גרסאת דסקטופ

האם פלורת מעיים בריאה תורמת להתמודדות עם חרדה? כן! הבה נגלה כיצד

shutterstock_94428619

האם פלורת מעיים בריאה תורמת להתמודדות עם חרדה? כן! הבה נגלה כיצד

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מאז שאני זוכרת את עצמי, התמודדתי עם חרדה. היא פשוט הייתה שם, אורבת בכל פינה של חיי, ומקשה על התפקוד שלי

היא התבטאה בכל כך הרבה תחומים שונים, בין היתר, פחד משתק מפני התקפי חרדה לא צפויים, ששבו והופיעו. תחושה חזקה של איבוד שליטה וחוסר אונים. הפחד היה רציונלי ולא רציונלי בו זמנית, גם החלקים הלא רציונליים לא זה לא הפכו אותו לפחות אמיתי או פחות מפחיד.

חייתי את חיי עם פוטנציאל לא ממומש, כי החרדה הצרה את צעדי, ושכנעה אותי להתבוסס בה. היא הייתה הצל שהעיב על יותר מדיי פינות בחיי.

רק בשנים האחרונות גיליתי שאני סובלת מ- ocd, הפרעה טורדנית כפייתית. ושהרבה מהחרדה  בעצם נבעה מההפרעה הלא מאובחנת שלי, שגרמה להדחקה ומצוקה רבה. ברגע שהבנתי שהחרדה לא באשמתי, הוקל לי.

ומעבר לכך, כאשר איבחנו אותי, התחלתי לקבל טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).  הטיפול הקל עלי מאוד, והביא שלווה והעלמות של אחוז ניכר מהסימפטומים שלי.

ובכל זאת, מסתבר שלמרות החשיבות הרבה של הטיפול הפסיכולוגי, הוא רק מרכיב אחד מתוך המתכון המנצח לבריאות נפשית ושלווה- לפחות במקרה שלי. באופן מפתיע, תשומת לב לפלורת המעיים שלי היא אחד המרכיבים הללו.

על ידי כך שהוספתי מאכלים העתירים בסיבים ופרוביוטיקה- סייעתי למערכת העיכול שלי לתפקד טוב יותר. ובעזרת מערכת עיכול טובה יותר, הגעתי לאיזון נפשי: מה שכלל פחות חרדה ויותר שלווה פנימית. תפקוד טוב יותר, והזדמנויות לממש את עצמי והפוטנציאל שבי.

אלו שינויים ערכתי בתזונה שלי? ומה ההגיון מאחורי שינויים אלו?

בפסקות הבאות אני אדון אתכם על כך, אבל לפני כן, תנו לי לשתף אתכם במרכיב חשוב מאוד וקסום במעיים שלנו; הפרוביוטיקה.

מהי בעצם החשיבות של פרוביוטיקה?

חיידקים פרוביוטיים הם חיידקים אשר חיים בסמביוזה עם הגוף והמעיים שלנו. המשמעות של סמביוזה היא, שאותם חיידקים תורמים לנו כשם שהם נתרמים מאיתנו. מצד אחד, הם נהנים מטמפרטורת הגוף שלנו, מהתזונה שלנו,  ועוד. ומצד שני הם משמשים בתפקיד מרכזי בהגנה עלינו מפני איומים.

מחקרים מדעיים מראים שיש תועלת בריאותית רבה בהקפדה על פלורת מעיים מאוזנת; בין היתר, התועלת היא, שמירה על משקל תקין, ייעול תהליך העיכול, חיזוק המערכת החיסונית- ועוד היד נטויה.

הפרוביוטיקה למעשה מרחיקה מאיתנו מיקרואורגניזמים מזיקים, אשר היו יכולים לפגוע בנו, אילולי הפלורה שלנו.

החיידקים הפרוביוטיים משיבים מלחמה כאשר אוכלוסיית חיידקים מזיקה מתחילה להתרבות יתר על המידה, ולכן, בין היתר, פרוביוטיקה מקלה על תופעת המעי הרגיז, גזים, נפיחות בטנית, עצירות, שלשולים ועוד.

מחקרים נוספים מראים כי פרוביוטיקה מקלה על מחלות דלקתיות שונות במעיים; כגון קרוהן וקוליטיס. כמו כן, נראה שהם מסייעים עם תסמינים של הליקובקטר פילורי – זיהום עיקש וחזרתי, אשר ידוע כאחד הגורמים המרכזיים, להתפתחות של אולקוסים וסרטן הבטן בגופנו.

במילים אחרות, אם אנו סובלים מקשיים ניכרים ולא נעימים בדרכי העיכול שלנו, אשר נראה כי איננו

מצליחים להכניע – כדאי לנו לשקול לשלב תוסף תזונה פרוביוטי בחיינו בכובד ראש.

אולם, כפי שכבר הזכרנו, הפרוביוטיקה לא רק מסייעת להימנע ממחלות אורגניות. היא גם מסייעת להגיע לאיזון נפשי. או כפי שהמאמר העממי אומר: נפש בריאה בגוף בריא.

השלבים לשיפור התזונה שלי

שיפור ההכרות שלי עם התזונה שלי– שאלו את עצמכם, עד כמה אתם יודעים על המזונות שטובים למעיים שלכם? מה עוזר למערכת העיכול? לאוכלוסיית החיידקים ה”טובים”? עד כמה אתם צורכים אוכל מעובד, כמויות גדולות של שומן, סוכר ושאר מרעין בישין?

 מאכלים המסייעים לתפקוד המעיים שלנו וחשוב לצרוך

  • מאכלים העוזרים לגוף שלנו לייצר קולגן (חלבון שמרכיב כ-30% מהגוף שלנו): מיח עצם, דג סלומון, ועוד. כל אלו עוזרים לדפנות המעיים להתחזק, ולפעול כשורה.
  • מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים: ברוקולי, נבטים, שיבולת שועל, אבוקדו בננות ועוד. כל אלו חיוניים מאוד למערכת עיכול תקינה.
  • מאכלים העשירים באומגה 3: זרעי פשתן, דג מקרל ודג סלומון עשירים באומגה 3. חומצות שומן מסוג אומגה 3 חיוניות מאוד לגוף. ישנם מספר בלתי מבוטל של מחקרים בנושא, וככל שעובר הזמן מתפרסמים עוד ועוד מחקרים התומכים בכך. אומגה 3 מסייעת ללב, בין היתר, וגם מהווה תמיכה אנטי דלקתית עבור המעיים שלנו, מה שמסייע לעיכול תקין.
  • אכילת מאכלים המכילים פרוביוטיקה– הזכרנו לעיל את התועלת החיסונית של פרוביוטיקה. אבל היא אינה התועלת היחידה. פרוביוטיקה מסייעת לפלורת המעיים שלנו, פלורת המעיים שלנו אחראית לאינספור תפקידים המהותיים לבריאותנו: היא מייצרת ויטמינים, לרבות ויטמינים מקבוצת B וויטמין K, ומסייעת להמיר סיבים לחומצות שומן בריאות.

מאכלים המכילים פרוביוטיקה

קמבוצ’ה, קימצ’י, יוגורט איכותי (דל בסוכר), בירה שחורה, חומץ תפוחים, גרעיני קפיר ועוד.

  1. שימת דגש על עיכול תקין– כאשר אנו מדברים על בריאות המעי, שימת דגש על עיכול תקין, או יותר נכון-  ‘מצב פראסימפטטי’ היא חיונית. מצב פארימפטטי הוא מצב בו המעי מצד אחד עובד, אך מצד שני מצליח לנוח.

ישנם מיצי עיכול החיוניים לעיכול שלנו, כאלו האחריים על ספיגת ערכים תזונתיים לזרם הדם, ואשר הגוף אינו מייצר כשהמעי לא במנוחה. המשמעות הפרקטית היא, שבהעדר מנוחה למעי- וויטמינים ומינרלים אינם נספגים בדם, וממילא הגוף אינו יכול לבצע מספר תהליכים קריטיים לתפקודינו.

תרגילים נשימתיים שונים, אשר נתרגל לפני האכילה, יכולים לעזור לנו עם יצירת מצב פראסימפטטי אידאלי. ישנם גם אפליקציות שיכולות לסייע בכך.

שורה תחתונה

אם אתם סובלים מקשיים נפשיים, טיפול פסיכולוגי מתאים יכול לחולל פלאים. במיוחד כאשר הוא נעשה בשיטה שמתאימה להפרעה ממנה אתם סובלים.  אני לא מנסה או רוצה להקטין בחשיבות של טיפול נפשי כלל וכלל, להיפך. אולם, בד בבד, שימו לב לתזונה שלכם, ולדרכים המשמעותיות בהם היא משפיעה על המצב המנטלי שלכם.

ללא השינויים התזונתיים שערכתי, לא הייתי מגיעה היום למצב המאוזן בו אני נמצאת, וכל כך אסירת תודה על כך. יכול להיות ששינוי משמעותי לטובה ממתין לכם רק מעבר לפינה, אתם רק צריכים לנסות.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

האם פלורת מעיים בריאה תורמת להתמודדות עם חרדה? כן! הבה נגלה כיצד

מאז שאני זוכרת את עצמי, התמודדתי עם חרדה. היא פשוט הייתה שם, אורבת בכל פינה של חיי, ומקשה על התפקוד שלי היא התבטאה בכל כך

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן