גרסאת דסקטופ

התקפי לב עשויים להתרחש בכל גיל – היא הייתה בת 21

shutterstock_679609972

התקפי לב עשויים להתרחש בכל גיל – היא הייתה בת 21

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לינוי יצחק שרדה התקף לב כשהיא הייתה בת 21 בלבד. כיום היא הפכה את הסיפור למשימת חייה – לעזור לנשים צעירות להבין כי בעיות לב וכלי דם, לא בהכרח יחכו לגיל הבלות

לינוי יצחק הייתה בת 21 ובשיא חייה, כאשר היא חוותה התקף לב. ב- 27 בספטמבר, 2010, היא החליטה לעשות ריצה לפני אימון הכדורגל שלה.

“הייתי אוהבת לחמם את הגוף שלי בריצה קלה, כך שאגיע למכון מוכנה לפעולה”, היא הסבירה.

בתור טומבוי של ממש, לינוי אהבה לעסוק בספורט מימי ילדותה. פעילות גופנית הייתה לנורמה שלה. “אהבתי לשחק כדורגל, לראות כדורגל, לדבר על כדורגל… הייתי נוסעת למשחקים כל שנה”, היא מספרת, “הייתי בכושר מצוין ואף פעם לא סבלתי משום בעיה, עד אותה ריצה”.

כאשר יצחק הגיעה לאזור האימון, היא החלה להרגיש לא טוב: “לקחתי נשימה עמוקה והרגשתי כאב נוראי בבית החזה שלי, שיכולתי להרגיש בכל נשימה. כל פעם, הוא כאב יותר ויותר. יכולתי להרגיש את הדם מתרוקן מהפנים שלי. הייתי בטוחה שאני חווה התקף חרדה”.

ממש ששה שבועות לפני המקרה, אימה של לינוי נפטרה בגיל 58, כתוצאה מקריש דם שנוצר במהלך ניתוח שעברה בברך. יצחק הייתה בטוחה שהתקף החרדה נגרם, כתוצאה מהאובדן.

עם זאת, ככל שהיא החלה להזיע יותר, להרגיש שקר לה, לחוש בחילה ולאבד תחושה בידיים שלה, היא ביקשה מחברה שלה לאימונים להסיע אותה לבית החולים.

“עשיתי בדיקת אק”ג והאחות אמרה ש’זה לא הגיוני. זה מראה שיש לך התקף לב, אבל הסיכויים לזה הם אחד ל- 100,000′ “, לינוי זוכרת.

לאחר 16 שעות של בדיקות, הרופאים אישרו כי באחד מהעורקים הלבביים של לינוי, נוצר קריש דם שיצר חסימה של 90% מהדם שלה.

לינוי סובלת מפגם בלב מאז היותה ילדה, לכן יחד עם קריש הדם עצמו, השניים הביאו להתקף לב של ממש. “כשהייתי בת 12, אימא שלי גילתה שיש לה פגם בלב: מעין חור קטן בין הפרוזדורים שלו. כשזה קרה, אח שלי עבר סדרה של בדיקות כדי לראות אם גם לו יש בעיות וגילו לו את אותו פגם. כתוצאה מכך, גם אני נבדקתי ונמצא שגם אני סובלת ממנו. אמרו לי לשוב עוד כמה שנים ולעשות ביקורת; לראות שהכול בסדר. בבדיקה הזו, אמרו לי שהחור נסגר. האמנתי שהלב שלי ריפא את עצמו, עד שחוויתי את התקף הלב”.

לאחר התקף הלב שלה, ליצחק נרשמו תרופות שמטרתן לדלל את הדם ועל ידי כך, למנוע היווצרות של קרישים. בדיקות נוספות, אף מצאו כי היא סובלת מתופעה גנטית, שמובילה לקרישת יתר של הדם בעקביות.

“היום אני יודעת מה לעשות ומה לא לעשות: אני מכירה את הגוף שלי טוב, אני יודעת מה ה- BMI שלי ומה רמות הסוכרים והכולסטרול שלי. כך אני מרגישה בטוחה ואני יודעת שאני בריאה”.

נורמה חדשה

משום שיצחק לא יכלה להמשיך ולשחק כדורגל, היא הייתה חייבת למצוא דרכים אחרות להישאר אקטיבית. “כל החיים שלי השתנו: בגיל 21 למדתי כמה החיים שבריריים”, היא מספרת, “כבר למדתי את זה אחרי שאיבדתי את אימא שלי בגיל כה צעיר, אבל זה באמת הכה בי כשהבנתי שאני לא גיבורת על. גם אני אנושית, כמו כל אחד אחר וגם לי יש פגמים”.

מאז ההחלמה שלה, לינוי החלה לרוץ על בסיס קבוע. “כל עוד אני שומרת על קצב לב של מתחת ל- 170, כדי לוודא שלא ייגרם לי נזק כתוצאה מהתקף הלב שלי, הייתי בסדר. אני בודקת את קצב הלב שלי כל הזמן ועם הטכנולוגיה של היום – זה כבר ממש קל”.

היא אף החלה להיות מודעת יותר באשר לצריכת המלחים שלה והפכה לצמחונית, במטרה להפחית בכמות המזון מן החי, שעתיר בשומנים לא בריאים וסוכרים.

הדבר החשוב ביותר שעשתה, הוא להמשיך ולשמור על הבריאות שלה. היא אף רוצה שכולנו נעשה זאת. יצחק מקווה להמשיך ולחלוק את הסיפור שלה עם העולם, כדי שתוכל להעניק מידע, כוח והשראה לנשים בכל העולם.

“אני רוצה לנסות ולהתחבר לעוד נשים שסובלות ממחלות לב או עברו שבץ, כך שנעמוד ביחד ונדבר על זה, במיוחד משום שזה הגורם מספר 1 שהורג נשים כיום. רוב האנשים פשוט לא מדברים על זה או על דרכים למנוע את זה – הם פשוט מחכים וזה חייב להיפסק. הגיע הזמן להיות אקטיביים”.

כאחת מהנשים ששייכות לנתונים הסטטיסטיים הללו, היא חשה עוצמה ומוטיבציה רבה, ברצון להעביר את המידע ואת החשיבות של הנושא הלאה: “יש להכיר את ההיסטוריה של המשפחה שלנו, את המצב הבריאותי שלנו, כמה שומנים וסוכרים יש לנו בדם… וזאת רק ההתחלה”.

היא ידעה שלאימא שלה יש בעיות לב ושלסבא שלה מצד האימא היו בעיות לב, שהובילו להתקף לב שהביא למותו, לקראת גיל 50, אך היא לא ידעה עד כמה ההיסטוריה הזו עשויה להשפיע על בריאותה שלה.

היא אף מקווה כי נשים צעירות, שבמשפחה שלהן אין נטייה למחלות לב, ינקטו צעדים מניעתיים ללחימה בתופעה מבעוד מועד.

“התקפי לב עשויים לקרות לכל אחד. יש סיבה שקוראים לו ‘הרוצח השקט’: אנשים לא מבינים שיש להם את זה – עד שמאוחר מדי. אני הייתי בת 21 ובשיא החיים שלי”, יצחק אומרת, “כולם צריכים לעשות משהו כדי למנוע את המצב הזה. לא רק לדעת כמה שומנים וסוכרים יש לכם או כמה שוקלים – אלא מה זה אומר על הגוף מבחינה בריאותית”.

מספרים הם המפתח

כיום, ניתן למנוע כ- 80% מהאירועים הלבביים טרם התרחשותם. מחלות לב וכלי דם, מהוות איום של ממש על נשים כאשר בעולם, 1 מתוך 3 נשים מוצאת את מותה כתוצאה מ’הרוצח השקט’, כל 80 שניות.

כדי למנוע תופעות לב וכלי דם, להכיר את הגוף שלנו ולקיים אורח-חיים בריא יותר, כדאי לנו להכיר מקרוב את המונחים:

  • כולסטרול LDL – מדובר בכולסטרול שמעביר שומנים אל מחזור הדם, במטרה לשמר את התפקוד התקין של ממברנות התא, לסייע לייצור של אנזימים והורמונים שונים ועוד
  • כולסטרול HDL – הכולסטרול שמטרתו לנקות את כלי הדם מעודף של שומנים לא בריאים
  • רמות הסוכר בדם – עד כמה מחזור הדם שלנו רווי בסוכרים. נע בין 70-100 בממוצע.
  • ה- BMI שלנו – היחס בין במשקל שלנו, לגובה שלנו, לאחוזי השומן שיש לנו בגוף
  • לחץ הדם – המהירות שבה הדם שלנו זורם. לחץ דם תקין נע בין 90-130 סיסטולי ו- 50-80 דיאסטולי בממוצע

מומלץ לרופא ולבצע ביקורת מידי שנה: לעשות בדיקות דם ולבקש לערוך בדיקה כללית, שאומדת את סיבולת הלב שלנו. אם אנו סובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה או תופעות מעין אלו במהלך ההיריון – אף מומלץ לבחון את הנושא באופן פרטני.

“הסיכון לסבול ממחלת לב לאחר ההיריון עולה משמעותית. כל אישה חייבת להבין כי מדובר ביותר ממספרים, אלא באירועים שמובילים לאירוע גדול ושלילי יותר”.

יצחק מציעה למצוא קרדיולוג שמבין במניעה של מחלות לב ולהיוועץ עמו בנושא באריכות. “הגיע הזמן שנשים ידאגו להיבדק על בסיס קבוע ויעשו את מה שנדרש כדי למנוע את המחלה הזו. שום דבר בחיים שלנו אינו כה פשוט למניעה, כמו מחלות לב וכלי דם ולכן כדאי לזכור – הכוח תמיד בידיים שלנו”.

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

התקפי לב עשויים להתרחש בכל גיל – היא הייתה בת 21

לינוי יצחק שרדה התקף לב כשהיא הייתה בת 21 בלבד. כיום היא הפכה את הסיפור למשימת חייה – לעזור לנשים צעירות להבין כי בעיות לב

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן