גרסאת דסקטופ

החרדה שלך אוהבת סוכר

shutterstock_1120092656

החרדה שלך אוהבת סוכר

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כמה מכם יופתעו אם אומר לכם שסוכר לא מיטיב עם הבריאות שלכם? אני משער שלא רבים, בהתחשב בכך שזו עובדה ידועה שמשננים לנו מגיל צעיר. ובכל זאת, לפי דו”ח של ה- OECD, לשנת 2015, ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בצריכת סוכר.

שמעתם נכון, העפלנו אפילו על ידידינו האמריקאים הידועים לשמצה בנוגע להרגלים התזונתיים שלהם.

השיח סביב נושא הסוכר, והפחתה בצריכה שלו, בדרך כלל עוסק בתחלואה, השמנת יתר, ובעיקר תסמינים פיזיים. אבל ההשפעה של סוכר לא רק הרסנית מהבחינה הזו. היא גם משפיעה רבות, ולא לטובה, על הבריאות הנפשית שלנו.

א. סוכר יוצר עליות וירידות חדות במצב הרוח

אם אחרי יום מלחיץ, אתה מוצא את עצמך זולל פיינט שלם של בן – אנד – ג’ריז, סביר להניח כי מתישהו חווית אופוריה קלה כתוצאה מצריכת סוכר.

רוב האנשים חווים את העלייה והנפילה במצב הרוח, אחרי צריכת סוכר, בצורה סבירה וללא נזקים משמעותיים. אבל יש קבוצה של אנשים אשר גופם לא מגיב כך לסוכר, והם משלמים מחיר על הפרזה בצריכה שלו.

אכילה של כמויות גדולות של סוכר מתקשרת לתחושות של דאגה, עצבנות ועצב. כשהרגשות הללו מצטרפים להמצאות של דיכאון וחרדה, התוצאה רחוקה מחיובית.

למה סוכר יוצר את התחושות הללו?

כדי להסביר זאת, עלינו להבין קודם כל מה קורה כשאנחנו צורכים סוכר; הגוף מייצר אינסולין, כדי לקלוט ולייצב את הרמות החריגות של הגלוקוז בדם. וזה לא בהכרח טוב.

הגוף שלנו צריך לעבוד קשה אחרי עלייה חדה בסוכרים, והמעברים החדים בין מצב רוח מרומם לירוד, מותירים את הגוף עייף, עצבני ומרוקן.

התסמינים הללו מעצימים ומזינים תסמינים קיימים, כאשר הם מופיעים אצל אדם המתמודד ממילא עם דיכאון ו/ חרדה.

אם הוא לא מייצר חרדה, הוא פשוט מחמיר אותה

כאדם המתמודד עם חרדה, בוודאי נתקלת בתוצאות ההרסניות של זלילת סוכר.

השיא העוצמתי, וממילא הנפילה הבלתי נמנעת, גורמים לך להרגיש חלש, עייף, עצבני- ועוד דברים שמחזקים את הסימפטומים של חרדה.

ויותר מזה, לסוכר יש נזקים נוספים. הסוכר עשוי להחליש את היכולת שלנו להגיב למצבי לחץ, מה שגורר איתו חרדה, ומונע מאיתנו לטפל בשורש הבעיה.

נכון לעכשיו, ניסויים מדעיים על הקשר בין סוכר לחרדה נערכו רק על עכברים. התוצאות הראו חד משמעית שיש קשר בין צריכת הסוכר לבין חרדה. אבל החוקרים מחכים להזדמנות לערוך את הניסוי בבני אדם, ולכן תוצאות חד משמעיות בנושא עוד לא התפרסמו.

סוכר מעלה את הסבירות שתסבול מדיכאון

אחרי יום ארוך, אנחנו פשוט רוצים משהו מתוק בפה. זהו פיתוי שקשה מאוד לעמוד בפניו. כאשר אנו מתמודדים עם דיכאון, צריכה גבוהה של סוכר משמשת כמעין “ניסיון הבראה עצמית” בעזרת חומרים לא טובים.

מה שאנו יוצרים בעצם, על ידי התמודדות בעזרת סוכר, זה מעגל אין סופי; אנחנו עצובים, אנחנו רוצים להרגיש טוב יותר, אנחנו צורכים סוכר. צריכת סוכר גבוהה מביאה לנפילת סוכר חדה, ולתחושת דיכאון אפילו גרועה יותר. וחוזר חלילה.

הצריכה הגבוהה של הסוכר גם גורמת למח לייצר כמויות לא מאוזנות של כימיכלים שונים, מה שמגדיל את הסיכוי ללקות בדיכאון ובעוד שלל הפרעות נפשיות.

בשנת 2017 נערך מחקר, שהראה כי גברים שצרכו כמויות גדולות של סוכר (67 גרם או יותר) על בסיס יום יומי, היו בעלי סיכוי של 23% יותר ללקות בדיכאון קליני תוך חמש שנים.

מחקרים דומים נערכו גם על תזונה נשית, והראו תוצאות דומות.

זהו לא התקף חרדה – ההשפעה של גמילה לא נכונה מסוכר

ההמלצה הרגילה, כאשר מנסים להיגמל מסוכר לבן ומעובד- היא פשוט להפסיק, בבת אחת. אבל אם סבלתם או אתם סובלים מהתקפי חרדה, זה אולי לא הפתרון הנכון עבורכם.

גמילה מסוכר הוא לא תהליך קל, והוא מלווה בכמות נכבדה של תופעות לוואי: עייפות, חרדה, עצבנות ובילבול. אכן כן, אלו תופעות שמשותפות לגמילה מסמים.

משום כך, להפסיק בבת אחת לצרוך סוכר אינו הפתרון המומלץ לאנשים הסובלים מחרדה.

התחושה של גמילה הרבה פעמים זהה או מדמה תחושה של התקף חרדה, וכאשר האדם כבר סובל מחרדה, כל התהליך  גובר וההשפעה של הגמילה עוצמתית יותר.

סוכר פוגע בפעילות הקוגניטיבית שלך

ב2015, בוצע מחקר ב- UCLA המעיד על  קורלציה בין צריכת פרוקטוז, בייחוד בצורת משקאות קלים, לבין האטה בתפקודי המח.

האטה בתפקודי המח כוללת נזקים מידיים ומשניים. הנזקים המידיים, משפיעים בטווח הקצר; על הזכרון והיכולת ללמוד. הנזקים השניים משפיעים בטווח הארוך, עלולים לגרום לאלצהיימר, סכרת ומחלות לב שונות.

חשוב לציין שמחקרים בנושא נערכו על עכברים, לא על בני אדם. אולם התוצאות שלהם מדאיגות וכדאי לשקול אותן כשאנו חושבים על התזונה שלנו, הבריאות שלנו והמח שלנו.

האם נגזר עלי לחיות ללא טעמים מתוקים?

גמילה מסוכר תעשייתי ומעובד אינה שווה חיים ללא טעמים מתוקים. ישנם מאכלים מתוקים רבים, אשר אינם מכילים כמויות גדולות של סוכר. חלקם גם מהירים וקלים להכנה במיוחד.

מתכון ראשון, עוגה במיקרוגל

מרכיבים:
  • 2 כפות ממרח שקדים
  • כף קקאו
  • כפית תמצית וניל
  • 2 כפיות ריבת תות ללא סוכר
  • כפית אבקת אפיה
  • ביצה
  • 2 שקיות ממתיק (לא חובה)
אופן ההכנה:

מערבבים את כל המרכיבים בקערית קטנה ומחממים 2 דקות במיקרו

מתכון שני – כדורי אנרגיה

מצרכים:
  • 250 גרם תמרים מגולענים
  • 1 בננה בשלה
  • 100 גרם שיבולת שועל
  • 20 גרם חמאת בוטנים טבעית
  • 100 גרם אגוזי פקאן קלויים
אופן ההכנה:
  1. במעבד מזון עם להב פלדה שמים עיסת תמרים, בננה, שיבולת, שועל, חמאת בוטנים ופקאן ומעבדים עד שמתקבלת עיסה אחידה.
  2. יוצרים מהעיסה כדורים בגודל שווה על ידי גלגול בידיים. אם התערובת דביקה מדי מומלץ להרטיב מעט את הידיים.
  3. שומרים בכלי סגור במקרר עד ההגשה.

מתכון שלישי – עוגת בננה

מצרכים:
  1. שמן קנולה – 2 כפיות
  2. קמח חיטה מלא – כוס
  3. קמח לבן – ½ כוס
  4. קורנפלור –  ¼ כוס
  5. אבקת אפיה – שקית
  6. סירופ מייפל טבעי- ¼ כוס
  7. חמאה – אריזת נייר
  8. בננה – 5 יחידות בינוניות, בשלות מאוד.
  9. מים – ⅓ כוס
  10. תמצית וניל – 2 כפיות
  11. ביצה – Large
אופן הכנה:
  1. משמנים 2 תבניות אינגליש קייק עם שמן קנולה (כפית לכל תבנית). מחממים תנור ל- 180 מעלות.
  2. מנפים לקערה קמח מלא, קמח לבן, קורנפלור ואבקת אפייה. מערבבים במטרפה ידנית לפיזור אחיד של הקמחים. מוסיפים את המייפל ומערבבים שוב עד לפיזור אחיד.
  3. בקערה בינונית חסינת חום מניחים את החמאה. ממיסים במיקרוגל כ- 30 שניות עד שרוב החמאה נמסה, אך החמאה עדיין בצבע לבן. מערבבים היטב עד שכל החמאה חלקה (הצבע של החמאה עדיין יהיה לבן והמרקם יהיה סמיך).
  4. מוסיפים 5 בננות בשלות מאוד ומועכים היטב עד לקבלת תערובת חלקה. מוסיפים מים, תמצית וניל וביצה, ומערבבים עד שהתערבות אחידה.
  5. שופכים את כל תערובת הבננות לתערובת הקמחים. מערבבים בעזרת מטרפה ידנית רק עד שהתערובת אחידה (ערבוב יתר יגרום לעוגה לקבל מרקם קשיח).
  6. מחלקים את התערובת בין התבניות (אל תדאגו אם זה נראה שיש מעט בלילה – העוגות תופחות בתנור) ואופים כ- 25 דקות, עד שהעוגות מזהיבות מעט וקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא עם מעט פירורים לחים/נקי. 

לסיכום:

עכשיו, כשיש בידכם גם את המידע על נזקים נפשיים אשר מחולל הסוכר, וגם תחליפים טעימים. נותר לי רק לאחל לך, בהצלחה.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

החרדה שלך אוהבת סוכר

כמה מכם יופתעו אם אומר לכם שסוכר לא מיטיב עם הבריאות שלכם? אני משער שלא רבים, בהתחשב בכך שזו עובדה ידועה שמשננים לנו מגיל צעיר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן