גרסאת דסקטופ

האם אתם 1 מתוך 500,000 הישראלים שלא יודעים כי הם סובלים מסוכרת?

shutterstock_640335361

האם אתם 1 מתוך 500,000 הישראלים שלא יודעים כי הם סובלים מסוכרת?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מומחים מספרים על הסיכונים החריפים של סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2, כאשר התופעות אינן מאובחנות או מטופלות כראוי

ברגע זה, יתכן מאוד כי אנחנו, בני הזוג שלנו, קרובי המשפחה שלנו או החברים שלנו סובלים מסוכרת – ואנו פשוט לא מודעים לכך.

לאחרונה דווח על ידי המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות והמועצה הלאומית לסוכרת, כי יותר מחצי מיליון ישראלים סובלים מסוכרת ברגע זה, אך לא מודעים לכך כלל. המספר יחסית זהה לכמות חולי הסוכרת בארץ שכן מודעים למחלה שלהם. הדבר מעלה דאגה חריפה בשאר למצב הבריאותי של הישראלים שעדיין “שרויים באפלה” – סוכרת לא מאובחנת תתפוס אותם בסופו של דבר.

מחלת הסוכרת היא תופעה שרצוי לאבחן מהר ככל האפשר, כדי לזכות לטיפול איכותי ואפקטיבי, שיסייע למנוע סיבוכים של המחלה, שלרוב נגמרים כתוצאה מרמות מוגזמות של סוכרים במחזור הדם. הסיבוכים הללו כוללים רטינופתיה, נוירופתיה ונפרופתיה (=פגיעות בעיניים, בעצבים ו/או בכליות שלנו).

יש לציין כי כאשר מאתרים סוכרת סוג 2 בשלביה הראשונים או כאשר מדובר בסוכרת סוג 2 סמויה, אף ישנו סיכוי להחלים מהמחלה, לפני שתהפוך לכרונית. כדאי לנצל את הסיכוי הזה לטובתנו.

משום שלא פשוט להתעלם מסוכרת סוג 1; שלרוב נגרמת עקב כשל כולל של הלבלב, נחשבת למחלה אוטואימונית ומתפתחת לרוב בגיל צעיר, רוב החולים שאינם מאובחנים במחלת הסוכרת סובלים מסוכרת סוג 2. האמת היא שרוב חולי הסוכרת הם חולי סוכרת סוג 2 באופן כללי, אשר מתפתחת במשך שנים ולא שבועות, בניגוד לסוכרת סוג 1. זוהי סיבה נוספת שאנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 פשוט מתקשים לשים לב לסימנים; התסמינים של סוכרת סוג 2 לרוב מתפתחים בהדרגה כה איטית, במשך שנים, שאפילו רופאים שמפתחים סוכרת לעיתים לא שמים לב אליהם.

התעלמות מהתסמינים הללו במשך חודשים ואפילו מספר שבועות, עשויה להוביל לתרדמת ובמקרים מסוימים אפילו מוות.

 

סימנים וסימפטומים של מחלת הסוכרת

אדם שלא אובחן כחולה סוכרת לרוב יציג מספר סימפטומים בו-זמנית. עם זאת, אם אנו מודאגים, כדאי לנו לבקש מהרופא שלנו לבצע בדיקת סוכר, בדיקת המוגלובין מסוכרר ובדיקת שתן, כדי לבחון נוכחות של גופי קטון.

להלן מספר תסמינים של סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2 שדווחו על ידי ארגון הסוכרת הבינלאומי:

  • צמא חריף
  • צורך עז להטיל שתן כל הזמן
  • עייפות חריפה
  • עצבנות
  • תיאבון מוגבר
  • ראייה מטושטשת
  • הופעה של פטריות שמרים כגון קנדידה וזיהומים שנגרמים בעקבותיה

אם אנו סובלים מסוכרת סוג 1, לרוב גם נסבול מריח רע מהפה ונאבד ממשקלנו מהר מאוד. מאוד נפוץ לראות כי חולי סוכרת סוג 1 רזים בצורה יוצאת דופן, לכן אם אנו מאבדים ממשקלנו ואיננו יודעים מדוע – כדאי לנו לבחון את הדבר.

סימפטומים נוספים שחולי סוכרת סובלים מהם לעיתים רחוקות יותר הם:

  • פצעים שמחלימים מאוד לאט כגון חתכים, שלפוחיות או מכות יבשות
  • תחושות של גרד, נמלוליים או צריבה באזור הגפיים
  • עייפות חריפה לאחר ארוחות

רבים מאיתנו עשויים לבלבל את הסימנים של מחלת הסוכרת עם שפעת שאינה מחלימה – במיוחד כאשר מדובר בילדים הסובלים מסוכרת סוג 1 שאיננה מאובחנת – לכן קריטי לבקש מהרופא שלנו לבצע בדיקה של רמות סוכר עבורנו או עבור הילדים שלנו. מעבר לבדיקת סוכר, גם בדיקת שתן מהירה עשויה לסייע ולאתר את המחלה מהר יחסית.

אנשים שאינם מאובחנים כחולי סוכרת סוג 2 לרוב אף יסבלו מהשמנת-יתר, אך לא בהכרח. מאוד קל לבצע בדיקה ולבדוק את הנושא מקרוב.

 

מה מעלה את הסיכון שלנו לסבול מהמחלה?

אם המקורות שלנו הם מארצות קרות, אם אנו אינדיאנים, אם אנו בעלי צבע עור כהה או היספניים, יש לנו סיכון גבוה בהרבה לפתח סוכרת סוג 2.

מבחינה מגדרית, גברים נוטים לפתח סוכרת לעיתים קרובות יותר, לעומת נשים.

בנוסף, יותר מחצי מהחולים שאובחנו בשנים האחרונות מצויים בין גילאים 45 ל- 64. עם זאת, יש לזכור כי ניתן לפתח סוכרת בכל גיל.

כיום אנו יודעים כי כל אדם יכול לפתח סוכרת סוג 1 או סוכרת סוג 2 בכל גיל, לכן יש להיות ערניים לתופעה בכל עת.

 

אין מה לחשוש מאבחנה חיובית

סוכרת היא לא גזר דין מוות כיום כלל וכלל – סוכרת שמטופלת היטב ונשלטת היטב לרוב תורמת לחיים בריאים יותר משל רוב אוכלוסיית המדינה, משום שיהיה עלינו להתמקד במזון בריא ואיכותי ולהימנע ממזון זבל, סוכרים, אלכוהול והזנחה גופנית בכל מחיר.

כמובן שאם נימנע מאבחון המחלה, הדבר עשוי להוביל לסיבוכים לא פשוטים. גם אם נתעלם מהמחלה, אין הדבר אומר שהיא לא שם; רמות הסוכר שלנו יוסיפו לעלות ולעלות, עד שיהיה מאוחר מדי לשלוט במצב.

האבחנה עצמה היא תדהמה אחת גדולה ונדרש זמן להתרגל למצב מבחינה נפשית ומבחינה של שינוי שגרת חיים.

אמנם ההתחלה מעט אינטנסיבית, אך לאחר זמן מה השינויים בתזונה, בפעילות הגופנית ובשינה הופכים לשגרה בריאה שתורמת לאורח-חיים בריא. יש לציין כי לא כל חולי הסוכרת חייבים ליטול תרופות כדי לשמור על רמות סוכרים יציבות וכיום אף קיימים תוספי תזונה וצמחי מרפא רבים, שיכולים להחליף את התרופות הכימיות.

העצה הטובה ביותר שניתן להעניק לחולי סוכרת בתחילת דרכם, היא למצוא חולי סוכרת אחרים, שמבינים כיצד הם מרגישים ועוברים את אותו תהליך שהם עוברים. כאשר אנו עוברים תהליך יחד עם מישהו נוסף, אנו נהנים מתמיכה, הבנה ושיתוף גורל שיסייעו לדחוף אותנו קדימה.

כיום רוב חולי הסוכרת שדואגים לטפל במצבם נהנים מחיים מלאים ואיכותיים, כל עוד הם מקפידים לטפל בעצמם לכל אורך הדרך.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

האם אתם 1 מתוך 500,000 הישראלים שלא יודעים כי הם סובלים מסוכרת?

מומחים מספרים על הסיכונים החריפים של סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2, כאשר התופעות אינן מאובחנות או מטופלות כראוי ברגע זה, יתכן מאוד כי אנחנו,

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן