גרסאת דסקטופ

כיצד סיוע לאנשים משפיע על המוח שלנו

shutterstock_582394888

כיצד סיוע לאנשים משפיע על המוח שלנו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

המחקר מוכיח כי כדאי לנו לתת, מאשר לקחת ואפילו לקבל

העולם שלנו עשיר באנשים טובים, שמושיטים יד ומתנדבים באינספור מקומות, מידי יום: הם מצילים חיים במד”א או עוקרים את חייהם למען חייל השלום, מסייעים לקשישים, נכים, מחוסרי בית, אוכלוסייה במצוקה או אוכלוסייה הזקוקה לחינוך מיוחד. כיום אף קיימות שפע תנועות, שמטרתן לסייע ולתרום לבריאות ורווחת החיות בעולמנו ואף לשימור הטבע הירוק שלו.

האנשים הללו הם אנשים מדהימים, שמוערכים בזכות מעשיהם. למרות זאת, יש שיאמרו כי מי שבאמת מושפעים מהתהליך ההתנדבותי – אלו הם.

אותם רגעים בהם הם מעלים חיוך על פניו של אדם במצוקה, מהווים אוזן קשבת למכאובים נפשיים קשים מנשוא, מצילים חיים פיזיים של אדם באמבולנס או מונעים מעוד חיה לגמור את חייה במשחטות – הם עוברים שינוי רוחני נפשי ומנטאלי.

כיצד מוחנו מתעורר לחיים, כאשר אנו בוחרים להושיט יד

במהלך מחקר שנערך לאחרונה, החוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג, ארה”ב, הציעו בפני 45 מתנדבים את האופציה, לבצע פעולה שתתרום לרווחה שלהם, של מישהו במצוקה או אדם קרוב ספציפי במצוקה.

לאחר מכן, סריקות המוח שלהם הציגו ממצאים, אשר שונים באופן בולט, בהתאם לבחירות שלהם.

לא רק שהמשתתפים שבחרו לסייע לאדם מסוים נהנו מפעילות של שני מרכזי תגמולים, המצויים במוחנו, הם אף זכו לפחת ברמות הפעילות של 3 אזורים אחרים במוח – אלו שאחראיים להודיע לגוף הפיזי שלנו, כי אנו עשויים לחוות תגובה של חרדה, לחץ דם גבוה או דלקתיות-יתר.

בני האדם נולדים כתינוקות פגיעים, אשר תלויים לחלוטין בסיוע של אחרים. החוקרים משערים כי התקופה הזו, גורמת לנו לחוש כי אנו רוצים “להחזיר לעולם על הטיפול שהוענק לנו” ולכן, נחווה לפחות תקופה אחת אינטנסיבית, שתסבוב סביב נתינה וסיוע לאחר.

התשוקה להתנדב ולתרום, ככל הנראה מקושרת לאזורים שהתעוררו במוח של משתתפי המחקר. ניכר כי הם מבטיחים התנהגות תומכת ויציבה יותר. יתכן כי המצב הנפשי החיובי הזה, אף תורם ליתרונות בריאותיים רבים בטווח הארוך, כפי שמחקרים רבים בעבר, תיעדו השפעות בריאותיות-חיוביות כתוצאה מעיסוק בנתינה.

קיימים מחקרים רבים בנושא.

אנשים שנוהגים להתנדב לעיתים קרובות, סובלים ממחלות לעיתים רחוקות יותר ואף נהנים מתוחלת חיים ארוכה יותר.

התנדבות אף מסייעת לשפר את הביטחון העצמי של האדם ולתרום להבניית השקפה חיובית וורודה יותר כלפי העולם. היא אף מפחיתה את הסיכון להתפתחות של דיכאון או התנהגויות בעייתיות.

זאת ועוד, משום שהמוח שלנו אוהב לפעול לפי דפוסים – ככל שנתנדב יותר, כך נרצה לעשות זאת יותר.

הסיוע עצמו מסייע למוח ולרגשות להפסיק ולהתמקד בעצמי ובמקום – לבחון חרדות שהתרחשו בעבר בתת-מודע שלנו, כך שיוכלו להיפתר ולהשתחרר מאיתנו. גם כאשר אנו עוזרים לאחרים כאשר “הלב שלנו לא בהתנדבות”, לאורך זמן העמדת הפנים הופכת למציאות, בייחוד אם נתנדב לצד מודלים איכותיים לדוגמא. התנדבות ממושכת, תורמת באופן תמידי לביסוס תחושות של אושר, אדיבות וחמלה.

אנשים רבים מעידים, כי הסיבה הראשונה שלהם לפנות להתנדבות לא ננעצה בהכרח בצרון לעזור, אך לאורך זמן התגבשה לכזה: החיוכים של האנשים המוכרים ו/או אסירי התודה, המעשים הטובים הקטנים, שמאירים את היום שלהם. לפעמים, אפילו בילוי של זמן חברה עם מישהו שבאמת זקוק לו – מעניק לנו תחושה מלאת עוצמה של תגמול ועשייה.

יש לציין כי התנדבויות טומנות בחובן הרבה יתרונות נוספים: אנו נכיר אנשים מדהימים, ייחודיים וטובי לב לאורך הדרך, נשמע סיפורי חיים משני מציאות, ניצור חברויות ונבנה מערכות יחסים משמעותיות, נלמד אודות נושאים שמעולם לא חשבנו עליהם ונחכים, באמצעות התובנה של אנשים אחרים.

השורה התחתונה, האמת היא שכמה שתתרמו למען האחר – אתם תקבלו כל כך הרבה מעבר בחזרה.

במילים אחרות, התנדבות לגמרי סובבת סביבכם וקשורה בעיקר אליכם, אתם פשוט עסוקים מדי מכדי לשים לב.

המתנדב האידיאלי 

שליש מהאנשים שנוהגים להתנדב לעיתים קרובות ועושים זאת באופן טבעי, לרוב נהנים מגנטיקה שמעודדת התנדבות, מנהלים חיים בסביבה חברתית בריאה ותופשים את העולם באופן אופטימי ומלא תקווה.

לדוגמא, ילדים מביעים אמפתיה, בהתאם לסיטואציה שבה הם גדלים: ילדות קשה ומלאת אתגרים, עשויה לפגוע בטוב הלב של הילד. לעומת זאת, מולדים לדוגמא והורים תומכים ואיכותיים, יתרמו להעצמת התכונה.

אנשים אף לומדים כיצד להיות נחמדים מידי יום: הכול תלוי באיכויות ההעברה שלנו. היכולת להעביר מידע לאדם אחר ולאחר מכן, להעביר אליו את כל תשומת הלב שלנו, לבחון את הפרטים הקטנים שמשפיעים עליו כמו טון הקול, שפת גוף, הבעות פנים ופעולות קטנות (כמו טיקים). אם נקשיב מכל הלב, נרצה לעזור מכל הלב באופן אוטומטי. לאורך זמן, ההתנהלות החברתית הזו תהפוך להרגל, שיסייע להם להטמיע הושטת יד לאחרים בחייכם.

אנשים שמתנדבים בקווי מצוקה, לדוגמא, מעידים כי כל מה שאנשים זקוקים לו לעיתים – הוא אוזן קשבת. לאחר כל משמרת, הם חשים כה מסופקים, משום שהם יודעים כי הם באמת עזרו למישהו. זאת התחושה הטובה ביותר בעולם ולכן, היא יכולה לסייע לגבור על כל יום רע, קושי בחיים, אתגר או לכל הפחות לחבר להם פרספקטיבה.

לאחר ששומעים סיפורים קשים אודות העולם הקר, המתנדבים מעידים כי הם “זוכרים מה באמת חשוב בחיים” ודואגים להעריך זאת בהתאם. בנוסף, הם מצליחים ליצור ולבנות מערכות יחסים אוהבות הרבה יותר בקלות – משום שההתנדבות לימדה אותם להקשיב לאחר מכל הלב.

ההתנדבות אף מעניקה למשתתפים את המוטיבציה להשתפר באספקטים נוספים בחייהם ולטפל בעצמם, לעיתים כדי שיוכלו לשוב ולעזור לאחרים. הם חשים נחוצים יותר בעולם.

אדם אחד אכן יכול לעשות שינוי, לכן הם רוצים לזכור כי הם היו חלק מהשינוי הזה. גם אם השינוי לא ישפיע על כל העולם, הוא בהחלט יתרום לחייו של אדם אחד לפחות.

כיצד גם אתם תוכלו להציל את העולם – אדם אחד בכל פעם  

בחיים העמוסים של היום, הזמן הוא יקר מפז ולכן, נשאלת השאלה אם פשוט ניתן “לזרוק כסף על הבעיה” ולהמשיך בחיים שלנו?

מחקרים מעידים כי ההשפעה של תרומה כספית על המוח אכן מגרה את אזורי התגמול במוח במידת מה: ההשפעה אינה איכותית, כמו זו הנצפית כתוצאה מאקט ההתנדבות עצמו, אך התרומה עצמה או אפילו המחשבה על התרומה – מעניקים לחיינו תחושות של סיפוק, גאווה ושמחה. עם זאת, כדי לאפשר לתגמול לשטוף אותנו, יהיה עלינו לחשוב על התרומה לעיתים קרובות, לבצע אותה לעיתים קרובות ואף להתייחס אליה כאל דבר חשוב מאוד בחיינו. חתימה על “עוד צ’ק” לא תביא לתחושה של סיפוק או משמעות בחיים.

למרות החיים הכאוטיים שכולנו מנהלים, תמיד ניתן לפנות זמן להתנדבות. אם תנסו מספר פעמים, לאורך זמן תבחינו כי אתם מוצאים יותר זמן משחשבתם, לפעילות כה מתגמלת.

אינכם בטוחים היכן להתנדב או במה? כדאי לכם לפנות לאתרים הבאים:

האתרים הללו יסייעו לכם למצוא את דרככם לעולם שכולו תרומה. כמובן שקיימים אינספור ארגונים בינלאומיים, שאליהם תוכלו לפנות כדי לסייע לאזורים שונים ברחבי העולם. באותו אופן, אתם יכולים לנסות ולפנות אל גורמי ההתנדבות המוכרים ולרבות מד”א, המשטרה, בתי-החולים, תנו לחיות לחיות ועוד.

רבים מאיתנו ודאי תוהים עד כמה אנו תורמים לאחרים ומה יוצא לנו מזה? אך כאשר אנו בוחרים לעזור לאחרים ללא תמורה – אנו בעצם עוזרים לעצמנו.

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כיצד סיוע לאנשים משפיע על המוח שלנו

המחקר מוכיח כי כדאי לנו לתת, מאשר לקחת ואפילו לקבל העולם שלנו עשיר באנשים טובים, שמושיטים יד ומתנדבים באינספור מקומות, מידי יום: הם מצילים חיים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן