ערניים לעובדה שאנו עלולים להיחשף למגוון רחב יותר של בקטריה, וירוסים ופטרת.

האמת היא שמחקר שפורסם לאחרונה בארה”ב, מצא כי רוב הנוסעים שטסו טיסות בינלאומיות וישבו במושב האמצעי במטוס, סבלו מדלקת בדרכי הנשימה. כאשר אנו יושבים ביחס צמוד למישהו שהוא חולה, בין אם הוא מפגין סימפטומים או לא, הסכנה להידבקות מטפסת ל- 80%.

החדשות הטובות הן, שהמחקר אף מצא כי רוב הנוסעים על המטוס, ייהנו מסיכון של פחות מ- 3% להידבק במחלה.

למרות זאת, כדאי לנו להקפיד ולהישמר מחיידקים ולכן, כדאי לנו להימנע מהמושב האמצעי או ממקום שסמוך לאדם חולה. גם דרכי אוורור חזקות מדי הן מסוכנות; האוויר בתוך המטוס איננו מתחלף ולכן, מומלץ להימנע מישיבה לצד פתחי אוורור או מיזוג. באותו אופן, כדאי לנו להפחית את החשיפה שלנו לחיידקים על ידי שימוש בג’לים לחיטוי, שמירת מרחק ממאכלים שנראים מחשידים ואף לשקול לשים מחסום בין דרכי הנשימה שלנו ובין העולם החיצון; כמו צעיף או אפילו מסכה.

בנוסף, כדאי לנו להקפיד להשתמש במגבונים ולנקות באמצעותם את המשטחים הקרובים אלינו כגון מגש האוכל, המושבים ומכשור שבו השתמשו לפנינו. מומלץ להימנע מאחסון מוצרים ובעיקר מזון בכיס המושב שלנו.

נשטוף את הידיים בכל הזדמנות ונחליף בגדים לאחר ההגעה ליעד

אם הידיים שלנו נגעו בדבר מה מזוהם ולאחר מכן אנו נגענו בפנים שלנו – אנו עלולים לסבול ממחלה שנובעת כתוצאה ממנו ולרבות שפעת, נגיף הסטרפטוקוקוס ווירוסים שונים המשפיעים לרעה על דרכי הנשימה שלנו.

משום שרוב האנשים נוגעים בפנים שלהם, בפה שלהם, באף ובנקודה בין העיניים בממוצע של 5 ועד 16 פעמים בשעה אחת בלבד (!), כדאי לנו להקפיד ולשמור על הידיים שלנו נקיות – ולשטוף אותן יחד עם מים וסבון לעיתים קרובות ככל האפשר. זוהי הדרך הטובה ביותר לחמוק ממחלה.

כאשר אנו שוטפים את הידיים שלנו, כדאי לנו להקפיד ולנקות גם בין הציפורניים ומתחת לציפורניים: אלו הם אזורים שבהם החיידקים אוהבים להתחבא במיוחד, משום שהם יודעים כי אנו מזניחים אותם לעיתים קרובות.

בנוסף, כאשר אנו מגיעים ליעד שלנו בבטחה, כדאי לנו לפנות שתי דקות מזמננו היקר ולהחליף בגדים: חיידקים ומיקרובים שונים, יכולים לדבוק בבגדים שלנו בקלות כאשר אנו בציבור ואין זה ברור, כמה זמן הם יישארו עליהם. משום שאין לנו שום דרך לגלות מהם המיקרובים שמצאו בית בבגדים שלנו כרגע, מומלץ להימנע מהם לחלוטין ולהחליף אותם ברגע שאנו יוצאים משדה התעופה.

נאכל בריא, נתעמל ונישן היטב טרם הטיול שלנו

לפני שאנו יוצאים למסע, כדאי לנו לחזק את המערך החיסוני שלנו באמצעות מזון בריא ומזין, פעילות גופנית מרגיעה ומעצימה ושינה ערבה ומתוקה.

נכון, מעט מחריד לחשוב כי אנו יושבים במטוס לצד כל כך הרבה אנשים, שעשויים להדביק אותנו בכל כך הרבה מחלות. עם זאת, גם כאן מדובר בכביש דו-סטרי – כדי שהחיידק יוכל לחדור לגופנו, על מערכת החיסון שלנו להיות חלשה וחסרת אונים בפניו. מערכת חיסונית חזקה תצליח על פי רוב להדוף חיידקים, גם כאשר הם נוכחים בכמות מאסיבית באזור בו אנו נמצאים. אם נבנה את החוזק של המערך החיסוני שלנו טרם הטיסה, הסיכויים גבוהים יותר כי נוכל להימנע מחולי במהלך הטיול שלנו ואף במהלך החורף הקרוב.

כדי לעשות זאת, כדאי לנו לשים לב למזון שאנו אוכלים על בסיס יומיומי ולהשתדל ליהנות ממאכלים טריים ומזינים, העשירים בסיבים. מזון מעובד או מזון המכיל הרבה חומרים משמרים איננו בריא ולכן, לא מספק לנו את הערכים התזונתיים החיוניים, שיסייעו לחזק את המערכת החיסונית שלנו. מסיבה זו כדאי לנו לשים לב למרכיבים שאנו אוכלים ולהקפיד ולשלב כמויות מסוימות של מזון טרי בשגרה שלנו.

ארוחת הבוקר היא דרך מצוינת לשלב מזון טרי ביום שלנו: פירות טריים, שייקים או מיצים סחוטים, ביצים, סלטים עשירים בירקות, נבטים ועלים ירוקים הם דרך מצוינת להעשיר את היום בבריאות. ארוחת הבוקר אף מסייעת לעורר את המטבוליזם שלנו. על ידי כך, נדע כי גם אם בחרנו לאכול מזון לא בריא בהמשך היום, כן תרמנו לגופנו מנה בריאה, שסייעה לגופנו לפתוח את היום בגישה חיובית.

עם זאת, תזונה בריאה היא רק חלק מתהליך החיזוק של המערכת החיסונית; כדי להביא לחוסן אופטימלי, יהיה עלינו להקפיד ולבצע פעילות גופנית על בסיס יומי: פעילות גופנית תורמת אנרגיה לגופנו ומסייעת לייעל את תהליכי הניקוי והטיהור שלו מפני חיידקים ומזיקים.

רובנו ודאי נוטים לדחות את הפעילות הגופנית מהיום למחר. כדי ללחום בדחיינות, כדאי לנו לנסות ולהתעמל ברגע שאנו מתעוררים: במקום לישון עוד חצי שעה או שעה, נפתח את הבוקר בצורה אנרגטית ומעוררת, שלא תשפיע על שגרת היום שלנו. באותו אופן, אנו יכולים לפנות מזמננו היקר ולבצע אימונים גופניים ב”חלונות” שיש לנו במהלך היום: סיימנו לעבוד מוקדם ואנחנו תמיד עוברים ליד פארק שיש בו מכון כושר? כדאי לנו לנצל אותו ולהתאמן. אנחנו לא יוצאים הערב בסוף? אז אפשר להקרין סרטון אודות התעמלות ולהתחיל לעשות ספורט.

איכות השינה שלנו אף היא קריטית טרם טיול גדול. אם נקפיד לישון היטב, נעניק לגוף שלנו די זמן להחלים, להתנקות ולתקן תופעות שונות בגופנו. אמנם לא פשוט להצליח ולישון היטב בעומס האינסופי של היום, אך כדאי לנו להשתדל ולישון בין שש לשמונה שעות טרם הטיול, כדי להעניק למערך החיסוני שלנו את הבוסט שלו הוא זקוק טרם הטיסה.

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

טסים לחו”ל? כך תימנעו מחיידקים וחולי

לפני שאנו עולים למטוס, כדאי לנו לשקול את שלושת הטיפים הפשוטים הללו – הם יסייעו לנו לשמור על אף נקי ועל יום בהיר וזורח חג

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן