גרסאת דסקטופ

יציאה מאוחרת לפנסיה עשויה לסייע להפחית את הסיכון לפתח את מחלת האלצהיימר

shutterstock_1160371492

יציאה מאוחרת לפנסיה עשויה לסייע להפחית את הסיכון לפתח את מחלת האלצהיימר

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מומחים טוענים שככל שנמשיך לעבוד, כך נוכל לשמר את המוח שלנו חד. גם פעילות גופנית, שימור וחידוש קשרים עם חברים ומשפחה יביאו לתוצאה דומה

תשבצים, תשחצים וסודוקו הם מצוינים, אבל האמת היא שכולנו יכולים לעשות יותר, כדי לאתגר את המוח שלנו ולחשל אותו, כך שנימנע ממחלות כגון אלצהיימר.

עבור חלק מהאנשים, אף מומלץ להמשיך ולעבוד, גם לאחר זמן הפנסיה שלהם.

מומחים טוענים כי כאשר מדובר במניעת אלצהיימר, כדאי לנו לפתח הרגלים איכותיים שיסייעו לגרות, לאמן ולעורר את המוח שלנו בכל גיל.

אף פעם לא מאוחר להתחיל ולשלב באורח-החיים שלנו הרגלים בריאים באשר הם, לרבות כאלו שנוגעים לבריאות מערכת העצבים שלנו.

אז מהם המפתחות המנטאליים הללו? וכיצד נוכל לשלב אותם בחיינו בקלות?

בתור התחלה, כדאי לכם לנסות ולבצע יותר פעילות גופנית, לקרוא יותר ספרים במקום לרבוץ מול הטלוויזיה כל היום, לישון היטב, לאתגר את עצמכם ככל האפשר, ליצור יותר קשרים חברתיים חדשים ולהקפיד על תזונה נכונה. כל הפעולות הללו ועוד יסייעו לקדם את בריאות המוח שלנו.

כאשר אנו צעירים או אפילו בשלבי הבגרות המאוחרת, החיים שלנו מאוד עמוסים: אנו עובדים מידי יום בעבודה שמאתגרת אותנו, מתמודדים עם אינספור מטלות, טיפול בילדים ורצון עז למצוא רגע שבת. בזמנים הללו, אנו מאתגרים את המוח שלנו יותר מכל – כפי שאנו לא נחים, כך גם המוח שלנו לא נח: הוא מוסיף ליהנות מגירויים עוצמתיים רבים, שמשמרים ואף משפרים את הקוגניציה שלנו.

כישורים חיוניים שתורמים לגמישות המוח הם אינטראקציות חברתיות יומיומיות וצורך למצוא פתרונות לבעיות שונות. עבודות המתמקדות ב”סתימת חורים” או מביאות עמן אתגר חדש שעמו נאלץ להתמודד על בסיס יומי, יתרמו משמעותית לבריאות של מערכת העצבים.

כמובן שכל אחד ואחת מאיתנו שונים ולכן, כדאי לנו לנסות כמה שיותר שיטות לחשל את המוח שלנו. האמת שאפילו מומלץ לבחור מספר דרכים, שכן ככל שנעשה יותר – כך נאתגר אותו יותר. לדוגמא, ישנם אנשים שאוהבים לבלות זמן רב עם משפחה, חברים ולהכיר אנשים חדשים, בעוד שאחרים מעדיפים להשקיע את עיקר זמנם בעבודה. כל עוד הם ישלבו פעילויות נוספות שיגרו את המוח שלהם ביומיום כגון שינה איכותית, תזונה או פעילות גופנית – הם ייעלו את החדות הקוגניטיבית שלהם, גם אם יימנעו מאינטראקציות חברתיות או עבודה שמגרה שכלית.

עצה לגימלאים

בעוד שקריירה מהווה גירוי מוחי משמעותי בעבור רוב האנשים, בין אם ירצו בכך ובין אם לאו, איש איננו מסוגל לעבוד לנצח.

כאשר אנו מגילים לגיל מסוים, אנו מבינים כי הגענו לסף הזקנה ולכן בוחרים לפרוש. לפתע, היום העמוס והמבולגן שלנו הופך לרגוע, שקט וחסר דאגות או גירויים. המעבר מחיי עבודה לחיי מותרות איננו בהכרח פשוט עבור הנפש או המוח – בייחוד בהתחשב בעובדה שרוב האנשים שמפתחים את מחלת האלצהיימר, מצויים באזור גיל 60.

כדי להוסיף ולאתגר את ה”קופסה השחורה”, רבים מהמבוגרים נעזרים במשחקי חשיבה, כמו תשבצים, סודוקו, שחור ופתור, משחקים בפלאפון או במחשב שהמטרה שלהם לעודד גירוי מנטאלי ועוד.

כמובן שהפעולות הללו תורמות לשימור ושיפור החדות הקוגניטיבית שלנו, אך מומחים טוענים כי הדרך הטובה ביותר לאתגר את המוח שלכם – היא לחשוף אותו לגירויים, פרוצדורות או אירועים חדשים. כדאי לנו לנסות ולבצע פעולות שמעולם לא ניסינו לבצע בשגרה. הפעולות שיקדמו את בריאות המוח יותר מכל יכללו צורך בפיתוח אסטרטגיה, תכנון, חשיבה חדשנית ואף ביצוע של מספר פעולות בו זמנית. פעולות שייגרמו לנו להרגיש כי אנו יוצאים מגדרנו כדי להצליח לעמוד בהן.

לצד האתגר והקושי, חשוב שהפעילויות יהיו מהנות ומעניינות בעינינו – כך שנוכל לתמיד בהן לאורך זמן ללא מאמץ נפשי. התנדבות במוסדות שונים עם אוכלוסיות שונות או חיות, תחביבים חדשים כמו צילום, נגינה או ציור, חזרה לתחביבים קודמים שלא עסקנו בהם מאז ימי הילדות, פיתוח מועדון ספרים עם חברים ומשפחה… רשימת הדרכים לגרות את מוחנו היא אינסופית.

אתגר חברתי

המומחים מדגישים את החשיבות של שימור קשרים חברתיים ומשפחתיים לאורך השנים. זאת ועוד, ייצור של קשרים חברתיים חדשים אף תורמים לבריאות המוח באופן משמעותי, לכן כדאי לנו לנסות ולהכיר כמה שיותר אנשים.

אם המחשבה מעט מרתיעה או מעייפת אותנו, כדאי לנו לזכור כי כל אדם הוא עולם בפני עצמו ואין לדעת, מה האדם החדש שנכניס לחיינו ילמד אותנו, כיצד הוא יעזור לנו בחיים ומהי הקרבה שנפתח כלפיהם. האמת היא שאנשים הם אף מפתח לגירוי המוח שלנו במספר דרכים: הרבה יותר כיף ללכת למכון הכושר ביחד, לבצע תחביב ביחד כמו להקים להקה או לקרוא את אותם ספרים… אפילו שינה עם בני זוג מסייעת לפתח שגרת שינה איכותית יותר.

אנשים הסובלים ממחלת האלצהיימר זקוקים לתמיכה של משפחה וחברים, כדי להצליח להתקיים ביומיום ולהתעודד, בעודם מבינים כי המחלה נושפת בעורפם. אם אנחנו מכירים אנשים מבוגרים שסובלים מהמחלה או אנשים מבוגרים בנאבקים בבדידות או בשעמום, מומלץ שננסה להוציא אותם מהבית ככל האפשר; גם אם נתנדב להסיע אותם לחוגים ופעילויות ולא ללכת איתם בפועל, הם ירגישו כי עשינו עבורם מעל ומעבר, בעיקר משום שרובם כבר אינם יכולים לנהוג.

כאשר יש לנו זמן, כדאי לנו לנסות ולהזמין אותם לאכול איתנו, לשבת ולצחוק עמם – כך שנתרום לבריאות העצבית שלהם.

גישה משולבת

בסופו של דבר, הדרך הטוב ביותר לקדם את בריאות המוח היא באמצעות ביצוע מספר פעולות שייעלו את החדות הקוגניטיבית.

יצירת קשרים חברתיים, לצד חישול המוח שלנו באמצעות אתגרים חדשים ומגוונים הן דרכים מצויינות לעשות זאת, אך גם פעילות גופנית ותזונה הכוללת מאכלים הבריאים למוחנו כגון דגים שומניים, זרעי צ’יה, ירקות ועלים ירוקים, פירות יער וקטניות, יתרמו שפע בריאות למוחנו. גם תוספי תזונה המכילים את הערכים התזונתיים של המאכלים הללו, כגון אומגה 3, ספירולינה, ויטמינים מקבוצת B, חלבונים למיניהם ונוגדי חמצון, הם מצוינים לתחזוקת הפעילות האופטימלית של מערכת העצבים.

פעילות גופנית בפני עצמה מסייעת להאיץ את כלל הפעילויות של המוח שלנו ולהעניק לגופנו אנרגיה, שהמוח שלנו מנצל כדי לייעל את איכויות הקשב, הריכוז, ההבנה, הזיכרון והשליפה שלנו.

עם זאת, יש לזכור כי אלצהיימר עשוי להיכנס לחיינו בדרכים רבות. כיום אינספור מוסדות ולרבות אוניברסיטת תל אביב, פועלים בשיא הכוח במטרה לסייע ולמצוא תרופה למחלה או אפילו להצליח ולמצוא דרכים אופטימליות למנוע אותה מלכתחילה.

כל עוד נקפיד לאתגר את המוח שלנו יום-יום, בדרכים מגוונות, הסיכויים גבוהים כי נצליח לשמר את הפעילות האופטימלית של מוחנו ועל ידי כך – לחמוק ממחלה סופנית ולא פשוטה.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

יציאה מאוחרת לפנסיה עשויה לסייע להפחית את הסיכון לפתח את מחלת האלצהיימר

מומחים טוענים שככל שנמשיך לעבוד, כך נוכל לשמר את המוח שלנו חד. גם פעילות גופנית, שימור וחידוש קשרים עם חברים ומשפחה יביאו לתוצאה דומה תשבצים,

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן