גרסאת דסקטופ

כיצד נזהה מחסור בחלבון – תסמינים ודרכי התמודדות

shutterstock_1270526002

כיצד נזהה מחסור בחלבון – תסמינים ודרכי התמודדות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

חלבונים הם חלק מהותי מגופנו ולכן, הם מהווים כ- 50% ממסת הגוף היבשה שלנו. הם משתתפים בתהליכי העיכול, מסייעים לייצר אנזימים, מוליכים עצביים, הורמונים ולתמוך בממברנות התאים שלנו. הם אף תורמים לגוף ובעיקר למוח ולשרירים שלנו שפע אנרגיה; הם מהווים המזון של השרירים שלנו ומסייעים להם להיבנות חזקים ועוצמתיים יותר.

עליכם לאכול בין 0.8-1.5 גרם חלבון, על כל ק”ג שאנו שוקלים ביום, בממוצע 56 גרם ביום לאדם שאיננו מתאמן.

ככל שאנו מתאמנים יותר, כך עליכם לעכל יותר חלבונים, כדי להזין את השרירים שלנו ולסייע להם להחלים מהר יותר, לאחר האימון.

אם אנו מאמינים כי אנו סובלים מחסך בחלבונים, מומלץ מאוד לבחון את הנושא מקרוב.

הידרדרות מראה השרירים

החלבון הוא חלק בלתי-נפרד מהשרירים שלנו: כל תנועה שאנו עושים ביומיום, מביאה לקריעה ובנייה מחדש של השרירים שלנו. זוהי תופעה שגרתית לחלוטין, שכן כל בנייה מחודשת של השריר – מחזקת אותו ומחסנת אותו.

במהלך השינה, גופנו מעביר לשרירים שלנו שפע חלבונים, שמזינים את השרירים שלנו, מתקנים אותם ודואגים לשמר אותם חזקים.

הגוף זקוק לכמות מסוימת של חלבונים על בסיס יומיומי כדי שהשרירים שלנו יוכלו לתפקד באופן בסיסי ולאפשר פעולה. כאשר הגוף סובל מחסך בחלבונים, גופנו איננו יכול לייצר הורמונים ומוליכים עצביים, החיוניים לפעילותו היומיומית. כתוצאה מכך, הוא לוקח את החלבונים הללו מהשרירים שלנו. לאורך זמן, השרירים מאבדים מחוסנם, נחלשים וניזוקים.

אם אנו סובלים מהרבה התכווצויות שרירים וכאבי גב, כדאי לכם לבחון את מאזן החלבונים בגופנו.

תזונה המבוססת על שומנים וסוכרים

הגוף שלנו זקוק לחלבונים, שומנים ופחמימות – בסדר הזה. עם זאת, ישנו מגוון של שומנים, שחלקם אינם בריאים לגופנו כלל: שומני הטראנס וחומצות השומן הרוויות, הם שמנים שלגופנו קשה יותר לעכל ולכן, הם נוטים להצטבר בגופנו ולאורך מחזור הדם שלנו.

לעומת זאת, שומנים כגון אומגה 3 וחומצות שומן בלתי-רוויות נוספות, חיוניות לשם ביצוע מגוון של תפקידים ולרבות שימור הבריאות של מערכת העצבים שלנו, מחזור הדם שלנו והעור שלנו.

באותו אופן, ישנן פחמימות מורכבות, המצויות בדגנים מלאים, ירקות עמילניים, קטניות, פירות וכדומה שתורמות שפע בריאות לגופנו ולעומתן, פחמימות פשוטות, המצויות בשוקולד חלב, משקאות ממותקים, סוכר לבן, לחם לבן ומאכלים רבים נוספים – אשר מזיקים לבריאותנו בשיטתיות.

הצטברויות של שומנים וסוכרים לאורך מחזור הדם שלנו, עשויים להוביל למגוון של תופעות בריאותיות ולרבות סוכרת ומלחות לב וכלי דם.

החלבונים, הם המזון היחידי שתמיד בריא לגופנו: בין אם המזון עצמו בריא או לא, גופנו ייהנה מכמות מסוימת (תלוי באיכות המזון) של חומצות אמינו, שיוכל להמיר לחלבונים, שיסייעו לו לתפקד כראוי במשך היום.

הידלדלות מראה העור, השיער או הציפורניים

השיער שלנו והציפורניים שלנו מורכבים בעיקר מחלבון הקרטין. עורנו אף הוא זקוק לחלבונים רבים, כדי ליהנות מעור נעים למגע ובעל ברק.

החלבונים מסייעים לתרום לחות, חוזק, צבע וגמישות לעורנו, יחד עם ויטמינים ומינרלים כגון הברזל, האבץ, ויטמין C, ויטמין A, ויטמין E וויטמין K.

היעדר חומצות האמינו הנחוצות, יביא לפגיעה במראה החיצוני שלנו, באופן מובהק: יתכן ותסבלו מנשירה חמורה של השיער, תאבדו את צבע השיער בגיל מוקדם יותר, תסבלו מהיחלשות קיצונית של הציפורניים ו/או עור יבש וחיוור.

ערפול מוחין

ערפול מוחין מאפיין את התחושה כי אנו לא חדים בחשיבה שלנו: כי אנו מתקשים לשלוף מחשבות, מתקשים לדבר, חשים עייפות מעיקה, מתקשים להקשיב ולהבין את הנאמר ולא מצליחים לעקוב אחר שיחה או פרוצדורה לאורך זמן.

החלבונים בגופנו מסייעים לייצר הרבה מוליכים עצביים במוח שלנו, לכן הם מהווים חלק בלתי-נפרד מהתפקוד המאוזן שלו: מוליכים עצביים מייעלים את התקשורת במוח ומאותתים לו להעביר מידע לאזורים אחרים בגופנו, כך שיבצעו פעולה מסוימת. גאבה, גלוטמין, דופמין, סרוטונין ואדרנלין, הם רק חלק מהמוליכים העצביים המועברים בין הנוירונים במוחנו, מידי יום.

החלבונים בגופנו אף משתתפים בתהליך העיכול של ויטמינים כגון 12B ו- 6B, אשר אף הם מייעלים את תהליך התקשורת במוח שלנו ומסייעים לייצר מוליכים עצביים מגוונים (דופמין וסרוטונין, בהתאמה).

ללא המוליכים העצביים הללו, אנו נחוש עצבניים יותר, לחוצים וחרדים יותר, משום שגופנו יחוש במעין חסך, בעוד שמוחנו יתקשה לפרש את המתרחש סביבנו. יתכן והפרספקטיבה שלנו על החיים תהפוך לאפרורית וכי נתקשה לפתח תשוקה לבצע פעילויות, לפגוש אנשים או ללמוד. מחסור בחלבונים אף מתאפיין בכאב ראש, שלעיתים מתלווה לתחושות ערפול המוחין.

נדודי שינה

החלבונים הם חלק מהותי מתהליך ייצורם של מוליכים עצביים כגון הסרוטונין, שמסייע להרגיע אותנו במהלך היום. במהלך הלילה, הסרוטונין מומר למלטונין – המוליך העצבי שמקדם את העייפות ואת הנדידה לשינה בגופנו. כאשר אין די סרוטונין בגופנו, אין די מההרכב שממנו גופנו מייצר מלטונין ולכן, הדבר ישפיע על היכולת שלנו להירדם ואף ליהנות משינה עמוקה, רציפה וממושכת.

זאת ועוד, ללא הסרוטונין חסרה בגופנו תרכובת, שתסתור את הקורטיזול בגופנו – הורמון הלחץ. רמות גבוהות של קורטיזול יקשו עלינו להירדם וגרוע מכך, ידאגו לשמור על מצב רוח קופצני, ערני ופרנואידי.

אף יש לציין, כי החלבונים מהווים חלק מהותי מהרכבם, של חלק מההורמונים בגופנו וביניהם – האינסולין – הורמון, שתפקידו הוא לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו, כך שיוכלו לחדור לתאים ושם – להפוך לאנרגיה.

כאשר אנו סובלים מחסך בחלבונים, גופנו יתקשה לייצר אינסולין וכתוצאה מכך, יצטברו כמויות גדולות יותר של סוכרים במחזור הדם שלנו.

כמות גדולה של סוכרים בגופנו, תקשה עלינו להירדם במהלך הלילה, גם כאשר מדובר בתהליך עיכול איטי ויסודי. מסיבה זו, אף מומלץ להימנע מארוחות שעה-שעתיים טרם שעת השינה. 

כאבי ראש וחשק למתוקים

כאשר אנו סובלים ממחסור בחלבונים, המוח שלנו מוותר על חלק מהם, כדי להמשיך ולקיים את הפעילות התקינה של גופנו. כתוצאה מכך, הוא זקוק לרכיבים אחרים, שיסייעו לו לייצר את המוליכים העצביים, להם הוא זקוק כדי ללמוד מידע ולהעביר מידע, הן בין האונות השונות והן לשארית גופנו.

למרות זאת, במוחנו קיים מחסום שמונע מרכיבים רבים לחדור אליו. בעקבות זאת, הוא מנסה להגדיל את כמות האנרגיה של גופנו, כדי לפצות על קשיי התפקוד שלו. למרות זאת, המוח עייף ולא מבצע את תפקידו כראוי: הוא מתקשה לפרק את הסוכרים ולכן, הם נוטים להצטבר לאורך מחזור הדם שלנו.

כל זאת כתוצאה מהיעדר החלבונים – נוכחות של חלבונים הייתה מייצבת את הפעילות השגרתית של מוחנו ואף מייעלת את תהליך פירוק הסוכרים בגופנו, כך שינוצלו לאנרגיה ולאחר מכן – ייפלטו מגופנו.

אם אנו נוטים לאכול הרבה מתוק, אך כאשר אנו מנסים להימנע מכך אנו סובלים מכאבי ראש – כדאי לנו לבחון אם אנו אכן סובלים מחסך בחלבון. 

הידלדלות העצמות

החלבונים הם אבני הבנייה של השרירים שלנו ושל העצמות שלנו כאחד – 30% ממבנה העצם הוא חלבון, בעיקר חלבון הקולגן: חלבון חיוני, המהווה 6% מהמסה היבשה של גופנו. הוא אחראי העיקר לגמישות של הרקמות השונות בגופנו ולכן, מסייע לשמר את עורנו נקי מקמטים.

הקולגן מסייע להעניק לעצמות את הגמישות שלהן – כך שיוכלו לעמוד בפני מגוון של תנועות ולהתחסן בפני שברים קלים או נקעים. החלבונים אף חיוניים לתהליך הספיגה של הסידן בעצמות ומייעלים את תהליכי חילוף החומרים, המתרחשים בבסיס העצם.

בין הגילאים 25-40, גופנו מייצר פחות ופחות קולגן, עד שאנו נותרים עם כמות מסוימת של מאגרי קולגן, שנוצרו מבעוד מועד. לכן, כדאי לנו להשתדל ולאכול כמה שיותר חומצות אמינו, כל עוד גופנו מוסיף לייצר מהן קולגן.

אם נסבול מחסך בחלבונים ולרבות חלבון הקולגן, אנו נשים לב כי אנו נפצעים לעיתים קרובות יותר, כי העצמות שלנו חלשות יותר וכי לפצעים נדרש זמן רב יותר להחלים.

במידה ואנו סובלים מתסמינים רבים במאמר זה, כדאי לנו להיוועץ ברופא בנושא, להקפיד על פעילות גופנית ועל תזונה, המבוססת בעיקר על חלבונים.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כיצד נזהה מחסור בחלבון – תסמינים ודרכי התמודדות

חלבונים הם חלק מהותי מגופנו ולכן, הם מהווים כ- 50% ממסת הגוף היבשה שלנו. הם משתתפים בתהליכי העיכול, מסייעים לייצר אנזימים, מוליכים עצביים, הורמונים ולתמוך

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן