גרסאת דסקטופ

יחד עם גיבורי העל – נוצר דימוי עצמי לא ריאליסטי לגוף ולנפש הגבריים

shutterstock_1017294547

יחד עם גיבורי העל – נוצר דימוי עצמי לא ריאליסטי לגוף ולנפש הגבריים

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לא מדובר רק במשקל או בגודל השרירים – דימוי עצמי גברי משפיע על כל האדם כשלם, אך ישנן דרכים רבות שיסייעו לנו להתמודד עם הקושי

המאה ה- 21 הביאה עמה הרבה חדשנות מבחינות רבות ובמיוחד – בפרספקטיבה האנושית. בניגוד לימים בהם היו שופטים את האדם לפי המראה החיצוני שלו בלבד, כיום כולנו יודעים כי כל אחד ואחת מאיתנו הם אנשים “עגולים” הטומנים בחובנו אישיות, רצונות, חוש הומור, תחביבים, כישרונות והרבה אהבה.

באותו אופן, אנו יודעים כי הסטיגמה של “גוף לא מושלם” היא כאבק ואפר כיום. בניגוד לימים בהם מראה האישה הוכתב לפי דוגמניות המסלול, בובות הברבי והכוכבות ההוליוודיות, כיום כולנו יודעים כי כל אישה יפה בדיוק כפי שהיא – לפי המראה הייחודי, הספציפי והאמיתי שלה.

התנועה לשיפור הדימוי העצמי הנשי היא חזקה יותר מאי-פעם: מותגים רבים מקדמים קמפיינים שלמים, שכל המטרה שלהם היא לסייע לאישה ללמוד ולהעריך את הגוף שלה, בלא השוואה לסטנדרטים מעולם הזוהר.

ועם זאת, מה עם הגברים? האם ישנו דימוי עצמי חיובי למין הגברי? בעוד שישנן ראיות מוצקות כי נשים נשפטות לפי יופיין לעיתים הרבה יותר קרובות, לעומת גברים, המחקר מעיד כי קשיי הדימוי העצמי עמם מתמודדים הגברים כיום הם מסובכים לא פחות.

כיום ישנן עדויות רבות המעידות כי הדימוי העצמי מהווה בעיה גם עבור גברים – אפילו הגברים המצליחים והמפורסמים ביותר, לרבות רוברט פטינסון, כוכב סרטי “דמדומים”. בדומה לנשים, המחקר מציע כי גברים מוצאים את עצמם חשים רזים מדי או שמנים מדי לעיתים קרובות. כתוצאה מכך הם לא פוגשים את ה”אידיאל הגברי” שהם הגו במוחם.

אבל מה גורם לגברים כיום להרגיש כל כך לחוצים באשר למראה שלהם? ממה הם לא מרוצים וכיצד הם יכולים להתמודד עם התופעה?

דבר אחד בטוח – בדומה לאתגרים עמם מתמודדות הנשים, בעיות דימוי עצמי גברי נמוך הן עמוקות יותר מהמשקל או המראה החיצוני לבדו.

אפקט כוכבי העל – למה גברים חשים הכרח להיראות בצורה מסוימת?

מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה מספר כי אנשים מרגישים הרבה יותר גרוע באשר למראה החיצוני שלהם כיום, לעומת שנות ה- 70. לא מדובר באנשים שפונים למכון הכושר כדי להתחטב או להוריד ממשקלם: ילדים, מתבגרים ומבוגרים רבים פונים למכון הכושר, לא במטרה לפתח אורח-חיים בריא, אלא כדי לפתח שרירים שישפרו את הדימוי העצמי שלהם.

רוב הסלבריטאים, המדענים והבחורים הממוצעים מסכימים כי תפיסת הדימוי העצמי השלילי עבור בנים וגברים, נובעת כתוצאה מהטלוויזיה: מכוכבים כמו יו ג’קמן, פטריק דמפסי וכריס פרטפק ועד לגיבורי העל כגון דוויין ג’ונסון או מארק וואלברג. הגברים השריריים הללו מציבים רף בפני הציבור  הגברי, שמעצים את העניין שלו במתכונים שיסייעו לו לצמוח ולפתח שרירים. זהו מעגל אכזרי.

בשנים האחרונות, מוטיב גיבורי העל חזר ובגדול: 4 מתוך הסרטים שוברי הקופות ב- 3 השנים האחרונות היו סרטי גיבורי-על. בסרטים הללו, מציגים את ה”אידיאל גברי” באופן תמידי על המסך, כאשר המסר הוא ברור: היה אמיץ, מהימן, בעל יראת כבוד ושרירים עצומים.

מעטים האנשים שיצליחו להגיע למסת שריר מפוארת שכזו, אולי מחצית מאוכלוסיית הגברים בעולם. עם זאת, הגברים ממשיכים לחשוב כי הם חייבים להיראות באופן מסוים, להתנהג באופן מסוים… וכתוצאה מכך קשה להם לקבל את עצמם כמו שהם. גם אם הם מנסים לשפר את המראה החיצוני שלהם, לפעמים אי-יכולת להגיע ל”אידיאל הגברי” עלול למוטט אותם.

עליית הפעילות הגופנית בארץ ובעולם

הטלוויזיה איננה המקום היחידי בו גברים נחשפים לדימויי גוף שאינם ראליסטיים… 43% מהאנשים מצלמים תמונות או מפיקים סרטונים במכונות הכושר. הודות ל- Facebook ו- Instagram, בהם משתמשים 45% מהאוכלוסייה כיום על בסיס יומי, הדור הצעיר נחשף לתמונות וסרטונים של אחרים מתעמלים מידי יום.

חלק מוצאים את התוכן כדרך להעצים את המוטיבציה האישית שלהם, אך קיימת רמה של איום גברי – בייחוד על האנשים שלא מבינים בפעילות גופנית או חדשים בעולם הזה.

הרשתות החברתיות מציגות לראווה את כל האנשים שהולכים למכוני הכושר, מורידים ממשקלם, מתחטבים… המציאות היא שרוב האנשים לא מוצאים בזה השראה, אלא רצון להתחבא בפינה.

כיום ישראלים רבים פונים יום-יום למכוני הכושר: ירידה משמעותית בעלויות הרישום, לצד העלייה של המהפכה הבריאותית, גרמה לאנשים רבים לפקוד את מוסדות האימונים, לשפר את מצבם הבריאותי ו”להעצים” את יופיים.

כל המדיה הזו מקשה על גברים לחמוק מתמונות של גברים חטובים ובנויים היטב. אך השרירים הם רק קצה המזלג.

דימוי עצמי גברי עוסק גם בשכבות עמוקות יותר

הרשתות החברתיות, הטלוויזיה והעולם כולו מורים לגברים להיות רזים, חזקים ושריריים. אבל הדימוי העצמי הגברי האמיתי נאבק בסוגיות קשות יותר ממראה הגוף החיצוני. לצד דאגות רבות אחרות, גברים תוהים כיצד להתמודד עם אובדן של השיער שלהם, גובה נמוך מהממוצע או עור מחוספס או שעיר.

תעשיית אובדן השיער לבדה מוערכת בשווי של 1.5 ביליון דולר! “הודות לסטיגמה”, רוב הגברים מאמינים בסטריאוטיפ כי כאשר השיער שלהם מידלדל או כאשר הם מאבדים את שיערם לחלוטין – הם יהיו הרבה פחות מושכים ואסרטיביים. המחקר מצא כי אובדן שיער מקושר באופן ישיר לתחושות של זלזול עצמי (“אני לא טוב מספיק” / “אין לי את היכולת או הכישרון ל…”), דיכאון, לחץ והערכה עצמית נמוכה.

באשר לגובה, המידע מצביע כי אנשים מאמינים שאנשים גבוהים יותר הם בעלי רמות כריזמה גבוהות יותר, רמת חינוך גבוהה, איכויות מנהיגות רמות, הצלחה בקריירה וחיי אהבה משגשגים משום מה.

לצד כל החששות המוכרות הללו, חברות תכשירי יופי וטיפוח עור שונות החלו לשים למטרה את הקהל הגברי ולכן, החלו משווקים מוצרים שמטרתם להקל או למנוע חלק מהחששות הגדולות ביותר של נשים כגון קמטים, פיגמנטציה ויובש.

הניתוחים הקוסמטיים שגברים מבצעים כיום הם רבים ומגוונים: בארה”ב גברים מבצעים פי 325 יותר ניתוחים, לעומת שנת 1997. גם בארצנו, לפי שנת 2016 כ- 15% מאוכלוסיית הגברים בישראל מבצעת פרוצדורות ניתוחיות למיניהן. הניתוחים הנפוצים ביותר הם שאיבת השומן, ניתוח האף, ניתוח אישונים, הקטנת חזה גברי ומתיחת פנים.

נושא רגיש נוסף שמספק שיפוט רב כלפי גברים הוא חדר השינה. רוב הגברים תוהים באשר לגודל של איבר המין שלהם בשלב כזה או אחר; הוא נמצא בין שלוש הדאגות הגדולות ביותר בקרב גברים הטרוסקסואליים, לצד קשיים לקבל את המשקל והגובה שלהם.

איש לא מספר, אבל גברים מאמינים כי כאשר הם אינם נראים בצורה מסוימת או מתפקדים בצורה מסוימת במיטה, הם פשוט “לא מספיק טובים”. הדבר פוגע משמעותית בגבריות שלהם, שכן מבחינתם הם נכשלו ב”מבחן” מסוים.

המחקר מעיד כי רוב הגברים מאמינים שאיבר המין שלהם קטן יותר מהממוצע. התחושות השליליות הללו באשר לגודל עשויות להוביל להערכה עצמית נמוכה, בושה ומבוכה כלפי מין.

אין זו הפתעה כי מותגים רבים כבר הבינו שגברים רבים סובלים מביטחון עצמי נמוך: חברות רבות החלו מנצלות זאת לטובתן ומקדמות הערכה עצמית גבוהה בקרב גברים, שישתמשו במוצרים שלהן. מצד אחד מדובר בפעולה שתורמת למודעות באשר לגברים הסובלים מהערכה עצמית נמוכה, אך מצד שני הפרסום הזה מפעיל לחץ על הגברים לרכוש מוצרי יופי וטיפוח שהם לא בהכרח זקוקים להם.

כיצד נתמודד עם קשיי דימוי עצמי גברי?

הצד החשוך יותר של המדיה ולרבות הרשתות החברתיות, הטלוויזיה והניתוחים הקוסמטיים מעמיסים לחץ רב על הגברים לשנות את המראה החיצוני שלהם. גם קמפיינים שמטרתם לקדם ביטחון עצמי גברי ודימוי עצמי חיובי עלולים להוביל לתפיסה עצמית שלילית ולרכישה של פריטים מיותרים.

גם כאשר אנו מודעים לכך, לא פשוט ללחום בדימוי עצמי נמוך. אחד האתגרים העיקריים הוא יחסית פשוט – בואו נדבר על זה.

בעוד שאיש אינו מופתע כאשר אנשים מעלים את הנושא, עדיין לא פשוט לרוב הגברים לדבר על הדימוי העצמי הנמוך ממנו הם סובלים. הבעיה היא שרק באמצעות ביטוי של התחושות הללו, יאפשר לגברים להפנים את הבעיה שלהם ולפתוח בניסיון לגבור עליה.

הצעד השני הוא פשוט – נקבל את הגוף שלנו כפי שהוא

ההחלטה להיות מאושר בגוף שלך, בגזרה שלך הוא יקר ערך, בעיקר משום שהיעדר הצורך “לתקן את הגוף” היפהפה שלנו הוא אקט של מרידה, מאחר והחברה המערבית כולה עסוקה בהשגת ה”אידיאל הפיזי” 24/7.

מומלץ לסנן מהמדיה החברתית שלנו אתרים שמציגים תוכן שגורם להערכה העצמית שלנו לצנוח. אף מומלץ לאתר אתרים, דפים וקבוצות שמסייעים לקדם את ההערכה העצמית שלנו קדימה על ידי עוררות השראה, קבלת עצמך והאחר והעצמת תחושות חיוביות באשר לגוף שלנו.

ישנן דרכים נוספות רבות, שכל המטרה שלהן היא לסייע לנו להפנים את היופי החיצוני והפנימי שלנו:

  • נדבר על זה – כדאי ואף מומלץ שנפנה לחבר גברי טוב ונספר לו על הקשיים שלנו – הסיכויים גבוהים כי הוא יבין לליבנו ויסייע לנו לגבור על הקושי. אם אנו לא חשים בנוח לדבר על זה עם האנשים שקרובים אלינו, אנו תמיד יכולים לפנות לקבוצות ברשתות החברתיות, הכוללות אנשים שחווים את אותם רגשות ואותם אתגרים כמונו. בנוסף, כדאי לנו לנסות ולבלות במקומות בהם הדימוי העצמי הוא ריאליסטי כמו מסעדות, בתי-קפה והטבע.
  • נקבל את הגוף שלנו כפי שהוא – קבלו את עצמכם כפי שאתם – משום שאתם מיוחדים, בדיוק כמו כל אדם אחר בעולם הזה, בזכות מי שאתם בדיוק. אם החלטתם לשנות את השגרה שלכם לבריאה יותר והחלטתם לבצע פעילות גופנית ולהקפיד על תזונה נכונה – מצוין! ודאו כי אתם עושים זאת מהסיבות הנכונות ואם כן, אמצו את המסע בכל כוחכם. במקום להתמקד במה שאתם לא אוהבים בעצמכם, היו גאים בעצמכם על שאתם מנסים לשנות את מה שבו אתם כן יכולים לשלוט. בסופו של דבר, גם אם אתם חושבים שמשהו בגוף שלכם לא יפה – הוא מה שעושה אתכם אתם וזו כבר סיבה להיות מאושרים מעצמנו בדיוק כפי שאנחנו.
  • נתגאה בעצמנו על ההישגים שלנו – החיים אינם מתרכזים ביופי בלבד: יש לכם את השכל החכם שלכם, את ההומור והכריזמה העוצמתיים שלכם, את הבית היפה או המכונית המהירה, הכלב הנאמן או האישה האהובה… לכולנו יש דברים טובים בחיים, שעליהם כדאי לנו להודות יום-יום. כאשר אנו מצליחים בדבר מה או שאירוע מאושר מתרחש – נזכור ליהנות מהם במלואם ולהתגאות בעצמנו, על שהגענו עד הלום.
  • לא נפחד להיות פגיעים בפני האחר – ברגע שתתחילו לפתוח את הפה ולדבר על הקושי, תהליך הריפוי “יפרוש את כנפיו” על פניכם..
  • נזכיר לעצמנו שהדימוי שהמדיה מציגה איננו ריאליסטי – עליכם לבנות את הביטחון שלכם על ההצלחות שלכם, המאמצים שלכם וטוב הלב שלכם כלפי האהובים שלכם וכלפי האחר. לא מה שאחרים אומרים. המראה החיצוני, הגזרה שמשדרים על כלפי המסכים מלוטשים באיפור, פוטושופ ומשטר אימונים רציני, לפיו הסלבריטאים חייבים לחיות. אל תהיו פתים ותיפלו למלכודת הזו – היא לא יותר מאשליה.

זכרו! יותר מנורמלי להרגיש חוסר ביטחון לעיתים באשר למראה שלנו. בואו נהיה נחמדים לעצמנו, נפתח הרגלים חיוביים ונעשה את כל שביכולתנו, כדי לקבל את מה שאיננו יכולים לשנות ולהעניק לעצמנו פרספקטיבה בריאה באשר לגוף שלנו.

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

יחד עם גיבורי העל – נוצר דימוי עצמי לא ריאליסטי לגוף ולנפש הגבריים

לא מדובר רק במשקל או בגודל השרירים – דימוי עצמי גברי משפיע על כל האדם כשלם, אך ישנן דרכים רבות שיסייעו לנו להתמודד עם הקושי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאמני הכושר של הסלבים

הם סופגים צעקות, עצבים, מפתחים קשרים אינטימיים, ומכירים אותם באמת, בלי האיפור והבגדים הנוצצים. הכירו

דילוג לתוכן