גרסאת דסקטופ

גלי החום שבים לאיים עלינו ועל ילדינו – האם אנחנו מוכנים?

shutterstock_691981369

גלי החום שבים לאיים עלינו ועל ילדינו – האם אנחנו מוכנים?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

ככל שהשמש יוקדת, כך עולה הסכנה להתייבשות ומכות חום. כמו בכל שנה, עלינו לזכור כיצד להתכונן בהתאם

שוב מדינתנו נהנית מחום שובר-שיאים. ככל שהשנים עוברות, כך פשוט וקל להבחין כי החורף הופך קל ונטול גשמים, בעוד שהקיץ הופך ללח ורותח יותר. מומחים ממשיכים להזהיר כי גלי החום עשויים להפוך לשגרתיים ולהימשך זמן רב יותר בכל המדינה, לרבות הצפון.

החשיפה לטמפרטורות הקיצוניות הללו היא בין הגורמים המובילים למוות בארצנו. מעבר למכת חום, טמפרטורות גבוהות עשויות להחריף את מצבן של מחלות רבות ולתרום להיווצרות של קשיי נשימה, גם באנשים שאינם סובלים מהם בדרך-כלל. אף סכנות ההתחממות הגלובלית וקרני השמש העזות עשויות לייצר בגופנו מחלות חדשות.

בתגובה לחום הרדיקלי, מומחי בריאות מדגישים את חשיבות השמירה על קרירות וטמפרטורה סבירה של גופנו ובעיקר של ילדינו, המבוגרים מאיתנו ואנשים המצויים בגדר סיכון למכות חום או תופעות המתקשרות לחשיפת-יתר לשמש ולחום.

מכת חום עשויה להתרחש תוך מספר שעות בהתאם למצב הרפואי שלנו, כמות הנוזלים ששתינו והגיל שלנו.

גופנו מתריע לנו על מכת חום משלב מוקדם, לכן אם נשים לב לסימנים מהר נוכל למנוע התפתחות של סיבוכים חמורים יותר.

מכות חום מתפתחות בגוף כאשר הוא איננו יכול להזיע באופן יעיל, כדי לקרר את עצמו. כאשר טמפרטורת הגוף עולה בקצב מהיר, העור מתייבש והדופק שלנו מתחיל לעלות.
רוב הפעמים, אנשים אף יסבלו מבלבול, תשישות, התכווצויות שרירים, כאבי ראש, סחרחורות ובחילות.

אם אתם שמים לב כי אתם או מישהו שקרוב אליכם הפסיק להזיע, יתכן מאוד שכדאי לכם להתייחס למצב ברצינות לפני שיופיעו סיבוכים רציניים יותר כגון עור אדום, חיוור או יבש, ערפול מוחין, קושי ללכת, אישונים מורחבים, הקאות, התנהגות לא אופיינית או לא נעימה, קצב לב מהיר מאוד, נשימה מהירה, פרכוסים ואף אובדן הכרה.

כאשר אתם מזהים כי אתם או אנשים הקרובים אליכם סובלים מהסימפטומים הללו, מהרו לפנות לעזרה רפואית.

בזמן שאתם מחכים, הדבר החשוב ביותר לעשות הוא להתרחק מהשמש ולנסות למצוא מקום קריר ומוצל ככל האפשר. גם אוורור, הרטבת העור באמצעות מטלית והשפרצת מים קרים על העור יסייעו להקל על מכת החום משמעותית. אם יש לכם קרח או כל דבר קר, הניחו אותם באזורי מפתח בגוף כגון המפשעה, בתי השחי, הגב והצוואר.

ברוב המקרים רב טיפול רפואי יסייע להקל על מכות חום חריפות

כדי להצליח ולהתגבר על מכת חום בינונית או חמורה, יש לקרר את המטופל באופן מהיר מאוד, תוך כדי מתן תשומת לב לקנה הנשימה שלו ואופי הנשימה שלו. טיפול מיידי יכלול הזנת המטופל בנוזלים ושיטות קירור נוספות.

בהתאם לחריפות המכה, רוב האנשים מחלימים ממכות חום תוך מספר ימים. ללא טיפול, מומחים אומרים כי מכות חום עשויות להוביל לנזק למוח, לשרירים, לכליות ולאיברים מהותיים נוספים.

מומחים ממליצים להיות בבקרה על טמפרטורה של העולם החיצון ולבחון את כל מה שאנחנו מכניסים או מוציאים מגופנו. חשוב לשתות הרבה נוזלים קרים במזג אוויר חם. מים הם העדיפים ביותר, כאשר משקאות דלי סוכר הם בסדר ואף מומלצים אם אנו מבצעים פעילות פיזית בחום מעבר לשעה (הסוכרים יתרמו לגופנו תוספת אנרגיה).
ההמלצה הרווחת היא לא להתאמן תוך כדי גל חום, אך בלית ברירה עשו זאת טרם הזריחה או לאחר השקיעה, כאשר רמות הלחות נמוכות.
מומלץ להימנע מאלכוהול או משקאות ממותקים בחום מאחר והם נוטים לייבש אותנו מאוד.

למבוגרים או חסרי-בית נטולי גישה למזגן, מומלץ לשהות בקניונים או אזורים ממוזגים. אף מחובתנו לוודא כי אנשים מבוגרים וזקנים מתמודדים עם החום כראוי: יש להקפיד ולשאול אותם כיצד הם מרגישים ולוודא כי יש להם גישה למקור קירור והרבה נוזלים קרים. אף מהותי לפתח תכנית נגד תופעת חום, שתסייע להפחית סיכונים להיווצרות של מכת חום מלכתחילה.

ילדים ומבוגרים מושפעים ממכות חום ברמה חריפה יותר

ילדים ומבוגרים הרבה יותר פגיעים למכות חום, בעיקר משום שגופם מתקשה לווסת את טמפרטורת הגוף שלהם ולרוב, הם תלויים בטיפול של אחרים. מבוגרים אף נוטים לסבול ממצבים בריאותיים שהחום מחריף את מצבם או יהפכו אותם ל”מטרה קלה” למכות חום, עקב היחלשות הגוף או נטילת תרופות שמקשות על שהייה במקומות חמים. לכן מהותי כי נוודא שהם שותים מספיק מים לאורך היום. אף מהותי כי נקפיד להשגיח על ילדים ומבוגרים כאחד ונוודא כי הם לא נותרים מאחור במקום חם, לח או דחוק באוויר.

גם כאשר אנו מצויים בבית, לעיתים החום של העולם החיצון עשוי להסתנן אל הפנים. במצבים מעין אלו מהותי להקפיד על מאווררים ומזגנים בבית.
אף אנשים הסובלים מתופעות ריאות שונות (אסטמה, נפחת, ברונכיטיס), בעיות לב ו/או כלי דם הם בעלי סיכון רב יותר לסבול מהחום ולכן, מומלץ כי ישמרו מפני השמש.

כמובן שעל כולנו להישמר מפני מכות חום, בייחוד אם אנו נחשפים לחום למשך תקופות ארוכות, בייחוד אם אנו עושים זאת ללא הגנה ראויה מפני השמש או מבצעים פעילות פיזית בחוץ.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

גלי החום שבים לאיים עלינו ועל ילדינו – האם אנחנו מוכנים?

ככל שהשמש יוקדת, כך עולה הסכנה להתייבשות ומכות חום. כמו בכל שנה, עלינו לזכור כיצד להתכונן בהתאם שוב מדינתנו נהנית מחום שובר-שיאים. ככל שהשנים עוברות,

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן