גרסאת דסקטופ

כששפעת הופכת לברונכיטיס

shutterstock_622524932

כששפעת הופכת לברונכיטיס

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כאשר אתם נדבקים בשפעת, אתם עשויים להיחשף לסיבוכים שונים ולרבות לברונכיטיס (דלקת בסמפונות של הריאות), אשר מכונה גם שפעת החזה. מהותי לזהות את סימני ההתדרדרות ולהבדיל אותם מסימני השפעת הרגילים, בכדי להביא לטיפול אפקטיבי מהיר. ללא טיפול, ברונכיטיס עשויה להפוך למחלה כרונית. בהמשך תגלו מה עליכם לדעת, כאשר שפעת הופכת לברונכיטיס.

האם מומלץ לפנות לרופא עקב שיעול?

שיעול הוא סימפטום נפוץ של מחלת השפעת. הוא אף מהווה תסמין של מגוון מחלות ותופעות שונות כגון אלרגיות, דלקות ואסתמה. השיעול הוא דרכו של הגוף להיפטר מליחה, ריר ואף חלקיקי לכלוך וחיידקים. במידה והשיעול ממשיך גם לאחר שהמחלה חלפה, יש ליצור קשר עם הרופא שלכם.

כאשר אתם פונים לרופא, דאגו להעניק לו את המידע החיוני ביותר, אודות מצבכם הבריאותי הנוכחי: כמה זמן נמשך השיעול? האם יש פעילויות מסוימות או חשיפה, אשר מחמירות אותו? האם השיעול מלווה בתסמינים נוספים? האם אתם משתעלים ליחה או דם? כל סימפטום נוסף, יוסיף לתמונה שהרופא מרכיב, כדי לאבחן אתכם.

ישנם תסמינים רבים, שמעידים כי מדובר במחלה רצינית יותר משפעת או צינון: במידה ואתם משתעלים ופולטים ריר ירוק או צהוב, חווים צפצופים ו/או חרחורים במהלך הנשימה, קודחים מחום העולה על 38 מעלות צלזיוס, מזיעים מתוך שינה או משתעלים דם – עליכם לראות רופא.

שיעול עקבי עשוי להוות סימן לאסתמה. לעיתים, מצב זה נקרא וריאנט השיעול של אסתמה (Cough variant asthma). הגורמים העיקריים לאסתמה מסוג זה כוללים זיהומים נשימתיים כגון התקררות או שפעת, חשיפה מרובה לאבק, לאוויר קר או לאלרגנים.

אסתמה חריפה תלווה בסימפטומים חריפים יותר כגון קוצר נשימה או קושי לבצע פעילות מאומצת, שיסייעו לכם להבחין בה. עם זאת, האסתמה אחראית על כ- 25% מכלל השיעולים הכרוניים, לכן לעיתים לא תבחינו כי הריאות שלכם מתקשרות לתופעה, עד התקף האסתמה הראשון.

ברונכיטיס

ברונכיטיס (המכונה גם שפעת החזה), נוצרת כתוצאה מדלקתיות-יתר בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות שלכם. כתוצאה מכך, הריאות מייצרות כמויות עצומות של ריר וליחה, שמקשים על הנשימה.

קיימים שני סוגים עיקריים של ברונכיטיס:

  • ברונכיטיס אקוטית היא הנפוצה יותר ולרוב נגרמת עקב זיהום ויראלי. הזיהום מחריף וללא טיפול, מתפתח לדלקת של ממש. אירועים של ברונכיטיס אקוטית עשויים לנבוע ולהחמיר כתוצאה מעישון, היחשפות לאבק, רעלנים או כימיקלים. סוג זה של ברונכיטיס לרוב מתואר כגרוע יותר מצינון, אך לא חמור כמו דלקת ריאות.

  • ברונכיטיס כרונית היא שיעול אשר נמשך כחודשיים עד שלושה חודשים כל שנה, במשך שנתיים לפחות. עישון הוא הגורם הנפוץ ביותר לברונכיטיס כרונית. התופעה לרוב לא מחלימה לחלוטין ולכן, קיים צורך בטיפול ארוך טווח במקרה זה.

סימפטומים:

  • שיעול רטוב עקבי – המלווה בליחה
  • חוסר אנרגיה
  • צפצופים או חרחורים בעת הנשימה
  • חום

האם מומלץ לראות רופא עקב ברונכיטיס

עליכם לגשת לראות רופא במידה ואחד מהסימפטומים הבאים מופיע:

  • שיעול אשר נמשך למעלה משבועיים-שלושה שבועות
  • חום
  • שיעול דמי ו/או עם ליחה סמיכה או צבעונית (ירוקה/ צהובה/שחורה)
  • כל קוצר נשימה, צפצופים או חרחורים ממושכים

דרכי טיפול ביתיות בברונכיטיס

מלבד התייעצות עם הרופא, מומלץ לחולי הברונכיטיס:

  • לשתות נוזלים כל שעה עד שעתיים, אלא אם כן הרופא מורה אחרת
  • מנוחה מרובה
  • להימנע מעישון
  • הקלה על כאבי השרירים והגוף – באמצעות אמבטיה חמה, מרק חם, חליטות תה ירוק, אסטרגלוס, אקליפטוס או לחלופין משככי כאבים פיראזולינים (תרופות נגד דלקת ללא סטרואידים) על בסיס איבופרופן כגון: אדוויל, נורופן או אופטלגין. במידה ואתם נוטלים תרופות אחרות, יש להתייעץ עם הרופא שלכם לפני לקיחת משככי כאבים, על מנת להימנע מערבוב לא נכון של תרופות שונות בגוף אשר עלולות להזיק. יש לשים להוראות היצרן, במיוחד כאשר מדובר בילדים קטנים ונשים בהיריון.
  • כדי להיפטר מהליחה, בצעו את כל הוראות הרופא ודאגו לסיים את הטיפול, גם אם אתם מרגישים טוב לאחר יומיים-שלושה
  • במידה ואתם משתעלים ליחה, רשמו לעצמכם מה התדירות של השיעולים, הצבע של הליחה ואת הכמות. דווחו על כך לרופא

במידה והשיעולים שלכם יבשים או עם מעט מאוד ליחה, הרופא עשוי לתת לכם מרשם לתרופה נגד שיעול או תרופה לריכוך הליחה, אשר תסייע לה להיפלט דרך השיעול ביתר קלות.

מפני שווירוסים הם הסיבה של רוב מקרי הברונכיטיס, אנטיביוטיקה לא תעזור ולא תהיה שימושית. היוצא מן הכלל היחידי, יהיה ברונכיטיס הנגרם כתוצאה מזיהום בקטריאלי או ברונכיטיס שמופיע באדם בעל תפקוד ריאות לקוי. מסיבה זו, מומלץ להימנע מנטילה מיותרת של אנטיביוטיקה, ללא הוראת רופא.

תרופות טבעיות לטיפול בכאבי גרון ובשפעת

לפניכם מספר מצרכים הנמצאים כמעט בכל בית, אשר מסייעים להקל על הסימפטומים של מחלת השפעת וכאבי הגרון:

  • מנטה – מנטה ונענע מכילות תרכובת אורגנית בשם מנטול. המנטול מסייע להפחית את כמות הליחה בגרון ומרגיע כאב או תחושת שריפה בגרון. למנטה יכולות אנטי-בקטריאליות, אנטי-דלקתיות ואנטי-ויראליות, אשר מסייעות לחזק את מערכת החיסון ועל ידי כך – לייעל משמעותית את אופן ההתמודדות של הגוף עם המחלה.
  • תה ירוק – תה ובמיוחד תה ירוק, תורמים רבות לגוף ולתחושות הרוגע. התה הירוק עובר תהליך ייבוש טבעי אשר מסייע לו לשמר את ערכיו התזונתיים והבריאותיים. הכוונה במילה “תה” היא כמובן לחליטת תה, שכן תיונים מכילים כמות נמוכה של חומרים פעילים ולכן, אינם תורמים לבריאותנו, בהשוואה לחליטה טבעית.
    התה מעניק לכם תוספת מכובדת של נוזלים, נוגדי חמצון, ויטמינים A, B, C, D, E, K, מינרלים כמו מנגן, סלניום ורמות בריאות של קפאין, שמביאות להפרשות שגרתיות של אדרנלין, המייעלות את תהליכי חילוף החומרים של הגוף. תכונותיו של התה מסייעות לחזק את הגוף, לייעל את תהליך הלחימה של הגוף ואת את תהליכי הניקוי, הטיהור והסילוק של פולשים ממנו, ייעול ניקוז הנזלת והליחה מגופכם ובסופו של דבר – להחלמה. החום של התה אף הוא, מסייע להקל על הגרון ולהפחית את הכאבים והצריבות.
  • מרק ירקות – מרק ירקות חמים ומזין, מסייע בהעשרת גופכם בחום ובגירוש המחלות והחיידקים. ככל שהמרק עשיר יותר בירקות, עלים ירוקים, עשבי תיבול ותבלינים בריאים, כך הוא מכיל יותר ויטמינים, מינרלים, אנזימים אנטי-דלקתיים, חומצות שומן בריאות ורכיבים נוספים, אשר מסייעות בהחלמה. אדי המרק מסייעים בהקלת הנשימה ומנקים את הסינוסים, בעוד שהחום עצמו מקל על השריפה בגרון.
    מרק לשם החלמה, הוא מרק שמומלץ לשלב בו בצל, שום וכורכום – רכיבים אנטי-ויראליים, אנטי-דלקתיים ואנטי-בקטריאליים, אשר תורמים לחיזוק המערך החיסוני שלכם ועל ידי כך, מייעלים את הטיפול במחלות וכאבי גרון. בנוסף, בדומה לתה הירוק, הם מטיבים את תהליכי הפליטה של המזהמים מגופכם.
    אף מומלץ לשלב במרק ג’ינג’ר, ירקות כתומים, ירקות ירוקים ופחמימות מסוימות כגון תפוחי אדמה או בטטות, כך שהמרק גם יעניק לגופכם אנרגיה טהורה.

כיצד ניתן להימנע מברונכיטיס

  • לא לעשן
  • לא לאפשר לאחרים לעשן בביתך או לידך
  • התרחקו או הפחיתו את זמנכם במחיצת גורמים אשר מגרים את אפכם, גרונכם וריאותיכם כגון: אבק, רעלים, כימיקלים או בע”ח
  • במידה והתקררתם, נוחו הרבה והקפידו ליטול את התרופה שנרשמה עבורכם, בדיוק בהתאם להוראות הרופא
  • הקפידו על תזונה נכונה, המבוססת על ירקות ופירות, קטניות, אגוזים ודגנים מלאים
  • רחצו את הידיים לעיתים קרובות, במיוחד לאחר שימוש בשירותים, שהייה במקומות ציבוריים או החלפת האשפה
  • אל תחלקו אוכל, כוסות או סכו”ם, במיוחד עם אנשים שאינכם מכירים או אנשים שסיימו לעבוד עבודה סיזיפית ולא ניקו את ידיהם

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כששפעת הופכת לברונכיטיס

כאשר אתם נדבקים בשפעת, אתם עשויים להיחשף לסיבוכים שונים ולרבות לברונכיטיס (דלקת בסמפונות של הריאות), אשר מכונה גם שפעת החזה. מהותי לזהות את סימני ההתדרדרות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאכלים מנקי רעלים

כאשר אנו סובלים מ”קיבה רדומה”, לעיתים נופתע לגלות כי הרעלנו אותה. לעיתים אנו מתקשים להטיל

דילוג לתוכן