ה-GTA הינו משחק מחשב פופולרי המכיל בתוכו אלימות יוצאת דופן, ועולם ללא מוסריות ובמשך שנים רבות מצדיק את הכינוי ״משחק המחשב השערורייתי בהיסטוריה״
משחק המחשב GTA יצא אי שם בשנת 2013, ומאז גרף תלונות ומחאות, וגרם לעשרות מקרי אלימות ברחבי ארצות הברית. הבאז שנוצר סביב משחק המחשב גרם לו למכור כמעט מאה מיליון עותקים. הצלחה בסדר גודל יוצא מן הכלל. לצד ההצלחה המסחרית, קיימות גם השערוריות. ה-GTA מתאפיין באופי אנרכי, חתרני ואלים. מה שאינו דומה לאף משחק מחשב שהיה בעבר.
אותו ילד או נער אשר משחק את המשחק מתבקש להוביל אדם אחד מהתחתית לצמרת עולם הפשע, בתוך עיר דמיונית, סטייל לוס אנג׳לס, רק אפל יותר. המשחק מביא איתו מגוון רחב של אפשרויות, כמו שחייה, שעלולה להיגמר בתוך לוע של כריש, ועד השתתפות בטריאתלונים, צניחה חופשית והטסת מטוסים. וכמובן, טווח בשוטרים שמנסים לרדוף אתכם.
״משחק שמשחית את נפשם של ילדים״: האפקטים של משחק ה-GTA
לרוב תסמינים של מי ״ששקע״ לתוך העולם של המשחק, יהיו הסתגרות בחדר, ורמזים להתנהגות אלימה יותר מהנורמה. הורים רבים מתלוננים כי למשחק השפעה רבה, ובמקרים רבים משנה את התנהגות הילד, ואת השקפתו על החיים והעולם. קיימת נטייה להישאר בחדר, ולא לדבר עם אנשים אחרים. כמו קיום בעולם מקביל, סגור הרמטית.
קיימים אף מקרים רבים של אלימות ברחבי ארצות הברית ואוסטרליה, כגון רצח, נהיגה בפרעות, וונדליזם, כאשר החשודים טוענים כי משחק ה-GTA נתן לה את ההשראה לבצע את המעשים. בעקבות כך, גורמים רבים ביקשו להגביל את הפצת המשחק בקרב ילדים ובני נוער.
מדובר בהצגה של עולם שאינו רק אלים אלא גם מעניק ״פרס״ על אלימות. הילד או הנער מקבל נקודות אם הוא מצליח לדרוס, להרוג, ולהשחית. בדרך כזו, המסר המתקבל הוא כי האלימות משתלמת. בניגוד למערבונים או סרטי אנימציה, שם לכל הפחות יודעים מי הרע ומי הטוב, כאן טוב הוא מי שמפעיל כוח.
בעקבות העדר אכיפה חד משמעית, האחריות מוטלת על ההורים. לכן, חשוב להיות ערים ולהקדיש תשומת לב לשינויים בהתנהגות, הסתגרות, וכדומה. כמו כן, ניתן גם להגביל את שעות המשחק. הורים רבים ברחבי ארצות הברית אף סיפרו כי לא הצליחו למנוע מהילד לשחק במשחק, בין אם בבית או אצל חברים, ולכן חשבו על כיוון אחר. הם שוחחו עם הילד, על מנת להבהיר שמדובר במשחק מחשב בלבד, ואין לשאוב השראה מהלך הרוח של המשחק. וזו אולי הדרך הטובה ביותר למנוע נזקים והשפעה רעה.