גרסאת דסקטופ

גורמים שמובילים לאובדן משקל פתאומי

shutterstock_102412171

גורמים שמובילים לאובדן משקל פתאומי

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אף על פי שכיום עיקר האוכלוסייה נאבקת בהשמנת-יתר, רבים הם האנשים שמתקשים לעלות במשקל או מאבדים הרבה ממשקלם ללא סיבה

אובדן משקל שאיננו מוסבר או מצב בו אנו מורידים ממשקלנו בלי לנסות בכלל, עשוי להוות גורם לדאגה. יתכן והתופעה מצביעה על בעיה חמורה יותר, שאיננו שמים לב אליה כיום.

אם אנו מאבדים יותר מ- 5% מהמשקל שלנו תוך חצי שנה ועד שנה, מומלץ כי נפנה לרופא שלנו ונבחן את הנושא בצורה עמוקה יותר. בנוסף, כדאי לנו לשים לב לסימפטומים נוספים שהחלו להופיע בפתאומיות או שאינם אופייניים לנו בדרך-כלל ולספר עליהם לרופא שלנו. המידע הזה יסייע לו לחבר תמונה נכונה יותר של המצב הבריאותי שלנו.

כדאי לנו לזכור כי לא כל אובדן במשקל הוא רציני. התופעה עשויה להתרחש כתוצאה משינויים רבים בחיים שלנו, לרבות לחץ או תזונה. עם זאת, ירידה במשקל שאיננה מתוכננת עשויה להוות סימן לבעיה רפואית, לכן מומלץ לפקח על הנושא.

אובדן מסת שריר

אובדן של מסת שריר עשוי להוביל לירידה מאסיבית ופתאומית במשקל שלנו. במצב כזה, התסמין שנשים לב אליו יותר מכל הוא היחלשות של השרירים שלנו. אף יתכן כי לפתע הגפיים שלנו ישנו את גודלם ואחד יראה גדול יותר מהאחר.

הגוף שלנו עשוי ממסה המתבססת על שומן ומסה נקייה משומן, אשר כוללת את השרירים שלנו, העצמות ומים. כאשר אנו מאבדים מהשרירים שלנו, אנו מאבדים מהמשקל שלנו באופן ישיר.

התופעה עשויה להתרחש כאשר אנו מזניחים את השימוש בשרירים שלנו. מאוד שכיח שאנשים שלא מבצעים פעילות גופנית או הפסיקו לבצע פעילות גופנית, מבלים את יומם בישיבה או מרותקים למיטה, סבלו מפציעות או עצמות שבורות, הגיעו לגיל הזקנה, סבלו או עדיין סובלים מכוויות או לאחר שבץ, יאבדו הרבה מאוד ממסת השרירים שלהם. גם מחלות כמו טרשת נפוצה, דלקות פרקים למיניהן ונזק לעצבים עשויים להוביל לאובדן מסת שריר.

באופן כללי, אם נקפיד על פעילות גופנית ותזונה נכונה – נשמור על בריאותנו, על מסת השריר שלנו והמשקל שלנו.

בלוטת תריס היפראקטיבית

בלוטת תריס שסובלת מיתר-פעילות, מייצרת יותר מדי הורמונים, אשר שולטים בתפקודים שונים בגופנו ובעיקר במטבוליזם שלנו.

אם אנו סובלים מהתופעה, אנו נשרוף קלוריות גם כשאנו יושבים וגם אם נאכל הרבה מאוד מזון מידי יום. התוצאה היא אובדן מרובה ופתאומי של משקל.

סימפטומים נוספים לבלוטת תריס הסובלת מפעילות-יתר, הם דופק מהיר ובלתי-יציב, חרדה, עייפות, סיבולת גבוהה לחום, נדודי שינה, רעידות בידיים ונשים, אף עלולות לסבול ממחזור “קליל”.

אנו עלולים לסבול מבלוטת תריס היפראקטיבית, כתוצאה מהפרעת גרייבס, דלקת בבלוטה, אכילה מרובה של מאכלים המכילים יוד, כגון אצות למיניהן, דגים, פירות ים, ביצים, מוצרי חלב ובסויה בכמות מועטה.

טיפולים בפעילות-יתר של בלוטת התריס תלויה בגיל של המטופל ובחומרת המצב. באופן כללי, הרופאים ירשמו לנו תרופות לטיפול בבעיה ובמצבים חריפים יותר, יתכן ויהיה עלינו לעבור ניתוח.

דלקת פרקים ראומטית

תפקידה של מערכת החיסון שלנו בשגרה הוא לגונן על גופנו מפני זיהומים ופולשים שונים. עם זאת, לעיתים היא עשויה “להתבלבל” ולתקוף רכיבים בריאים בגופנו כגון המפרקים שלנו, בעת מצב דלקתי חריף ובלתי-נשלט. המצב הזה מתרחש בעת דלקת פרקים ראומטית, במהלכה כדוריות הדם הלבנות תוקפות את המעטפות של המפרקים שלנו, מתוך אמונה שגויה כי מדובר בפורצים. התופעה עשויה להחמיר מאוד ולהביא להרס של הסחוס, השרירים, המפרקים ואף כלי הדם. היא עשויה להביא לנכות קשה, בעיקר במפרקי כף היד ולעיוותים של העצמות שלנו.

במצבים מסוימים, המחלה משפיעה גם על המטבוליזם שלנו; מאיצה אותו באופן משמעותי וכתוצאה מכך, גורמת לירידה פתאומית במשקל.

תסמינים של דלקת פרקים ראומטית יכללו בעיקר כאבים ונפיחות באזור המפרקים. התופעה משפיעה בעיקר על מפרקים לאורך גופנו. גם נוקשות, קושי בתנועה, כאבים בעת תנועה ועייפות, הם תסמינים נפוצים.

הגורם המרכזי לדלקת פרקים ראומטית איננו ידוע, אך ישנו דמיון בין כל החולים שסובלים מהתופעה כגון גיל מאוחר, נטייה גנטית מסוימת, שינויים הורמונליים, עישון או עישון פאסיבי מוגזם ואף השמנת יתר.

הטיפול בדלקת פרקים ראומטית לרוב כולל טיפול תרופתי, בעיקר לשם הקלה על הכאבים ולשם פגיעה בפעילות השגויה של מערכת החיסון שלנו.

סוכרת

גורם נוסף לאובדן משקל פתאומי הוא סוכרת סוג 1. אם אנו סובלים מהמחלה, מערכת החיסון שלנו תוקפת תאים בלבלב שלנו, שמייצרים את הורמון האינסולין – אשר תפקידו הוא לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו. ללא אינסולין, גופנו איננו יכול להפיק אנרגיה מסוכר. התופעה מביאה להצטברויות עצומות של סוכרים במחזור הדם, שניתן לאמוד בבדיקות דם.

ללא טיפול, מדובר במחלה מסוכנת מאוד, שעשויה לפגוע באיברים רבים בגופנו ואף להוביל למוות.

סימפטומים נוספים לסוכרת סוג 1 עשויים לכלול הטלת שתן מרובה, צמא רב והתייבשות, עייפות, ראייה מטושטשת ורעב מוגבר.

טיפול בסוכרת סוג 1 לרוב יכלול שינויים משמעותיים באורח-החיים שלנו (ויתור על סוכרים, הקפדה על תזונה בעלת ערך גליקמי נמוך ועיסוק בפעילות גופנית), תרופות כגון אינסולין, ביקורות על בסיס קבוע ותוספי תזונה או צמחי מרפא.

דיכאון

ירידה פתאומית במשקל עשויה להוות תופעת לוואי של דיכאון, אשר מוגדר כתחושה של עצבות, אובדן וריקנות, שנמשכת למעלה משבועיים. הרגשות הללו מקשים על חיי היומיום שלנו ופעמים רבות, גורמים לנו לוותר על כל האחריות שלנו ולהישאר במיטה.

דיכאון משפיע על אותם אזורים במוח ששולטים על התיאבון שלנו. רבים מהאנשים שסובלים מדיכאון אף סובלים מאובדן תיאבון, שמוביל באופן ישיר לירידה במשקל. האמת היא שישנם אנשים אשר מפתחים תיאבון מוגבר, כתוצאה מדיכאון. התסמינים עשויים להשתנות מאחד לאחר.

סימפטומים נוספים לדיכאון עשויים לכלול עצבות תמידית, אובדן עניין בתחביבים, אנרגיה ירודה, איכויות קשב וריכוז ירודות, נדודי שינה או שינה מרובה ומוגזמת, מחשבות אודות מוות והתאבדות ועצבנות תמידית.

כיום ישנם טיפולים רבים, שיכולים לסייע לנו לגבור על דיכאון בהצלחה: טיפול התנהגותי, פסיכותרפיה, תוספי תזונה וצמחים, מדיטציה, פעילות גופנית ובמקרים חריפים גם נוגדי דיכאון, הם רק חלק מהאפשרויות שעומדות בפנינו כיום.

דלקתיות באזור המעיים

אובדן פתאומי במשקל עשוי להוות תסמין של דלקת מעיים או IBD. זהו מונח מטרייה, התוחם בתוכו מספר מחלות דלקתיות-כרוניות, המשפיעות על נתיבי העיכול שלנו. שתי התופעות הנפוצות והמוכרות ביותר כיום, הן המחלות קרוהן וקוליטיס.

מחלות מעי דלקתיות מביאות את הגוף למצב שבו הוא מנצל אנרגיה על בסיס קבוע. הן אף מפריעות לפעילות של ההורמונים גרלין, שחלק מתפקידיו הוא לעודד את התיאבון שלנו ו- לפטין, אשר חיוני לוויסות התיאבון שלנו. התוצאות הן לפי רוב ירידה בתיאבון, שמובילה לאובדן משמעותי במשקל.

סימפטומים נוספים של התופעה עשויים לכלול שלשולים תכופים, כאבי בטן, נפיחות באזור הבטן והמעיים, צואה דמית ועייפות.

מאכלים שונים מגרים את התסמינים הללו. אם אנו סובלים מדלקתיות באזור המעיים, כדי להימנע מהשלכות שליליות, כדאי לנו להקפיד על תזונה ספציפית ומדוקדקת. רובנו גם ניטול תרופות מסוימות, שיסייעו לנו לגבור על התסמינים. במקרים חריפים, יתכן ויהיה עלינו לעבור ניתוח.

מחלת ריאות חסימתית כרונית

מחלת ריאות חסימתית כרונית או COPD, היא מחלת ריאות כרונית שהולכת ומחמירה. התופעה מתארת חסימה קבועה של זרימת האוויר בסמפונות שלנו, שגורמת להפרעה באוורור ובחילוף הגזים בריאותנו. היא לרוב מלווה בתופעות כגון נפחת וברונכיטיס כרוני. רבים מהאנשים שסובלים מ- COPD סובלים משלושת התופעות יחד.

נפחת פוגעת באיטיות ובהתמדה בשקי האוויר בריאות שלנו, מה שמקשה על הנשימה. ברונכיטיס כרוני מוביל לדלקתיות בדרכי הנשימה העליונות, מה שפוגע בכניסת האוויר לריאותינו. כתוצאה מכך, הריאות מפיקות ליחה רבה ואנו עלולים לסבול משיעולים וקשיי נשימה.

COPD בשלביו הראשונים איננו מהווה מחלה קשה. ישנם אנשים שלא יציגו סימפטומים כלל בשלבים אלה. במידה והם יציגו סימפטומים, הם יפגינו קוצר בנשימה, קושי לאכול ולנשום בו-זמנית, שיעול רטוב או יבש ולחץ באזור החזה.

בשלבים מאוחרים יותר, COPD עשויה להוביל לאובדן פתאומי במשקל. נשימה מאומצת שורפת קלוריות רבות; אדם הסובל מהתופעה שורף פי 10 יותר קלוריות, לשם פעולת הנשימה, לעומת אדם שאיננו סובל ממנה.

סימפטומים של COPD בשלבים מתקדמים יכלול נפיחות באזור הרגליים, הקרסוליים וכפות הרגליים, סיבולת שריר נמוכה ועייפות.

הגורם העיקרי ל- COPD הוא עישון סיגריות. חשיפה ממושכת לזיהום אוויר, אבק ועשן סיגריות אף היא עשויה להוביל לתופעה.

הטיפול על פי רוב יהיה תרופתי. במקרים חריפים, יינתן טיפול באמצעות חמצן.

סרטן

זהו מונח מטרייה, הטומן בחובו מחלות שגורמות לחלוקה אבנורמלית ואגרסיבית של התאים שלנו. אחד התסמינים הנפוצים ביותר של התופעה, הוא אובדן של 5 ק”ג או יותר בתקופה קצרה. הסימפטום מתאר בעיקר סרטן באזור הלבלב, הריאות, הבטן והוושט.

סרטן מעלה את רמות הדלקתיות בגופנו. הדבר מקדם אובדן של מסת שריר, שמפריע להורמונים שמווסתים את התיאבון שלנו. גידול בשלבי התפתחות אף עשוי להגדיל את כמות האנרגיה שאנו שורפים בזמן פעילות או מנוחה.

סימפטומים מוקדמים נוספים של המחלה עשויים לכלול חום, עייפות, כאבים ושינויים בצבע האור. לפעמים, לא נראה שום סימן לתופעה.

הטיפול משתנה בהתאם לסוג הסרטן, גיל המטופל והחומרה של המצב. טיפולים נפוצים כוללים ניתוחים, טיפולי הקרנות וכימותרפיה והמבטיח ביותר כיום – הטיפול האימונולוגי.

מחלת אדיסון

המחלה מתפתחת כאשר מערכת החיסון שלנו תוקפת את בלוטת האדרנל. כתוצאה מכך, היא מתקשה לייצר הורמונים כגון קורטיזול ו- אלדוסטרון.

לקורטיזול ישנם תפקידים רבים לגופנו, לרבות ויסות המטבוליזם שלנו והתיאבון שלנו. רמות נמוכות של קורטיזול, עלולות להוביל לתיאבון ירוד וכתוצאה מכך, לאובדן פתאומי במשקל.

תסמינים נוספים של המחלה עשויים לכלול לחץ דם נמוך, עייפות כרונית, היחלשות של השרירים, תשוקה למלוח ופיגמנטציה.

יש לציין כי מדובר במחלה נדירה, שמאוד פשוטה לאיתור ולטיפול, באמצעות תרופות שמסייעות לווסת את הפעילות של בלוטת יותרת הכליה.

HIV

התופעה תוקפת את תאי החיסון שלנו המכונית תאי T. כתוצאה מכך, היא מקשה על מערכת החיסון שלנו ללחום בזיהומים. ללא טיפול, נשא ה- HIV עשוי להתפתח לאיידס.

אובדן פתאומי במשקל עשוי להתרחש בשלבים מאוחרים של HIV או שלבים מוקדמים של מחלת האיידס.

תסמינים נוספים של HIV עשויים לכלול כאבי גרון, פצעים בפה ועייפות. התופעה אף מגבירה סיכויים להיווצרות של זיהומים ומחלות בגופנו, שיהיה מאוד לא פשוט להתמודד עמם.

תסמינים אחרים עשויים לכלול חום, צמרמורות, פריחות, זיעת לילה, נפיחות של בלוטות הלימפה וכאבי שרירים. הסימפטומים משתנים מאדם לאדם ובהתאם לשלב ההתפתחות של המחלה.

טיפול בתופעה כולל שילוב של מספר תרופות, שמעכבות את ההתפתחות של המחלה.

מתי נפנה לטיפול רפואי/אלטרנטיבי?

הגוף שלנו עשוי לעבור תנודות במשקל לאורך החיים – זה רק הגיוני. עם זאת, אם אנו מאבדים ממשקלנו ללא שינוי בהרגלים שלנו, יתכן וכדאי לנו לבחון את הנושא מקרוב.

אם אנו חווים אובדן של 5% מהמשקל שלנו תוך חצי שנה ועד שנה או אם אנו שמים לב כי אנו סובלים מחלק מהתסמינים מעלה, כדאי לנו להיוועץ בגורם מקצועי בנושא.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

גורמים שמובילים לאובדן משקל פתאומי

אף על פי שכיום עיקר האוכלוסייה נאבקת בהשמנת-יתר, רבים הם האנשים שמתקשים לעלות במשקל או מאבדים הרבה ממשקלם ללא סיבה אובדן משקל שאיננו מוסבר או

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן