גרסאת דסקטופ

אחות אנונימית – “מגיע לנו יחס טוב כמו של הרופאים”

shutterstock_1323802736

אחות אנונימית – “מגיע לנו יחס טוב כמו של הרופאים”

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אחים אנונימיים הוא טור שנכתב על ידי אחים בכל ארצות-הברית, שמטרתו לסייע להם להשמיע את קולם

“אני מותשת. הייתי צריכה להזמין אתמול עגלת החייאה כי המטופל שלי איבד את הדופק שלו. כל צוות יחידת הטיפול הנמרץ היה שם כדי לעזור לעשות את ההחייאה. אבל הידיים שלי עדיין כואבות מעיסויי החזה שעשיתי.

ביום למחרת, אני מגיעה למשמרת ורואה את המטופל ואת מכונת הלב-ריאה שהיינו חייבים למקם ליד מיטתו, כדי לתמוך בלב שלו אתמול. הוקל עליי שהוא מרגיש הרבה יותר טוב היום. אני מסתובבת ורואה אישה בדמעות. זו האחות של המטופל שטסה מהעיר השכנה. זו הפעם הראשונה שהיא רואה אותו לאחר הניתוח. היא כנראה לא דיברה עם אשתו ולא ציפתה למצוא אותו ביחידת הטיפול הנמרץ.

דמעות הפכו להיסטריה. היא פשוט החלה לשאול, ‘למה הוא נראה ככה? מה קורה אתו?’. אני מספרת לה שאני האחות של אחיה היום ומוצאת לה כיסא. אני מסבירה לה הכול, מהניתוח, למה שהמכונות מסביב עושות, עד לסיבוכים במצבו ולעובדה שהוא בסדר עכשיו.

אני מסבירה לה מהי תכנית הטיפול שלו היום: משום שהוא מאושפז ביחידת הטיפול הנמרץ, הטיפול בו יהיה מהיר מאוד והמצב שלו ישתנה בקצב מהיר מאוד. עם זאת, כרגע הוא יציב ואני כאן, כדי להמשיך ולהשגיח עליו. בנוסף, הדגשתי שאם יש לה שאלות נוספות, שלא תהסס לפנות אליי, משום שאני אהיה אתו כאן ב- 12 השעות הקרובות.

היא מקשיבה לי וממשיכה לשאול מה אני עושה, מה מייצגים המספרים על המוניטור, למה יש כל מיני צפצופים ואזעקות? אני ממשיכה להסביר בעודי ממשיכה בעבודתי.

לפתע, מגיע המתמחה החדש עם חלוק המעבדה הלבן שלו ואני שמה לב שההתנהגות של האחות משתנה באופן דראסטי ומיידי: הקיצון בקול שלה נעלם, היא הפסיקה לרדוף אחרי…

‘אתה רופא? אתה יכול בבקשה לספר לי מה קרה לאחי? מה קורה פה? הוא בסדר?’, היא שואלת.

הרופא מסביר לה בדיוק את מה שאני אמרתי, בצורה קצת שונה. רק לאחר מכן, נראה שהיא התרצתה. היא מתיישבת בשקט ומהנהנת כאילו זו הייתה הפעם הראשונה שהיא שמעה את זה… אני פשוט המשכתי לעבוד”.

המילה של רופא היא בעלת יותר משקל בעבור המטופלים ומשפחותיהם

“בתור אחות מוסמכת במשך 14 שנים, חוויתי את התרחיש הזה פעם אחר פעם, כאשר הרופא חוזר בדיוק על מה שאני אמרתי, מסביר ומדגיש את מה שאני הדגשתי ממש לפני מספר רגעים, אך נהנה מתגובה הרבה יותר בטוחה ומכובדת, ממה שאני קיבלתי.

בקיצור: המילים של הרופא תמיד מהוות יותר משמעות בעבור המטופל ומשפחתו, לעומת המילה של אח, כי התפיסה של העולם על אחים היא מאוד מיושנת”.

מקצוע האחים כיום, בבסיסו, תמיד התייחס לטיפול במטופלים ודאגה להם. עם זאת, בעבר היה מדובר בקריירה שנשלטה על ידי נשים בלבד, שהיוו לא יותר מעוזרות או אפילו פקידות של הרופאים הגברים: רוב הפעמים, הן היו מוצאות את עצמן מנקות אחר המטופלים ולא יותר. עם זאת, במרוצת השנים, אחים החלו ליהנות מהרבה יותר אוטונומיה, כאשר מדובר בטיפול במטופלים והחלו לבצע תהליכים רפואיים באופן עצמאי לחלוטין. זאת ועוד, התהליכים שבוצעו, נעשו לפי ההיגיון והמחשבה שלהם – לא עוד הם עקבו אחר הוראות הרופא, אלא למדו מדוע פרוצדורה מסוימת אמורה להתבצע ומתי.

הסטיגמה אודות מערכת החינוך של אחים והתפקיד שהם משחקים בתהליך ההחלמה של המטופל

כיום, אחים עדיין נאבקים בסטיגמות לא נעימות, כאשר מדובר ברמות החינוך של אחים. האמת היא שהאח המטפל שלכם, ככל הנראה בעל הרבה יותר ידע וניסיון, לעומת המתמחה הזוטר שאחראי על תכנית הטיפול שלכם.

אף על פי שאחים מוסמכים זקוקים ללימודים של ארבע-חמש שנים, קרי תואר ראשון, כדי לעבור את המבחן שמסמיך אותם לאחים מדופלמים – רובם ימשיכו ללמוד ולצרוך עוד ידע, כדי להעצים את החינוך שלהם באשר למצב הפיזיולוגי של האדם.

כיום, אחים הם בעלי הידע והיכולת לאבחן ולטפל בכל מחלה ותופעה, באמצעות תכנית טיפול איכותית או תרופות. הם יכולים לסייע למטופל באמצעות תכנית מבוססת ומתן ביקורות, לאורך תהליך ההחלמה.

לאחר שהאחים משלימים תואר ראשון, רבים מהם פונים לתואר שני בסיעוד, שמצריך עוד שנתיים של למידה. מעבר לכך, הם יכולים לסיים גם דוקטורט לסיעוד, שעורך בין שנתיים לארבע שנים. האמת היא שכיום, די נפוץ להיתקל באחים בעלי תואר דוקטורט בבתי-החולים.

אחים מתמקדים בהשקפה של המטופל

רוב הרופאים כיום, מבלים עד 25 דקות עם מטופל לכל היותר. לעומת זאת, משמרות של אחיות, שעומדות על ממוצע של 12 שעות, מתמקדות בעיקר בשהייה לצד המטופלים ודאגה להם.

אם נמצא את עצמנו בבית החולים במשך תקופה מסוימת, נשים לב כי הרופא שלנו מוחלף לעיתים קרובות ברופא אחר וכי בסופו של דבר, יטפלו בנו 3-4 רופאים שונים. הסיבה לכך, היא שרופאים רבים מתמחים בתחומים שונים, לכן המיקוד שלהם הוא לבחון אם אתם סובלים מתופעה X או ממחלה Y, לא מה שלומכם או כיצד לטפל במצוקה שלכם.

האחים שלכם, לעומת זאת, חייבים להיות מודעים לכל ההמלצות הרפואיות, בכדי שיוכלו להוציא אותן לפועל באופן האופטימלי ביותר ובתנאים האיכותיים ביותר. האחים שלכם יבינו את המצב שלכם באופן רחב יותר משל הרופאים, משום שהם יתוודעו לכלל המצבים מהם אתם סובלים; לא רק פריחה או דפיקות לב, לדוגמא, אלא שניהם. משום שהם מודעים לכלל האספקטים שלכם – פעמים רבות הם יוכלו להגיע לאבחנה נכונה יותר באשר למצב שלכם. בנוסף, יש להדגיש כי הם מטפחים בכולכם, הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטאלית, לא רק בסימפטומים שלכם.

סקרים מעידים כי מטופלים נהנים מתוצאות טובות יותר, אם האחים שמטפלים בהם נהנים מאוטונומיה בתהליך הטיפול

מטופלים מתמודדים עם חולי ופציעות נפשיות ופיזיות. מסיבה זו, הם זקוקים לתמיכה רבה ומידע רב, שיסייע להם לגבור על הקשיים הללו. הטיפול המסור והאדיב הזה לרוב מקורו מהאחים של המטופלים, שכן סקרים מעידים כי שיחה אינפורמטיבית עם אח אכן מסייעת להפחית את רמות הלחץ של המטופלים ואף להקל על הסימפטומים הפיזיים שלהם.

למען האמת, מחקרים העידו כי אחים מקצועיים ומנוסים, לרוב הצליחו להציל את המטופלים שלהם ממוות. אווירה נעימה לאחים היא כזו שכוללת הרבה אוטונומיה כלומר, כזו שבה יש לאחים את הכוח לקבל החלטות ואת החופש לבצע שיפוט משלהם, על המצב של המטופל.

בנוסף, ככל שלאחים יש יותר תקשורת עם המטופל ויכולת לשנות את האווירה והאופן שבו התהליכים הרפואיים מתבצעים, כך שיהיו לשביעות רצונו – כך המצב של המטופל משתפר פלאים.

כמובן שמערכת יחסים טובה בין האחים והרופאים אף היא חיונית – כך שיוכלו להיות מסונכרנים באשר למצב של המטופל ותכנית הטיפול האופטימלית עבורו.

בסופו של יום, כאשר אחים נהנים מהזדמנות לעשות מה שהם עושים הכי טוב, לדבר יש השפעה חיובית מאוד על המצב הבריאותי וקצב ההחלמה של המטופלים.

כשלא מכבדים את האחים – משפיעים לרעה על איכות הטיפול

כאשר מטופלים ומשפחות אינם מעניקים לאחים כבוד ויחס טוב, כפי שהם מעניקים לרופאים, הדבר עשוי להשפיע על איכות הטיפול באופן קיצוני. בין אם הם יעשו זאת באופן מכוון או בשוגג, אחים לא יבדקו את המטופלים שהם לא אוהבים לעיתים קרובות, כפי שהם מבקרים את המטופלים שהם כן אוהבים. באותו אופן, יתכן מאוד כי הם לא יגיבו במהרה לצרכים של המטופלים הללו ויפספסו רמזים מטרימים, שעשויים להיות מהותיים לתכנית הטיפול שלהם.

מצד שני, אחים שמפתחים מערכות יחסים טובות עם המטופלים שלהם, יספקו להם תמיכה ועצה לעיתים קרובות, תכניות טיפול פרודוקטיביות יותר ומידע רפואי רב, שיסייע למטופלים להבין כיצד לטפל בעצמם באופן האופטימלי ביותר.

לעומת זאת, עצות של רופאים לרוב נפלטות במהרה וללא הסבר רב, לכן מטופלים לרוב נותרים מבולבלים ושוכחים מה עליהם לעשות או פשוט מוותרים בשלב מאוד מוקדם בתהליך. משום ששיחה עם אחים היא הרבה יותר כנה ומתנהלת בגובה העיניים, רוב הפעמים המטופלים יקשיבו לעצה של אחים. מערכת יחסים מכבדת יכולה להיות חשובה בטווח הארוך, בזכות היתרונות הרבים שהיא תורמת למטופלים.

בפעם הבאה שאת פוגשים אחים, זכרו שהם אף פעם לא “רק” אחים: הם העיניים והאוזניים של האהובים שלכם ושלכם. הם יסייעו לאתר תסמינים מהותיים ולמנוע התפתחות שלילית של מצבכם הבריאותי ואף יעשו ככל יכולתם – כדי שתיהנו מהטיפול הטוב ביותר והנעים ביותר, כל עוד תספקו להם את אותו יחס. הם יעמדו שם בשבילכם, יגוננו עליכם ואפילו ישמיעו את הקול שלכם בפני הרופאים, אם אתם לא תוכלו. הם יוכלו להחזיק את היד שלכם כשאף אחד לא נמצא ולספק עצות חכמות, שיעזרו לכם להתגבר על המכשולים הרפואיים.

בכל יום, האחים הללו עוזבים את המשפחות שלהם, כדי שהם יוכלו לטפל בנו ובמשפחות שלנו. כדאי שנעריך אותם על כך.

 

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

אחות אנונימית – “מגיע לנו יחס טוב כמו של הרופאים”

אחים אנונימיים הוא טור שנכתב על ידי אחים בכל ארצות-הברית, שמטרתו לסייע להם להשמיע את קולם “אני מותשת. הייתי צריכה להזמין אתמול עגלת החייאה כי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן