גרסאת דסקטופ

החלבון הזה עשוי לסייע למומחים ללחום בסימפטומים של תופעות מעי דלקתיות

shutterstock_461641603

החלבון הזה עשוי לסייע למומחים ללחום בסימפטומים של תופעות מעי דלקתיות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

החלבון הייחודי הזה עשוי לסייע לרופאים לטפל בסימפטומים של IBD

אם אנו סובלים מצורה מסוימת של מחלת מעיים דלקתית (IBD) – מונח המטרייה עבור מגוון מחלות באזור דרכי המעיים שלנו, אשר כוללים בין היתר מחלות כמו קרוהן או קוליטיס – ודאי חווינו אי-נוחות ואף כאבים ביום-יום שלנו.

מחלות מעיים דלקתיות מהוות אתגר בעבור הרופאים, משום שאין שום טיפול שפועל באופן מוחלט על כל המטופלים ובנוסף, לרוב הרופאים מתקשים להבין את הגורם של המחלה. כאשר לא ידוע הגורם עצמו, קשה יותר להבין כיצד לנטרל אותו.

לאחרונה, מחקר חדש זיהה חלבון ספציפי, שמגרה דלקתיות באזור המעיים. בחודש האחרון פורסמו הממצאים של המחקר, אשר יתכן מאוד כי יתרמו לטיפולים איכותיים יותר במחלות מעיים דלקתיות בהמשך הדרך; כאשר הגורם ידוע, הרבה יותר פשוט להבין את מנגנון הפעולה של המחלה ולפתח טיפולים מתאימים.

 

ממצאי המחקר

המחקר נערך באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, במוסד הרפואי פריביס, בשיתוף עם המוסד הטכנולוגי בטכניון, חיפה. הוא מצא כי גן הקרוי RNF5 מווסת את הפעילות של חלבון הקרוי S100A8 – אשר גורם באופן ישיר לדלקתיות.

החוקרים מצאו את התגלית על ידי יצירת קבוצה של עכברי מעבדה, אשר נולדו ללא הגן RNF5. כתוצאה מכך, העכברים הללו הראו סימנים מינימליים לדלקתיות במעיים.

לאחר מכן, ניתנה לאותם עכברים תרכובת שעשויה לגרום להם לפתח דלקתיות במעיים, דרך מיי השתייה שלהם. עכברים בריאים היו חווים דלקתיות מינורית בשגרה, אך העכברים הללו – ללא ההגנה שמספק הגן RNF5 – פתחו דלקתיות אגרסיבית מאוד, שהביאה לסוג מסוים של קוליטיס. כמעט מחצית מהעכברים הללו מתו לאחר מספר שבועות בלבד.

זאב רונאי, ד”ר, סופר ומוביל המחקר מספר כי “רמה כזו של דלקתיות תפסה את תשומת הלב שלנו. כאשר ניתנה לעכברים תרכובת דלקתית באמצעות מיי השתייה שלהם, אלו שחסרו את הגן RNF5 סבלו מדלקתיות חריפה, שלשולים – בעצם כל הסימפטומים שמתארים דלקתיות במעיים. העובדה שכמעט 50% מהעכברים מתו כתוצאה מכמות זניחה של חומר דלקתי, מעידה כי החלבון S100A8 הוא מהותי למניעת IBD”.

רונאי מסביר כי העכברים שלא היה להם את הגן RNF5 סבלו מכמויות עצומות של החלבון S100A8 – חלבון שמוביל לדלקתיות – באזור תאי המעיים שלהם.

במילים אחרות, RNF5 הוא מעין “שומר-סף”, שמטרתו לשים לב לרכיבים בעלי פוטנציאל מזיק; שכדאי להיפטר מהם. בלעדיו, העכברים הללו נידונו לדלקתיות מזיקה ובסופו של דבר – קטלנית.

צוות המחקר בחן את התיאוריה הזו על 19 אנשים שסובלים מקוליטיס סטנדרטי. הם מצאו כי רמות החלבון S100A8 ברקמות של המטופלים היו גבוהות יותר, ככל שהסימפטומים שלהם חריפים יותר.

אם המחקר הזה מתורגם לביולוגיה אנושית, יתכן כי רופאים יוכלו לשים למטרה את הצורך לנטרל את החלבון הזה, כחלק מהטיפול הסטנדרטי ב- IBD.

יש לציין כי עד 40% מהמטופלים הסובלים מ- IBD כיום, אינם מגיבים כלל לטיפולים רבים אשר זמינים לטיפול במחלה. ככל שמומחים יצליחו לפתח יותר אופציות חדשות להתמודדות עם הקושי, כך יהיה לרופאים פשוט יותר להתאים לכל חולה את הטיפול המתאים עבורו, שיביא לתוצאות האופטימליות ביותר.

 

IBD היא שכיחה מדי

ניתן לראות כי מספרם של החולים ב- IBD בישראל במגמת עלייה חדה: בשנת 2005 כ- 18,521 איש סבלו מהמחלה. לעומת זאת, בשנת 2015 כ- 38,291 סבלו ממחלות מעיים דלקתיות. מתוך כל 100,000 איש בארצנו, 456 מהם חולים במחלות מעיים דלקתיות.

משום שמדובר בקשת רחבה של מצבים בריאותיים, הרופאים מספרים כי לא פשוט להם להצליח ולהתאים טיפול איכותי ואפקטיבי עבור המטופלים שלהם, במיוחד כזה שיסייע להם לשמור על חיים נורמטיביים לטווח ארוך.

מדובר במחלה מורכבת, שמערבת גורמים סביבתיים וגנטיקה אישית של החולה, בהתאם לאיכות של מערכת החיסון שלו ומהירות התגובה שלה לדלקתיות הזו. אף יש לציין כי לא קיים גורם סביבתי אחד שמוביל באופן ישיר לדלקתיות במעיים. מסיבה זו לא פשוט לאתר את הגורם הספציפי שהוביל את החולה לדלקתיות באזור המעיים – סביבתי? גנטי? מערכת חיסונית חלשה? הרופאים לא בטוחים. כתוצאה מכך הם מתקשים למצוא דרכים, שיסייעו למטופלים לתחזק את גופם ביעילות לצד החולי.

למרות טענה זו, כיום המומחים והחוקרים מתקדמים אל עבר הבנה רחבה יותר של המצב, שתורמת לפיתוח של מספר גישות טיפול חדשניות ומבטיחות. המחקר האחרון שנערך אמנם עדיין טרי מבחינת ממצאים, אך הוא מציע עתיד מבטיח יותר לפיתוח דרכי טיפול איכותיות יותר עבור חולי ה- IBD.

אם אנחנו סובלים ממחלות מעיים דלקתיות וקוראים את המאמר הזה עכשיו, כדאי לנו לזכור כי יהיה עלינו להתאזר בסבלנות, עד שגישות הטיפול הללו יבוססו באופן מלא.

כרגע נערך מחקר ראשוני, לכן הוא לא תורם הרבה לחולי IBD כיום: יתכן מאוד כי יעברו 5 ואפילו 10 שנים, עד שהחוקרים יצליחו לערוך די מחקרים וניסויים קליניים, שיביאו לדרך טיפול של ממש. לאחר ביסוס התכנית, יהיה עליה להיות מאושרת על ידי גורמי הבריאות השונים כבטוחה ואפקטיבית. רק בשלב זה יוכלו מטופלים ליהנות מגישה לדרכי הטיפול החדשות הללו, אשר לא בהכרח יהיו זמינות בארץ כה מהר.

למרות זאת, אין לזלזל בחשיבות של מחקר זה; הוא אמנם ראשוני, אך הוא בהחלט פתח דלת להבנה רחבה יותר של מחלות מעיים דלקתיות והתהליך שמוביל אליהן. ככל שהחוקרים יצליחו להבין את המחלה טוב יותר, כך עולים הסיכויים כי תימצא תרופה אמיתית למחלה; כזו שתרפא אותה, לא רק תסייע לתחזק את המטופל לצדה.

רונאי אומר כי ישנם מספר כיוונים שהוא והצוות שלו חושבים עליהם כרגע. הוא מסביר כי אחד מהם הוא להבין איזה חומרים הם הטובים ביותר ללחימה בדלקתיות, שנגרמת כתוצאה מהחלבון S100A8. הם מנסים להבין מהן נקודות התורפה של החלבון, כך שיוכלו לתקוף אותו ביעילות.

הוא מוסיף כי למחקר זה עשויות להיות השלכות מעבר למחלות מעי דלקתיות: הבנה רחבה יותר של החלבונים שגורמים לדלקתיות במעיים, עשויה לסייע לחוקרים לגלות דרכים איכותיות יותר לטפל גם במחלת הסרטן.

“אנחנו מנסים להבין עד כמה הממצאים שלנו רלוונטיים לסרטן ומדוע טיפולים אימונולוגיים שניתנים לחולי סרטן לעיתים קרובות כיום – כאשר הם אפקטיביים – אף מביאים לעיתים קרובות לתופעות דלקתיות שונות בגוף”.

החוקרים לא מוותרים – הם מתכוונים להמשיך ולחקור את הנושא, עד שיצליחו ליהנות מהבנה מלאה של הנושא. התקווה היא כי ההבנה הזו תביא עם השנים להנבת תרופה וטיפולים איכותיים, שישימו סוף למכאובם של חולי IBD רבים.

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

החלבון הזה עשוי לסייע למומחים ללחום בסימפטומים של תופעות מעי דלקתיות

החלבון הייחודי הזה עשוי לסייע לרופאים לטפל בסימפטומים של IBD אם אנו סובלים מצורה מסוימת של מחלת מעיים דלקתית (IBD) – מונח המטרייה עבור מגוון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן