גרסאת דסקטופ

השעה שבה אתם אוכלים ארוחת ערב עשויה להחריף את הסיכון שלכם לסרטן

shutterstock_631071896

השעה שבה אתם אוכלים ארוחת ערב עשויה להחריף את הסיכון שלכם לסרטן

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מחקר חדש אודות סרטן השד וסרטן הערמונית בחן כיצד שעות ארוחה משפיעות על התפתחות גידולים סרטניים

התזמון של הארוחה האחרונה שלכם עשוי להשפיע על אחוזי הסיכון שלכם לפתח סוגים מסוימים של סרטן, לפי מחקר חדש.

החוקרים מצאו כי אנשים שאוכלים ארוחת ערב טרם השעה 21:00 או מותירים שעתיים לפחות בין ארוחת הערב ובין שעת השינה, מפחיתים את הסיכוי שלהם לסבול מסרטן השד או מסרטן הערמונית, בכ- 20%.

הממצאים של המחקר שנעשה בברצלונה, פורסמו בעיתון הבינלאומי לסרטן

כדי להבין את ההשפעה של מחזורי האכילה שלנו על הבריאות שלנו, צוות המחקר החליט לחקור אם קיים קשר מתאמי בין סרטן הערמונית וסרטן השד ובין זמני הארוחות שלנו מלכתחילה.

החוקרים בחנו מידע מתוך 621 משתתפים שסבלו מסרטן הערמונית ו- 1,205 משתתפים שסבלו מסרטן השד. קבוצת הבקרה הכילה 872 גברים ו- 1,321 נשים שלא עבדו משמרות לילה.

החוקרים השתמשו בשאלונים וראיונות כדי לבחון את הרגלי השינה והאכילה של המשתתפים, לצד סיכונים אחרים שמובילים למחלה. הם עשו זאת כדי לנתח את הקשר הפוטנציאלי בין אכילה, שינה וסרטן לבד, ללא גורמים אחרים שעשויים להשפיע על התפתחות המחלה ולרבות עישון, תזונה המתבססת בעיקר על מאכלים לא בריאים וכדומה.

רוב המשתתפים דיווחו כי הם אוכלים שלוש ארוחות ביום. שליש מהם העידו כי הם מנשנשים אחה”צ, בעוד ש- 7% מהם נשנשו לאחר ארוחת הערב.

החוקרים מצאו כי אנשים שחיכו לפחות שעתיים בין ארוחת הערב ובין שעת השינה שלהם, נהנו מירידה משמעותית בסיכון שלהם ללקות בסרטן השד וסרטן הערמונית (20%).
ירידה דומה זוהתה גם באנשים שהקפידו לאכול את ארוחת הערב שלהם לפני תשע בערב, לעומת אנשים שאוכלים לאחר השעה עשר בלילה. אף על פי שנראה כי ארוחת ערב מוקדמת תורמת לירידה בסיכון להיווצרות החולי, החוקרים מכירים בעובדה כי יש צורך במחקר נוסף, כדי לאשש את ההשערה הזו.

אם הממצאים של המחקר יאוששו, הן יתרמו לשינויים משמעותיים בקווים המנחים ובהמלצות להתמודדות טבעית עם סרטן, אשר כיום אינן מתייחסות כלל לתזמון ארוחות. ההשפעה עשויה להיות חשובה מאוד בתרבויות שבהן אוכלים מאוחר, כמו בארץ או בדרום אירופה.

משמרות ערב ולילה נידונו לאבדון?

החוקרים בחרו באופן ספציפי בסרטן השד ובסרטן הערמונית, משום שהם מתקשרים באופן ישיר לאנשים שעובדים לילה או סובלים מנדודי שינה. עם זאת, המחקר לא בחן את עובדי משמשרת הלילה. קיים צורך במחקר נוסף כדי להאיר אור על הסיכונים הספציפיים עמם עובדי הלילה מתמודדים.

אוניברסיטת קליפורניה מוסרת כי אנשים מסוימים נוטים להעלות במשקל כאשר הם עובדים בלילה, עקב דפוסי שינה לקויים: משום שהם ערים שעות רבות במהלך היום והלילה, הם אוכלים יותר. אם משמרת הלילה מעייפת אותם, לרוב הם ימנעו מפעילות גופנית במהלך היום (פעילות גופנית מפחיתה סיכויים להיווצרות כל מחלה, בזכות האצת תהליכי חילוף החומרים השונים של גופנו).

אנשים שסובלים ממשקל יתר לוקים בסיכון גבוה יותר לסבול מסוגים רבים של סרטן, לרבות סרטן השד וסוגים אגרסיביים של סרטן ערמונית.

ההמלצה כיום היא לערוך מחקר נוסף, שישווה בין דפוסי האכילה של עובדי משמרות הערב והלילה ובין דפוסי האכילה של אנשים שעובדים במהלך היום.

יש לערוך חקר נוסף בנושא הקשר בין מחזורי אכילה לסרטן

למרות האיכות של המחקר קיימות בו מספר מגבלות, כאשר הבולטת בהן היא שאין בו שום עובדה, המעידה על יחס של סיבה ותוצאה. ישנם גורמים אחרים שעשויים להעלות את הסיכון למחלת הסרטן, שקשה לשלול לחלוטין. מחזורי אכילה הם גורם מאוד שרירותי ומומחים רבים אינם בטוחים כי ניתן לשקול אותו בנפרד מגורמים אחרים.

מגבלה נוספת היא שהמחקר התבצע באמצעות שאלונים אישיים, אודות תזונה ודיאטה. רוב האנשים אינם פתוחים באשר לתזונה שלהם ונוטים לשקר או לעדן את מה שהם אוכלים ביום-יום.

אף ניכר כי ההרגלים התרבותיים של ברצלונה הם אספקט שיש לקחת בחשבון: בברצלונה אנשים נוהגים ללכת לישון מאוד מאוחר ולישון גם במהלך היום.

לפי חוקרים מקליפורניה אין די מידע במחקר הזה, כדי להביא למסקנות ודאיות באשר לקשר בין מחזורי אכילה להיווצרות סוגים שונים של סרטן. הם מוסיפים כי אנשים הסובלים מהיסטוריה משפחתית של סרטן לא צריכים לשנות את כל שגרת חייהם בעקבות המחקר הזה.

אם אתם שואפים לעשות שינויים להטבת אורח-החיים שלכם, כדאי לכם לנסות לאכול בהפרש של שעתיים משעת השינה שלכם. זוהי ההמלצה הטובה ביותר שניתן ללמוד מהמחקר הזה, עד שיערך חקר נוסף.

מנהגי אכילה לעומת מחזורי אכילה

כמובן שכיום כולנו יודעים כי מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו משפיע באופן קריטי על החיים שלנו. השאלות מה וכמה מזון אנחנו מכניסים לגופנו הרבה יותר משמעותיות ממתי אנחנו מכניסים מזון לגופנו, במיוחד באשר למניעת סרטן.

חוקרים מקליפורניה מעידים כי אנשים יכולים לבצע שינויים בתזונה שלהם, שיפחיתו את הסיכון שלהם לפתח סוגים שונים של סרטן באופן ודאי: אם נקפיד להזין את גופנו בפירות וירקות רבים יותר, לבטח נצליח להפחית את הסיכויים להיווצרות המחלה. אם אתם אוכלים חטיפים ומתוקים כל לילה, זה לא משנה מתי אתם אוכלים אותם – כל עוד בסופו של דבר הם מגיעים לבטן שלכם.

לעיתים אנשים לא רוצים לאכול הרב טרם השינה, אך פשוט לא מספיקים להגיע לאוכל במהלך היום: אנשים עסוקים עשויים לדלג על ארוחות במהלך היום ולאחר מכן, לאכול ארוחות ערב גדולות לפני שעת השינה. התופעה משפיעה משמעותית על מחזורי השינה שלכם: אם אתם רעבים מדי, אתם אוכלים יותר מדי וזה לא טוב לכם לפני השינה. אנשים רבים מתקשים לישון משום שהם רעבים או מלאים מדי.
כדאי לכם לנסות ולקבוע שעות נוחות לארוחות במהלך היום, כדי להימנע ממצבים כאלו.

בלא קשר למחזורי אכילה או לשינה, כל החוקרים מסכימים כי אכילה מרובה של מזון מהצומח, אכילה מועטה של מזון מן החי ופעילות גופנית מתונה לכל הפחות, יתרמו לאורח חיים בעל סיכון פחות לסרטן.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

השעה שבה אתם אוכלים ארוחת ערב עשויה להחריף את הסיכון שלכם לסרטן

מחקר חדש אודות סרטן השד וסרטן הערמונית בחן כיצד שעות ארוחה משפיעות על התפתחות גידולים סרטניים התזמון של הארוחה האחרונה שלכם עשוי להשפיע על אחוזי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן