גרסאת דסקטופ

ארומתרפיה ורפלקסולוגיה – הטיפולים המובילים בהקלה על תופעות הלוואי של כימותרפיה

shutterstock_581707327

ארומתרפיה ורפלקסולוגיה – הטיפולים המובילים בהקלה על תופעות הלוואי של כימותרפיה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

רופאים ומומחים מנסים טיפולים חדשים, במטרה להקל על תופעות הלוואי של טיפולים שונים במחלת הסרטן ולרבות מחסור בתיאבון או בעיות עצביות

כימותרפיה היא כלי הנשק החזק ביותר כיום נגד מחלת הסרטן.

עם זאת, כימותרפיה היא טיפול שמגיע עם מחיר, לרבות תופעות לוואי קשות מאוד כגון עייפות, אובדן שיער, בחילות, שינויים בתיאבון ובעיות בשרירים ובעצבים של החולה. מטופלים רבים אף חווים קשיי ריכוז ומיקוד, כתוצאה מטיפולים כימותרפיים. כל אחת מתופעות הלוואי הללו עשויה להוות מחסום לטיפול אפקטיבי.

המטופלים ייהנו משיעורי הישרדות גבוהים יותר, אם הם יוכלו להשלים את משטרי הכימותרפיה שלהם ללא קשיים מעין אלו: טיפולי כימותרפיה אף מחלישים את הגוף באופן משמעותי. כאשר המטופלים אינם מצליחים לסבול את הטיפול עוד, הם מעצימים את הסיכון כי מחלת הסרטן תשוב אליהם ואף תתפשט לאורך הגוף.

באותו אופן, מחסור בתיאבון היא תופעת לוואי נפוצה של כימותרפיה, שעשויה למנוע מהמטופלים לספק לגופם את ה”דלק” לו הם זקוקים כדי להעניק אנרגיה לגופנו ללחום במחלה.

חולי כימותרפיה רבים מספרים כי הם חשים טעם מתכתי בפיהם לעיתים קרובות, שמונע מהם לרצות לאכול. הטעם עשוי להיות עיקש ולהישאר בפה במשך שעות, שבועות ואפילו חודשים לאחר תום הטיפולים.

כדי לגבור על תופעות לוואי, כתוצאה מכימותרפיה, המתקשרות לטעם וריח, צוות חוקרים מווירג’יניה בארה”ב פנה לחלבון לקטופרין, שנמצא בעיקר ברוק ובחלב.

החוקרים סיכמו כי שילוב של תרופות שהוכחו כאפקטיביות למניעת בחילה יחד עם חלבון ה- לקטופרין, עשוי לשפר תהליכי ירידה במשקל, להקל על דיכאון ועל ירידה בתיאבון או בעיכול של ערכים תזונתיים.

המחקר מוכיח כי נטילה יומית של תוסף לקטופרין תורמת לשינויים בחלבונים המצויים בבלוטות הרוק של חולי סרטן. השינויים הללו עשויים לסייע לגונן על בלוטות הטעם והריח של המטופלים, כך שימשיכו ליהנות מתיאבון בריא לאורך הטיפול הכימותרפי.

שימוש בלקטופרין כתוסף תזונה יסייע להקל על הקושי של חולי הסרטן ולהשיב להם את ההנאה ממזון – במהלך תקופה שבה הם זקוקים לכל הערכים התזונתיים שהם רק יכולים לקבל – כדי לייעל את תהליך ההחלמה שלהם.

יותר מתרופה

תרופות הן אינן התשובה היחידה להקלה על תופעות הלוואי של כימותרפיה. הטעם המתכתי שנותר בפיהם של המטופלים לאחר הטיפול, לדוגמא, הוא בעל נוגדנים פוטנציאליים רבים.

ממתקים העשויים גומי, מסטיקים, שתייה מרובה של מים ועידוד המטופלים לאכול את מה שהם אוהבים לאכול – כולם יסייעו לגבור ביעילות על הטעם המתכתי, ללא שימוש בכימיקלים. גם אם הרופא המליץ למטופלים לדבוק בתזונה ספציפית או לאכול הרבה X, לעיתים כדאי לאכול מזון שנחשב לפחות בריא או איכותי – כל עוד הוא נחשב טעים, משביע ויסייע לנטוש בחולים אנרגיה חדשה.

אף ישנם טיפולים אלטרנטיביים-משלימים כגון דיקור, ארומתרפיה ורפלקסולוגיה, שמסייעים להפחית את הכאב והחרדה שנלווים לטיפולים נגד סרטן, כמו כימותרפיה או הקרנות, לפי חוקרים מאוניברסיטת אוהיו בארה”ב.

מחקר שפורסם במאי האחרון בארה”ב, מצא כי מטופלים שעברו טיפול ברכיטרפיה (Brachytherapy) – שמטרתו לשלח מנות של הקרנות לגידולים בתוך גופנו, דרך האזורים בהם אותר הסרטן לראשונה (לרוב בסרטן הערמונית) – חוו ירידה של 60% בכאבים וירידה של 20% בחרדה שחשו, לאחר שקיבלו טיפול באמצעות שמנים אתריים ארומתרפיים וטיפול רפלקסולוגי של חצי שעה באזור הרגליים, טרם הטיפולים הברכיטרפיים.

חוקרים מנסים לאתר כמה שיותר טיפולים, שיסייעו להקל על הקשיים שעוברים חולי הסרטן, שאינם מתקשרים לטיפול תרופתי או טיפול כימי: טיפולים משלימים מעין אלו, הם נטולי תופעות לוואי ולרוב מסייעים לחולי סרטן ליטול 40% פחות תרופות נגד כאבים במהלך פרוצדורות שונות, לעומת מטופלים שלא מקבלים את הטיפולים הללו.

טיפולים משלימים או אלטרנטיביים?

רופאים ומומחים שונים מעודדים את חולי הסרטן לשלב טיפולים משלימים ולרבות ארומתרפיה, דיקור, רפלקסולוגיה, יוגה ומדיטציה. כל עוד מדובר בטיפולים שאינם פוגעים בטיפול הכימותרפי, לדוגמא, כדאי ואף מומלץ להטמיע אותם בשגרה היומית שלהם.

דוגמא מאוד נפוצה היא השימוש במריחואנה, שכן THC (תרכובת קנבינואידית המצויה בקנאביס) מסייע להקל על בחילות, כאבים ואף לתרום לשיפור התיאבון של חולי הסרטן. המטופלים החלו להשתמש במריחואנה באזור שנות ה- 90 וכיום, היא מהווה תרופה טבעית איכותית להקלה על תסמינים רבים של מחלת הסרטן. כיום מחקרים אף מעידים כי תרכובת אחרת המצויה בקנאביס, CBD, מסייעת ללחום בסוגים מסוימים של סרטן באופן ישיר! אם מטופלים לא היו נחשפים למריחואנה לפני כמה שנים, יתכן מאוד שהחוקרים מעולם לא היו נחשפים לתגלית הזו.

ישנן תרופות רבות נוספות המסייעות להקל על בחילות, כאשר רופאים רבים ממליצים על ג’ינג’ר, לימון וארומתרפיה; ישנם צמחי מרפא רבים שיתרמו להקלה על בחילות ואף ייעלו את מנגנון הפעולה הכולל של גופנו.

רופאים רבים ממליצים על דיקור לשם הקלה על כאבים ומדיטציה ומסז’ים לשם הקלה על לחץ. אפילו טיפול באמצעות מוזיקה עשוי לתרום להקלה על הקשיים שחווים המטופלים הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית.

כמובן שתרופות עדיין זמינות באופן מלא עבור כל מטופל הזקוק להן, אך כל עוד ניתן להרחיק טיפולים כימיים מחייהם של חולי הסרטן, כדאי לעשות זאת, משום שהטיפולים הללו מחלישים את המערך החיסוני של גופנו באופן משמעותי.

עם זאת, רוב המומחים מתנגדים לשינויים תזונתיים שאינם מבוססים מחקרית. חולי סרטן רבים נמנעים מבשר ומוצרי חלב מתוך אמונה כי הם מזיקים לבריאותם, אך כל מקרה לגופו ומחובתם לפנות לדיאטן, נטורופת או להיוועץ ברופא שלהם טרם שינויים קריטיים באורח-החיים שלהם.

באשר לתוספי תזונה, זהו עוד תחום אפור, שטרם נטילתם כדאי להיוועץ ברופא המטפל: שילוב של כדורים רבים לצד מחלה, עלולים לגרום לעומס על הגוף, להוביל ליותר בחילות ולפגוע בטיפול הכימותרפי או ההקרנות שעוברים המטופלים. יש לציין כי תוספים כמו פרוביוטיקה, פטריות כוח, ג’ינסנג, אלוורה, תה ירוק, ליקופן, ספירולינה, כורכומין, מורינגה ועוד, ידועים ביכולתם לחזק את המערך החיסוני שלנו, לכן מומלץ להיוועץ בנושא עם גורם מומחה ולבחון את ההשפעה שלהם על המצב הבריאותי של המטופלים.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

ארומתרפיה ורפלקסולוגיה – הטיפולים המובילים בהקלה על תופעות הלוואי של כימותרפיה

רופאים ומומחים מנסים טיפולים חדשים, במטרה להקל על תופעות הלוואי של טיפולים שונים במחלת הסרטן ולרבות מחסור בתיאבון או בעיות עצביות כימותרפיה היא כלי הנשק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן