גרסאת דסקטופ

חלבון סינטטי חדש עשוי להרוג תאים סרטניים – ללא פגיעה ברקמות בריאות!

shutterstock_247460221

חלבון סינטטי חדש עשוי להרוג תאים סרטניים – ללא פגיעה ברקמות בריאות!

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

החלבון החדש, המשולב יחד עם מולקולת שומן, עשוי להועיל במיוחד בלחימה נגד סרטן באזור המוח

השמדת תאים סרטניים ללא פגיעה ברקמות בריאות – זוהי המטרה של הטיפול במחלת הסרטן!

למרות האפקטיביות שלהם, טיפולים כגון כימותרפיה והקרנות עשויים להביא לתופעות לוואי הרות אסון. אף במקרים של סרטן אגרסיבי או שהסרטן חוזר פעמים רבות, רופאים מגבילים את הטיפולים הללו, כדי למנוע פגיעה קשה מדי בגופנו.

למרבה השמחה, טיפול ראשון מסוגו הקרוי BXQ-350, המבוסס על ננו-רפואה, עשוי לתפוס את מקומם של הטיפולים הכימיים הללו. הטיפול הניסויי הזה נמצא על ידי חברת התרופות Bexion. הוא מבוסס על חלבון ליזוזומי אנושי הקרוי סאפוסין C (Saposin C), שהופק באופן סינטטי בתנאי מעבדה.

החלבון Saposin C משולב יחד עם מולקולות שומן הקרויות

Phospholipid dioleoylphosphatidylserine – אשר בתרגום חופשי הכוונה לשומנים שמקורם בעיקר מחומצה אולאית או אומגה 9. החומצה האולאית מקורה בעיקר משמנים צמחיים, כגון שמן זית. חומצת השומן הספציפית הזו מכילה פוספטידיל-סרין – תרכובת שומנית, אשר מרכיבה באופן טבעי כ- 20% מקרומי התא שלנו. הפוספטידיל-סרין ידוע בהיותו חלק חיוני מהמיאלין – אשר חיוני לשימור התקינות של התאים בגופנו. הוא אף בעל סגולות רבות לבריאות של מערכת העצבים באופן כולל; אם מדובר בשיפור האיכויות הקוגניטיביות שלנו ו/או שיפור איכויות הזיכרון שלנו (קיים קשר בין פוספטידיל-סרין ובין פוספטידיל-כולין.

השילוב הייחודי הזה מסייע למצוא ולהרוג תאים סרטניים או מזיקים, ללא פגיעה ברקמות בריאות. חלקיקי השומן מצליחים לחדור ביעילות את מחסום הדם-מוח (BBB, בזכות היותם חלק בלתי-נפרד מהמבנה של המוח שלנו), לכן יתכן מאוד כי השילוב יתרום באופן משמעותי לטיפול בגידולים שונים במוח, לרבות גליובלסטומה  (Glioblastoma).

ממציא התרכובת הוא ד”ר קסיאויאנג קווי (Xiaoyang Qi), אשר כיום חוקר בנושא הגנטיקה באוניברסיטת סינסינטי.

 

שאר החוקרים נרגשים מהתגלית

ביוני האחרון, הציגו את התוצאות של השלב הראשון של המחקר בנושא התרכובת הייחודית, בפני הארגון האמריקאי לאונקולוגיה ניסויית.

המחקר כלל 17 מטופלים, המצויים בשלבים מתקדמים של מחלת הסרטן ואף סובלים מגידולים באזור המוח.

6 מטופלים הציגו סימנים של התייצבות במחלה לאחר 113 יום. אחד מששת המטופלים הללו, סבל מגליומה ברמה חריפה ונהנה מיציבות של המחלה במשך 19 חודשים. המטופל ה- 7, אשר סבל מקרצינומה, חווה תגובה חלקית.

לא נצפו שום תופעות לוואי או אירועים קריטיים במהלך הטיפול ולאחריו. אף לא נמצא צורך להגביל את המינון של התרכובת עבור כל מטופל, משום שהיא לא הובילה לרעילות בגוף או בעייתיות בשום מצב.

ד”ר וינאי פודווואלי (Vinay Puduvalli), אשר השתתף בניהול המחקר בעצמו ובעל מניות בחברת התרופות Bexion, מסביר כי BXQ-350 היא דרך מרגשת וייחודית לטפל בגידולים סרטניים. הוא מציין כי תופעת הלוואי הנפוצה ביותר שנצפתה הייתה עייפות. לעיתים נצפו עליות מתונות בלחץ הדם של המטופלים. זהו.

תרופה שמצליחה לחדור את מחסום הדם-מוח היא יוצאת דופן, משום שהיא תורמת לאפקטיביות איכותית יותר. למרות התגובות החיוביות של המטופלים, הד”ר מוסיף כי הנושא עדיין מצוי בשלבים הראשונים של המחקר ולכן, יש לשמור על זהירות ולהמשיך ולהעריך את הנושא.

 

השלב הבא – ניסויים קליניים

כעת הניסוי עובר לשלב השני בתהליך. המרכז לסרטן באוניברסיטת אוהיו, יחד עם אוניברסיטת סינסינטי, אוניברסיטת קנטאקי ואונירסיטת ניו-מקסיקו, מצפים לרשום לפחות 40 מטופלים לשלב זה.

החוקרים מגייסים מטופלים רבים, אשר סובלים מגידולים ממאירים במוח ו/או סובלים מסרטן בשלבים מתקדמים, אשר לא נהנו מתוצאות מטיפולים אחרים.

כל המטופלים במחקר חייבים לקבל טיפול של כימותרפיה או הקרנות, לפני הרישום למחקר. בנוסף, על המטופלים יהיה להוכיח כי לא נצפתה הטבה במצבם והגידול שלהם אף המשיך לגדול, למרות הכימותרפיה או ההקרנות. יהיה על המטופלים לספק סריקות MRI שמעידות על ההחרפה במצבם הבריאותי.

את BXQ-350 המטופלים מקבלים בבתי-החולים, לפי לוח-זמנים אינטנסיבי, במשך כחודש. לאחר מכן, הם ממשיכים לקבל את הטיפול אחת לחודש.

ד”ר פודווואלי מסביר כי המטרה של השלב הראשון של המחקר, הייתה למצוא את המינון הנכון של התרופה. שלב 2 מטרתו, לבחון אם המינון שהם זיהו כאיכותי ביותר הוא אכן בטוח מספיק ומסייע לכווץ את הגידולים הסרטניים, להאט את הצמיחה שלהם או להאריך את תוחלת החיים של המטופלים לכל הפחות.

בשלב השני החוקרים יתמקדו בשני סוגים של מטופלים: הסוג הראשון הוא מטופלים אשר סובלים מגליובלסטומה בשלב 4, כאשר הסוג השני מתמקד בעיקר במטופלים הסובלים מגידולים באזורי הריאות, החזה או הלבלב. המטרה היא לבחון אם גם הקבוצה השנייה תגיב לטיפול באופן חיובי. הקבוצה השנייה אף תכלול גידולים סרטניים פחות נפוצים, כמו אֶפֶּנְדִּימוֹמָה (גידול באזור המוח או עמוד השדרה), בעיקר משום שעד היום לא נמצא טיפול יעיל ועקבי עבורם. אם הניסוי יתרום לשיפור מצבם יתכן מאוד כי הם לא יהוו איום כה ממשי על חייהם של המטופלים.

לאחר השלב השני, החוקרים ימשיכו לשלב 3 – בו ייבחנו היעילות והבטיחות של התרכובת, בהשוואה לטיפולים הקיימים במחלת הסרטן.

לא פשוט לחזות את מסגרת הזמן של הניסויים הללו; התלהבות רבה מצד חוקרים ומטופלים מסייעת לספק למחקר אינספור חולים. ככל שהמחקר יצליח לאסוף מטופלים מהר יותר, כך התוצאות שלו יהיו מהירות יותר. עם זאת, הסיכויים גבוהים כי הניסוי ייערך רק בעוד מספר חודשים ואפילו שנה.

 

טיפול משלים?

ד”ר חוזה קארילו, נוירו-אונקולוג ברכז ג’ון ויין בפרובידנס, קליפורניה, מתמחה באבחון וטיפול בגידולים סרטניים באזור המוח, לרבות גליובלסטומה. קארילו לא היה מעורב המחקר עצמו, אך העיד כי ל- BXQ-350 יש סיכויים גבוהים לתרום להקלה על גידולים סרטניים במערכת העצבים.

הד”ר מאמין כי יתכן והתרכובת תשמש כטיפול משלים לטיפול אימונולוגי, בעיקר משום ששניהם נעזרים במנגנונים הפנימיים של הגוף כדי להתמודד עם רכיבים זרים. קארילו הוסיף ואמר כי יתכן מאוד ו- BXQ-350 הוא בעל פוטנציאל להחליף טיפולים סטנדרטיים בסרטן, כמו כימותרפיה והקרנות, אך עדיין מוקדם מדי להבטיח דבר שכזה.

כאשר גידולים שבים לאחר נסיגה, הם הופכים לחזקים יותר ויותר בכל פעם. לאחר שלב ראשוני, שכלל 17 מטופלים בלבד, לא פשוט להעריך את האיכות של הטיפול באופן מלא. יש לציין כי המטופלים הללו עברו טיפולי סרטן אגרסיביים טרם הניסוי. רק לאחר השלב השלישי של המחקר, החוקרים יוכלו להבטיח כי הטיפול מתאים למגוון של אוכלוסיות ואם הוא יכול להוות חלופה לטיפולים הקיימים במחלת הסרטן.

גליובלסטומה היא גידול אגרסיבי מאוד, אשר כיום חשוך מרפא. כאשר חולה מאובחן, לרוב שיעור תוחלת החיים שלו לא עולה על 16 חודשים בלבד. האמונה הרווחת היא כי BXQ-350 עשוי להיות טיפול ראשוני מסוגו, שיסייע ללחום ביעילות בגידול מסוג זה. משום שכיום הטיפול יחסית נטול תופעות לוואי, אף יתכן והטיפול יתרום לאופטימיזציה של טיפול בגליובלסטומה, אם ישולב עם טיפולים אחרים כגון כימותרפיה או הקרנות.

 

החשיבות של הניסויים הקליניים בתהליך

עם זאת, יש לזכור כי תרופות כגון BXQ-350 זמינות כיום רק בניסויים קליניים.

ד”ר קארילו הדגיש את חשיבות המודעות של חולי הסרטן לניסויים קליניים. מטופלים רבים לא משקיעים בניסיון למצוא ניסויים קליניים או לא מודעים אליהם כלל. כדאי ואף מומלץ לשלב ניסויים קליניים יחד עם טיפול סטנדרטי במחלה, במיוחד כאשר מדובר בסרטן באזור המוח ומערכת העצבים בכלל; שלרוב חשוכי מרפא.

ניסויים קליניים הם הדרך של המדע למצוא תרופות וטיפולים חדשים, שיסייעו להשמיד את מחלת הסרטן. ללא המחקר, החוקרים לעולם לא יצליחו למצוא תרופה איכותית יותר, שתחליף את הקיים.

חולים שמבצעים ניסויים קליניים לא רק משפרים את הסיכויים שלהם להחלים ממחלה לא פשוטה – אלא תורמים לעתיד של החולים הבאים; אשר ייהנו מתרופה או טיפול יעילים יותר בזכות המחקר הזה.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

חלבון סינטטי חדש עשוי להרוג תאים סרטניים – ללא פגיעה ברקמות בריאות!

החלבון החדש, המשולב יחד עם מולקולת שומן, עשוי להועיל במיוחד בלחימה נגד סרטן באזור המוח השמדת תאים סרטניים ללא פגיעה ברקמות בריאות – זוהי המטרה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן