גרסאת דסקטופ

האם תופעות קשב וריכוז ואוטיזם הן תורשתיות? מחקר שנערך על אחים צעירים מסמן כי יתכן מאוד

shutterstock_1170378991

האם תופעות קשב וריכוז ואוטיזם הן תורשתיות? מחקר שנערך על אחים צעירים מסמן כי יתכן מאוד

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מחקר חושף כי אחים צעירים, לילדים הסובלים מתופעות קשב וריכוז ואוטיזם, הם בעלי סיכון גובה יותר לפתח את התופעות הללו בעצמם

מומחים טוענים כי יש לשים לב לילדים, בעלי אחים בוגרים הסובלים מתופעות קשב וריכוז ואוטיזם ואף להקדיש להם תשומת לב רבה.

הסיבה לכך, היא שמחקר שנערך לאחרונה מצא כי הסיכויים של אח קטן, שיש לו אח גדול הסובל מהתופעות הללו, לפתח אותן אף הוא הם פי 30 יותר גבוהים, לעומת שאר האחים שנולדים לאחר מכן.

לדוגמא, אם יש לנו ארבעה ילדים והילד השני אובחן עם תופעות קשב וריכוז, הסיכויים שגם הילד השלישי שלנו יסבול מאותה תופעה, הוא גבוה בצורה חריגה.

הסיכויים של אח צעיר לסבול מתופעות קשב וריכוז, כאשר אחיו הגדול סובל מאוטיזם, גבוהים אף הם פי 3.7, לעומת אחים בריאים.

הסיכויים של אח צעיר לסבול מתופעות קשר וריכוז, כאשר אחיו הגדול סובל מתופעות קשב וריכוז, גבוהים פי 13, לעומת אחים בריאים.

הסיכויים של אח צעיר לסבול מאוטיזם, כאשר אחיו הגדול סופר מתופעות קשב וריכוז, גבוהים פי 4.4, לעומת אחים בריאים.

הקשר המתאמי וההופכי בין התופעות הוא יוצא דופן: כאשר אח גדול סובל מהאחת, עשויה להביא לחיקוי או התפתחות של האחרת, באח הקטן יותר.

תופעות תורשתיות

החוקרים בחנו תיקים רפואיים של 730 אחים צעירים של ילדים, המאובחנים כסובלים מתופעות קשב וריכוז ושל 158 אחים קטנים, של ילדים שאובחנו כסובלים מאוטיזם.

בנוסף, הם עברו על התיקים הרפואיים של 14,287 אחים צעירים, בעלי אחים בוגרים בריאים.

תופעות קשב וריכוז ואוטיזם נחשבות לתופעות חופפות, משום שהן חולקות ביניהן מספר לא מבוטל של גורמי סיכון גנטיים. החוקרים מספרים כי חקר קודם, העיד כי הסיכויים של ילד לפתח תופעת קשב וריכוז ואוטיזם יחד הם גבוהים מאוד; ועומדים על 70%.

המחקר האחרון אכן תומך ברעיון כי תופעות קשב וריכוז ואוטיזם, שתיהן חולקות גורמים תורשתיים דומים במידה רבה. מחקרים קודמים העידו כי שיעורי התמותה של אנשים הסובלים משתי התופעות הם דומים ואף ניכר להבחין כי התסמינים שמפגינים אנשים הסובלים מאוטיזם ואנשים הסובלים מתופעות קשב וריכוז, הם אכן קרובים בחלקם.

ילדים או מבוגרים המתמודדים עם תופעות קשב וריכוז עשויים להפגין היפראקטיביות, אימפולסיביות ולהתקשות לשמור על קשב פעיל, תשומת לב ולהתמקד במה שעומד לפניהם.

אוטיזם מאופיינת כתופעה המשפיעה על הכישורים החברתיים, התקשורתיים ו/או הרגשיים של האדם. ילדים ומבוגרים המתמודדים עם התופעה מבטאים התנהגויות, אינטראקציות ולומדים בדרכים שונות ממה שאנחנו מכירים, בצורה יוצאת דופן. זאת ועוד, הם אף מתקשים להבין את דרכי התקשורת, ההתנהגות וביטוי הרגשות שלנו ולכן, נאבקים במציאות היומיומית. הם נאבקים לשנות את השגרה שלהם ולהתאים את עצמם לסביבה ואף עשויים לחקות התנהגויות מסוימות.

תופעות קשב וריכוז ואוטיזם הן אמנם תופעות שמבטאות את עצמן בצורה שונה, אך עדיין מדובר בתופעות שחולקות תשלובת של גנים רבים, המשפיעים על תפקודי המוח באופן זהה.

הרבה ילדים שסובלים מתופעות קשב וריכוז סובלים מקושי לפתח כישורים חברתיים, קושי להתגמש ולעבד פעולות שנקלטות מהחושים – סימפטומים שחופפים מאוד לאלו של אוטיזם. שתי התופעות מצויות על הספקטרום במידת מה ופעמים רבות, לא פשוט לאבחן אם מדובר בתופעות קשב וריכוז בלבד, אשר משפיעות גם על איכויות התקשורת החברתית וההתנהגות של המטופל או שילוב של תופעות קשב וריכוז ואוטיזם.

מודעות והתערבות נכונה

אף על פי שאוטיזם ותופעות קשב וריכוז עשויות להתבטא באופן שונה, המחקר מדגיש את החפיפה בין שתי התופעות והסיכון לסבול משתיהן בו-זמנית, בייחוד כאשר מדובר באחים, הסובלים כל אחד מתופעה אחרת מלידה.

הממצאים הללו מציעים כי אחים צעירים לילדים, הסובלים מאוטיזם ותופעות קשב וריכוז, הם האחים שיש לפקח עליהם במיוחד, משום שהם עלולים ללמוד לפתח את שתי התופעות. התערבות מוקדמת היא מהותית, כאשר מדובר בילדים הסובלים מאוטיזם ותופעות קשב וריכוז, משום שהם זקוקים להרבה הדרכה, סבלנות והתייחסות ספציפיים, כדי להביא לתהליך התפתחות תקין עבורם. ללא השינויים הללו, הילדים יגדלו לצד תחושות של חוסר אונים, בדידות ותסכול, שיפגעו משמעותית ביכולת שלהם להשתלב בעולם האמיתי.

כיום, קיים מידע רב אודות תופעות קשב וריכוז ואוטיזם, אך מעט מאוד מידע קיים אודות אופן ההתפתחות של שתי המחלות והגורמים הספציפיים, שמביאים אליהם. לצד גורמי הסיכון הגנטיים, ישנם גורמי סיכון סביבתיים רבים, שעשויים להוביל לשתי התופעות.

הגורמים הגנטיים עשויים לכלול בין היתר לידה מוקדמת או לידה של תינוק פג, תופעות בריאותיות המופיעות בראשית החיים ועוד. עם זאת, כל אחד מהפקטורים הללו רק תורם להתפתחות התופעה ולא בהכרח חזק דיו כדי להוביל אליה לבדו, באופן ישיר.

כיום, עדיין לא קיימת בדיקה רפואית פיזית, שמאפשרת לאבחן אוטיזם. האבחנה מתבצעת כאשר רופא בוחן את ההתנהגות, תהליך ההתפתחות ואופן התקשורת של הילד. ניתן לאבחן אוטיזם בתינוקות מגיל 18 חודשים ומעלה. לאחר שהילד מגיע לגיל שנתיים, אבחנה של רופא מנוסה היא מאוד מהימנה.

עם זאת, ילדים רבים אינם מאובחנים כסובלים מאוטיזם, עד שהם הרבה יותר בוגרים. העיכוב באבחון הוא קריטי ומשמעותו, כי הילדים הללו יפספסו את הסיוע המיידי, שעשוי לתרום משמעותית לחייהם ולכוון אותם לתהליך התפתחות מאוזן ובריא יותר.

באותו אופן, לא קיימת שום בדיקה רפואית שמאששת אבחנה של תופעות קשב וריכוז. אבחנה מתבצעת לאחר הערכה של התנהגות התינוק או הילד, לצד מספר ספציפי של קריטריונים. ככל שהילד עונה על יותר קריטריונים, כך עולים הסיכויים כי הוא סובל מהתופעה.

הורים – אין צורך להיכנס לפאניקה

התערבות נכונה, תסייע לילדים הסובלים מתופעות קשב וריכוז ו/או אוטיזם לנהל חיים איכותיים יותר. השגחה ומתן תשומת לב לאחים שלהם, כך שיתפתחו באופן תקין אף הם ולא יושפעו מהתופעה או לחלופין, יאובחנו כסובלים מהתופעה בעצמם במידת הצורך ולא “יפלו בין הכיסאות”, הם מהותיים.

עם זאת, המומחים מדגישים כי אין צורך להיכנס לפאניקה ואין סיבה לחשוש לעשות עוד ילדים, אם הילד האחרון שלנו סובל מאחת מהתופעות הללו. מהותי להבין כי רוב האחים הצעירים של ילדים הסובלים מתופעות קשב וריכוז או אוטיזם, לא אובחנו כסובלים מהתופעות הללו אף הם.

ההמלצה להשגיח על האחים הצעירים, מטרתה לוודא כי במידה ויעלו סימפטומים מסוימים, אותם ילדים יזכו להתערבות מהירה ובונה, שתשפר את רמת החיים שלהם בעתיד.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

האם תופעות קשב וריכוז ואוטיזם הן תורשתיות? מחקר שנערך על אחים צעירים מסמן כי יתכן מאוד

מחקר חושף כי אחים צעירים, לילדים הסובלים מתופעות קשב וריכוז ואוטיזם, הם בעלי סיכון גובה יותר לפתח את התופעות הללו בעצמם מומחים טוענים כי יש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן