גרסאת דסקטופ

דור המילניום או דור ה- Y בדרכו להיות הדור השמן ביותר בהיסטוריה

shutterstock_112646603

דור המילניום או דור ה- Y בדרכו להיות הדור השמן ביותר בהיסטוריה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לפי מחקר שנערך, יותר מ- 7 מתוך 10 מילדי דור ה- Y (אלו שנולדו בין 1981 ל- 1996) יסבלו מהשמנת יתר עד שיגיעו לגיל העמידה, מה שהופך אותם לאחד הדורות הכבדים ביותר בהיסטוריה.

זו לא הפתעה אם מסתכלים בגלובליות על רמות השמנת היתר ועל הזמן שהשכיחות החלה להתגבר. משקל הגוף הממוצע בשנות ה- 60 בהשוואה למה שהיה בשנות ה- 80, עד למצבו היום, מראה עליה משמעותית בשכיחות השמנת היתר בשנות ה- 80, כאשר דור ה- Y החל להיוולד.

הנתונים מספרים סיפור, אך מה עשוי לתדלק את הטרנד אצל דור ה- Y? קיימים מספר גורמים מעודדים.

אספקת האוכל שלנו הפכה להיות מעובדת

במהלך שנות ה- 80, החל אוכל מעובד למלא את מעברי הקניות בסופרים ובמכולות.

זה היה העידן בו לא באמת ידעו כמה רעה הייתה תוספת הסוכר ושיגעון החברה היה לאכול אוכל דל בשומן, גבוה בפחמימות ובעל תוספת סוכר.

אוכל מעובד רב בשנות ה- 80 היה בעל מדד גליקמי גבוה, זאת אומרת – האוכל העלה את רמת הסוכר בדם ועורר את הורמון האינסולין, אשר משפיע על העלאת רמות השמנת היתר.

כאשר אדם אוכל ארוחה עשירה בפחמימות, לעומת ארוחה עשירה בחלבונים או שומנים, רמת הסוכר בדם שלו עשויה לעלות. לדוגמה: אם תאכלו דני בוקר לארוחת הבוקר, תהיה לכם עליה גבוהה יותר של סוכר בדם מאשר אם תאכלו ביצים לארוחת הבוקר.

העלייה ברמת הסוכר בדם נגרמת מפני שאינסולין מופק כדי לעבד את הסוכר.

כאשר רמות האינסולין שלכם גבוהות במשך תקופה ממושכת, כמו שקורה אצל אנשים אשר אוכלים הרבה מזון מעובד ועשיר בפחמימות , מדובר מצב מקדים להתפתחות השמנת יתר.

קצב החיים הופך למהיר יותר

מומחי בריאות אחרים מבינים את הקשר בין אוכל מעובד להשמנה, אך מאמינים שדור ה- Y מלומדים יותר בכל הנוגע למזון, תזונה ושקיפות האוכל מאשר הדורות הקודמים.

הם מאמינים כי האוכל המעובד מושך כל כך, בגלל סגנון החיים המהיר שדור ה- Y נולד לתוכו.

דור ה- Y מעוניין שחברות מזון שייצרו אוכל טוב יותר, מפני שהם מעוניינים לאכול אוכל ברמה טובה יותר. אבל אין להם את הסבלנות ללכת לעשות קניות, לבשל אוכל ביתי ובריא, ולנקות אחרי כל הבישולים. הם רוצים לקנות אוכל שכבר הכינו או שהם יכולים להכין אותו במהירות. מצב זה מתקשר למנטליות דחיית הסיפוקים של דור ה- Y.

היום אפשר להגיע מנקודה א’ לנקודה ב’ במהירות, לעבוד מסביב לשעות ולקבל גישה לזרם מתמיד של מידע, לכן עם כל הגישה הזו אנשים ישנים פחות מאנשים לפני 50 שנה, מה שגורם להשלכות על ויסות משקל הגוף.

בנוסף, גישה ליותר מזון עשויה לגרום להנצחה של אכילה ריגשית.

מבחינה היסטורית, תמיד היו אנשים בעלי נטייה לאכילה רגשית, לזלילה או לאכילה מתוך לחץ. אכילה זו בדרך כלל מתקשרת לתכנות המוח של אנשים מסוימים. יש דרכי הנאה מסוימות אשר מתעוררות בעזרת אוכל. אך כאשר אוכל הוא מוכן וזמין יותר, ויותר מעובד מבעבר, סביר להניח שתעלו במשקל אם אתם אוכלים רגשית היום מאשר אם הייתם אוכלים ריגשית בשנות ה- 60.

הטכנולוגיה גורמת לעליה חדה בהשמנה

רוב המומחים מסכימים כי מכשירים ומסכים משחקים תפקיד חשוב בהשמנת היתר בקרב דור ה- Y. הדור המבוגר יותר גדל כאשר הטכנולוגיה עוד לא הייתה נפוצה כל כך בתחילת חייהם. הם היו צריכים לצאת החוצה ולשחק. לא הייתה להם גישה לטבלטים ולסמרטפונים. הם קיבלו גישה ליותר טכנולוגיה כאשר הם הגיעו לגיל הנעורים והיו כאלה שבהחלט נתנו למכשירים לבלבל אותם, אך עדיין נותרה בהם ההבנה של הזמן כאשר הם יצאו החוצה לשחק.

הורים ממבוגרי דור ה- Y בהחלט מרגישים כמה קל להעסיק ילד עם מכשיר טכנולוגי.

הם לא רוצים להתמודד עם התפרצויות הזעם שלהם או עם חוסר הנוחות כאשר הם מפריעים להם לאכול בשקט, לכן הם זורקים להם את הטבלט. מגיל צעיר הילדים מקבלים חפצים שגורמים להם להישאר ולשבת בשקט עם מסך, ובעצם מעודדים אותם לבלות את רוב היום בישיבה.

לעומת זאת, המומחים לא מאמינים שיש להאשים בהשמנת יתר את תמונות האוכל המפתות שרואים באינסטרגם ובפייסבוק.

צפייה בתמונות של אוכל ברשתות החברתיות היא בדיוק כמו צפייה באוכל בתכניות הבישול בטלוויזיה או במגזינים בשנות ה- 80 וה- 90. דור ה- Y יגלשו באינסטרגם כדי לראות מה הם רוצים לאכול ואיפה, אך מצב זה אינו גורם להם לפתח השמנת יתר, זללנות או אכילה ריגשית. פשוט הדרך להשיג מידע השתנתה.

אולם, המדיה החברתית עשויה להשפיע על הרגלי האכילה שלכם יותר משחשבתם.

המדיה החברתית היא אינה הגורם העיקרי להשמנת יתר. היא כן מנציחה את חוויית ההשוואה שלכם לאנשים אחרים באופן קבוע, השוואה אשר סופו של דבר יכולה להיות בעלת השפעה ריגשית על בני אדם.

מה אפשר לעשות כדי לעצור את הטרנד?

מומחים מאמינים כי אפשר להפוך את מגפת ההשמנה בעזרת יוזמה בבריאות הציבור, כגון שיפור ארוחות הצהריים בבתי הספר ובצבא, לעצב בערים מסלולי הליכה ואופניים כדי לעודד פעילות גופנית ולספק ליותר קהילות גישה לאוכל בריא ובר השגה.

דור ה- Y סבל ממצבים שלא היו בשליטתם. החדשות הטובות הן שהמצב משתנה. כנראה שייקח דור שלם עד שיהיה אפשר ליהנות מההטבות עקב השינויים המתרחשים.

אולם, הצעדים שגורמים לשינוי המבורך כוללים:

אכילת ירקות מרובים

כאשר אתם מכינים ארוחה, מלאו כמחצית מהצלחת בירקות.

הדרך שבה גדל דור ה- Y היא שמחצית מהצלחת שלהם הייתה מלאה באורז או בפסטה. וודאו שמחצית מהצלחת שלכם ירוקה בכל ארוחה.

ידיעה כיצד המזון מוכן

קריאת תוויות היא הצעד הראשון לקראת הבנת האוכל, אך מומלץ לקחת אפילו עוד צעד כדי ממש להבין מה אומר כל מרכיב וכיצד מכינים את המזון.

מרכיבים הם רק השלב הראשון. נסו להבין את המותג שאתם קונים ולהבין כיצד הם מעבדים את המזון שלהם מפני שמידי זה קובע את הערך התזונתי של המזון.

העלאת קצב הלב

התחילו ממטרות התעמלות מושגות. העלאת קצב הלב פעמיים בשבוע עשויה להילחם בהשמנה.

העלאת קצב הלב יכולה להיות ריצה, הליכה או הרמת משקולות. היא לא חייבת להיות אינטנסיבית או במשך זמן רב.

הגבלת זמן המסך

הגבלת זמן המסך נשמעת קלה יותר מהמציאות, אך כל המומחים מאמינים שהיא ניתנת לביצוע.

עבור דור ה- Y והמבוגרים, רוב זמן המסך ארוג עמוק בתוך חיינו. אנחנו משתמשים בטכנולוגיה ובמסכים כדי לבצע הרבה מהפעילויות הרגילות שלנו – עבודה, השגת מידע, תקשורת עם אנשים, אבל אנחנו יכולים לשים הגבלות בריאות על השימוש במסכים באותה צורה שבה שמו אנשים בשנות ה- 80 על זמן הצפייה בטלוויזיה.

צריך להתחיל תנועה להרגלי טכנולוגיה בריאים, במיוחד בתור דוגמה לילדים, מפני שעכשיו הטכנולוגיה מנהלת אותנו, ולא אנחנו אותה.

אפשר להתחיל בכך שמניחים את המכשירים שלכם (ושל הילדים) רחוק מהשולחן בזמן הארוחות.

התנגדו לדחף לזרוק את הטבלט מול הילד שלכם כדי להשתיק אותו במסעדה. זכרו שההודעה, האימייל או ההתראה יכולים לחכות. היו יותר נוכחים במערכות היחסים שלכם. התרחקו מהמסכים. צאו החוצה. השמנת יתר היא הרבה יותר גדולה מסתם אוכל, חישבו על ההשפעה הרגשית שיש לטכנולוגיה על הבריאות הנפשית והפיזית שלכם.

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

דור המילניום או דור ה- Y בדרכו להיות הדור השמן ביותר בהיסטוריה

לפי מחקר שנערך, יותר מ- 7 מתוך 10 מילדי דור ה- Y (אלו שנולדו בין 1981 ל- 1996) יסבלו מהשמנת יתר עד שיגיעו לגיל העמידה,

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן