גרסאת דסקטופ

אחת ולתמיד – האם קרינת הפלאפונים עשויה להוביל לסרטן?

shutterstock_715081060

אחת ולתמיד – האם קרינת הפלאפונים עשויה להוביל לסרטן?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

החלונות הגבוהים של משרד הבריאות והמזון של ארצות הברית, טוענים כי קרינת הפלאפונים מחוללת סרטן בעכברים, אך לא בבני אדם. להלן המסקנות של חוקרים ומומחים נוספים בנושא

ישנן תיאוריות קונספירטיביות מסוימות, שהפכו לחלק מהתודעה החברתית. רוב התיאוריות שהופכות להיות מוכרות, לרוב מגובות באמצעות מחקרים שאינם מהימנים (כתוצאה מנתונים שאינם מהימנים, לדוגמא), מחקרים שהפריזו באיכות הממצאים שלהם, מאמרים חדשותיים שהעריכו את המחקרים יתר על המידה או שילוב של השלושה.

רוב התיאוריות הקונספירטיביות שמככבות כיום, מתקשרות לנושאים כגון חיסונים ואוטיזם, רעלים שמופרשים ממטוסים ופלאפונים שגורמים לגידולים במערכת העצבים המרכזית.

בשאיפה להפחית לפחות אחת מהתיאוריות הללו, משרד הבריאות והמזון של ארה”ב הצהיר לאחרונה, כי מחקר חדש מעיד שפלאפונים לא גורמים לסרטן.

מהצד השני של הגדר, עומדים חוקרים רבים שטוענים כי הם מצאו ראיות ודאיות, שמעידות כי קרינת הפלאפונים מובילה לסרטן בעכברים.

משום שכולנו משתמשים בפלאפונים כל יום-כל היום, נושא הקרינה של הפלאפון והשפעתה על האדם הוא נושא שנחקר באופן יסודי, במטרה להבטיח את הבטיחות של כולנו.

ההצהרה של משרד הבריאות של ארה”ב פורסמה לאחר עשורים של מחקר, שכללו למעלה מ- 3,000 מכרסמים.

החוקרים מבטיחים כי לאחר מאות ניסויים, קיים קשר בין קרינת הפלאפונים ובין התפתחות של גידולי מוח סרטניים בעכברים ממין זכר. למרות זאת, רוב המחקר הסתמך על טכנולוגיה ישנה והתבצע בתקופה שבה הפלאפונים היו לגאדג’ט החדש. אף על פי שהחוקרים העידו על ראיות חותכות, דו”חות שפורסמו לאחר מכן אודות אותו מחקר, הביעו אישור ודאי באופן חלקי בלבד.

לאחר שהמחקר נבחן שוב פעמים רבות, כיום הטענה המרכזית היא שהראיות בו אינן אבסולוטיות כלל. מומחים תחת משרד הבריאות של ארה”ב, ה- FDA, מסכימים כי יתכן וממצאי המחקר נכונים, אך אין בהכרח סיבה לתרגם אותם לשימוש האדם בפלאפון.

רופאים שאינם מתקשרים למחקר, טוענים כי ישנן סכנות הטמונות בשימוש בפלאפונים ומכשור נייד, על בסיס שגרתי. עם זאת, הם מוסיפים כי המחקר החדש לא הציג די מידע ברור, שמעיד כי פלאפונים בהכרח מובילים לגידולי מוח וסוגים שונים של סרטן.

טענות שונות של מומחים שונים

הרופאים מסבירים כי בדומה ל- FDA, הם אינם מבטוחים שאפשר להשליך את הנתונים ממחקר על עכברים, על בני אדם. רמת החשיפה, משך החשיפה והאזור שנחשף לקרינה הם קריטיים. בנוסף, העכברים קיבלו מנות קרינה גבוהות בהרבה, לעומת מה שבני האדם סופגים מפלאפונים על בסיס יומי. כמובן שלגוף האדם אף ישנן יכולות עמידות גבוהות יותר, לעומת מכרסמים.

עם זאת, עדיין קיימת הסתייגות בקהילת הרופאים משימוש מוגזם בפלאפונים בפרט ומכשור נייד בכלל: הם לא מאמינים כי הפלאפונים בטוחים לחלוטין, בייחוד משום שחברות וארגוני ממשלתיים כמו ה- FDA מושפעים מהתעשייה עצמה ולכן, המידע שהם מספקים הוא פעמים רבות איננו מהימן.

משום שהם חשים כי אינם יכולים לבטוח במשרד הבריאות של ארצות הברית באופן מלא – כל הרופאים מסכימים עם טענה אחת ודאית: פלאפונים אכן פולטים קרינה וגם רמות נמוכות של קרינה מצטברות לאורך זמן. אף על פי שעדיין לא נמצא קשר ישיר בין פלאפונים לגידולים סרטניים, כן נמצא קשר בין קרינה ובין עלייה בסיכון להתפתחות של גידולים סרטניים אחרים.

חוקרים בתחום הנוירולוגיה טוענים כי המחקר נראה מעט חשוד ולא מהימן: בעשורים האחרונים, מחקרים רבים הוכיחו כי קיים קשר מסוים בין קרינה ובין ההשפעה שלה על התפתחות של גידולים סרטניים בחיות. עם זאת, כל המחקרים מציגים תוצאות שונות במידת מה ושוב, מאוד שונים מהחוויה האנושית וההתמודדות של הגוף האנושי עם קרינת הפלאפונים, ברמות שנמוכות יותר מהרמות שהעכברים מקבלים במחקרים. מסיבה זו הרלוונטיות של המחקרים באשר לאדם נותרת בעלטה.

הם מוסיפים כי פלאפונים פועלים על ידי שימוש בוואט אחד של קרינת מיקרוגל, כאשר המיקרוגל שלנו בבית צורך כ- 1,000 וואט של גלי מיקרו כדי לעשות עבודתו נאמנה. במילים אחרות, לטענתם הפלאפונים אינם פולטים די אנרגיה, שתגרום לגידולים סרטניים.

כיצד נוכל להתגונן מהקרינה?

אם אנחנו חוששים כי הקהילה המדעית עדיין לא מצאה את הראיות המתאימות, שיוכיחו סוף כל סוף כי קיים קשר ישיר בין קרינת הפלאפונים וסרטן – ישנן דרכים פרקטיות, שבאמצעותן נוכל להגביל את החשיפה שלנו לקרינה ולתדרים שהפלאפונים שלנו פולטים.

ההמלצה הטובה ביותר היא לשמור כמה שיותר מרחק ממכשור שפולט קרינה. כלומר, מומלץ שלא ללכת עם הפלאפון בכיס או לישון לצדו בלילה.

בנוסף, מומלץ להשתמש באוזניות רגילות, משום שאוזניות Bluetooth פולטות גלי מיקרו וגלי רדיו יחד – שני סוגים שונים של קרינה.

בעוד שהפלאפונים הם בעלי תרומות חיוביות רבות לאדם ולחייו המודרניים, רוב הרופאים ממליצים לנסות ולהפחית את השימוש בהם ככל האפשר. אף מומלץ להרחיק את הפלאפונים מגישתם של הילדים, אשר יותר פגיעים בשל היותם בתהליך ההתפתחות ולכן, יותר רגישים לקרינה.

ככל שניגע בפלאפון יותר, כך ניחשף לקרינה שלו יותר ולכן, רוב הרופאים ממליצים לחבר את הפלאפון לאוזניות חוט ועל ידי כך, להפחית משמעותית את החשיפה לקרינה בגוף. כמובן שהפלאפון חייב להיות בתיק ולא סמוך לגופנו בשום צורה.

צרות גדולות יותר

האמת היא שכיום הדאגה הגדולה ביותר שרובצת על הפלאפונים היא שימוש בהם במהלך נהיגה: הפעילות הזו הפכה לשגרתית מאוד בעולם המודרני וכתוצאה מכך, מובילה לתאונות דרכים הרות אסון.

המכשור הטכנולוגי אף פוגע בבריאות האדם בדרכים אחרות: כיום רוב האנשים הולכים לישון מאוחר, כתוצאה מבילוי זמן הפלאפון, במחשב או מול הטלוויזיה. כדי לשמור על אורח-חיים בריא, מחובתנו לספק לגוף שלנו בין שבע לתשע שעות שינה, מידי לילה.

הרופאים אף מדגישים כי אין הרבה מה לעשות, כדי למנוע התפתחות של גידול סרטני במוח. גורם הסיכון החמור ביותר, המביא לגידולים במוח כיום, הוא בעיקר גיל; ומאחר ורוב האוכלוסייה כיום היא מבוגרת ותוחלת החיים כיום ארוכה בהרבה משהייתה בעבר, מספר רב יותר של אנשים נמצא בסיכון לפתח גידולים סרטניים במוח. הגיל הממוצע שבו מפתחים את התופעה הוא גיל 65, כאשר ממוצע תוחלת החיים כיום הוא 80-84 שנים!

השורה התחתונה

כיום עדיין אין מחקר מהימן מספיק, שמוכיח אם קרינת הפלאפונים מזיקה לבני אדם באופן קיצוני. עם זאת, ידוע כי הפלאפונים אכן פולטים קרינה ולכן, שימוש מוגזם בהם או שהייה מרובה לצדם אינה מומלצת.

רוב המומחים מסכימים פה אחד כי רמות הקרינה שהפלאפונים פולטים איננה מסוכנת ובנוסף, כי עיקר גורמי הסיכון שמובילים לגידולים סרטניים אינם בשליטתנו. עם זאת, הפלאפונים כן טומנים סכנה לאדם בשל היותם הסחת דעת משמעותית, שמדירה שינה מחייהם ומונעת מהם לחיות ברגע, גם במהלך מצבים קריטיים כמו נהיגה, פרויקט או שיחה עם אדם אחר.

בסופו של יום, כדי להימנע מגידולים סרטניים בפרט ומחלות בכלל, כדאי לנו להקפיד על תזונה נכונה, לבצע פעילות גופנית על בסיס קבוע ולישון בין שבע לתשע שעות בלילה.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

אחת ולתמיד – האם קרינת הפלאפונים עשויה להוביל לסרטן?

החלונות הגבוהים של משרד הבריאות והמזון של ארצות הברית, טוענים כי קרינת הפלאפונים מחוללת סרטן בעכברים, אך לא בבני אדם. להלן המסקנות של חוקרים ומומחים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן