גרסאת דסקטופ

הוספת מולקולה אחת לחיסון נגד סרטן – עשויה להעצים את כוח ההגנה שלו

cancer research

הוספת מולקולה אחת לחיסון נגד סרטן – עשויה להעצים את כוח ההגנה שלו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מדענים טוענים כי הם פיתחו מולקולה שמסייעת לעורר את מערכת החיסון, כך שתנטרל ביעילות תאים סרטניים

חיסונים הם חלק חיוני מבריאות הציבור, משום שהם יכולים לאמן את מערכת החיסון שלנו להגיב בצורה נכונה כלפי מזיקים, פולשים וחיידקים שונים.

המדענים עדיין מחפשים אחר חיסונים שיסייעו למנוע את התקשורת בין מחלות שונות כגון איידס וזיהומים חיידקיים שונים, לרבות השפעת העונתית – שעוברת אבולוציה ומתחזקת מידי שנה. לצד זאת, מדענים רבים חוקרים כיצד החיסונים עשויים לשחק תפקיד מפתח, במניעת מחלת הסרטן.

נגיף הפפילומה (HPV) מהווה דוגמא לחלק מהותי, שמסייע לגונן על נשים וגברים מפני מחלת הסרטן. מדובר במחלת מין לא נעימה ש- 1 מתוך 4 אנשים נושאים אותה בממוצע. רוב האנשים לא יפתחו סימפטומים או בעיות בריאותיות כתוצאה מכך, אך אחרים עלולים לפתח זיהומים כרוניים, וירוסים ואף גידולים סרטניים באזור צוואר הרחם, הלוע, הפין ופי הטבעת.

חיסון נגד נגיף הפפילומה מסייע למנוע יותר מ- 90% ממקרי הסרטן, שעשויים להתפתח מידי שנה (33,700 איש מפתחים את המחלה בשנה, כתוצאה מהיחשפות לנגיף הפפילומה).

מינה שטיינברג, ניצולת מחלת הסרטן 3 פעמים ברציפות ומעודדת ראשית של החיסון נגד נגיף הפפילומה, טוענת כי מערכת החיסון שלה ניזוקה באופן מוחלט וכי היא עדיין מצויה בתהליכי החלמה.

“אם חיסון הפפילומה היה זמין בזמן שלי, כשאובחנתי כחולת סרטן בגיל 22, יתכן מאוד והסרטן שלי היה נמנע מלכתחילה”, היא מספרת.

יש לציין כי חלק מהחיסונים הללו אף עשויים לסייע ולמנוע התפתחות של סרטן שעבר נוצר. לאחרונה, חוקרים הכריזו כי קיים חיסון בתהליכי ניסוי, שהממצאים הראשוניים אודותיו מצביעים כי באפשרותו לחזק את המערכת החיסונית שלנו, לכוון אותה לכיוון התמודדות עם טיפולים סרטניים, סיוע לטיפולים סרטניים מסוימים, פגיעה בגידולים סרטניים קיימים והתגוננות מפני התפתחות מחודשת של מחלת הסרטן.

חיסון בשלבי ניסוי

מחקר חדש שפורסם בארה”ב לאחרונה, בחן כיצד לשפר חיסון קיים, על ידי הוספת מולקולה חדשה למבנה שלו – דיפרובוקים (Diprovocim). מטרתה היא להעצים את התגובה של מערכת החיסון שלנו.

במהלך המחקר, החוקרים בדקו את החיסון החדש שנוצר על קבוצה קטנה של עכברים, שסובלים ממלנומה אגרסיבית (סרטן שמופיע לרוב בעור).

לאחר 54 ימים של טיפול, כל העכברים שקיבלו את החיסון נגד הסרטן יחד עם מולקולת הדיפרובוקים שרדו, בעוד ששאר העכברים, שקיבלו את החיסון השגרתי, מתו.

קבוצה שלישית של עכברים קיבלה את החיסון השגרתי יחד עם מלח אלומיניום – רכיב שמסייע לחיסונים לפעול באופן איכותי יותר ולעורר את המערך החיסוני שלנו לפעולה. רק רבע מהעכברים מתוך קבוצה זו שרד.

החוקרים מספרים כי הדיפרובוקים משכו תאים שלוחמים בסרטן אל עבר הגידולים. מכך ניתן להסיק כי החיסונים עשויים לסייע לגוף של חולי סרטן ללחום במחלה ביעילות, בייחוד כאשר הטיפולים הקונבנציונליים אינם אופטימליים בפני עצמם.

לאחר מכן, כאשר החוקרים ניסו לאתחל את מחלת הסרטן בעכברים שניצלו מהמחלה, החוקרים סיפרו כי הם פשוט לא הצליחו להביא לחזרה של הגידולים כלומר, לא הצליחו לגרום לעכברים לחלות בסרטן בשנית. הם הסבירו כי המערכת החיסונית כבר התכוננה למצב כזה בראש ולכן, מנעה אותו בהצלחה טרם התרחשותו.

כפי שחיסון יכול ללמד את גופנו כיצד ללחום בפתוגנים (פולשים) שונים, כך חיסון יכול ללמד את מערכת החיסון שלנו לרדוף אחר גידולים ולקטול אותם. משום שהדיפרובוקים הן מולקולות שיחסית פשוט לסנתז במעבדה ואף לשנות את המבנה שלהן בנוחות, מדובר ברכיב שמומלץ לשלב בעולם הרפואה.

בפני החוקרים דרך ארוכה ומפותלת

כיום חוקרים רבים מנסים למצוא טיפולים איכותיים להתמודדות עם מחלת הסרטן, כאשר שילוב של מספר טיפולים קיימים או שדרוג שלהם הן בהחלט אפשרויות מומלצות.

חוקרים רבים ניסו מספר של שילובים מולקולריים-אסטרטגיים, שמטרתם ללחום בגידולים אגרסיביים. חשוב לבצע בדיקות נוספות על החיסון במחקר הנוכחי ואף לבחון, כיצד הוא משתלב יחד עם טיפולים אימונותרפיים בסרטן.

כיום קיימים הרבה יותר חיסונים נגד מחלת הסרטן, שמטרתם לחזק את מערכת החיסון, כך שתוכל להדוף בנעימים סוגים שונים של סרטן. עם זאת, יש לזכור כי המחקר האחרון הוא ניסוי שנערך על עכברים כלומר, עדיין נמצא בשלבים המוקדמים של המחקר. לכן לחוקרים במחקר זה ישנה דרך ארוכה; אשר במהלכה יהיה עליהם לבדוק כיצד החיסון החדש משפיע על בני אדם. התוצאות שהעכברים הדגימו הן איכותיות, אך אינן מדגימות את האפקטיביות של החיסון על בני אדם באופן מלא.

החוקרים אומרים כי הם מתכננים להמשיך ולבצע בדיקות במעבדה, על אורגניזמים שאינם בני אדם. המטרה שלהם כעת היא לבחון כיצד החיסון החדש משפיע על סוגים שונים של סרטן. רק לאחר שהחיסון יימצא כבטוח לחלוטין, החוקרים יחלו לנסות אותו גם על בני אדם.

חשוב לזכור כי ישנה עוד דרך ארוכה לפני החוקרים וכי עליהם להבטיח כי החיסון הוא בטוח, לפני שהם עוברים לניסויים קליניים על בני אדם. תוצאות חיוביות בעכברים אינן תמיד מתורגמות לתוצאות חיוביות בבני אדם.

למרות זאת, עדיין מדובר בהתחלה אופטימית וחדשנית, שהסיכויים גבוהים כי תסייע להשמיד סוגים שונים של סרטן בעתיד. אנחנו חייבים להתחיל מנקודה מסוימת, כדי להגיע לפתרון האופטימלי ביותר.

 

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

הוספת מולקולה אחת לחיסון נגד סרטן – עשויה להעצים את כוח ההגנה שלו

מדענים טוענים כי הם פיתחו מולקולה שמסייעת לעורר את מערכת החיסון, כך שתנטרל ביעילות תאים סרטניים חיסונים הם חלק חיוני מבריאות הציבור, משום שהם יכולים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן