גרסאת דסקטופ

בדיקת ברזל מהפכנית במוח עשויה לשנות טיפול בטרשת נפוצה

shutterstock_157370876

בדיקת ברזל מהפכנית במוח עשויה לשנות טיפול בטרשת נפוצה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

בדיקה חדשה שמאפשרת לבחון רמות של ברזל באזורים שונים במוח, עשויה לשנות את אופן האבחון והטיפול בטרשת נפוצה

הבדיקה עשויה לחזות התקדמות של המחלה הרבה יותר מהר, לעומת השיטות הנוכחיות, לפי מחקר שנערך לאחרונה.

בדיקה זו נקראת מיפוי רגישות כמותית ((Quantitative susceptibility mapping – סוג של סריקת MRI, שבוחנת אזורים שונים במוח שלנו ומודדת את כמות הברזל שנוכחת בכל אחד מהם.

לפי חוקרים, רמות הברזל באזורים מסוימים במוח קשורות למשך ולחומרת המחלה. היא גם יכולה להעיד על נכויות שעשויות להיווצר בעתיד.

אף על פי שאינם קשורים למחקר האחרון, מוסד בפיטסבורג המתמחה בתופעות שמנוונות את האדם מבחינה נוירולוגית מקווה כי הממצאים ישפרו את הקיים: מעבר לעובדה שהבדיקה מאפשרת התערבות רפואית מוקדמת בהרבה, איתור מוקדם של המחלה עשוי לספק הזדמנות פז לבחון טיפולים שונים, שמטרתם לשפר את איכות החיים של החולים.

איך זה עובד?

מנגנון הפעולה של הבדיקה איננו פשוט: המחקר חשף כי בחלק מסוים במוח שלנו (התלמוס – אשר אחראי על התפקודים המוטוריים שלנו, איכות השינה והתודעה שלנו), רמות נמוכות של ברזל משמעותן התקדמות מהירה יותר של המחלה.

רופאים ויועצים המתמחים בטרשת נפוצה מאמינים כי הטכנולוגיה החדישה הזו עשויה לפתוח דלתות לדרכים חדשות, שיובילו להבנה עמוקה יותר של המחלה ואופן ההתקדמות שלה. אף יתכן והבדיקה תסייע להרחיב את ההבחנה אודות הגורמים שמובילים למחלה.

שיטות נוכחיות לטיפול בטרשת נפוצה

כיום, הדרך הטובה ביותר לחזות הידרדרות של טרשת נפוצה היא באמצעות מדידת גודל המוח – מוח קטן או מוח שהפעילות באזורים מסוימים שלו פוחתת יעיד על המחלה ועל אופן ההתקדמות שלה. הקושי הוא שלא פשוט לאתר ניוון של המוח או ירידה בגודלו.

קיים צורך בדרכים טובות יותר להבנת רמת החולי, אך יש צורך בחקר נוסף של הטכניקה החדשה, לפני שרופאים יהיו מוכנים ליישם אותה ביום-יום ולסס עליה החלטות קליניות. למרות זאת, רוב הרופאים אופטימיים.

משרד הבריאות של ארה”ב אישר לאחרונה טיפולים משני חולי (DMT) לטרשת נפוצה, אך רופאים מאמינים כי כאשר יוכלו לאתר את המחלה מוקדם יותר, לא יזדקקו להם עוד.

טרשת נפוצה משפיעה בעיקר על נשים

טרשת נפוצה מופיעה כאשר מערכת החיסון של גופנו תוקפת את המיאלין שעוטף כל עצב שלנו, במטרה לשמור על מבנה הצורה של העצב ולגונן עליו מפני איומים. התופעה יוצרת קצר בתקשורת בין העצבים, המוח והגוף שלנו; מידע רב הולך לאיבוד או מתפרש בצורה לא נכונה. מסיבה זו המחלה מתקדמת בדרכים שלא פשוט לחזות; היא עלולה להזיק לכל מקום בגוף ואף להוביל לכאבים נוראיים ותחושות לא נעימות, בעקבות המידע השגוי שהמוח מקבל מהעצבים (לדוגמא, הוא עלול לפרש צורך של העצבים ככאב ולשלוח אותות כאב לאזור מסוים בגוף).

כיום ישנם 4000 חולי טרשת נפוצה בארצנו בממוצע, כאשר כל שנה מאובחנים 100 מקרים נוספים. בעולם כולו סובלים כ- 2.3 מיליון איש מטרשת נפוצה, רובן נשים.

החוקרים עדיין לא הצליחו להבין מדוע המחלה נוטה לדבוק דווקא בנשים, אך מאמינים כי יתכן ומדובר בשינויים הורמונליים, המתרחשים כתוצאה מירידה בממוצע ההריונות כיום, היריון ראשון מאוחר או השמנת יתר.

אוניברסיטת וושינגטון לרפואה גילתה לאחרונה חלבון ששולט בתאים של מערכת החיסון שלנו ובמקרים חריגים, לגרום להם לחדור למערכת העצבים שלנו, בעיקר למוח ולהביא לטרשת נפוצה. הוא מופק בנשים הרבה יותר לעומת גברים ולכן, יתכן כי זהו פקטור נוסף שיש לשקול באופן ביווצרות המחלה.

סוגים של טרשת נפוצה

כיום מתועדים ארבעה זנים שונים של המחלה, כאשר כל אחד מהם משפיע על האדם בצורה שונה:

• טרשת נפוצה מדרדרת-נסוגה (RRMS) – זהו הסוג הנפוץ ביותר כיום, ממנו סובלים 80% מהחולים. הם יחוו מצבים שהם המחלה מדרדרת, שיגרמו להם לחוש כאבים, שריפות ודלקתיות-יתר במצבים ששונים. במקרים בהם המחלה מופיעה לעיתים קרובות, יתכן ומדובר בהופעה של סימפטומים חדשים.

• טרשת נפוצה מתקדמת-משנית (SPMS) – התסמינים שמביעים החולים הללו הרבה יותר קשים. הם עשויים לסבול מהתסמינים של המחלה ללא נסיגה או רגיעה. רוב האנשים שסובלים מ- RRMS לרוב ידרדרו במצבם ויסבלו מ- SPMS.

• טרשת נפוצה מתקדמת-עיקרית (PPMS) – לא פשוט לאבחן את סגנון המחלה הזו, משום שהוא מופיע ב- 10% מהחולים בלבד. אנשים הסובלים מסוג זה של טרשת נפוצה, יחוו תסמינים של טרשת נפוצה שהולכים ומחמירים מידי יום, ללא הקלה או נסיגה.

• טרשת נפוצה מתקדמת-מדרדרת (PRMS) – זהו הסגו הנדיר ביותר של המחלה, אשר משפיע על כ- 5% מהחולים. החולים יחוו תסמינים של טרשת נפוצה באופן קבוע, אשר רק הולכים ומחריפים. הם לא ייהנו מנסיגות.

זהו את הסימנים

טרשת נפוצה עשויה להשפיע על אזורים רבים במוח ולגרום למגוון של תסמינים. לפי רופאים, חולי טרשת נפוצה פונים לרופא פעמים רבות יותר בעקבות תלונות שונות, שנים לפני שהם מאובחנים. לכן ניכר כי התסמינים הללו מופיעים הרבה לפני האבחון עצמו.

סימפטומים מוקדמים עשויים לכלול טשטוש בראייה, קושי בתנועה, חולשה, בעיות שיווי-משקל, תסמינים המתקשרים למעיים ולמערכת השתן וכמובן – כאבים רבים. כמעט כל סימפטום עצבי מתקשר לטרשת נפוצה, לכן לקופאים כיום נדרש זמן רב להבדיל בינה ובין תופעות שגרתיות לחלוטין.

ניתן להפחית סיכון להיווצרות טרשת נפוצה

בעוד שטרשת נפוצה היא חשוכת מרפא, ישנן אסטרטגיות שעשויות להפחית את רמות הסיכון להיווצרות המחלה, כגון תזונה בריאה: מחסור בהורמון D התקשר פעמים רבות לטרשת נפוצה וכך גם עישון. אפילו בריאות המעיים שלנו והחיידקים הפרוביוטיים המצויים בהם משפיעה על רמות הסיכון להתפתחות המחלה.

כמובן שגם קיים למחלה מרכיב גנטי. למרות הנאמר מעלה, רוב הרופאים מאמינים כי לא ניתן למנוע טרשת נפוצה, רק להאט את התפתחותה.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

בדיקת ברזל מהפכנית במוח עשויה לשנות טיפול בטרשת נפוצה

בדיקה חדשה שמאפשרת לבחון רמות של ברזל באזורים שונים במוח, עשויה לשנות את אופן האבחון והטיפול בטרשת נפוצה הבדיקה עשויה לחזות התקדמות של המחלה הרבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאמני הכושר של הסלבים

הם סופגים צעקות, עצבים, מפתחים קשרים אינטימיים, ומכירים אותם באמת, בלי האיפור והבגדים הנוצצים. הכירו

דילוג לתוכן