גרסאת דסקטופ

האם ההורים של היום מעורבים מדי בחיים של ילדיהם?

shutterstock_1021909885

האם ההורים של היום מעורבים מדי בחיים של ילדיהם?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כאשר הורים עסוקים מדי בחיי ילדיהם, אין להם זמן לעצמם והם עלולים לעשות יותר נזק מתועלת

הורים רבים מגיעים למצב של התשה ע”י לוח זמנים צפוף במיוחד של ילדיהם הכולל: חוגים, טיפול בדיבור, טיפול פסיכולוגי, שיעורי שחייה, שיעורי עזר ועוד. ההורים מדווחים על מצב לחץ תמידי: מה היא אכלה היום? האם היא קיבלה מספיק חלבון? האם יש מספיק ירקות בתזונה שלה? האם יש לו בגדים וציוד נקיים עבור הפעילויות שלו? האם הוא נח מספיק? כמה ספרים קראנו היום? האם היא ישבה היום זמן רב מדי מול הטלוויזיה/ טאבלט/ פלאפון?

עם כל הדאגות הללו, אין פלא שהורים רבים חשים מוצפים רגשית ע”י הורות. לפי מאמר אשר התפרסם בעיתון מפורסם- הורים רבים בכל רחבי העולם הפכו להיות הרבה יותר תובעניים מההורים של פעם.

הלחץ בהחלט מורגש, עם הורים מעורבים יותר מאי פעם. יש יותר פעילויות להשתתף בהן, יותר הזדמנויות יקרות לנצל, ויותר שיפוטיות מהורים אחרים.

קיימות מספר סיבות לשינוי זה. מהפער ההולך וגדל בין עשירים לעניים (והורים אשר מעוניינים שילדיהם יהיו בצדו הנכון של פער זה) עד ההנחיה המתמדת ממומחים כל הזמן לעשות עוד. המאמר מסיק כי יש ציפייה גדולה מדי מההורים של היום- והם סובלים כתוצאה מציפייה זו.

הגישה הטובה ביותר

התגובות של הורים רבים באינטרנט היו מהירות ולהוטות לשתף את ניסיונם האישי- גם טוב וגם רע. אך האם הנוקשות של ההורים המודרניים, המודרכת ע”י מומחים, שמה את הילד במרכז, סופגת רגשות, מלאת עבודה ויקרה מבחינה כלכלית- היא הגישה הטובה ביותר לילד? מומחים רבים חושבים כי חלק מסוים הוא אכן מועיל, בעוד כי חלק אינו מועיל ואף עשוי להזיק. האם מומלץ להתחשב בילדים שלכם ולפנות להם זמן? בהחלט. אך האם מומלץ להזניח את החיים האישיים שלכם? בהחלט לא. הורים הם הורים טובים יותר כאשר הם לוקחים בחשבון את הצרכים האישיים שלהם.

האתגרים

אולם, ניראה כי הורים רבים מזניחים את הזמן הנחוץ להשקעה בעצמם. ואימהות, במיוחד, מקריבות את הצרכים שלהן לטובת הצרכים של משפחותיהן. לפי סקר שנערך בשנת 2015, 53% מהאימהות דיווחו כי אין להם מספיק או בכלל זמן עבור חברים ותחביבים.

לא קשה להבין למה, כאשר 73% העידו כי ילדיהן משתתפים בפעילויות ספורט, 60% העידו כי ילדיהם הם חלק מקבוצת נעורים (“צופים”, “בני עקיבא” וכדומה), ו- 54% אמרו שילדים לוקחים שיעורים במוסיקה, ריקוד או אומנות.

בינתיים, רוב ההורים מבין כל שכבות החברה, אומרים שקשה למצוא טיפול ילדים טוב, שניתן לאפשר מבחינה כספית. בנוסף, 67% מהאימהות העידו כי הן משתתפות בימי הורים ופגישות אחרות, בעוד 63% מתנדבות בפרויקטים מיוחדים, פעילויות או טיולים.

למרות האחוזים הגבוהים, חצי מהאימהות העובדות הביעו רצון להיות יותר מעורבות בחינוך של ילדיהן.

הלחץ

לפני עידן האינטרנט, הורים רבים הרגישו שהורות היא בעיקרון לשמור על הילד חי, להגיע לימי הורים ואולי לתחרות אחת או שתיים. איך היום יש כל כך הרבה מידע נגיש על מה אפשר לעשות וכמה טוב יותר אפשר לעשות בשביל הילדים.

מומחים אחרים טוענים כי הבעיה אינה נובעת מההורות המודרנית אשר דורשת יותר מדי מהורים, אלא מהחברה ככלל שאינה תומכת במשפחות בלעשות מה שהכי נכון עבור הילדים. הם טוענים שכיום, הורים נדרשים לפצות על העובדה שהחברה והתרבות שלנו אינן מסייעות כפי שסייעו בעבר, לכן הורים יכשלו בהרבה מקרים מפני שהם לא מצליחים לעשות הכל בעצמם.

מספיק טוב

אך הלחץ לא חייב להיות משמעותי כפי שרבים הופכים אותו להיות.  לעיתים ניתן להיצמד לרעיון של להיות הורה “מספיק טוב”.

ילדים גדלים במרווחים שלנו. הם גדלים כאשר אנחנו שוכחים לארוז להם את ארוחת הצהריים או קצת מאחרים לקחת אותם מבית הספר. הורה אשר מרחף מעל ילדיו הוא אינו טוב עבור הילדים, וגם לא הורה מזניח. רוב ההורים שמנסים, מצליחים להיות טובים מספיק בכל מקרה. האמונה היא שילדים יכולים להפיק תועלת מהכיוון אליו מתקדמת ההורות של היום, אך חשוב להגביר את תמיכת החברה.

החברה אינה מורה על הורים לבצע את עבודת בצורה שגויה, אך היא אינה עוזרת להם לעשות אותה נכון. צריך להפסיק להאשים אם ההורים. הם פשוט נאבקים במערכת מבוססת ובקהילות מודרניות, היכן שהרבה מהמשאבים פועלים נגדם.

מתי לחפש עזרה

ניתן להתייעץ עם רופא הילדים שלכם, במידה ואתם מרגישים מוצפים מדרישות ההורות המודרנית או מהמלצות המומחים האחרונות.

מומלץ להיעזר בהמלצות רופאי ילדים ולהשתמש בהם כקווים מנחים. אם הבריאות הנפשית שלכם או מצבכם הגופני, נפשי וחברתי נמצאים בסכנה מפני שאתם מנסים במאמץ רב להיצמד לקווים המנחים, זוהי אינה המטרה. יש כלים ואסטרטגיות עליהם יוכל רופא הילדים לדון אתכם, כדי לתת את הכי טוב שלכם מבלי להוסיף לחץ מיותר.

הדילמה האמתית

הורים רבים מודים כי למרות הלחץ וחוסר הפנאי, הם לא בהכרח רוצים לשנות את צורת ההורות שלהם.

המאמר האחרון קבע כי ההורים של היום מבלים 5 שעות בשבוע, בפעילות עם הילדים שלהם- לעומת השעה ו- 45 דקות בשבוע שבילו מסתבר ההורים בשנות ה-70. המחשבה מעציבה את ההורים המודרניים, מפני שהם מרגישים כי עבדו כל כך קשה כדי להביא את הילדים, לכן מדוע שלא יבלו איתם זמן? בעולם מושלם ההורים היו מעדיפים לבלות שעה ו- 45 דקות ביום רק לקרוא ולשחק עם ילדיהם.

להורים לא אכפת להשתתף בפעילויות, מפני שהילדים שלהם אוהבים אותן- והם אוהבים את הילדים שלהם. אך עדיין, לפעמים הם צריכים הפסקה. לפעמים הם פשוט רוצים לשכב על הספה ולכבות את המוח לכמה דקות או להשתתף בשיחה של מבוגרים או ללכת לשירותים לבד.

אלו לא בקשות מוגזמות.

אך אם הנוקשות של ההורות המודרנית לא תאפשר את הזמן המבוקש, ייתכן כי אימהות ואבות מודרניים צריכים לחשוב מחדש על גישתם להורות.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

האם ההורים של היום מעורבים מדי בחיים של ילדיהם?

כאשר הורים עסוקים מדי בחיי ילדיהם, אין להם זמן לעצמם והם עלולים לעשות יותר נזק מתועלת הורים רבים מגיעים למצב של התשה ע”י לוח זמנים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן