גרסאת דסקטופ

מחקר חדש מצא כי ילדים לומדים אמפתיה ממשחקי וידאו

shutterstock_495723247

מחקר חדש מצא כי ילדים לומדים אמפתיה ממשחקי וידאו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

חוקרים גילו כי משחק וידאו שעוצב במטרה ללמד ילדים אמפתיה, עשוי לשנות את הכישורים של המוחות הצעירים לטובה ולשפר את ההתנהגות החברתית שלהם

אם ניזכר בחיים שלנו כילדים לפני 20 שנים או יותר, אנו נהנה מהרבה זיכרונות מאושרים: אינספור משחקים מומצאים, כל יום נפגשים עם החברים מהשכונה ומשחקים, מדברים ובונים עולמות דמיוניים. אלו היו החיים.

כיום המציאות מאוד שונה: רוב הילדים מוצאים את עצמם משחקים משחקי וידאו 24/7, כאשר לא פשוט לגרום להם ללחוץ על כפתור ה”כיבוי”. הורים רבים כבר התרגלו לתופעה, עד כדי כך שכיום רבים קוראים לה התמכרות.

עם זאת, כולנו יודעים היטב כי המסכים אינם הולכים לשום מקום בזמן הקרוב ועמם, גם משחקי הווידאו שהמסכים מקרינים בחדות ורבגוניות. העובדה הזו הניעה את צוות המחקר של אוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון לשאול את השאלה: האם ישנה דרך להיעזר במשחקי הווידאו בהם הילדים משחקים, כדי ללמד אותם ערכים פרו-חברתיים?

הצוות החליט למצוא את התשובה, באמצעות פיתוח משחק ניסויי עבור תלמידי חטיבת הביניים ושמו “הקריסטלים של קיידור” (“Crystals of Kaydor”). המשחק תוכנן במטרה להעלות את רמות האמפתיה בילדים ששיחקו בו.

המשחק כולל בין היתר כוכב רחוק, חללית שניזוקה ואת הצורך לתקשר עם חיים חייזרים מקומיים בכוכב זה, למרות מחסומי השפה הקיימים. הבעות פנים הן הדבר היחידי ששחקנים חייבים להשתמש בו, כדי לבנות מערכות יחסים עם החייזרים. התקשורת איתם במשחק היא חיונית, שכן הילדים זקוקים לעזרתם של החייזרים.

צוות המחקר החל לבחון את הילדים שמשחקים את המשחק וגילה כי הוא אכן סייע להם לשפר את יכולות התקשורת החברתיות שלהם: תוך שבועיים בלבד, משתתפי המחקר הציגו הרבה יותר קשרים במוח שמתקשרים לאמפתיה; רצון עז לחלוק חוויות ולחשוב באופן פרופורציונלי.

למרות זאת, לא כל הילדים ששיחקו במשחק הפגינו את אותם שיפורים בהתנהגות אמפתית נכונה, אך החוקרים הסיקו כי הסיבה לכך שהמשחק היה מאוד קל עבורם; הן מבחינה שכלית והן מבחינה רגשית.

אם כך, אולי לא כל המשחקים יהוו כלים לימודיים איכותיים לכל הילדים, אבל אכן ניכר פוטנציאל משמעותי, כי משחקי וידאו ישפיעו לחיוב על המודעות החברתית של הילדים שכן יבחרו לשחק במשחקים הללו; הם יסייעו לפתח את הרגישות והלבביות שלהם.

במילים אחרות, הבעיה היא איננה המשחק עצמו, כי עם המסרים שרוב משחקי הווידאו מעבירים לילדים שלנו כיום: אלימות, רצח, זנות, מין ועוד.

פחת כולל באמפתיה

זוהי נקודה שיש לשים עליה דגש מהותי, בייחוד משום שמחקרים מוסיפים להעיד כי רמות האמפתיה של סטודנטים. במחקר כאן נותח מידע מ- 14,000 סטודנטים שונים, שמטרתו הייתה לאמוד את ההבדל בין האמפתיה שמביעים סטודנטים כיום, לעומת האמפתיה שהיו מביעים סטודנטים בעבר (עד שלושים שנים אחורה).
ניכר כי סטודנטים כיום מביעים 40% פחות אמפתיה לעומת סטודנטים, שלמדו באותו מוסד לימודי לפני עשור או שניים.

אבל מהו הסיכון בירידה ברמות האמפתיה שלנו?

אמפתיה מהותית למודעות חברתית, ליצירת קשר חברתי, לבנייה של מערכות יחסים ומימוש של התנהגות פרו-חברתית ביום-יום. ללא אמפתיה, ילדים יתקשו ללמוד להבחין כאשר מישהו אחר סובל או להפגין חרטה לאחר שפגעו במישהו אחר. ההיפך הוא הדבר – הם ירבו ללעוג לאחרים או לצחוק עליהם בכוונת תחילה.

רוב ההורים רוצים ליהנות מילדים שדואגים לזולת, מתחשבים באחר ויודעים כיצד להתנהג בצורה פרו-חברתית עם אנשים, כדי לבנות עמם מערכות יחסים עמוקות. תכונות כגון חוסר רחמים, פגיעה באחר ואפתיה אינן רצויות כלל לא על ידי ההורים ולא על ידי החברה. לכן פעמים רבות הן לא יובילו להצלחה.

האינטליגנציה הרגשית והאינטליגנציה החברתית של הילד מסייעות לחזות את העתיד שלו באופן מדויק יותר מהציונים שלו, מבחני המיצ”ב ומבחני ה- IQ יחד. בתור מבוגר, יהיה על הילד לפתח קשרים חברתיים שיסייעו לו להתקדם; ללא שיח קולח עם האחר, הוא יתקשה מאוד להתפתח בעולם שמתבסס על תקשורת.

שנות העשרה של הילד הן הזמן בו חברי הקבוצה משפיעים עליו יותר מתמיד, לכן קריטי מאוד שיוכל “לשים את עצמו בנעליו של מישהו אחר”. היכולת להבין את הפרספקטיבה של האחר ולהביע אמפתיה אף מסייעות להקל על קשיים רבים עמם מתמודדים ילדים כיום, כגון בדידות או בריונות.

הקשר בין אמפתיה לבריונות

נמצא קשר בין מחסור באמפתיה לבין בריונות ואף קשר בין בריונות לאובדנות; ילדים או נערים שמפגנים התנהגות בריונית, הם בעלי סיכוי גבוה יותר לדווח על התנהגות אובדנית, לעומת ילדים שלא עוסקים בבריונות כלל.

ישנם ילדים רבים מאוד שמציקים להם על בסיס יומיומי, כאשר הבריונים עצמם חווים תחושות של דיכאון, חרדה, עצב, בדידות, שינויים בדפוסי שינה ואכילה ואובדן עניין בתחביבים בעצמם.

התחושות הללו לא בהכרח נעלמות כאשר הילד מתבגר ובורח מהעינויים של הבריונים. באותו אופן, בריונים לא בהכרח מפסיקים לנהוג באופן פוגעני בתום בית-הספר.

אם כך, משחקי וידאו עשויים לשפר את האמפתיה של הילדים המשחקים בו ועל ידי כך – להפחית את הפוטנציאל של ילד להפוך לבריון ולפגוע באחרים.

דרכים נוספות להעצים אמפתיה בילדים ובמתבגרים

כמובן שמשחרי וידאו אינם הדרך היחידה ללמד ילדים אמפתיה. האמת היא שהדרך הטובה ביותר לשפר אמפתיה היא באמצעות תקשורת של פנים-מול-פנים, כפי שהייתה מאז ומעולם. התקשורת עם אנשים אחרים, במיוחד יחד עם הדרכה של ההורים והמשפחה, תסייע לילדים לפגוש במצבים חברתיים שונים, ללמוד כיצד לנהוג בהם ולפעול באופן חם ורגיש, שמקובל בחברה.

כמובן שישנם ילדים שיתקשו לפתח אמפתיה יותר מאחרים. עבורם, כל אינטראקציה עם אדם אחר היא בעלת פוטנציאל שלילי: ילדים חסרי אמפתיה חוששים לפתח שיחה עם אחר, מביעים כעס, לעג ואי-נעימות לעיתים קרובות. פעמים רבות ילדים כאלו יוגלו מהחברה כתוצאה מהתנהגות לא נאותה, דבר שיקשה עליהם לפתח אמפתיה אף יותר.

אחד היתרונות הבולטים של משחקי הווידאו שמטרתם לקדם אמפתיה, הוא שאין לילדים שמשחקים בו “הרבה מה להפסיד”: הם יכולים לתרגל טכניקות ולבנות כישורים חברתיים שונים בסביבה וירטואלית, שבה התנהגות אפתית או קיצונית לא יביאו לעונש, הפסד או כאב משמעותיים. בעקבות זאת, ילדים יוכלו להתנסות באינטראקציות חברתיות לאחר שהתאמנו כיצד לנהוג בהן, כך שהם יחושו פחות חרדה או קושי במהלך הפעילות עצמה.

בהתחשב בכך שישנם ילדים אשר מתקשים לתקשר נכונה עם החברה ואף יתכן מאוד, כי אין להם מוטיבציה ליצור מצבים חברתיים כתוצאה מכך, משחקי הווידאו מציעים חלופה שמאפשרת לנו להטמיע בילדים כישורים של מודעות אמפתית ושל מודעות רגשית באופן שהוא כיפי, מעודד ולא מאיים מבחינה חברתית.

למרות זאת, מומחים עדיין מתעקשים שההזדמנות הטובה ביותר ללמד ילדים אמפתיה מצויה בידיי ההורים.

הם מציעים:

• לספק חיזוקים חיוביים וסימנים של אמפתיה והבנה כלפי הילדים וכלפי אחרים
• לדבר ולשנות התנהגות אפתית של הילדים
• לספק הזדמנויות לאינטראקציות חברתיות, בהן ניתן ליישם כישורי-חיים חברתיים שונים

מטרת המחקר לא נועדה לטעון כי משחקי וידאו הם הפתרון היחידי או אפילו הטוב ביותר לפיתוח אמפתיה, אלא להוכיח כי גם ילדים שאוהבים לבלות מול מסכים, יכולים להפיק יתרונות מהזמן הזה.

משום שהטכנולוגיה היא חלק כה מהותי מחיינו, להורים כדאי לתהות בנושא ולבחון במה הילדים משחקים במחשב. יתכן כי משחקים שמטרתם להעביר מסרים חיוביים יסייעו לילדים לבנות חיים ערכיים וללמוד כישורים, שיעצימו את האמפתיה שלהם באופן משמעותי.
:

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

מחקר חדש מצא כי ילדים לומדים אמפתיה ממשחקי וידאו

חוקרים גילו כי משחק וידאו שעוצב במטרה ללמד ילדים אמפתיה, עשוי לשנות את הכישורים של המוחות הצעירים לטובה ולשפר את ההתנהגות החברתית שלהם אם ניזכר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן