גרסאת דסקטופ

כלבנות טיפולית עשויה לסייע לילדים הסובלים מקשיי דיבור

shutterstock_621535544

כלבנות טיפולית עשויה לסייע לילדים הסובלים מקשיי דיבור

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מחקר חדש מעיד כי כלבים טיפוליים יכולים לייעל טיפול תקשורתי ואף להפוך אותו לכיפי יותר עבור ילדים

ישנם ילדים שמתקשים ללמוד את השפה יותר מאחרים, יתכן והדבר אפילו יהווה עבורם אתגר של ממש. ילדים כאלו מופנים פעמים רבות לקלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק, שיסייעו להם להתגבר על הקושי. הבעיה היא שהילדים תופסים את המפגשים הללו כמלחיצים ומעמיסים פעמים רבות, בשל גילם הקטן. כתוצאה מכך הטיפול פחות כיפי עבורם וכיוצא מכך – פחות אפקטיבי.

אבל הכול משתנה כשכלב קטן וחמוד נכנס לחדר. התלמידים משחקים עם הכלבים בהנאה. המדריכים מעודדים את הילדים לומר מילה ספציפית או משפט ספציפי, כך שבתגובה הכלב ישחק עמם או יעשה את מה שהם רוצים.

הכלבים מהווים מעין עוזרים, מעודדים צמודים וחברים מוכשרים – שמסייעים לתמוך בילדים ולהפוך את החוויה לנעימה הרבה יותר עבורם. כלבים המוכשרים בכלבנות טיפולית לומדים לבצע למעלה מ- 50 פקודות שונות, כך שיוכלו ליצור אינטראקציות מרובות ככל האפשר עם הילדים: הכלבים יודעים להרים אובייקטים שהילדים מפילים, לשחק איתם בתחפושות ואפילו לפתוח ולסגור את הדלתות מאחוריהם.

משחקי התפקידים והתחפושות נמצאו כיעילים ביותר עד היום, משום שהם מעודדים את הילדים לייצר סיפורים שלמים, מלאי תרחישים, עבודה, פרספקטיבות – ושפה אקספרסיבית. ככל שהילדים מביעים את עצמם יותר, כך הם מרחיבים את איכויות אוצר המילים וההבנה שלהם.

כיום ישנן תכניות כלבנות טיפולית של ממש, שכל המטרה שלהן היא לעודד את הילדים לדבר באמצעות משחק עם כלבים. הכלבים יכולים לסייע גם לילדים החווים קשיי התפתחות פיזיים או מנטאליים. הם מעין “עובדי חברה”, שמקבלים הפסקת צהריים בדיוק כמו כולם.

בקנדה החלה יוזמה חדשה, המצמדת ילדים יחד עם כלבים כדי לשפר את איכויות הקריאה שלהם. הכלבים אמנם לא יודעים לקרוא, אך הם מעולים בקשב. הם מפגינים סבלנות יוצאת דופן, בעוד שהילדים מפעילים את הגלגלים במוחם וחושבים כיצד להגות את המילה הכתובה. הנוכחות האוהבת של הכלב נוטעת בהם ביטחון חם.

כל אדם שאוהב כלבים יעיד כי כלב באזור תמיד הופך כל פעולה למאושרת, מהנה ומרגשת יותר. ועם זאת, יש לזכור כי כלבנות טיפולית עוסקת בהרבה יותר מ”כיף”.

הכלבים מעצימים את המוטיבציה של הילדים ומסייעים להם לעבוד קשה יותר, כדי לייעל את איכויות השפה שלהם, גם כשמאוד קשה להם.

קלינאי תקשורת מספרים כי ילדים רבים דורשים זמן רב של עבודה, לפני שהם בכלל מוכנים להוציא צליל מפיהם. ההופעה של הכלבים מקלה על הלחץ של הילדים באופן אינסטינקטיבי, משום שכל מה שהם רוצים הוא להציע לילדים אהבה. הם בעצם אומרים להם: “זה בסדר שזה קשה לך, אני עדיין אוהב אותך כל עוד תלטף אותי”.

הכלבים מהווים מעין אוזן קשבת חסרת שיפוט, שמאפשרת לילדים להתאמן על איכויות הדיבור והשפה שלהם ללא חשש מביקורת או לעג.

 

היתרונות של כלבנות טיפולית

מספר קטן של חוקרים החלו לבחון את היתרונות של כלבנות טיפולית, עבור הילדים, במהלך טיפול קלינאי.

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי כלבים טיפוליים עשויים להפוך את הפגישות לאפקטיביות יותר.

המחקר, שפורסם ב- 19 לספטמבר, כלל 69 ילדים הסובלים מקשיי דיבור והגייה ואף ילדים הסובלים מדיספזיה גמורה. התופעה משפיעה על היכולת של הילדים לבטא מילים נכונה, לתקשר ולהבין מה אחרים אומרים להם. ללא טיפול, הדבר עשוי להשפיע לרעה על חייהם של הילדים כיום ובעתיד, בעודם מתבגרים.

הילדים במחשק השתתפו בטיפול שגרתי בשפה יחד עם כלבה חמודה ומקסימה בשם אגתה. המחקר עקב אחר הילדים במשך 10 חודשים ובחן אם ניכר שיפור באיכויות השפה שלהם.

החוקרים מצאו כי כאשר כלב טיפולי נוכח בפגישות, הילדים הצליחו לחקות את סימני התקשורת השונים באופן איכותי יותר. הדבר כולל הבנה של שפת גוף ומבע פנים כגון מה הכוונה כאשר אנשים מצרים את עיניהם, עוצמים את עיניהם, לוקחים נשימה עמוקה או מחייכים.

הילדים אף נהנו ממוטיבציה גבוהה יותר והיו פתוחים יותר לתקשורת, כאשר אגתה נכחה בחדר. הם הציגו מבעים טבעיים וכנים, כאשר הם ניהלו אינטראקציה עמה.

בתגובה למחקר, החוקרים הדגישו כי קיים צורך בחקר נוסף, בייחוד כאשר מדובר בקבוצה גדולה של ילדים, כדי לבחון עד כמה כלבנות טיפולים מייעלת את איכויות השפה של הילדים.

יש לציין כי ישנם מחקרים נוספים המוכיחים כי כלבנות טיפולית מסייעת למבוגרים ולילדים כאחד, להתמודד עם קשיי שפה ובעיות התפתחויות שונות. אך מדובר במחקרים קטנים.

ילדים מכל הרמות והיכולות עשויים ליהנות מחברתו של כלב בזמן שהם מקריאים סיפור, אבל הילדים שזקוקים לעזרה בפיתוח השפה הם אלו שירוויחו מכך יותר מכל.

אף נראה כי כלבנות טיפולית יכולה לסייע ולהשפיע לחיוב על ילדים הסובלים מאוטיזם. בעוד שילדים על הספקטרום עשויים להתקשות וליצור קשר עין עם מבוגרים או ילדים בני גילם, אין להם שום בעיה לעשות זאת עם כלבים חמודים וחברתיים.\

הדובדבן שבקפצת – הוא שלרוב הילדים כלל לא מודעים לעובדה כי הם “בפגישה”: הם כל כך עסוקים בכלבים הקסומים, בהנאה, במשחק, שהם פשוט נהנים עם החברים על ארבע, בלי לשים לב לעובדה שהם מפתחים את היכולות שלהם ביעילות.

המציאות היא שהמחשק המהנה הזה משפר את איכויות הדיבור של הילדים פי כמה מונים, משום שם לא שמים לב: המשחק המהנה מאפשר להם להשתחרר וללמוד תוך כדי הנאה טבעית.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כלבנות טיפולית עשויה לסייע לילדים הסובלים מקשיי דיבור

מחקר חדש מעיד כי כלבים טיפוליים יכולים לייעל טיפול תקשורתי ואף להפוך אותו לכיפי יותר עבור ילדים ישנם ילדים שמתקשים ללמוד את השפה יותר מאחרים,

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן