גרסאת דסקטופ

טיפולי תאי גזע אינטנסיבי נראה מבטיח – כטיפול בטרשת נפוצה

shutterstock_768933475

טיפולי תאי גזע אינטנסיבי נראה מבטיח – כטיפול בטרשת נפוצה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

טיפול שידוע כ- HSCT שכעת נמצא בשלבי הניסוי הקליני, מסייע לחולי טרשת נפוצה ליהנות מטיפול אופטימלי. עם זאת, המומחים מזהירים כי “הטיפול הוא אינו עבור כל אחד”

טיפול בתאי גזע העיד במספר ניסויים קליניים, כי בידו היכולת להאט את ההתקדמות של מחלת הטרשת הנפוצה. טיפול בתאי גזע עשוי להוות מסלול של ממש, למציאת טיפול איכותי ומוצלח בתופעה. עם זאת, יש לציין כי מדובר בטיפול ממושך וכואב מאוד.

ניסוי קליני שנערך לאחרונה, בחן את הנושא מקרוב. בניסוי עצמו, אנשים שסובלים מטרשת נפוצה ונהנו מטיפול בתאי גזע (HSCT), זכו לתפקוד איכותי יותר, לעומת אנשים שקיבלו טיפולים שמטרתם ללחום בסימפטומים של המחלה (DMT).

זהו הניסוי הקליני הראשון שמשווה בין שיטת הטיפול שננקטה עד היום ובין טיפול באמצעות תאי גזע. החוקרים טוענים כי מספר לא מבוטל של מטופלים שעברו טיפולים באמצעות תאי גזע, נהנו מהאטה בתהליך ההתקדמות של המחלה שלהם, בהשוואה לאנשים שעברו טיפולים שמטרתם ללחום בסימפטומים של המחלה (להביא לפחות החרפות במחלה ולהקל על הסימפטומים).

מתוך 103 משתתפים, רק 3 מטופלים שעברו טיפולי גזע המשיכו לסבול מהתקדמות של המחלה, לעומת 34 אנשים שעברו טיפולים שמטרתם, ללחום בסימפטומים של המחלה.

צוות המחקר הסיק כי טיפולי גזע מסייעים להאט את התקדמות המחלה באופן משמעותי, לעומת תרופות שלוחמות בסימפטומים של המחלה. עם זאת, מהותי לגלות מהו סוג המטופל שמומלץ כי יעבור את הטיפולים הללו, שכן הם עשויים להיות קפדניים ואף מסוכנים.

טיפול מורכב

המחקר הוביל את הקהילה הרפואית להעריך את טיפולי הגזע באופן מובהק יותר, על פני טיפולים קודמים ועם זאת, מדובר בטיפול אינטנסיבי, הנעזר בכימותרפיה כדי לסייע לתאים “לשכוח” כי הם סובלים מטרשת נפוצה.

באמצעות בפעולה הזו, מערכת החיסון מופשטת מכוחה והינה פגיעה מאוד. במהלך הטיפול, החולים חייבים להיות מאושפזים בבית החולים ולעבור הרבה מאוד טיפולים, במעט מאוד זמן.

טיפול באמצעות תאי גזע הוא אינו טיפול אחד, אלא מרחב של טיפולים שראשיתם בכימותרפיה חלשה וסופם – בכימותרפיה חזקה יותר. יש לציין כי עדיין מדובר בכימותרפיה שהיא יחסית חלשה, לכן הסיכונים שהיא טומנת בחובה הם מועטים.

תהליך מחקרי אובייקטיבי לחלוטין

צוות החוקרים הודה כי תהליך המחקר היה לא פשוט כלל, משום שהם רצו להימנע מכל נטייה להיות משוחדים או לשחד את דעת המטופלים, לטובת טיפול כזה או אחר.

משום שטיפולים כימותרפיים עשויים להוביל לתופעות לוואי רבות כגון בחילות ונשירת השיער – החוקרים לא יכלו לפגוש במטופלים באופן אישי כלל! כל הבדיקות של מטופלים נמסרו לחוקרים מחוץ למקום הניסוי, כך שלא תהיה להם שום גישה אליהם באשר היא.

נמצא כי המשתתפים בניסוי חוו נפילות של טרשת נפוצה ברמות של נכות קלה עד בינונית, בין הרמות 2 ל- 6 לכל היותר, טרם המחקר. לאחר שעברו את השתלת תאי הגזע, הם זכו להקלה בתהליך ההתקדמות של המחלה. ישנן יותר ויותר ראיות ויותר ויותר מוסדות מחקריים, שמנסים להשתמש בהשתלת תאי גזע, כדי לטפל בטרשת נפוצה. אין להתכחש ליתרונות החיוביים שמצטברים לטובת הטיפול.

הסכנות שטמונות בטיפול בתאי גזע

טיפולי בתאי גזע מנוהלים בקליניקות פרטיות בכל העולם, תחת חוקרים מיומנים שמנהלים ניסויים קליניים, תחת קווים מנחים קפדניים ונהלי בטיחות ויעילות ספציפיים.

ההצלחה הפוטנציאלית של טיפולי תאי הגזע יצרה ביקוש רב עבורו, שעשוי לגרום למטופלים רבים לנסות ולקבל את הטיפול הזה, באמצעות הניסויים הללו.

מדובר בצעד הגיוני, אך לא חכם בהכרח: יש לציין כי מדובר בטיפולים שעדיין לא אושרו על ידי משרד הבריאות של ארה”ב או של ארצנו, כי הוא משנה את מערכת החיסון שלנו לעד וכי ההשלכות של הטיפול לטווח ארוך – עדיין אינן ידועות.

טיפול באמצעות תאי גזע הוא איננו טריוויאלי כלל: הוא מדכא את היכולת של הגוף ללחום בזיהומים במשך שבועות ועד חודשים. מסיבה זו, המטופלים שעוברים את התהליך חייבים להיות מאושפזים בבתי-חולים במשך ימים ואף שבועות, למען בטיחותם.

לטיפול יש הרבה פוטנציאל שניכר לראות במספר רב של מחקרים, אך רק המחקר האחרון נקי מסובייקטיביות באופן מוחלט.

חשיבות הניסויים הקליניים

החוקרים שניהלו את המחקר הנזכר לעיל, מתמחים בנושא טרשת נפוצה ותאי גזע למעלה מ- 20 שנים. גם לאחר תום הניסוי, הם ממשיכים לעבוד במטרה לשפר את אופן הטיפול, איכות הטיפול והבטיחות של הטיפול – כך שהמטופלים יוכלו ליהנות מרמת חיים טובה יותר.

אחד הנושאים שהם בוחנים לעומק כעת, הם סוג האנשים שטיפולי הגזע יהיו איכותיים ביותר עבורם.

בנוסף, טיפולי גזע מצריכים מוסד טיפולי ברמה גבוהה, כאשר כיום אין הרבה שאכן ראויים לביצוע הטיפול הזה. במידה ואנו שוקלים לערוך טיפול שכזה, מומלץ לקרוא כמה שיותר על המרפאה שאנו פונים אליה, ההמלצות שלה ואף לנסות ולדבר עם אנשים שעברו את הטיפול הזה, במרפאה הספציפית הזו.

החוקרים הסבירו כי טיפולי גזע אינם מתאימים לכל החולים; כי קיימות ראיות שהולכות וגדלות, המעידות כי הטיפול אינו יכול לסייע לטרשת נפוצה מתקדמת, אך יסייע מאוד לטיפול בטרשת נפוצה אגרסיבית (RRMS), שאינה מגיבה לסוגי טיפול אחרים.

ההמלצה הרווחת כיום, היא לנסות ולנהל דיון מעמיק בנושא עם הרופא שלנו או מומחה רפואי שאנו סומכים עליו ומבין בנושא, כדי ליהנות מהטיפול האיכותי יותר, אשר בעל הסיכונים הנמוכים ביותר עבורנו.

התוצאות של המחקר האחרון מאוד מבטיחות, אך הן עדיין אינן ודאיות באופן מוחלט: מדובר בניסוי קטן יחסית, לכן החוקרים שואפים לנהל ניסוי נוסף והרבה יותר גדול, כדי ללמוד יותר על הטיפול עצמו, מי שהטיפול מתאים לו יותר, מי שהטיפול מתאים לו פחות ואף כיצד הטיפול ישתלב לצד טיפולים נוספים.

כיום, החוקרים פועלים לשם גיוס מאתיים משתתפים למחקר הבא, הניסוי הקליני השלישי שמטרתו לבחון את התוצאות האופטימליות ביותר של טיפול בטרשת נפוצה, באמצעות השתלת תאי גזע. התקווה רבה כי הטיפולים אכן יוסיפו להוכיח את עצמם ולסייע למטופלים רבים ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

טיפולי תאי גזע אינטנסיבי נראה מבטיח – כטיפול בטרשת נפוצה

טיפול שידוע כ- HSCT שכעת נמצא בשלבי הניסוי הקליני, מסייע לחולי טרשת נפוצה ליהנות מטיפול אופטימלי. עם זאת, המומחים מזהירים כי “הטיפול הוא אינו עבור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן