גרסאת דסקטופ

יש סיבה להיכנס לפאניקה? הכל על מחלת העכברת

ירדן

יש סיבה להיכנס לפאניקה? הכל על מחלת העכברת

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

הכל על המחלה הזיהומית שהצליחה להלחיץ מדינה שלמה, ואת ציבור המטיילים בפרט

המקרה הראשון של עכברת בארץ הגיע דווקא אל ד״ר יאן מיסקין, רופא משפחה בכללית, מומחה ויועץ למחלות זיהומיות. בנו בן ה-24 חלה לאחר טיול בצפון, ולאחר מספר ימים חום גופו טיפס עד ל-41 מעלות. לאחר ימים של טיפול תרופתי, ללא שיפור –  ד״ר מיסקין התחיל להבין כי מדובר במשהו יוצא דופן. תוצאות הבדיקות לא בישרו על חיידק או שפעת, אך כן חשפו הפרעה בתפקודי הכבד והכליות. כעבור מספר ימים בעקבות מקרים דומים, נפתרה התעלומה והמחלה אובחנה.

אז מה זה בעצם עכברת, ומאיפה הגיע השם?

עכברת היא מחלה חיידקית, המתפתחת בדרכי השתן של בעלי החיים. הזיהום עובר בעיקר דרך שתן של מכרסמים. הדבקה של בני אדם מתרחשת בעקבות חשיפתם למים נגועים או לאדמה נגועה בשתן הנושא את המחלה. מדובר בחיידק בצורה של סליל בשם ״לפטוספירה״. מכרסמים שנדבקו בחיידק מפרישים אותו בשתן לאורך כל תקופת חייהם וכך הם מזהמים את הסביבה, ובעיקר את המים. דבר מעניין שקורה הוא שהחיה הנגועה למעשה ״מחזיקה״ את החיידק בכליה, אך היא עצמה לא חולה, אלא רק נושאת את המחלה, ומעבירה אותה הלאה.

איך נדבקים?

החיידק נכנס לגוף בעיקר דרך חתכים ונגעים בעור, וכן דרך העיניים והריריות. גם בליעה של מים מזוהמים עלולה לגרום להידבקות. מי שנמצא בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה הם וטרינרים, עובדים בבתי מטבחיים, חקלאיים ומטיילים.  כ90% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים, או תסמינים קלים במיוחד החולפים כעבור זמן קצר. רק כ10% עלולים לסבול מתסמינים קשים של המחלה, העלולים לפגוע במערכות תפקוד שונות בגוף, במקרה כזה המחלה יכולה להפוך לקטלנית אם לא מטפלים כראוי.

מה הם התסמינים של המחלה?

בבני אדם מופיעה המחלה לרוב בשני שלבים: השלב הראשון: סימפטומים של מחלה הדומה לשפעת. בשלב השני יש עלייה שנייה ומחודשת בחום הגוף, מלווה באותם סימנים אך עלולה לגרום לפגיעה קשה בכבד, דלקת קרום המוח ואף מוות.

תסמינים שכיחים:

חום גבוה, כאבי ראש, כאבי שרירים הבאים לידי ביטוי בעיקר באזור הגב התחתון והשוקיים. כמו כן תסמינים כמו בחילות, הקאות, כאבי בטן, שיעול ופריחה גם הם יכולים להופיע.

תסמינים הדורשים התערבות רפואית דחופה:

צהבת, אי-ספיקת כליות או אי-ספיקת כבד, דימומים, דלקת קרום המוח, הפרעות קצב, אי-ספיקה נשימתית. כשמדובר על אישה הרה החיידק עלול לפגוע בעובר באופן קשה ואף לגרום למוות תוך-רחמי והפלה.

לפי ד”ר אדלשטיין, יועץ לבקרת זיהומים ומחלות בבית חולים זיו שבצפת ”הטיפול בשלבים הראשונים של המחלה הנו פשוט: מתן אנטיביוטיקה באמצעות כדורים או דרך הוריד. בכל מקרה כל מי שמגלה סימפטומים אלו חייב להגיע מידית לחדר המיון בבית החולים ולא להמתין, מאחר והאבחון אורך זמן, והשאיפה היא כי הטיפול יינתן מוקדם ככל האפשר”.

כמה זמן זה נמשך?

תקופת הדגירה של החיידק יכולה לנוע בין חמישה ימים לשבועיים, ולעיתים נדירות יכול להגיע אף ל-30 יום. משמע – אם רחצתם באזור הנחשב נגוע בשעות הבוקר, וכבר באותו הערב עלה לכם החום, אין מה לחשוש, בוודאות לא מדובר בעכברת.

איך מטפלים?

ניתן לקבל טיפול אנטיביוטי שיכול לזרז את החלמת המחלה ולהפחית סיבוכים.

במהלך חודשי הקיץ נדבקו במחלה כ-42 מטיילים שביקרו בנחלים באזור רמת הגולן     וכ-235  מקרים של חשש להידבקות. משרד הבריאות מוסר: ״חולים שטבלו במים או בבוץ רטוב ממי הנחל באותם נחלים המוגדרים כנגועים החל מ-1 ביולי וסובלים מחום של יותר מ-38 מעלות הנמשך יותר מיממה בתקופת זמן של פחות משלושה שבועות לאחר הטבילה, מתבקשים לפנות לרופא המשפחה״.  בנוסף ישנו דגש לחדד את ההאזהרה מפני כניסה למים כלפי נשים בהריון, קשישים, ילדים ובעלי מחלות כרוניות.

ד”ר אדלשטיין מוסיף כי: ״המחלה לא עוברת באוויר ולא במי בריכות. כל מי שתכנן טיול בצפון ולא הולך לאזור רמת הגולן ולנחלים אשר סומנו כאסורים לרחצה, יכול להסתובב באופן חופשי״.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

יש סיבה להיכנס לפאניקה? הכל על מחלת העכברת

הכל על המחלה הזיהומית שהצליחה להלחיץ מדינה שלמה, ואת ציבור המטיילים בפרט המקרה הראשון של עכברת בארץ הגיע דווקא אל ד״ר יאן מיסקין, רופא משפחה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן