גרסאת דסקטופ

הדרכים הנכונות למנוע ולהקל על כאבי גב

shutterstock_660953398

הדרכים הנכונות למנוע ולהקל על כאבי גב

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כאבי גב הם תופעה מעיקה ומציקה, אשר עלולה להתרחש עקב מכלול של גורמים. אם כאבי הגב שלנו נגרמו עקב פציעה, מומלץ כי ננוח ונדאג לשמור על הגב שלנו לאורך כל תהליך ההחלמה. שיטה מעולה להקלה היא שיטת ה”קור-חום”: ההמלצה הרווחת כי ב- 48 השעות העוקבות לאחר הפציעה שלנו, נדאג להחליף בין מצבי הקור והחום כדי למטב את התחושה שלנו ולהקל על כאבים. מומלץ לפתוח בפעולת הקור כדי לאלחש את האזור. החום מסייע להאיץ את פעילותם של מערכת החיסון ומחזור הדם, שיסייעו להתמודד עם הכאב.
כדי ליישם את אפקט הקור, אנו יכולים להיעזר בשקיות קפואות, לעטוף קוביות קרח במגבת או לקנות פלסטיק שיכול להכיל קרח. באשר לחום, כדאי לנו לקנות שקיות חימום, לחמם מגבת במים חמים או לעשות אמבטיה חמה ומרגיעה, שתסייע להרפות את השרירים שלנו.

עם זאת, אם הגב שלנו כואב ללא סיבה, יתכן מאוד כי הוא “זועק” עקב הזנחה גופנית מבחינת תזונה או פעילות.
כדי להימנע מכאבים מיותרים, כדאי לנו לשלב את ההרגלים הללו ביומיום שלנו.

נרבה לבצע פעילות גופנית

התעמלות היא פעילות בעלת מעלות רבות: היא מסייעת להאיץ את תהליכי העיכול, שריפת השומנים וניקוי הרעלים של גופנו. היא אף מסייעת להאיץ את מחזור הדם שלנו, לנקות אותו מכולסטרול ולהגביר הפרשה של מוליכים עצביים והורמונים רבים, לרבות דופמין, סרוטונין ואינסולין.
מבחינה גופנית, הפעילות מסייעת לשרירים, לעצמות ולסחוסים שלנו לנוע, להתחזק ולפתח מסת שריר. אנו חייבים לבצע מינימום של 20 דקות הליכה או פעילות גופנית, כדי להימנע מהתנוונות גמורה. אם איננו עושים זאת או איננו משקיעים את הפעילות גם באזור הטורסו, אנו גורמים לשרירים שלנו לכאוב עקב מחסור בתנועה.

פעילות גופנית שמושקעת ברגליים בצורה מתונה כגון הליכות וצעדות, מסייעת להגביר את זרימת הדם לאורך עמוד השדרה שלנו ועל ידי כך – להעביר לעצמות והשרירים שלנו ערכים תזונתיים, שיסייעו לגופנו להישאר חזק ובריא. כדי לחזק את הגב שלנו ולשמר את יציבותו, מומלץ כי נבצע שעתיים וחצי של פעילות אירובית בשבוע.

תרגילי בטן או חזה אף הם יכולים לעזור מאוד לכאבי גב. אם אנו סובלים מכאבי גב כיום, כדאי לנו לנסות להתגבר על הכאב ולהתאמן בכל מקרה, כדי להגביר את זרימת הדם לאורך עמוד השדרה.

אם איננו יכולים לבצע פעילות גופנית פיזית, כדאי לנו לנסות להציב לעצמנו מטרות קטנות שיסייעו לנו להמשיך להיות פעילים ולהקל על הכאבים: נעלה ונרד במדרגות של הבית מספר פעמים, נלך ל- X בדרך ארוכה מהרגיל, נבצע פעילות גופנית משותפת יחד עם חברים שיעוררו בנו מוטיבציה או פשוט נשב על כדור תרגול במשך עשרים דקות. כל פעילות שהיא תסייע להניע את השרירים ועל ידי כך, להקל משמעותית על הכאבים.

חשיבות היוגה

יוגה נחשבת לספורט מצוין בעת התמודדות עם כאבי גב: היא נחשבת לפעילות ספורטיבית מרגיעה שמסייעת לנו לשפר את הגמישות שלנו, להגדיל את טווח התנועה של הגב בפרט והגוף בכלל, לשפר את יכולות הנשימה ולשחרר שרירים תפוסים או כואבים. פעולת המתיחות החוזרת ונשנית מצוינת לחיזוק הטורסו שלנו. כדאי לנו לבצע שלוש-ארבע שעות של יוגה במשך השבוע, כדי להקל על כאבי גב.

מעבר להיותה מועילה מבחינה פיזית, התכונות המרגיעות של פעילות היוגה נחשבות לתרפיוטיות: יוגה קוראת להתמקדות ברגע, בהסתכלות עצמית ובשלווה מנטאלית ורגשית. הפעילות תסייע להקל על תחושות כגון לחץ, כעס, חרדה או יגון שיתכן ומשפיעות באופן עקיף על כאבי הגב שלנו.

נתחזק באמצעות סידן

הסידן ידוע כמרכיב חיוני עבור בניית העצמות והשיניים, אך הוא טומן בחובו שפע תכונות נוספות וחיוניות, שהופכות אותו למינרל המהותי ביותר עבור גופנו. הסידן משפר את התקשורת בין השרירים והעצבים, משתתף בתהליך הפרשת הורמונים שונים בגופנו ומסייע בתהליכי הפירוק של השומנים והחלבונים. כתוצאה מכך הוא אף מסייע להפחית את רמות הכולסטרול בגופנו.

עם השנים מאגרי הסידן בגופנו הולכים ופוחתים והדבר עשוי להוביל לתופעות לא פשוטות כגון אוסטאופורוזיס – בריחת סידן – תופעה המביאה להידלדלות ואף התפוררות העצמות שלנו. התופעה עשויה לגרום גם לכאבי גב ועלולה להחליש את העצמות עד לכדי שבירתן.

כדי להימנע מבריחת סידן, עלינו לדאוג לספק לגופנו כמות מכובדת של סידן, אשר נעה בין 700 מ”ג ל- 1200 מ”ג. אם אנו חשים כי העצמות שלנו הולכות ונחלשות, יתכן כי מצאנו את הגורם לכאבי הגב שלנו.

יש לציין כי כאשר אנו אוכלים הרבה סידן בבת-אחת, הגוף יפריש חלק מהסידן החוצה משום שהמינרל נאגר בגוף עד לכמות מסוימת. לכן מומלץ לאכול מעט סידן לאורך כל היום ולהימנע מארוחות מרוכזות וגדולות של סידן. באופן זה, נוכל לנצל את מלוא הערך התזונתי של המזון שלנו.

ניתן למצוא סידן בכל הירקות הירוקים והעלים כגון בזיליקום, אספרגוס, ברוקולי, רוקט, עירית, תרד, ועוד. בנוסף, בכרוב, כרובית, דלעת, תאנים, חרובים, טחינה, תפוזים קטניות, שקדים, סויה, צנון, גזר, סרדינים ומוצרי חלב. כיום אף קיימים תוספי תזונה של סידן.
כאשר מדובר בטיפול נקודתי באוסטאופורוזיס, מומלץ לצרוך מזונות העשירים בסידן, אך דלים בזרחן (המתחרה עם הסידן על ספיגה) כגון: ברוקולי, תאנים טריות ומיובשות, אצות, עלים ירוקים, פטרוזיליה, אגוזי לוז, אגוזי ברזיל, קינואה, שיבולת שועל, יוגורט.

נתחזק באמצעות ויטמין D

ויטמין D מסייע לגופנו להפריש יותר מוליכים עצביים שגורמים לנו לחוש שמחה ולהקל על תחושות של לחץ או חרדה. בנוסף, הוא משפר את חדירותו של הסידן לעצמות ועל ידי כך מביא לחיזוק שלהן. כאשר קיים מחסור של ויטמיןD בגופנו, הסידן לא נספג היטב.
כדאי לנו להשתדל ללכת בשמש בשעות הבוקר המוקדמות או שעות אחר הצהריים, כדי לספוג את הוויטמין ללא הנזקים של השמש. אם אנו מצויים בשמש לאורך כל היום, מומלץ כי נתמרח בשמן שומשום במקום בקרם הגנה: השמן מגן עלינו מפני נזקי השמש ואיננו מונע את הספיגה של ויטמין D לגופנו. אף ישנם מזונות העשירים בוויטמין D כגון ביצים, חלב, סלמון, טופו, פטריות (שיטאקי) ועוד.

נרפה את השרירים באמצעות מגנזיום

השרירים בגופנו עמלים יום-יום: מרימים משאות כבדים, הולכים מרחקים ארוכים ומבצעים פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע. דואג לכווץ אותם, בעוד שהמגנזיום דואג להרפות אותם. מכך ניתן להבין כי כמויות מוגזמות של סידן אף הן אינן בריאות לגופנו
המגנזיום עוזר לשרירים להירגע, כך שהם מקבלים את המנוחה לה הם זקוקים כדי להמשיך לפעול כראוי; נטולי כאבים.

המגנזיום והסידן פועלים כצוות כדי להביא לתפקוד נכון של השרירים: הסידן דואג לכווץ אותם, בעוד שהמגנזיום דואג להרפות אותם. מכך ניתן להבין כי כמויות מוגזמות של סידן אף הן אינן בריאות לגופנו וכי האיזון בין הסידן לבין המגנזיום הוא קריטי, לשם מניעת כאבי גב: כאשר שרירי הגוף מכווצים או תפוסים, פחות דם מצליח לזרום דרכם ולהגיע לכלל הגוף. כאשר השרירים רפויים, הדם זורם בצורה תקינה בכלי הדם, שריר הלב רפוי והגוף פועל בצורה תקינה.
כיום עיקר אזרחי מדינות המערב סובלים ממחסור במגנזיום, לכן כדאי לנו לבצע בדיקות שיאפשרו לנו לגלות אם מדובר בחסך של סידן, מגנזיום או שניהם.

נטילת מגנזיום כתוסף תזונה הוכחה על ידי מחקרים, כי היא מסייעת בשיפור ההישגים הספורטיביים, האתלטיים ודורשי הסיבולת, מסייעת למנוע התכווצויות שרירים, הפרעות בקצב הלב ואף להקל על כאבי גב.
אנו יכולים ליהנות ממגנזיום גם על ידי הזנת גופנו במאכלים כגון קטניות, אגוזים, מוצרי סויה, דגנים מלאים, קקאו, בננות ובטטות.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

הדרכים הנכונות למנוע ולהקל על כאבי גב

כאבי גב הם תופעה מעיקה ומציקה, אשר עלולה להתרחש עקב מכלול של גורמים. אם כאבי הגב שלנו נגרמו עקב פציעה, מומלץ כי ננוח ונדאג לשמור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן