גרסאת דסקטופ

הרחיקו את הילדים ממשקאות האנרגיה

shutterstock_1099606709

הרחיקו את הילדים ממשקאות האנרגיה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

משקאות אנרגיה הם משקאות פופולאריים במיוחד, אשר צריכתם מעלה דאגה רבה בחברה

עיקר האנשים המודאגים הם הורים, אשר חוששים כי ילדיהם מכניסים לגוף שלהם הרבה יותר כימיקלים ורכיבים לא בריאים, משנראה לעין

נראה כי ילדים ובני נוער נמצאים בסיכון רב יותר מפני משקאות אנרגיה, עקב גודל גופם הקטן וצריכה פוטנציאלית גבוהה (לפי אחוזי המכירה הגבוהים של משקאות אנרגיה לבני נוער, מתחת לגיל 18).

אלפי ילדים בעולם, התמודדו עם תופעות לוואי מסוכנות לאחר צריכה של משקאות אנרגיה. קיימים מקרים מתועדים רבים של ילדים, אשר סבלו ממחלות לאחר ששתו משקאות אנרגיה עתירי קפאין באופן קבוע. המקרים הללו לוו פעמים רבות בסימפטומים כגון פרכוסים, קצב לב לא סדיר ו/או לחץ דם גבוה, בצורה מסוכנת.

אף נמצא כי ילדים מכל הגילאים שותים את המשקאות, פעמים רבות בתמימות מוחלטת; ילדים מתחת לגיל 6 כלל לא ידעו מה הם שותים, אך הדבר לא עצר אותם מלנסות אותם. הילדים אמנם לא קנו את המשקאות, אך הם מצאו אותם במקרר או במטבח של הבית. הם חשבו כי מדובר במשקה של “גדולים”, לרוב הורה או קרוב משפחה ולכן, לא היססו ללגום מהמשקה המזיק.

קצת על קפאין

קפאין הוא ממריץ המצוי בצורתו הטבעית בצמחים, אולם מפעלים רבים מוסיפים אותו למוצריהם כגון: קולה, קפה, תה ולעיתים גם שוקולד. במינונים נמוכים, הקפאין תורם לערנות ואיננו נחשב מזיק, אך במינונים גבוהים הוא עלול לגרום לצורכים אותו (מבוגרים וילדים כאחד):

  • לחץ והתרגשות יתר, עצבנות וקשיי קשב וריכוז
  • הגברת חומציות הקיבה או כאבי בטן
  • כאבי ראש
  • בעיות שינה
  • קצב לב מהיר
  • התייבשות – במיוחד לאחר פעילות גופנית

משקאות מסוכנים

משקאות אנרגיה מכילים כמויות גבוהות של סוכר וקפאין, בכמות המשתווה לכוס קפה גדולה. יש הטוענים כי המשקאות כן בריאים ברמה מסוימת ואף מסייעים לעורר אותנו יותר מהר ולטווח ארוך, לעומת כוס קפה גדולה: הם מגבירים את השפעת האנרגיה, באמצעות שילוב של מרכיבים שונים שחלקם בריאים, כמו הקרניטין (חומצה אמינית) והג’ינסנג היפני (צמח המסייע לחזק און גברי ולייעל אנרגיה בכלל).

למרות תערובת המרכיבים המיוחדת, מחקרים מעידים כי משקאות האנרגיה אינם מעוררים יותר מכוס קפה כלומר, הם לא תורמים ליותר ערנות, אך כן מזיקים הרבה יותר: יש לזכור כי כל המרכיבים הבריאים שבעולם, אינם יכולים לגבור על כימיקלים, צבעי מאכל וסוכרים, בייחוד כאשר הם מצויים במיעוט.

למשקאות אנרגיה תופעות לוואי לא נעימות ואף מסוכנות, אשר גורמות לילדים ולמבוגרים להגיע לעיתים תכופות לחדרי המיון ובתי החולים. בין תופעות הלוואי החמורות נכללות: תופעות לב וכלי דם, נזק לכבד, פרכוסים ואף מוות.

מרבית האנשים אינם מודעים לתופעות הלוואי האפשריות, הכרוכות בשתיית משקאות אנרגיה.

כתוצאה מכך, הורים ואחים עלולים להשאיר משקאות אנרגיה באזורים נגישים וחשופים לילדים קטנים, מבלי לדעת שהם מעמידים את אחיהם או ילדיהם הקטנים בסיכון. זאת ועוד, רוב הפעמים, אותם אנשים בעצמם לא יהיו מודעים לסיכונים ולכן, ישתו את המשקה גם אם הם סובלים מבעיה בריאותית או אנשים שנוטים לנקוט משנה זהירות, כדי לשמור על בריאותם בעתיד.

המלצות להפחתת הסיכון ממשקאות האנרגיה

על מנת להימנע מתופעות הלוואי החמורות אשר נלוות לשתיית משקאות אנרגיה ולהגן על ילדים, נערים ואף מבוגרים בעלי בעיות בריאותיות, הוצעו מספר המלצות, ביניהן:

  • להפסיק את מכירת משקאות האנרגיה לאוכלוסיות בסיכון ובמיוחד לילדים. הפסקה זו כוללת את מכירתם של משקאות אנרגיה באירועי ספורט הכוללים ילדים ונערים. ניתן להגביל את גיל הרכישה או פשוט להתריע בפני הילדים שלנו, להתרחק מהמשקאות הספציפיים הללו. מומלץ לדאוג להסבר הגיוני, כך שלא יחשבו שאתם פשוט מנסים למנוע מהם לעשות “מעשה רע”, מה שיפתה אותם לשתות יותר משקאות אנרגיה.
  • אין לצרוך את משקאות האנרגיה לפני, במהלך ואחרי פעילות גופנית אינטנסיבית. מקרי מוות מסוימים מתקשרים לשתיית משקאות אנרגיה לפני ו/ או אחרי פעילות גופנית נמרצת, משום ששתיהן מביאות להאצה משמעותית של מחזור הדם שלנו. מחזור דם מהיר מדי, עשוי ליצור עומס על הגוף שלנו ולהוביל לאירוע או תופעות לב.
  • חינוך צרכני משקאות האנרגיה אודות ההבדלים בין משקאות מוגזים, קפה, משקאות ספורט ואנרגיה. מומלץ לבקש ממורים או מדריכי בריאות במקומות שונים, להרצות בנושא הסכנות, שנשקפות עבור ילדים ומבוגרים, ששותים משקאות אנרגיה לעיתים קרובות או לעיתים רחוקות.
  • מומלץ כי רופאים ישוחחו עם מטופליהם אודות השימוש במשקאות אנרגיה ויסבירו על תופעות הלוואי המסוכנות.

תיוג משקאות אנרגיה (כמו שמתייגים סיגריות או משקאות אלכוהול עם תווית אזהרה) עשוי לעזור בהפחתת מיקרים של השארת משקה אנרגיה ללא השגחה, בהישג ידם של ילדים.

ילדים, מבוגרים באוכלוסיות סיכון (הסובלים מפרכוסים, לחץ דם גבוה, הפרעות בקצב הלב ועוד) ומטפליהם צריכים להכיר את הסיכונים שבשתיית משקאות אנרגיה ולהבין שצריכתם אינה מומלצת ואף מזיקה.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

הרחיקו את הילדים ממשקאות האנרגיה

משקאות אנרגיה הם משקאות פופולאריים במיוחד, אשר צריכתם מעלה דאגה רבה בחברה עיקר האנשים המודאגים הם הורים, אשר חוששים כי ילדיהם מכניסים לגוף שלהם הרבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן