גרסאת דסקטופ

תזונה טבעונית/צמחונית – יתרונות וחסרונות

shutterstock_671214979

תזונה טבעונית/צמחונית – יתרונות וחסרונות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

דיאטה צמחונית, היא תזונה הנמנעת מבשר, עוף ולעיתים גם דגים ומאכלי ים.

דיאטה טבעונית, מתבססת רק על ירקות, פירות, סיבים תזונתיים, פחמימות ושומנים מן הצומח בלבד כלומר, היא נמנעת מכל מוצר מן החי: חלב, בשר בקר, עוף, דגים וביצים.

דיאטה טבעונית היא בריאה יחסית, משום שהיא מתרכזת בעיקר בערכים תזונתיים ומעשירה באופן יומיומי את גופנו בשפע ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, בניגוד לתזונה המערבית הנפוצה. היא תורמת שפע בריאות למחזור הדם, מערכת העיכול, מערכת העצבים והעור שלנו.

עם זאת, יש לציין כי דיאטה טבעונית לוקה בחסר כאשר מדובר בחלבונים, משום שעיקר ערכי החלבון הגבוהים מגיעים מבשר, עוף, דגים וביצים.

גם B12, הוא ויטמין קריטי, אשר מאוד נדיר דיאטה טבעונית: הוויטמין מסייע לשמר על תקשורת בריאה במערכת העצבים שלנו וחסך שלו, עשוי להוביל לרעידות, קשיי זיכרון וירידה בחדות הקוגניטיבית שלנו.

מדובר במידע רב ומבלבל ולכן, ריכזנו כאן את כלל היתרונות והחסרונות של התזונה הפופולרית, כך שנוכל ליהנות מההחלטה הנכונה ביותר עבורנו.

יתרונות

פחת בשיעור השמנת-היתר

87 מחקרים שונים מאששים את ההשערה כי תזונה צמחונית או טבעונית תורמת לירידה במשקל, משום שהיא מכילה הרבה יותר ערכים תזונתיים איכותיים (מגנזיום, אשלגן, ברזל, ויטמינים מקבוצת B ועוד) וכמות נמוכה משמעותית של שומנים לא בריאים או שומנים בכלל, לעומת העוסקים בתזונה מן הצומח.

אף ניכר כי מחקרים רבים מעידים כי לצמחונים ולטבעונים יש BMI (מדד להשמנה) נמוך בהשוואה לאוכלי-בשר וכי הוא עולה, ככל שתדירות צריכת הבשר עולה, עבור גברים ונשים כאחד.

משקל הגוף הנמוך של צמחונים וטבעונים נובע ככל הנראה, כתוצאה מצריכה גבוהה של מזון עשיר בסיבים תזונתיים, אך דל בקלוריות, כמו פירות וירקות.

פחת בסיכון לפתח את מחלת הסוכרת 

סוכרת היא תופעה מטבולית, המאופיינת במצב בו גופנו מתקשה לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו. כתוצאה מכך, כמויות גדולות של סוכרים ולרוב גם שומנים לא בריאים הולכות ומצטברות במחזור הדם שלנו ומשוטטות לאורך הגוף שלנו. במצבים חריפים, סוכרת עשויה להוביל ללחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם ואף לגדיעות איברים. כיום הטיפול בסוכרת הוא יעיל ואיכותי, אך ללא טיפול המחלה עשויה להוביל לסיכון חיים.

מחקרים מעידים כי לאוכלי בשר קיים סיכוי גבוה ב- 74% לסבול מסוכרת, לעומת טבעונים וצמחונים. הסיבה לכך היא כי טבעונים וצמחונים אוכלים כמות פחותה של סוכרים פשוטים ושומנים לא בריאים: הבשר והעוף שאנו אוכלים בארץ בדרך כלל עשירים בסוכרים ופחמימות, משום שזה המזון שבו האכילו את החיות (הרקמה השומנית שלהן סופגת את הסוכרים והרעלים), לצד מתן הורמונים מזרזים ואנטיביוטיקה. כתוצאה מכך הם מובילים לערך גליקמי גבוה מן הרצוי ומעמיסים על גופנו יותר מדי.

מוצרים מן החי אף מוצרים הרבה כולסטרול – כתוצאה מאכילה מרובה של שומנים רוויים, המצויים בצורה מוגזמת בתזונה המערבית וכתוצאה מכך, מצטברים במחזור הדם שלנו, לצד הסוכרים ומחריפים את מצבנו הבריאותי.
אם לא נאכל מהם, לא רק שגופנו לא יאלץ להתמודד עם הקושי עוד, אלא שיתפנה לו זמן לנקות את מחזור הדם שלנו ביתר יעילות, כדי להיפטר ממשקעים של שומנים שהצטברו בו בעבר.

תזונה טבעונית ותזונה צמחונית אף לרוב עשירים בשומנים בריאים כגון אומגה שלוש וחומצות שומן לא רוויות, שתורמות לרמות כולסטרול נמוכות, מייעלות את תהליך ההעברה של המזון והחמצן אל התאים ומטיבות את התפקוד הקוגניטיבי שלנו בטווח הקצר ובטווח הארוך.

גם מוצרי חלב שעשירים בסוכרים כגון שוקולד חלב, ארטיקים ואפילו גבינות שומניות אינם מומלצים לחולי סוכרת. גם אם הם יאכלו “הרבה” שוקולד מריר, הוא משמעותית הרבה יותר בריא עבורנו והשפעתו על הערך הגליקמי של החולים תהיה נמוכה יותר.

מחלות לב וכלי דם 

מחקרים מעידים כי תזונה טבעונית או צמחונית, אשר מתבססות על מעט שומנים לא בריאים באופן יחסי, תורמות למניעה ואף הקלה על מחלות לב וכלי דם ולרבות גם לחץ דם. מחקרים מצאו כי מעבר לתזונה טבעונית או צמחונית תורם לירידה בכמות האירועים הלבביים ב- 73% ואף למנוע התפתחות של מחלות לב מלכתחילה. גם שיעור התמותה של טבעונית וצמחונים הוא 29% נמוך יותר, לעומת זה של אוכלי הבשר.

פחת בסיכון להתפתחות של סרטן

תזונה טבעונית או צמחונית קפדנית תהיה עשירה בוויטמינים ומינרלים, שיסייעו ללחום ביעילות בתופעת הרדיקלים החופשיים ועל ידי כך לשמור על בריאות התאים שלנו. מחקרים העידו כי אנשים שאוכלים יותר סויה כמקור לחלבון, דווקא נהנים מסיכון מופחת ב- 32% להיווצרות סרטן השד ו- 26% להיווצרות סרטן הערמונית.

חסרונות

חשש למחסור בחלבונים 

אבני הבניין של הגוף החי. החלבונים הם חלק מהותי מגופנו: ישנם חלבונים אשר מתריעים למערכת החיסון כי נשקפת סכנה או מחלה בהם עליה לטפל, חלקם מזינים את השרירים והעצמות שלנו; שומרים על הגמישות וחוסן שלהם גם בעת מאמץ פיזי, אך רובם – אחראיים לייצר שפע הורמונים, מוליכים עצביים ואנזימים בגופנו, אשר תורמים לתפקוד מאוזן.

החיסרון הבולט של התזונה הטבעונית הוא המחסור בחלבונים, שכן הם מצויים ברמות גבוהות בעיקר במאכלים מן החי. מסיבה זו, צמחונים פחות סובלים מהבעיה הזו, במיוחד אם הם דואגים לאכול ביצים על בסיס יומיומי או מקפידים על שתי מנות דגים בשבוע.

בנוסף, כיום קיימים תחליפים רבים ועשירים בחלבונים לטבעונים כיום: חומוס, חיטה מלאה, סויה, שמרי בירה וקינואה הם רק חלק קטן מהם.

ברזל 

הברזל הוא מינרל החיוני לגופנו: הוא מסייע לייצר את חלבון הקולגן, משתתף באופן משמעותי בתהליך הייצור של כדוריות הדם האדומות והעברת החמצן אל התאים בגוף. הוא אף משתתף בתהליך העיכול שלנו דרך קבע.

אמנם מצויים מאכלים רבים מן הצומח המכילים ברזל (קטניות, אגוזים, ירוקים למיניהם), אך הזמינות שלהם הרבה פחות טובה לעומת מזונות מן החי, בדומה לחלבונים. מסיבה זו יתכן ומאגרי הברזל של צמחונים וטבעונים יהיו נמוכים יותר ואף יהיה עליהם ליטול תוסף או לערוך זריקות, לשם פיצוי על המחסור.

B12

לוויטמין 12B ישנם שלל תפקידים קריטיים לגופנו, לרבות ייצור ה- DNA וה- RNA שלנו , ייצור של כדוריות דם אדומות, מיאלין, חלבונים ומוליכים עצביים. כדי לשמור על בריאותנו, עלינו לעכל בין 1.8-2.6 מק”ג של ויטמין 12B על בסיס יומי.

כיום אנשים רבים סובלים ממחסור בוויטמין 12B ולרבות גם קרניבורים. אנשים רבים אשר דוגלים בתזונה צמחונית או טבעונית מסיבות שונות, בדרך-כלל לא יאכלו מזון שמכיל רמות מיטביות של הוויטמין וכתוצאה מכך, יהיה עליהם ליטול תוסף תזונה שיפצה על החסך.

ויטמין D וסידן

הסידן הוא המינרל החיוני ביותר לגופנו. משום שתפקידו העיקרי הוא לשמר את כוחן של העצמות והשיניים שלנו, 99% מכמות הסידן בגופנו מצויה בהם, כאשר האחוז הנותר משוטט לאורך מחזור הדם והתאים. לגופנו לא פשוט לעכל אותו, משום שמינרלים נוספים (זרחן, ברזל ומגנזיום) מתחרים עמו על ספיגה במעיים באופן קבוע.

ויטמיןD  תורם בעיקר לספיגת הסידן בגוף שלנו: הוא דואג לווסת את כמות הסידן בגוף ולדאוג לכמויות גבוהות של המינרל במחזור הדם בכל עת.

מהו מנגנון הפעולה של ההורמון? כאשר ישנה כמות יפה של ויטמין D בגוף, הוא דואג להפריש יותר חלבון במעיים ובכליות שלנו, שמטרתו לקשור אליו את הסידן ולהשיב אותו למחזור הדם (במקום לאבד אותו דרך השתן).

בנוסף, ויטמין D ובלוטת התריס דואגים לבחון את כניסתו ויציאתו של הסידן מהעצם בקפדנות, כך שבמקרה של חוסר איזון יוכלו לפצות על כך במהרה.

צמחונים וטבעונים נתונים בסכנה לסבול ממחסור בסידן וויטמין D אם לא יקפידו על מאכלים המכילים אותם ועל שהות של 20 דקות בשמש בכל יום (מינימום). יש לציין כי אוכלי בשר מצויים באותה סכנה (במיוחד לפיתוח מחסור של ויטמין D) וכי רק תזונה קפדנית תתרום לערכים מאוזנים של הוויטמין והמינרל הללו.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

תזונה טבעונית/צמחונית – יתרונות וחסרונות

דיאטה צמחונית, היא תזונה הנמנעת מבשר, עוף ולעיתים גם דגים ומאכלי ים. דיאטה טבעונית, מתבססת רק על ירקות, פירות, סיבים תזונתיים, פחמימות ושומנים מן הצומח

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן