גרסאת דסקטופ

תזונה לטיפול ומניעת קנדידה – המדריך השלם

shutterstock_302212394

תזונה לטיפול ומניעת קנדידה – המדריך השלם

קנדידה היא הפטרייה הנפוצה ביותר בגוף האדם. ניתן למצוא אותה לעיתים קרובות באזור הפה, העור, מערכת העיכול, הציפורניים, פי הטבעת ואיברי המין.

רוב הפעמים, הפטרייה איננה מזיקה כלל, אך גדילה מוגזמת שלה עשויה להוביל לזיהום.

ניתן למנוע התפתחות יתר של פטריית הקנדידה, באמצעות תזונה קפדנית, שמטרתה להפחית את הסימפטומים של הזיהום ובנוסף, למנוע התרבות נוספת של הפטרייה.

יש לציין כי היעילות שלה עדיין לא אומתה באמצעות מחקרים מדעיים. זאת ועוד, כאשר הפטרייה הופכת לזיהום, מאוד לא פשוט להיפטר ממנה. עם זאת, עדויות רבות מסרו כי תזונה שכזו, מסייעת למנוע התפתחות יתר במקרים רבים ועל ידי כך, למנוע את הזיהום מלכתחילה.

למרות המחסור בראיות מחקריות שתומכות ביעילותה, תזונת הקנדידה היא אחת בעלת פוטנציאל חיובי – משום שהיא מתמקדת בעיקר במאכלים בריאים.

פטריית הקנדידה

ישנם 150 זנים שונים של פטריית הקנדידה, המתגוררים באזורים שונים בגופנו. הזנים הללו מייעלים את תהליך העיכול ואת תהליכי הספיגה, של ערכים תזונתיים חיוניים (ויטמינים, מינרלים, חלבונים…) ממזון.

כאשר מתרחשת התפתחות יתר של הפטרייה, אנו עשויים לחוות:

  • עייפות, ירידה באנרגיה הכללית ו/או נדודי שינה
  • דחף בלתי נשלט לאכילת מתוק ושמרים
  • כאבי ראש
  • רמות ברזל נמוכות
  • “שקיות” מתחת לעיניים
  • עלייה במשקל, תוך קושי עז להצליח לרזות או לחלופין, ירידה במשקל, תוך קושי עז להצליח להעלות במשקל
  • גזים
  • עצירות/שלשול
  • כאבי בטן
  • ריח רע מהפה
  • בעיות עור (אקנה, קשקשים, פטרת, פריחות, גרד) ואף אסטמת עור
  • פטרת בציפורניים
  • נזלת כרונית וכאבי גרון
  • פטרת בלשון (לשון לבנה)
  • דיכאון, חוסר שקט, קושי להתרכז ולזכור
  • דלקות חוזרות של גרון, אוזניים, חניכיים, שתן, הנרתיק והערמונית ללא סיבה מוצדקת

משום שמדובר במספר כה רב של תסמינים, פעמים רבות נדרש זמן רב, כדי לאבחן זיהום שמקורו מקנדידה.

למרות המספר הגדול של זני הקנדידה בגופנו, רק 15 מהם הם מסוכנים כלומר, עשויים לגרום לזיהום. קנדידה אלבינקס (Candida albicans) בפרט, מהווה את גורם הזיהום הנפוץ ביותר, בשל היותה אחראית ליותר מ- 50% מהמקרים.

גורמי סיכון לפיתוח זיהום

ישנם מספר גורמים שעשויים להוביל לזיהום קנדידה ולרבות:

  • תזונה המבוססת על פחמימות פשוטות וסוכרים (משקאות ממותקים, מאכלים מעובדים, מזון מהיר, שוקולד חלב, ממרחים מתוקים מסחריים וכדומה)
  • שתייה מרובה של אלכוהול
  • רמות לחץ גבוהות
  • פלורת מעי לא מאוזנת (לרוב חסרה חיידקים בריאים, כמו החיידקים הפרוביוטיים)
  • שימוש לא נכון בקטטרים
  • שימוש בגלולות למניעת היריון או שימוש מרובה באנטיביוטיקה (ניתן למניעה, באמצעות נטילת תוסף תזונה פרוביוטי, לאחר נטילת האנטיביוטיקה. הפרוביוטיקה, מעשירה את המעיים בחיידקים פרוביוטיים חדשים, שיפצו על אלו שהאנטיביוטיקה הרגה עקב הפעילות שלה)
  • מערכת חיסון חלשה
  • סוכרת

אם אנו סובלים מאחד מגורמי הסיכון הללו או יותר, כדאי לנו לעשות שינוי בחיים.

פנייה למדיטציה או למקורות שמסייעים להפחית לחץ כגון יוגה, פעילות גופנית, עיסוק בתחביבים, כתיבה ואף פנייה לגורם מקצועי, הן כולן יותר ממומלצות, לשילוב בלוח הזמנים.

כיצד תזונה נוגדת קנדידה פועלת

אף על פי שמחקרים רבים בחנו את גורמי הסיכון עבור התפתחות יתר של קנדידה, תכניות הטיפול כיום עדיין אינן עקביות ולרבות אינן יעילות כלל. זאת ועוד, אין מחקרים איכותיים, שמאמתים את היעילות שלהם בשום צורה.

תזונה הקנדידה, היא אפשרות טיפול. היא דוגלת במניעה מסוכרים, גלוטן, אלכוהול, מגוון של מוצרי חלב ורשימה ארוכה של חומרים משמרים. לצד זאת, היא מעודדת צריכה של פירות בעלי ערך גליקמי נמוך, ירקות שאינם סיביים ומאכלים נטולי גלוטן.

למרות זאת, רוב ההגבלות התזונתיות הללו לא נתמכות תחת ראיות מדעיות:

  • התזונה מגלה גלוטן משולחן האוכל, בטענה כי הוא עשוי לפגוע בריריות המעי. עם זאת, אין שום ראיות שמצביעות כי גלוטן עשוי לגרום לנזק במעי, כל עוד איננו אלרגיים לגלוטן כלומר, סובלים ממחלת הצליאק
  • התזונה אף טוענת כי רמות גבוהות של סוכר בגוף, עשויות להחריף את זיהום הקנדידה, במיוחד אם אנו סובלים ממערכת חיסונית חלשה. תזונה העשירה בפחמימות אכן עלולה להביא להתפתחות מוגזמת של פטריית הקנדידה באנשים מסוימים, אך עדיין אין ראיות המאמתות כי היא אכן גורמת לעלייה ברמות הזיהום בגופנו
  • התזונה אף נמנעת ממוצרי חלב. בתיאוריה, לקטוז (סוכר ממקור חלבי) אכן עשוי לגרות התפתחות יתר של קנדידה, בשל עלייה ברמות החומציות באזור הפה. עם זאת, גם התיאוריה הזו עדיין לא אוששה מחקרית
  • מאכלים המכילים רכיבים מלאכותיים, המכילים הרבה עובש, חומרים משמרים, חומרי הדברה וכימיקלים שונים אף הם אסורים בתזונה זו. עם זאת, אין שום ראיות המקשרות בין עובש, חומרים משמרים או חומרי הדברה, לעלייה ברמות זיהום הקנדידה.

אלכוהול וקפאין נפסלים אף הם בתזונה זו, בכדי לתמוך באורח-חיים בריא ולמנוע ניסיונות לרמות בתזונה, על ידי תיבול הקפה בסוכר, לדוגמא.

מטרת התזונה הזו היא להפחית את רמות הדלקתיות בגופנו ולהביא לתזונה המבוססת על מאכלים בריאים, שתתרום לבריאות המעיים ותסייע להפחית את הסיכון לפתח זיהום קנדידה לאורך זמן.

עם זאת, עד עתה, עדיין קיים צורך במחקרים שיאמתו את היעילות שלה.

שלב ראשון – טיהור קנדידה

לפני שנתחיל את דיאטת הקנדידה, רוב התומכים בה ממליצים לעשות טיהור קנדידה. זוהי תזונה קצרת-טווח, שמטרתה להפחית את רמות הלחץ במערכת העיכול ולסייע לשחרר רעלים מגופנו.

עד כה, אין מחקרים שנערכו על בני אדם, שאימתו את היעילות של תזונות טיהור.

בעוד שאין מחקרים אשר תומכים בטיהור הקנדידה, הוא עשוי לסייע לכם להיכנס לתזונת הקנדידה הרבה יותר בקלות.

ישנן הרבה דרכים לבצע טיהור, אך שתי הדרכים הנפוצות ביותר הן:

  • תזונה המבוססת על נוזלים בלבד, כמו מים עם לימון וציר עצמות
  • אכילה מרובה של ירקות, כגון סלטים וירקות מאודים, לצד כמויות קטנות של חלבונים לאורך היום

ישנם אנשים שעשויים לחוות תסמינים שליליים, כאשר הם מתחילים את הטיהור כמו עייפות, כאבי ראש, מצבי רוח משתנים או שינוי בדפוסי הינה שלהם.

נסו לזכור כי טיהור הקנדידה נמשך מספר ימים בלבד.

לאחר שהטיהור הושלם, נוכל לבחון את ההנחיות של תזונת הקנדידה עצמה.

תזונת הקנדידה היא דיאטה לטווח ארוך כלומר – אין לה זמן מוגדר, אך יש שדבקים בה גם עד חצי שנה. אנשים שניסו את התזונה הזו, פעמים רבות מעידים כי הם נהנים מהקלה תוך שבועות, אך אחרים טוענים כי יש לערוך את התזונה מספר חודשים, כדי ליהנות מהשפעה חיובית ואיכותית.

מהותי לבחון את התזונה יחד עם גורם מקצועי או רופא המשפחה, כאשר אנו בוחנים את האפשרות לנסות את תזונת הקנדידה. בנוסף, מומלץ כי נבצע בדיקות דם לעיתים קרובות, כדי לוודא כי אנו מוסיפים ליהנות מכלל הערכים התזונתיים, להם אנו זקוקים מידי יום.

רגע לפני שמתחילים, כדאי לנו לזכור להתחיל לאט ובהדרגה: במקום להסיר קפאין, סוכר, גלוטן ואלכוהול מהתזונה שלכם היום אחד, התמקדו בפרידה מרכיב אחד בכל פעם, כדי להקל על התהליך.

בנוסף, יש לזכור כי מדובר בתזונה לטווח קצר, שלא עולה על חצי שנה, שכן מטרתה להקל על סימפטומים של קנדידה. היא לא מהווה תחליף לתזונה לטווח-ארוך.

מאכלים הכלולים בתזונת הקנדידה

נתמקד בעיקר במאכלים הללו, בעודנו מקפידים על תזונת הקנדידה:

  • פירות בעלי ערך גליקמי נמוך: לימונים, ליים, מעט פירות יער
  • ירקות נטולי סיבים: אספרגוס, כרוב ניצנים, כרוב לבן, ברוקולי, קייל, סלרי, מלפפון, חציל, בצל, תרד, זוקיני, עגבניות וחסות למיניהן (ניתן לאדות את הירקות)
  • דגנים נטולי גלוטן: קינואה, שיבולת שועל, כוסמת ודוחן
  • חלבונים איכותיים: עוף, ביצים, סלמון, הודו וסרדינים (אורגניים בלבד)
  • שומנים בריאים: אבוקדו, זיתים, שמן קוקוס לא מזוכך, שמן פשתן, שמן זית איכותי ושמן שומשום
  • מעט מוצרי חלב: חמאה, כפיר אורגני, יוגורט טבעי, גהי (חמאה הודית)
  • אגוזים וזרעים במתינות: שקדים, גרעיני חמנייה, קוקוס או פשתן
  • תבלינים ועשבי תיבול: פלפל שחור, מלח, קינמון, שמיר, שום, ג’ינג’ר (לא לאכול במידה וסובלים מלחץ דם גבוה), אורגנו, רוזמרין, פפריקה, כורכום ותימין
  • חומץ תפוחים, כרוב כבוש
  • ממתיקים שאינם מבוססים על סוכר: סטיביה ו- אריתריטול (סוכר כוהלי)
  • משקאות נטולי קפאין: תה צמחים, עולש, מים מסוננים, חלב שקדים שמכינים בבית, חלב קוקוס נטול חומרים משמרים ומיי לימון או מיי ליים.

בנוסף, תוספי פרוביוטיקה מאוד מומלצים, משום שהם מסייעים להקל על דלקתיות, להרוג אורגניזמים מזיקים, להפחית את רמות הקנדידה בגוף ועל ידי כך – את הזיהום עצמו.

מאכלים להימנע מהם בכל מחיר

דיאטת הקנדידה היא קפדנית מאוד ולכן היא מצריכה להימנע מסוכר, גלוטן, אלכוהול ומספר מוצרי חלב. לפי דיאטת הקנדידה, המאכלים הללו מקדמים את התפתחות היתר של הפטרייה.

הימנעות מהמאכלים הללו לא הוכחה באופן ודאי כיעילה, נגד פטריית הקנדידה. עם זאת, מחקרים מציעים כי רמות גבוהות של סוכרים אכן עשויות להחריף את הזיהומים בעכברים, הסובלים ממערכת חיסונית חלשה.

רשימת המאכלים להימנע מהם במהלך תזונת הקנדידה כוללת:

  • פירות בעלי ערך גליקמי גבוה: בננות, תמרים, צימוקים, ענבים ומנגו
  • דגנים המכילים גלוטן: חיטה, שיפון, שעורה
  • בשרים מסוימים: בשרי מעדנייה ודגים שגדלים בחוות
  • שמנים רוויים ושמני טרנס: שמן קנולה, שמן סויה, שמן חמנייה, מרגרינה ומזון מהיר
  • רטבים: קטשופ, רוטב סויה, חומץ לבן, רוטב ברביקיו, חזרת ומיונז
  • חלק ממוצרי החלב: גבינה, חלב ושמנת על כל סוגיה
  • סוכר וממתיקים מלאכותיים: סוכרזית, אגבה, קני סוכר, סירופ תירס, דבש, סירופ מייפל, מולסה, סילאן וכמובן – סוכר שולחן
  • אגוזים וזרעים מסוימים: בוטנים, קשיו, פקאנים ופיסטוקים
  • קפאין, אלכוהול ומשקאות ממותקים: תה המכיל קפאין, קפה, משקאות אנרגיה, משקאות ממותקים, מיצי פירות, סודה, יין, שאנדי ובריזרים
  • רכיבים מלאכותיים: המבוססים בעיקר על גופרית או חנקן

החיסרון היחידי של התזונה, הוא שהיא לא פשוטה לביצוע: כיום, רבים מאיתנו נהנים מהמאכלים שהתזונה נמנעת מהם, על בסיס יומיומי ולא תמיד פשוט להסתגל לשינוי כה דראסטי.

יתרונות וחסרונות תזונת הקנדידה

למרות היותה יחסית מגבילה, התזונה נגד הקנדידה היא מאוד מגוונת ולרוב, נוכל למצוא מתכונים מצוינים למאכלים מזינים ומשביעים.

למרות המחסור בראיות מחקריות שתומכות ביעילותה, תזונת הקנדידה היא אחת בעלת פוטנציאל חיובי – משום שהיא מתמקדת בעיקר במאכלים בריאים.

התזונה מורכבת ממאכלים איכותיים, שתורמים לירידה במשקל, לבריאות הלב ולבריאות של מערכת העיכול בכלל והמעיים שלנו בפרט. היא אף מסייעת להפחית דלקתיות בגופנו.

בנוסף, המטרה האולטימטיבית שלה היא להסיר מאכלים לא בריאים, העשירים בסוכרים, אשר התקשרו פעמים רבות להשמנת-יתר, סוכרת, מחלות לב וכלי דם ותופעות מטבוליות שונות.

תזונה שכזו עשויה לתרום לכל אחד – אפילו אנשים שאינם סובלים מהתפתחות-יתר של הפטרייה.

 

 

 

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

תזונה לטיפול ומניעת קנדידה – המדריך השלם

קנדידה היא הפטרייה הנפוצה ביותר בגוף האדם. ניתן למצוא אותה לעיתים קרובות באזור הפה, העור, מערכת העיכול, הציפורניים, פי הטבעת ואיברי המין. רוב הפעמים, הפטרייה

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן