גרסאת דסקטופ

התנהלות חברתית איכותית במקום העבודה

shutterstock_1017665176

התנהלות חברתית איכותית במקום העבודה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

סביבת העבודה היא חלק מהותי מהיומיום שלכם: רובכם ודאי מבלים את רוב יומכם לצד חבר או מכר לעבודה. באותו אופן, יתכן כי אינכם מכירים אותו כלל.

כאשר מתחילים בעבודה חדשה או כאשר הסביבה עצמה פחות מקבלת – לפעמים אנשים מוצאים את עצמם “נבלעים” בתוך מקום העבודה, ללא ניסיון לקדם את עצמם מבחינה חברתית.

התקדמות עסקית וחברתית כיום הולכים יד ביד, לכן גם אם אתם אוהבים להתבודד – כדאי לכם להיפתח לחברה מסביבכם – אינכם יכולים לדעת את מי תפגשו, איזה חברויות תרקמו וכמה פשוט להתקדם בסולם הדרגים – כאשר יש לכם מישהו מבפנים.

היו צופים סקרניים במיוחד

ישנן פעמים שבהן יטילו עליכם תפקיד סמכותי או פרויקט, שיצריך מכם לנהל צוות.

נסו שלא להיות נועזים מדי או לפצות יתר על המידה בשביל שאר העובדים. כאשר נערכת פגישה או אינטראקציה עם הצוות והעובדים, הקפידו להיות ברורים והחלטיים. הדבר האחרון שאתם רוצים, הוא שמישהו יתנגד ל”משטר” שלכם או ינסה לנצל חולשות שלכם.

בראשית הפרויקט, מומלץ כי תשמרו על עמדה של צופה, כך שתוכלו ללמוד את הדינמיקה של הצוות שלכם, את הרעיונות שהם חושבים עליהם, אופן העבודה והדרך שבה היו רוצים לחלק את העבודה. אתם תלמדו הרבה מהשיחה הראשונית הזו ובזכותה, יהיה לכם הרבה יותר פשוט לנהל את העובדים בהמשך הדרך. 

הקשיבו

יתכן ותחשבו כי הטיפ כאן מעט מיותר, אך חיוני להתאמן על אומנות הקשב, משום שגם כאשר אתם מאמינים כי אתם נוכחים ברגע – פעמים רבות תגלו כי “ריחפתם בחלל המוח שלכם”. כתוצאה מכך, אתם עשויים לפספס מידע מהותי אודות עמית לעבודה או פרויקט בעבודה וחבל.

פיתוח כישורים בינאישיים וחיבורים חברתיים לאחרים מצריכים עבודה על טכניקת הקשב. מדובר בשני אספקטים: הבנת המידע שהם אמרו לכם באותו הרגע והבנת המידע המצוי בין השורות, של מה שהם אמרו.

מעבר למידע החשוף שנאמר במילים, אנשים אוהבים “להשתיל” מידע חבוי ומסרים סמויים במילים שהם אומרים, באמצעות שפת גוף וקשר עין. היו מודעים לכל מה שמתרחש במהלך השיח, כדי לרדת לסוף דעת הדוברים.

כדי להעיד בפני הדוברים כי אתם אכן מקשיבים, הקפידו לומר כי אתם מבינים את מה שהם אומרים, כי אתם מכירים בתובנה שלהם ולהגיב כיאות לשאלות שלהם. 

התחשבו בכולם

כאשר אתם לומדים “לפתוח את האוזניים” ולהקשיב לסביבה שלכם, אתם עשויים לגלות כי קיימים קולות רבים, בעלי עמדות שונות.

כאשר אתם מצויים בפרויקט משמעותי או בדילמה מסוימת ומבקשים למצוא פתרון – אל תסתמכו על הדעה של אדם אחד. מומלץ כי תפנו לכמה שיותר אנשים, כדי שתוכלו לשקול כמה שיותר רעיונות ובסופו של דבר – לפנות אל האיכותי ביותר. 

הימנעו משיפוטים ראשוניים

השתדלו להימנע מהכללות, רכילות ושיפוטים מוקדמים, אודות אנשים שהכרתם לא מזמן. פנו לכל שיחה עם “ראש פתוח”, כוונה לשמוע את האחר ולהבין אותו. אינכם מגיעים אליו, החיים מפגישים אותו עמכם, כדי שתלמדו ממנו.

שמרו על קור רוח במהלך היום

לחץ שקשור לעבודה הוא רגש שכולנו מכירים היטב ומתמודדים עמו פעמים רבות, לאורך היום. בכל מקום עבודה אתם תיתקלו בגירויים שיציתו בכם לחץ, לרבות גם עובדים אחרים. במקרים מעין אלו, דווקא מומלץ לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים בין העובדים.

השתדלו לוודא כיצד עמיתיכם לעבודה מרגישים ומדוע הם מרגישים כך. עדיף לנסות וליצור אווירה נינוחה ומצחיקה בתחילת השיחה, כדי לגרום לעמיתים לחוש יותר בנוח, טרם השיחה הקשה.

הסיכויים גבוהים כי עמית לעבודה יחשוף בפניכם גורם לחץ, אירוע טראומטי או כישלון מסוים במהלך החיים, במיוחד אם אתם עובדים באותו מקום עבודה זמן רב. במצבים מעין אלו, כדאי לכם לבקש ולמצוא זמן לדבר עמם ביחידות ולהקשיב להם מכל הלב, כאשר אתם נפגשים.

כאשר אתם פועלים בצורה זו, אתם מעידים כי אכפת לכם מהתפקיד שלכם, מהעובדים וכי אתם אנשים מקצועיים ודיסקרטיים.

היו אלטרואיסטים

חמלה ואמפתיה עבור אחרים היא גישה אצילה שיש להתאמן עליה. אנשים תמיד אוהבים שמקשיבים להם, להרגיש שיש להם “כתף להישען עליה”, כך שיוכלו להביע את רגשותיהם בסביבה חמה ובטוחה.

עם זאת, כדאי לכם לשאול את עצמכם עד כמה הייתם רוצים להתקרב לעמיתיכם לעבודה, בייחוד אם אתם הממונים שלהם. אם תחרגו מגבולות מסוימים או תעדיפו עובד אחד על פני האחר, אתם עלולים לסכן את מערכות היחסים שלכם בעבודה, את העבודה עצמה ואת התפקיד הנוכחי שלכם בפרט.

עדיף להשתדל וליצור מעין הפרדה בין חייכם האישיים ובין חייכם המקצועיים. לפני שאתם מושיטים יד למישהו ומציעים לו עזרה, בחנו אם כדאי לכם לעשות זאת.

כמובן שאם אתם רואים את אחד העובדים בוכה בצד, זקוק לשיחה, אין להתעלם ממנו. באותו אופן אם חבר/ה טובים שלכם מהעבודה ביקשו את עזרתכם וזו לא טרחה עבורכם, אין סיבה שתמנעו מלסייע להם. הכול תלוי במצב ובעובד עצמו.

אופטימיות

אתם לא חייבים לבוא לעבודה כל יום עם 10 כוסות קפה ושתי חבילות של קרואסונים לעבודה ולחלק לכולם, אך כן מומלץ לשמור על גישה חיובית וחייכנית עם כל חבריכם לעבודה.

מקצועיות 

מקצועיות מתבטאת בהרבה מובנים: כאשר אתם מגיעים לעבודה בזמן, אתם מפגינים מקצועיות. באותו אופן, כאשר אתם מגישים את הדו”חות שלכם בזמן, אתם מעידים על מקצועיות וסדר. המנהלים שלכם שמים לב לכך.

כאשר אתם פועלים בארגון או בצבא, פעמים רבות אף ידרשו מכם להפגין כבוד כלפי אנשים מסוימים. השתדלו לשמור על ארשת כבוד, אך אם פונים אליכם אל תקפאו. מה כתבנו בסוף הסעיף הקודם? כן, כולנו בני אדם בסופו של דבר, כך גם המנכ”ל של Google, כך שתמיד תרגישו בנוח ללחוץ יד, להקשיב ואף להציע רעיונות, אם הזמן מתאים (לפעמים עדיף לחכות ולרקום יחסים מקצועיים קודם).

השתתפו בפעילויות חברתיות של העבודה

כאשר אתם פועלים בחברה או ארגון, פעמים רבות יערכו עבור מקום העבודה ימי גיבוש, טיולים מאורגנים ואירועים שונים. תגיעו לכל אחד ואחד מהם!!!

אירועים של העבודה הם דרך מצוינת להאיר על עצמכם זרקורים חדשים, לייצר חברויות עסקיות איכותיות שיוכלו לתרום לקידום בעתיד ואף להכיר אנשים אחרים, מסביבות אחרות, בעלי מקצועות שונים לחלוטין ואפשרויות עסקיות חדשות.

זכרו! אתם עדיין מצויים בעבודה במובן מסוים, לכן השתדלו להימנע משתייה מוגזמת של אלכוהול, שמרו על חזות מקצועית וממוקדת והשתדלו לשמור על נושאי שיחה קלילים והומוריסטיים או עסקיים בלבד.

למדו לפתור בעיות

פתירת בעיות היא כישרון שרוכשים לאורך הזמן, ככל שהוותק שלכם בעבודה הולך וגודל, באמצעות עשייה של טעויות. זאת ועוד, לא רק שתעשו טעויות – פעמים רבות אתם פשוט תיכשלו וזה בסדר, כך לומדים.

מה שכן, למדו לקחת אחריות על הפעולות שלכם וההחלטות שלכם. עם זאת, אל תאשימו אחרים בכישלון או תדגישו כי עמית לעבודה נכשל ב- X. עליכם להעיד על עצמכם, כך שהמנהלים שלכם יוכלו לעמוד על טיבכם שלכם, לא על אחרים.

השתהו בתחילת הדרך

כאשר אתם מתחילים עבודה חדשה, מומלץ לנסות ולהציג את עצמכם בצורה מינימליסטית ולהראות מה אתם באמת שווים לאורך זמן. משום שאיש לא הכיר אתכם טרם המשרה, הם יניחו כי השתפרתם פלאים וישבחו אתכם על כך.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

התנהלות חברתית איכותית במקום העבודה

סביבת העבודה היא חלק מהותי מהיומיום שלכם: רובכם ודאי מבלים את רוב יומכם לצד חבר או מכר לעבודה. באותו אופן, יתכן כי אינכם מכירים אותו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן