גרסאת דסקטופ

אם אין לכם זיהום – אנטיביוטיקה עשויה פגוע בבריאות שלכם

shutterstock_544348294

אם אין לכם זיהום – אנטיביוטיקה עשויה פגוע בבריאות שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מחקר מצא כי אנטיביוטיקה עושה יותר נזק אם איננו באמת חולים

האנטיביוטיקה תמיד מתוארת כתרופה שמשתמשים בה לא נכון, יותר מדי או כזו שגורמת לתופעות לוואי לא נעימות.

כאשר אנו נוטלים אנטיביוטיקה בצורה לא נכונה, החוקרים מאמינים כי היא עשויה להביא ליותר נזק מאשר בריאות. האנטיביוטיקה עלולה לגרום לבקטריה לפתח עמידות בפני הטיפול, לדוגמא ואף להשמיד את פלורת המעיים שלנו בטווח הארוך.

כעת, מחקר חדש מצא כי אנטיביוטיקה עשויה לפגוע בתאי החיסון שלנו ואף להחמיר זיהומים אוראליים.

 

אנטיביוטיקה מזיקה לתאי הדם הלבנים שלנו

התאים הלבנים הם התאים שמרכבים את מערכת החיסון שלנו. מנגנון ההגנה הטבעי של גופנו הוא מאוד אפקטיבי ואף מצטיין בהרג ש זיהומים אוראליים מסוימים וויסות דלקתיות באזורים שוהים בגופנו. זאת לפי מחקר שפורסם לפני כחודש ונערך באוהיו, ארה”ב.

צוות המחקר בחן בקטריה המתגוררת בגופנו, את ההשפעה שלה על הייצור של כדוריות הדם הלבנות והתפקיד שהגוף שלנו משחק בלחימה בזיהומים באזור הפה.

מטרת המחקר הייתה לבחון מה קורה, כאשר אין לגוף שלנו בקטריה ללחום בזיהום הפטרייתי. מנהל המחקר, ד”ר פושפא פאנדיין (Pushpa Pandiyan), סיפר כי הוא וצוותו גילו כי אנטיביוטיקה עלולה להרוג חומצות שומן בעלות מעט קשרי פחמן (כמו אומגה 3), שמופקות באמצעות הבקטריה הטובה של גופנו.

כאשר הגוף שלנו בריא, הוא מהווה בית לבקטריה טובה ובריאה, שמסייעת להפיק חומצות שומן קצרות שרשרת אשר, בתמורה, מקדמות את ההתפתחות והתחזוקה של כדוריות הדם הלבנות.

בתום תהליך ההתפתחות שלהן, כדוריות הדם הלבנות הללו (הקרויות Tregs ו- TH-17) – יכולות ללחום ולהגן על גופנו מפני זיהומים פטרייתיים ופתוגנים מזיקים, כך שנימנע מדלקות וחולי.

המחקר חשף כי אנטיביוטיקה משמידה את הבקטריה הטובה, אשר כתוצאה מכך, מביאה לפחת משמעותי בייצור חומצות השומן הבריאות. שרשרת האירועים מביאה לפגיעה באיכות הייצור של כדוריות הדם הלבנות, שכתוצאה מכך מתקשות ללחום ביעילות בזיהומים פטרייתיים, כגון קנדידה.

במילים אחרות, אנטיביוטיקה פוגעת במערכת החיסונית שלנו ומקשה על גופנו להתגונן ביעילות מפני חיידקים מזיקים.

בנוסף, שימוש לא נכון או שימוש-יתר באנטיביוטיקה מעניק לבקטריה הרעה את ההזדמנות להפוך לעמידה בפני טיפולים ותרופות רבות. הדבר מהווה איום של ממש, שכן הזיהומים הבקטריאליים הופכים לעוצמתיים יותר והרבה יותר קשה לגוף שלנו ולטיפול חיצוני להצליח ולחסל אותם.

שימוש לא נכון באנטיביוטיקה עשוי לעכב את הפעילות של מערכת החיסון שלנו, בייחוד כאשר מדובר בזיהומים ויראליים וזיהומים פטרייתיים.

 

הגוף שלנו נלחם בזיהומים בעצמו

הממצאים מביאים לבמה את החשיבות של התפקוד של חומצות השומן הבריאות (SCFA), כאשר מדובר בבריאות הפה.

אנו זקוקים לחומצות השומן הללו כדי להעצים את כדוריות הדם הלבנות שלנו, כך שיגוננו עלינו מפני חולי. המחקר מעיד כי חומצות השומן הממעטות בקשרים, מקדמות את התפקוד התקין של תאי TH-17 ו- Treg, אשר מגוננים עלינו מפני זיהומים פטרייתיים אוראליים, מפחיתים את הנזק שנגרם כתוצאה מדלקתיות ומסייע למערכת החיסון של גופנו לפתור בקלות זיהומים בפה, לרבות קנדידה.

בעוד שתאים רבים בגופנו משחקים תפקידים קריטיים בהגנה עלינו מפני זיהומים, האחריות העיקרית נופלת על ה”כתפיים” של כדוריות הדם הלבנות. כדוריות דם לבנות הן מעין חיילים מקצועיים שעברו טירונות של שייטת 13; כך שיוכלו ללחום בלא חת בכל זיהום אפשרי. שאר התאים מקדמים הגנה מפני פולשים או מזיקים.

קווי ההגנה הטבעיים הללו מסייעים לגרש ביעילות דלקתיות וזיהום לבדם, ללא צורך באנטיביוטיקה או כל תרופה אחרת. כאשר אנו נוטלים את האנטיביוטיקה, אנו עשויים למנוע מקווי ההגנה הללו לבצע את עבודתם נאמנה.

 

האם כדאי לקחת אנטיביוטיקה לזיהום אוראלי?

המחקר מדגיש כי את התשובה לשאלה הזו כדאי לנו לקבל באופן ישיר – מפה הרופא שלנו. הרופאים חייבים להיות בטוחים כי אנטיביוטיקה באמת נחוצה לטיפול בזיהום, לפני שהם רושמים אותה עבורנו.

כמובן ששימוש מיותר באנטיביוטיקה הוא אף הוא איננו מומלץ. יש לנו בקטריה טובה שפועלת יום-יום כדי לגונן עלינו, מדוע להרוג אותה? כמו ברוב הזיהומים, אם מאפשרים לגוף לעשות את שלו, הוא ייתן את כל כולו כדי להתנקות מהם – ויעשה זאת בהצטיינות.

בעוד שבמקרים רציניים יותר יהיה עלינו ליטול אנטיביוטיקה, שלעיתים אפילו תציל את חיינו, מומחי בריאות רבים ממליצים לקחת פרוביוטיקה לצד האנטיביוטיקה, כדי לתחזק את הבקטריה הטובה ולשחזר את הבריאות של פלורת המעיים שלנו.

פרוביוטיקה הוא תוסף תזונה, המכיל את משפחת החיידקים הפרוביוטיים – משפחה הכוללת זנים רבים של חיידקים חברותיים, המתגוררים לאורך המעיים שלנו ומסייעים לגופנו בדרכים מרובות: החיידקים הפרוביוטים מסייעים לנקות את המעיים מלכלוך, מסייעים להם בתהליך הבירור של המזון בין פסולת וערכים תזונתיים, מיישרים את דרכי המעי, תורמים לניפוח הצואה ואף מסייעים להילחם בחיידקים, וירוסים או פולשים למיניהם, שנקרים בדרכם.

אנשים רבים לא יודעים זאת, אך חלק גדול מהמערכת החיסונית שלנו, מצוי בדיוק במעיים שלנו. המעיים הם אף המקום ממנו רוב הערכים התזונתיים נספגים ומועברים למחזור הדם, לכן מדובר באיבר החיוני לבריאותנו.

דבר אחרון! אם יש לנו זיהום בקטריאלי ורושמים לנו אנטיביוטיקה, כדאי לנו לדבוק במרשם ולקחת אותו עד לסופו – כך שהמחלה לא תשוב לבקר אותנו בהמשך. כאשר איננו מסיימים את המרשם שלנו, החיידקים לומדים כיצד להתמודד מול האנטיביוטיקה ומפתחים עמידות כלפיה. בנוסף, מערכת החיסון שלנו תהיה חלשה ותתקשה לעמוד בפני הזיהום. זאת ועוד, גם אם היא תצליח, היא תאבד הרבה מכוחה וייתכן מאוד שהזיהום הבא, קל ככל שיהיה, יכניע אותה.

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

אם אין לכם זיהום – אנטיביוטיקה עשויה פגוע בבריאות שלכם

מחקר מצא כי אנטיביוטיקה עושה יותר נזק אם איננו באמת חולים האנטיביוטיקה תמיד מתוארת כתרופה שמשתמשים בה לא נכון, יותר מדי או כזו שגורמת לתופעות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן