גרסאת דסקטופ

יתכן כי חלב עתיר בשומן בריא יותר מחלב דל-שומן

shutterstock_520248940

יתכן כי חלב עתיר בשומן בריא יותר מחלב דל-שומן

מחקר חדש מציע כי מוצרי החלב הרוויים בשומן דווקא עשויים להיות בריאים יותר משחשבנו

 

במחקר שביצעה אוניברסיטת טקסס, חוקרים לא מצאו קשר משמעותי בין שומני החלב (השומנים הרוויים שמצויים בחלב, גבינה, חמאה ויוגורט) ובין גורמים למוות. באופן ספציפי יותר, הם לא מצאו קשר בין השומנים הללו לבין מחלות לב וכלי דם או שבץ.

החדשות הללו הן דיי מרעישות כיום, בהתחשב בעובדה שבמשך שנים רבות רופאים, מומחי תזונה וחוקרים רבים קדמו תזונה נטולת שומנים כדרך הבריאה לחמוק ממחלות לב וכלי דם. לעיתים קרובות קורבנות של המחלות הללו לקו בה בעקבות רמות גבוהות של שומנים רוויים בדם.

בתגובה להמלצות הללו, יצרני המזון מיהרו להביא לשוק מוצרים אטרקטיביים בהתאמה, לרבות דלי-שומן, נטולי-שומן וכדומה.

כיום, עם העלייה במחקרים המקדמים אכילה של שומנים בריאים וסוגים שונים של תזונה ממוקדת, כגון תזונה קטוגנית, צוברים פופולריות, החוקרים והצרכנים שבים להביט על שומנים בפרספקטיבה חדשה ושונה לחלוטין.

 

מחקרים אחרונים מספרים סיפור חדש

 

המחקר החדש מוסיף נפח לראיות הרבות, שמצטברות אודות הבריאות שטמונה בשומנים המצויים במוצרי החלב. אכן המחקר מציע כי אותם שמנים עשויים לסייע ולהגן על אנשים מפני תופעות בריאותיות שונות וכלל לא להגביר סיכונים להיווצרות של מחלות.

במהלך המחקר (שערך 22 שנים!) החוקרים העריכו את החותמות הביולוגיות שהשומנים המצויים במוצרי החלב הותירו, על יותר מ- 2,900 מבוגרים מגיל 65 ומעלה.

במהלך השנים הללו, רמות הפלזמה במחזור הדם של המשתתפים נמדדו לפי שלושה סוגים של שומנים רוויים נפוצים. המדידות נלקחו במחקר בתחילתו, שנת 1992, 6 שנים לאחר מכן ו- 13 שנים לאחר מכן.

במהלך המחקר, 2,428 איש נפטרו. המוות שיוחס למחלות לב עמד על 833 איש. הממצאים העידו כי דווקא לאנשים שאכלו הרבה מוצרי חלב (נמצאו רמות גבוהות של שומנים שמקורם מחלב בדגימות שלהם) היו סיכויים פחותים למות ממחלות לב, לעומת אנשים שגופם לא הכיל שומנים רבים שמקורם מחלב.

בנוסף, אנשים בעלי רמות גבוהות של חומצת שומן ספציפית, הפטאדקאונית (Heptadecanoic), נהנו מסיכויים נמוכים ב- 42% למות משבץ. המחקר מציע כי חומצת השומן הזו, שמקורה בחלב, עשויה להכיל סגולות מרפא שנוגדות שבץ.

זהו לא המחקר הראשון שמציע כי החשש מחומצות שומן איננו מבוסס. למען האמת, מחקרים רבים מטילים ספק ביחס בין בריאות הלב ובין הגבלת צריכת השמנים הרוויים שאנו אוכלים. עם זאת, רוב המחקר נערך באמצעות טכניקות שאינן ניתנות להוכחה ביולוגית. המחקר שפורסם לאחרונה מציג השוואה בין דגימות דם שונות ועל ידי כך, מבסס הוכחה חותכת ומהימנה אודות כמות השומנים שנצרכה וההשפעות שלהם על הגוף של כל משתתף.

אף על פי כן, כיום ההמלצה הרווחת היא עדיין לצרוך מאכלים דלי-שומן ונטולי שומן, לרבות מוצרי חלב. מומחים רבים מגיבים לכך בטענה כי מאכלים כאלו מכילים הרבה רכיבים שאינם בריאים ובעיקר סוכר לבן.

החלב שמגיע ישירות מהפרה מאוזן מבחינת שומן, חלבון וסוכר טבעי. כאשר החלב נלקח למעבדה ועובר שינוי תזונתי שמביא להקטנה ברמות השומן, תהליך העיבוד מביא לעלייה ברמות הסוכרים שמצויות במאכלים. כתוצאה מכך המאזן בין השלושה משתבש ופעמים רבות לגוף לא פשוט לפרק ולעכל את המזון, משום שהוא איננו טבעי עוד.

לפי רופאים, מוצרי חלב שעתירים בשומנים הם מקור עשיר לשומנים בריאים. מעבר להיותם עתירים בשומנים, הם מכילים שפע ערכים תזונתיים חשובים, לרבות סידן. אף על פי שמוצרי חלב כן מכילים כולסטרול (LDL), הם מכילים גם כולסטרול, חומצות שומן, בריא (HDL), שמסייע לנקות את ה- LDL מהתאים וממחזור הדם שלנו ביעילות; זהו אחד מתפקידיו העיקריים בגוף.

 

 כמובן שאין סיבה להגזים

 

המחקר אינו מאשר לנו לאכול פסטות עם שמנת, טוסטים, פיצות ונאצ’וס עם גבינה כל היום. יש לזכור כי כל דבר הוא בריא – במתינות.

אף יש לציין כי המחקר שפורסם לאחרונה ורבים לפניו עדיין אינם מספקים קהל מסוים של רופאים, שממשיכים להטיף כי תזונה נטולת שומן היא המומלצת ביותר.

בין אם מוצרי חלב מכילים שומנים בריאים ובין אם לאו, הרופאים המתנגדים מדגישים כי מניעה ממוצרי חלב עתירים בשומנים תורמת לירידה של בין 10% ל- 14% ברמות ה- LDL שלנו. ועם זאת, גם הם מסכימים להודות כי עיקר הגורמים המובילים למחלות לב וכלי דם כיום הם גנטיים: לכן אם אדם יסבול מרמות גבוהות של LDL והיסטוריה של מחלות לב, כדאי לו להימנע ממאכלים רבים, לרבות מאכלים המכילים שומנים רוויים.

אף יש לזכור כי מוצרי חלב רבים מכילים הורמונים, אנטיביוטיקה וכימיקלים שלא היינו רוצים להכניס לגוף שלנו, לכן מומלץ לבחון מהו המקור של מוצרי החלב שאנו אוכלים.

 

מהם מוצרי החלב הבריאים?

 

כאשר אתם מחפשים אחר מוצרי חלב שמתאימים לצרכים הבריאותיים שלכם, הקפידו לזכור את שלושת הטיפים הבאים:

  • ככל שרשימת המרכיבים קטנה יותר – החלב טבעי יותר – חפשו מוצרי חלב עתירי שומן, אשר לא מכילים כימיקלים, חומרים מעובדים או רמות גבוהות של סוכרים. יוגורט, קוטג’ ומוצרלה הם לרוב כולם מוצרי חלב שמכילים מאזן נכון של שומנים והינם נטולי חומרים משמרים. לכאן או לכאן, תמיד מומלץ לעבור על רשימת הרכיבים לפני שאתם מכניסים את המוצר לשקית המצרכים שלכם.
  • אם כבר דל-שומן – אש שיהיה בריא – בעוד שמוצרי חלב כמו יוגורט יווני דל-שומן דווקא יהיו דלים בערכים תזונתיים, לעומת יוגורט יווני רווי שומן, הוא עדיין עשיר בחלבונים, מכיל מעט מאוד שומנים רוויים, סוכר או פחמימות פשוטות או מעובדות. בנוסף, היוגורט היווני דל השומן אף מכיל פחות קלוריות, כך שתוכלו ליהנות ממנו לעיתים קרובות ללא אשם.
  • זכרו כי כל דבר הוא בריא במתינות – כאשר אתם שומעים “רווי שומן” אל תניחו מיד כי מדובר בגלידה או שוקולד חלב. יש לזכור כי כל מוצרי החלב שונים וגלידה, לדוגמא, מכילה כמויות עצומות של סוכרים, לרוב מעובדים, לעומת גבינות קשות או חלב. אף מומלץ לבחון כל מוצר חלב באופן פרטני, כדי לוודא כי הוא איננו מכיל חומרים משמרים או כימיקלים שונים.

 

כיום מוצרי החלב המומלצים ביותר הם היוגורט היווני והכפיר, שמכילים מעט מאוד סוכר ומספקים לניזונים ממנו הרבה שומן בריא, ללא קלוריות ריקות מסוכר.

 

 

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

יתכן כי חלב עתיר בשומן בריא יותר מחלב דל-שומן

מחקר חדש מציע כי מוצרי החלב הרוויים בשומן דווקא עשויים להיות בריאים יותר משחשבנו   במחקר שביצעה אוניברסיטת טקסס, חוקרים לא מצאו קשר משמעותי בין

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן