גרסאת דסקטופ

האם החוט הדנטלי של Oral-B מכיל רעלים? מה שאתם צריכים לדעת

img26

האם החוט הדנטלי של Oral-B מכיל רעלים? מה שאתם צריכים לדעת

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מחקר חדש טוען כי החוט הדנטלי של חברת אוראל-בי עשוי לחשוף אותנו לכימיקלים מסוג PFAS

לפי מחקר חדש, החוטים הדנטליים של חברת אוראל-בי עשויים לחשוף את הלקוחות לכימיקלים רעילים.

החוקרים שערכו את המחקר טוענים כי זו הפעם הראשונה, שבה הם נעזרו במשתנים חדשנים, במטרה לבחון את הקשר בין החוט הדנטלי ובין כימיקלים הקרויים PFAS (Polyfluoroalkyl) או בעברית פרפלואורואלקיליים ופוליפלואורואלקיליים.

PFAS הוא מונח מטרייה, המאגד בתוכו קבוצה של כימיקלים, המהונדסים ומסונתזים בידי בני אדם. כיום, המרכיבים הללו מהווים חלק משמעותי ממוצרים שונים, שמוצעים לנו מידי יום בסופרמרקטים וחנויות הממכר השונות.

PFAS משולבים בתהליכים הללו עוד מקום המדינה: מצויים בעיקר בסירים, מחבתות וכלי בישול, מכשירים חשמליים, מאכלי המזון המהיר וצבעים (מצבעי גועש ועד צבעים לבית).

גורמים סביבתיים ורפואיים רבים, תופסים את הכימיקלים הללו כחומרים רעילים, אשר החשיפה אליהם מסוכנת בעבור בני אדם.

המחקר שנערך לאחרונה, מדגיש את הנושא באופן ספציפי מאוד: הוא מציג מקומות מפתיעים מאוד, שבכלל לא היינו חושבים למצוא בהם חשש מכימיקלים. אבל גם אם איננו רואים את הכימיקלים – אין פירוש הדבר כי הם אינם קיימים.

רוב האנשים כיום קונים חוט דנטלי כחלק מהשגרה שלהם: הם לא חושבים על הנושא יותר מדי, במיוחד לאחר שמצאו את החברה שמתאימה להם. הם לא חושבים על היחשפות לכימיקלים, לכן הם לא בוחנים את המרכיבים שמהם עשוי החוט הדנטלי שהם רוכשים. זוהי לא אשמתם! הם לא קיבלו שום חינוך או קווים מנחים, שיסייעו להם לתהות באשר לכימיקלים שמצויים בחוט הדנטלי שלהם. אבל הם שם – זאת המחקר הבטיח.

במהלך המחקר, המדענים בחנו מספר התנהגויות חשודות, בסגנון החיים של אנשים שונים. המטרה, הייתה לאתר גורמים שמעידים, כי האדם נחשף לכימיקלי PFAS. במחקר עצמו, השתתפו כ- 178 נשים בגיל העמידה, כאשר חצי מהן ממוצא אמריקאי-אפריקאי.

טרם בחירתם, משתתפי המחקר ענו על שאלון מפורט, שבדק אם הם נחשפו ל- PFAS בדרך כזו או אחרת: באמצעות כלי בישול בסגנון נונסטיק, פופקורן שחומם במיקרוגל, שימוש בחוט הדנטלי של חברת אוראל-בי או אכלו מזון שנארז בקרטונים ומזון מוכן או מהיר.

חלק מההתנהגויות הללו, כגון אכילה של מזון מהיר או שימוש בחוט דנטלי, התקשרו באופן ישיר וברמה גבוהה מאוד, להתנהגויות המתקשרות לחשיפה ל- PFAS, בעוד ששארית האפשרויות (כגון אכילה של פופקורן מחומם או שימוש בכלי בישול המבוססים על נונסטיק) כלל לא הציגו סיבות לדאגה.

מדוע PFAS הם חלק בלתי-נפרד ממוצרים רבים

PFAS מצויים במוצרים רבים כיום, בעיקר בזכות היותו רכיב שמסייע למנוע הידבקות של רכיבים יחד (נונסטיק) והיותו חלקלק מאוד. התכונות הללו, הופכות אותו לכימיקל של כבוד בתעשיות רבות.

טפלון, לדוגמא, הוא מותג מפורסם המשתמש ב- PFAS, כדי לייצר את כלי בישול הנונסטיק שלו. החוטים הדנטליים של אוראל-בי, משתמשים בכימיקל מאותה משפחה, המכונה PTFE.

למרות השימוש הבינלאומי של אנשים ברכיבים הללו, חשיפה של בני אדם ל- PFAS מתקשרת לתופעות בריאותיות שליליות רבות, כגון סרטן הכליות, סרטן האשכים, ירידה באיכות הזרע של הגבר ואף מחלות מעיים כגון אולקוס וקוליטיס.

PFAS אף פוגעים באיכות הייצור של ההורמונים בגופנו, בשל היותם כימיקלים שמפריעים לפעילות האינדוקרינית של גופנו.

הם פוגעים ביכולת של גופנו להפריש רמות מספקות של הורמונים ומוליכים עצביים שונים. כתוצאה מכך, אנו עשויים לסבול מקשיי למידה, התנהגות ואף גדילה והתפתחות, כאשר מדובר בילדים. בנוסף לפגיעה בפוריות של הגבר, PFAS אף עשויים לפגוע בפוריות האישה.

לאחר שהם נכנסים לגופנו, הכימיקלים הללו מבלים בו במשך מספר שנים, לפני שהם מתפרקים לחלוטין ומסולקים ממנו. העובדה שלגופנו מאוד קשה לנקות את הכימיקלים הללו, היא אחת הדאגות הגדולות ביותר באשר אליהם: ככל שנעכל יותר מהם, כך יותר ויותר PFAS יצטברו בגופנו ויביאו להשלכות שליליות.

בתגובה למחקר, אוראל-בי הכחישו כל סיכון או הימצאות של רעלנים במוצרים שלהם. המחקר נערך בארה”ב ולכן, הכתבה פורסמה בארה”ב. הם מדגישים כי החוטים הדנטליים שלהם עוברים הרבה ביקורות בטיחות וכי הם עומדים מאחורי הבטיחות של כלל המוצרים שלהם.  

אלטרנטיבות

בין אם החוטים הדנטליים של אוראל-בי אכן בטוחים לציבור ובין אם לאו, כיום קיימות חברות רבות, אשר מייצרות חוטים דנטליים נטולי PFAS ואף טבעיים לחלוטין.

האמת היא שרוב המתחרים של אוראל-בי, משווקים חוטים דנטליים שמאוד דומים לשל אוראל-בי, אך נטולים PFAS – וזה מה שעושה את כל ההבדל.

במחקר עצמו, החוקרים בחנו כ- 18 סוגים שונים של חוטים דנטליים, המכילים פלואור, כסממן לנוכחות של PFAS.

רק 6 מתוך 18 סוגי החוטים הדנטליים הכילו פלואור כלומר, 2/3 מסך החוטים הדנטליים הללו הם נטולי PFAS ולכן, בטוחים יותר.

מבחינה היסטורית, החוט הדנטלי המסורתי מיוצר מסיליקון ושעווה והוא מאוד אפקטיבי, לניקוי השיניים ושימור בריאותן. עם זאת, רוב האנשים כיום אינם משתמשים בחוט דנטלי על בסיס קבוע כדי לשמור על בריאות השיניים, בעיקר בחוט דנטלי מסוג זה.

חברות ותעשיות, שמטרתן לייצר מוצרים שיתרמו לבריאות השיניים, שאפו למצוא דרך לייצר חוטים דנטליים נעימים ונוחים יותר, שיגבירו את השימוש בקהילה. מסיבה זו, חברות כמו אוראל-בי ייצרו חוטים דנטליים העשויים PFAS: הם מביאים לשימוש נוח, חלקלק ונעים יותר. החוט הדנטלי עובר בין כל השיניים במהירות וביעילות.

משום שהם כה קלים לשימוש, החוטים הדנטליים הללו הפכו לפופולריים בקצב מסחרר, בקרב מטופלים וגורמים רפואיים כאחד.

קהילת השיניים דווקא מודאגת שתוצאות המחקר, יביאו לירידה בשימוש בחוט דנטלי, בקרב האוכלוסיות בעולם. כיום, הרבה יותר אנשים משתמשים בחוטים דנטליים, בין אם הם עשויים מ- PFAS ובין אם לאו (רובם אינם מכילים PFAS כלל) ועם זאת, הכתבות עשויות להרתיע אנשים מלרכוש אותם.

זאת ועוד, חלק מרופאי השיניים חוששים כי כתבה זו תהווה תירוץ בעבור אנשים רבים, להפסיק להשתמש בחוט דנטלי שוב. יש להדגיש כי חוטים דנטליים מסורתיים אינם מהווים סיכון רפואי בעבור האזרחים ולכן, השימוש בהם עדיין יותר ממומלץ!

חוט דנטלי ידוע ככלי-עזר יעיל מאוד, להתמודדות עם לכלוך בשיניים, באזור הלשון ובחניכיים. החוט הדנטלי מצליח להגיע לנקודות שאליהן מברשת השיניים פשוט לא מצליחה.

אם אנו באמת שואפים לשמור על השיניים והחניכיים שלנו, כדאי לנו להקפיד ולהשתמש בחוט דנטלי בין פעם אחת לפעמיים ביום.

כאשר אנו בוחרים את החוט הדנטלי, מומלץ למצוא אחד שהוא טבעי ככל האפשר כלומר: נטול אלכוהול, מכיל שעווה ממקור טבעי ונטול כימיקלים שאיננו מכירים.

נזכור! אם המרכיבים של החוט הדנטלי אינם רשומים על האריזה, החברה ככל הנראה לא רוצה שנתוודע אליהם.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

האם החוט הדנטלי של Oral-B מכיל רעלים? מה שאתם צריכים לדעת

מחקר חדש טוען כי החוט הדנטלי של חברת אוראל-בי עשוי לחשוף אותנו לכימיקלים מסוג PFAS לפי מחקר חדש, החוטים הדנטליים של חברת אוראל-בי עשויים לחשוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן