גרסאת דסקטופ

כל מה שרצינו לדעת על סוכרת סוג 2 – סוכרת מבוגרים

Diabetes test

כל מה שרצינו לדעת על סוכרת סוג 2 – סוכרת מבוגרים

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

התזונה המערבית ידועה כאחת שכיום מומלץ להימנע ממנה, בעיקר בשל מחלות כגון סוכרת סוג 2 או סוכרת מבוגרים.
בחיי היום-יום הגוף שלנו מפרק את הפחמימות, הסוכרים, בגופנו לחד-סוכר הקרוי גלוקוז. הגלוקוז מועבר למחזור הדם, שם הוא מפורק על ידי הורמון הקרוי אינסולין. האינסולין מסייע לגלוקוז לחדור את רקמת התאים שלנו, שם תרכובות הגלוקוז מומרות לאנרגיה טהורה בתהליך הקרוי מעגל קרבס. באמצעות האנרגיה הזו אנו נהנים מאיכויות פעילות גבוהות במהלך היום. כאשר גופנו יזדקק לאנרגיה נוספת, אנו נחוש עייפים ויהיה עלינו להעשיר את גופנו בפחמימות בשנית. ללא פחמימות בכלל או גלוקוז בפרט, גופנו יתקשה מאוד להמשיך להתנהל כיאות.

מחלת הסוכרת בכלל מתארת מצב שבו גופנו איננו מצליח לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו. כתוצאה מכך, הוא הולך ומצטבר במחזור הדם שלנו, לצד שומנים לא בריאים. ללא טיפול היא עשויה להוביל לשלל סיבוכים לא נעימים.

סוכרת סוג 2 היא תופעה אשר מתפתחת לרוב לאחר גיל 40; כ- 20% מחולי סוכרת סוג 2 הם בני 65 ומעלה. כיום קיים טיפול מבוקר ויסודי, המוודא כי חולי סוכרת סוג 2 ייהנו מאורח-חיים נורמלי ככל האפשר ועם זאת, פעמים רבות כוח הרצון שלהם והנחישות שלהם הם שמסייעים להם להתמודד עם התופעה בצורה כה נכונה.

סימפטומים

הצטברות הסוכרים המרובה מביאה לשפע תסמינים, המאותתים על מחלת סוכרת המבוגרים:

• מתן שתן מרובה – דרך חלופית של גופנו להיפטר מהסוכרים במחזור הדם שלנו, שכן איננו יכולים לנצל אותו לשם אנרגיה.

• עייפות וחולשה תמידיים – בשל הפחת ביכולת הגוף שלנו לייצר אנרגיה.

• עלייה במשקל – בשל הצטברות מרובה של שומנים לא בריאים וסוכרים בגופנו. רוב חולי הסוכרת לוקים בה בגלל השמנת יתר.

• רעב מתמיד – כדי שגופנו יוכל ליהנות מערכים גבוהים יותר של חלבונים ושומנים – דרכים חלופיות של גופנו לייצור אנרגיה, כאשר הסוכרים לא זמינים עבורו.

• ראייה מטושטשת – עקב מחסור באנרגיה.

גורמים

• השמנת יתר – הגורם המרכזי של סוכרת סוג 2. כאשר אנו מעלים ממשקלנו, אנו אוכלים יותר מהכול והכוונה בכך – היא כמובן לחד-סוכרים (שוקולד חלב, משקאות מוגזים וממותקים, מאפים, עוגות ועוגיות…), אשר מאיצים משמעותית את תהליך הפירוק של הסוכרים בבת-אחת ומביאים את גופנו לסטרס.
גופנו מנסה להפריש את רמות האינסולין המתאימות, אך לעיתים מתקשה לעמוד במשימה. כתוצאה מכך, נוצרת סוכרת סוג 2 – מצב בו גופנו לא עומד בעומס הסוכרים של גופנו ולכן, הם הולכים ומצטברים במחזור הדם שלנו.

• תורשה

• תזונה לא נכונה – העשירה בשומנים לא בריאים וחד-סוכרים

• מחסור בפעילות גופנית

• מבוגרים מעל גיל 45

ביולוגיה

סוכרת מבוגרים היא תהליך ארוך שנים, אשר לרוב מכה שורשים בחיינו לאחר גיל 40.
ככל שאנו מוסיפים להזניח את גופנו וליהנות ממאכלי התזונה המערבית (שמני טרנס, חד-סוכרים, צבעי מאכל וכימיקלים, מאכלים מהונדסים גנטית…), אנו מוסיפים לפטם את עצמנו במאכלים מעובדים, שומניים ומתובלנים יתר על המידה.
בתגובה, על גופנו לעבוד קשה יותר, כדי להצליח לעמוד בעומס ובקושי שהמזון מטיל עליו. כדי להתמודד עם כמות כה רבה של סוכרים, גופנו יפריש הרבה מאוד אינסולין – ההורמון, שתפקידו הוא לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו, כדי להמיר אותם לאנרגיה זמינה. האינסולין מיוצר על ידי הלבלב – בלוטה מטבולית-הורמונלית שתפקידה לייצר מספר מרובה של אנזימים והורמונים שונים, אשר רובם מסייעים לייעל את תהליכי העיכול בגופנו.
אם נמשיך ונוסיף לאכול חד-סוכרים לאורך זמן, אנו עלולים להיתקל באחד משני תרחישים:

• או שגופנו לא יצליח להתחרות בסוכרים ולא יפריש מספיק אינסולין כדי לפרק אותם

• או שגופנו כן יצליח להפריש את כמות האינסולין המתאימה, אך גופנו כבר יתרגל לכמויות גדולות של אינסולין בגופנו 24/7, לכן הוא יפתח מעין עמידות לאינסולין (תנגודת אינסולין), שתמנע מגופנו ליהנות ממיטב האיכויות של ההורמון. במצב זה, גם אם תגדל כמות האינסולין, גופנו יתקשה מאוד לפרק את הסוכרים באמצעותו

בשני המקרים, התוצאה זהה – הסוכרים נותרים חופשיים במחזור הדם שלנו וסותמים כלי דם שונים בגופנו. בנוסף, הצטברויות מוגזמות עשויות להביא למצבים בהם הסוכרים מתפשטים לכלי דם קטנים, אליהם הם לא אמורים להגיע.

סיבוכים

תופעת סוכרת סוג 2 היא מסוכנת בייחוד משום שהיא מחלה אשר ללא טיפול, עשויה להוות “מחלה מדרדרת” כלומר, להוביל לשפע סיבוכים לא נעימים, מהם מומלץ להימנע.

• טרשת העורקים – תופעה בה העורקים המהותיים ביותר בגופנו הולכים ונחסמים, עקב הצטברויות של סוכרים ושומנים לא בריאים בכלי הדם שלנו, בצורה חריפה. תופעה זו אף עשויה להוביל לבעיות לב, עקב שיבוש תהליך מחזור הדם שלנו.
במצבים מעין אלו בדרך-כלל נובהל לביה”ח לשם ביצוע צנתור, ניתוח לב ו/או ניתוח מעקפים, שינקו את הצטברויות הסוכרים והשומנים בכלי הדם שלנו באופן ישיר.

• נזק כלייתי – כלי הדם שתורמים לכליות שלנו את המזון, החמצן ואף מנקים את תאי הכליות הם מאוד קטנים ועלולים להיסתם בקלות, כאשר אנו סובלים ממחלת הסוכרת. ככל שייחסמו יותר כלי דם כאלו, כך יחלשו הכליות שלנו והפעילות השוטפת שלהם תיפגע משמעותית.

• נזק ראייתי – באותו אופן, כלי דם קטנים מצויים גם באזור העיניים שלנו. חסימה של כלי דם באזור העין עשויה להביא לטשטוש בראייה, ירידה בראייה ואף לעיוורון שנגרם מהיחסמות כוללת של כלי הדם או התפוצצות של כלי הדם.

• נוירופתיה – בנוסף לכלי הדם באזורי הכליות והעיניים, כלל כלי הדם בגופנו נתונים בסכנה. נוירופתיה מתארת מצב בו כלי דם שמטרתם להעביר ערכים תזונתיים וחמצן לעצבים הולכים ונחסמים. מסיבה זו העצבים אינם מקבלים טיפול איכותי ו”זועקים לעזרה”: הם שולחים אותות עצביים למוח בצורות של שריפה, גרד ואפילו כאב, כדי שיסייע להם.

• כיבים סוכרתיים – מתרחשים בעיקר ברגליים. כאשר כלי דם רבים הולכים ונחסמים בגופנו, תאים ועצבים אינם מקבלים די טיפול שיאפשר להם להתקיים בשלווה. הדבר הופך כל שריטה או פצע בגופנו לקריטיים, משום שמערכת החיסון שלנו איננה יכולה להגיע אליהם באמצעות מחזור הדם, כדי להעניק להם טיפול ראוי. כתוצאה מכך עשויים להיווצר כיבים, שללא טיפול חיצוני אופטימלי עשויים להתפתח לנמקים.

• לחץ דם גבוה – הצטברות מוגזמת של סוכרים במחזור הדם שלנו יחד עם שומנים לא בריאים מקשה על מחזור הדם שלנו לתפקד ביעילות וכתוצאה מכך נוצר לחץ במחזור הדם. שתי התופעות בדרך-כלל מופיעות יחד משום שהן מתפתחות עקב אותם גורמים: השמנת יתר, תזונה אשר עתירה בשומנים, סוכרים ומלח, הזנחה גופנית ותורשה משפחתית.

אבחון

סוכרת מבוגרים מאובחנת באופן זהה לסוכרת סוג 1:

• בדיקת סוכר לאחר צום (FPG) – מדובר בבדיקה השגרתית שכולנו מכירים: לאחר צום, אנו הולכים בבוקר לקופת-החולים ומבצעים בדיקה (אם אנו סובלים מסוכרת סמויה אשר עדיין בהתפתחות, יתכן מאוד שערכי הסוכר שלנו יישארו תקינים ולכן אם אנו מאמינים שאנו סובלים מהמחלה, כדאי לנו לפנות שוב לרופא ולדרוש בדיקות נוספות). כאשר ערכי הבדיקה עולים על רמות סוכר של mg/dl 126, קיים חשד למחלת הסוכרת.

• בדיקת המוגלובין מסוכרר (A1C) – ההמוגלובין, הוא חלבון שמטרתו להעביר חמצן, ברזל ומגנזיום במחזור הדם שלנו. כדי שתהיה לו את האנרגיה לעשות זאת, הוא חובר למולקולות הסוכרים במחזור הדם שלנו. הפעולה מאפשרת לו להישאר במחזור הדם שלנו עד שלושה חודשים. בדיקת ההמוגלובין המסוכרר בוחנת בכמה זמן מדובר בדיוק. ככל שיש במחזור הדם שלנו יותר המוגלובין מסוכרר, כך אנו יודעים כי יש יותר סוכרים במחזור הדם שלנו ואנו יכולים להבין כי מדובר סוכרת בדיקת דם. ערכים מעל ל- 6.5% של המוגלובין מסוכרר, יצביעו על חשד לסוכרת.

• בדיקת סיבולת סוכר (OGTT) – בדיקה הנערכת כשעתיים ובוחנת את המהירות בה גופנו מפרק סוכר. טרם הבדיקה נשתה נוזל ממותק, שלאחר הבדיקה נדע כמה זמן לקח לגופנו לעכל אותו. ערכים גבוהים מ- mg/dl 200, יצביעו על חשד לסוכרת.

• אבחנה על ידי בדיקת ראייה – לאחר שאבחנו בוודאות את מחלת הסוכרת, אנו שואפים לבחון את רמת הנזק שנעשתה, אשר מתחילה מכלי הדם הקטנים ביותר. משום שהעין שלנו מרושתת בכלי דם קטנים, בדיקת ראייה פשוטה תסייע לנו לקבוע את אופן ההתקדמות של המחלה.

• אבחנה על ידי בדיקת שתן – מדובר בבדיקה שאיננה אבחנתית, משום שניתן למצוא סוכר בשתן עקב קשת רחבה של סיבות. עם זאת, רמות נמוכות של חלבון בשתן שלנו יכולות להתריע על חשד סוכרת ערכים.

טיפול

• תזונה נכונה – הדרך היעילה ביותר לטיפול בסוכרת היא באמצעות מאזן התזונה שלנו, עקב ניהול אורח חיים לא בריא בעברנו. כדאי לנו להעשיר את התזונה שלנו בירקות, קטניות, אגוזים, ביצים, דגים ודגנים מלאים, שיעשירו את גופנו בוויטמינים, מינרלים, שומנים בריאים, חלבונים ונוגדי חמצון. הערכים התזונתיים הללו יסייעו לשקם את גופנו, לנקות את מחזור הדם שלנו, לייעל תהליכי עיכול ופירוק בגופנו ולתרום להורדה במשקל.

• פעילות גופנית – כאשר אנו שואפים לטפל בסוכרת עלינו להבין כי המטרה העיקרית שלנו מעתה ואילך, היא להפוך את הגוף שלנו לכליל הבריאות. כדי לעשות זאת, מחובתנו לשלב פעילות גופנית בשגרה שלנו: היא תסייע לנו לשרוף שומנים עודפים ולהאיץ תהליכים פיזיולוגיים רבים כגון תהליכי ניקוי מחזור הדם, תהליכי פירוק ועיכול ותהליכי ניקוי רעלים. היא אף תתרום לרוגע הנפשי שלנו ותעניק לנו שמחת חיים (מוכח ביולוגית).

• שינה מרובה – רבים מאיתנו נוטים לזלזל בשינה. מחקרים מוכיחים כי בישראל, עיקר האוכלוסייה ישנה שש שעות לכל היותר, כאשר ההמלצה הכללית היא שינה של בין שבע לתשע שעות ביום. כדאי לנו לנסות ולישון כראוי, כדי לתרום לטיפול בסוכרת: במהלך השינה, גופנו נח ומבצע תהליכים רבים, המתרחשים רק בעת השינה כגון תהליכי גדילה, התפתחות, ניקיון ושריפת שומנים.

• ג’נוביה – תרופה המסייעת להתמודד עם סוכרת סוג 2. היא פועלת על מערכת העיכול ומסייעת להגביר את הפרשת האינסולין מהלבלב, מעכבת את ספיגת הגלוקוז (הסוכרים) במעי שלנו ומפחיתה את רמות הפרשת הגלוקגון – הורמון המעלה את רמות הסוכרים בגופנו.

• אמריל / גלימפיריד – תרופות מסוג סולפנילאורה ומגליטינידים. מסייעות להפריש רמות גבוהות יותר של אינסולין מהלבלב ולשפר את ספיגת הסוכר לתאים, בדומה לתרופת הג’נוביה, באמצעות חסימת תעלות אשלגן. הן נועדו לחולי סוכרת סוג 2 אשר אינם תלויים במקור חיצוני לקבלת האינסולין שלהם (זריקות אינסולין).

• זריקות אינסולין – ניתן במצבים חריפים של סוכרת סוג 2. כאשר הלבלב שלנו לא פועל כיאות ואינו מפריש די אינסולין או שגופנו זקוק לתוספת אינסולין מוגזמת כדי להביא לרמות סוכרים תקינות, אנו מקבלים את התוספת כתרופה, באמצעות זריקה, משאף או משאבה.

מקורות

https://www.healthline.com/health/type-2-diabetes

https://www.webmd.com/diabetes/type-2-diabetes#1

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/type-2-diabetes/symptoms-causes/syc-20351193

http://www.diabetes.org/diabetes-basics/type-2/

https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/diabetes/type-2-diabetes

https://www.diabetes.org.uk/type-2-diabetes

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כל מה שרצינו לדעת על סוכרת סוג 2 – סוכרת מבוגרים

התזונה המערבית ידועה כאחת שכיום מומלץ להימנע ממנה, בעיקר בשל מחלות כגון סוכרת סוג 2 או סוכרת מבוגרים. בחיי היום-יום הגוף שלנו מפרק את הפחמימות,

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן