גרסאת דסקטופ

כל המאכלים שיזינו את גופנו בסידן

shutterstock_1054046468

כל המאכלים שיזינו את גופנו בסידן

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

הסידן הוא המינרל המהותי ביותר לגופנו, לכן עלינו לצרוך אותו על בסיס יומיומי. תפקידו העיקרי של מינרל הסידן, הוא לשמר את כוחן של העצמות והשיניים שלנו, לכן 99% מכמות הסידן בגופנו מצויה בהן, כאשר האחוז הנותר משוטט לאורך מחזור הדם והתאים.

מעבר ליתרונותיו הבולטים, הסידן משתתף בשפע תהליכים חיוניים בגופנו: הוא מסייע לחזק את השרירים של גופנו, על ידי שליטה בפעילות הכיווץ שלהם. הוא מסייע לנקות את מחזור הדם שלנו משומנים לא בריאים ואף לייעל את תהליכי קרישת הדם של העור שלנו, במידה ואנו נפצעים.

תהליך הספיגה של הסידן בגופנו הוא איננו פשוט כלל, עקב נוכחות של מינרלים אחרים, המתעכלים בגופנו באופן דומה: מינרלים כמו אבץ, ברזל ואפילו נחושת כולם מתחרים עם הסידן, כאשר המינרל לו גופנו זקוק יותר מכל באותו רגע ספציפי יזכה להיספג במעיים שלנו. כתוצאה מכך, ניכר כי כדי לשמר רמות תקינות של סידן בגופנו, עלינו לדאוג לספק לגוף שלנו כמויות קטנות של סידן לאורך כל היום. הכמות המומלצת עבור מבוגרים נעה בין 700 מ”ג ל- 1200 מ”ג.

זרעים

הזרעים הקטנים והקשיחים טומנים בחובם אינספור ערכים תזונתיים חיוניים, לרבות גם את מינרל הסידן. קיים הרבה היגיון בכך: כל הירקות והפירות שאנו ניזונים מהם יום-יום, מקורם באותם זרעים ייחודיים, שמלאים בכל הטוב שלצמחים יש להציע מבעוד מועד.

זרעי הפרג הם בין המאכלים העשירים ביותר בסידן, לכן הם זוכים לאזכור מיוחד. הם אף עשירים בברזל ומגנזיום, המסייעים לתרום לשלווה של גופנו ונפשנו, תורמים אנרגיה לגופנו ומייעלים את הפעילות של מחזור הדם שלנו.

זרעים כגון זרעי השומשום, הצ’יה, הסלרי והשומר, הם כאלו שכדאי לנו לשלב במזון ביומיום: כדי להעשיר את גופנו בסידן ואף לשם הזנת גופנו בערכים תזונתיים רבים אחרים כגון ויטמין D (שומשום), אומגה 3 (צ’יה) ואף לתרום לתהליכי ניקוי רעלים ותהליכי עיכול יעילים יותר (שומר). 

אצת הספירולינה

אצת הספירולינה היא אצה כחלחלה-ירקרקה, אשר נחשבת למזון-על איכותי ועוצמתי. האצה הייחודית עשירה בערך יוצא דופן של חלבונים, ויטמינים כגון A, C, E, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9, מינרלים כגון ברזל וסידן כמובן, חומצות שומן חיוניות וכלורופיל, המסייעים לייעל את התפקוד הקוגניטיבי שלנו באופן משמעותי (ואף לשמר אותו לאורך השנים), להגדיל את כמות החמצן בגופנו ועל ידי כך – להעצים את רמות האנרגיה שלנו, להאיץ את תהליך העיכול שלנו, למטב את תהליך ניקוי הרעלים של גופנו, לשפר את מצב הרוח שלנו ולהגן עלינו מפני מחלות, דלקות ותופעת הרדיקלים החופשיים.

מחקרים רבים משבחים את הספירולינה על כל הטוב שהיא תורמת לגופנו. לכן, אצת הספירולינה היא מאכל שכדאי לנו לשלב בתזונה שלנו על בסיס קבוע, בייחוד אם אנו סובלים מחסכים של מספר ויטמינים ומינרלים בגופנו. 

יוגורט

היוגורט (היווני או הטבעוני) תופס מקום של כבוד בעולם הבריאות. מעבר להיותו עשיר בשפע סידן, היוגורט מכיל כמויות יוצאות דופן של חיידקים פרוביוטים: חיידקים בריאים, המתגוררים במעיים של כולנו. הם מסייעים ליישר את דרכי המעי שלנו, מייעלים את תהליכי הספיגה של הערכים התזונתיים השונים מהמזון, מנקים את דרכי המעי ומסייעים ללחום בחיידקים, פטריות ופולשים שונים, שעלולים לחדור לדרכי המעי בפרט או לפגוע בגופנו בכלל.

החיידקים הפרוביוטים אף מסייעים להקל על תופעות עיכול שוות כגון עצירות או שלשלולים. משום שעיקר המערכת החיסונית שלנו מצויה בדרכי המעיים שלנו, כדאי לנו לשלב את היוגורט בחיי היומיום שלנו.

היוגורט אף עשיר במינרל האבץ ובוויטמינים מקבוצת B; בעיקר ויטמינים 5B, 2B ו- 12B. 2B. 

קטניות

הקטניות (עדשים, חומוס, שעועית, תורמוס, אפונה ועוד) תורמות שפע בריאות לגופנו: הן מכילות מגוון של חומצות אמינו ולכן, מהוות בסיס לבניית מסת שריר, הורמונים, רקמות ואנזימים. הן אף מסייעות להעניק לגופנו תוספת אנרגיה למשך היום, לייעל את תהליכי הגדילה שלנו, השינה שלנו ולתרום לגופנו תחושות של רוגע ושלווה.

הקטניות מכילות שפע ויטמינים מלבד הסידן ולרבות ברזל, אבץ, מגנזיום, סלניום, אשלגן וויטמינים מקבוצת B.

זאת ועוד, הקטניות אף עשירות בסיבים תזונתיים, אשר אכילה שלהם על בסיס יומיומי, מסייעת להפחית את הסיכון ללחץ דם גבוה ,לסוכרת ,להשמנת-יתר ולדלקות, המהוות גורמי סיכון למחלות לב.

הסיבים התזונתיים אף מייעלים את תהליך העיכול שלנו: הם תורמים לתהליך איטי ויסודי, שמעניק לגופנו זמן לספוג את הערכים התזונתיים מהמזון באופן אופטימלי. זאת ועוד, התהליך המבוקר תורם לייעול תהליכי הניקוי של מערכת העיכול ומחזור הדם שלנו ואף מסייע להקל על קשיי עיכול שונים, לרבות שלשולים ועצירויות.

כדאי לנו צרוך בין 25 ל- 40 גרם סיבים תזונתיים ביום, מה שהופך לפשוט בהרבה, כאשר קיימים כל כך הרבה מהם בקטניות. 

שקדים טריים

שקדים שאינם קלויים ואינם מבושלים הם בריאים מאוד. השקד מכיל כמויות יפות של סידן, זרחן, אשלגן ומגנזיום, המייעלים את תהליכי העיכול שלנו, תורמים להאצת מחזור הדם שלנו, חיזוק השרירים והעצמות.

מעבר לסידן, בשקדים מצויים ויטמינים רבים כגון ויטמינים מקבוצת B, סיבים תזונתיים וויטמין E, המסייעים להתמודד ביעילות עם בעיית הרדיקלים החופשיים.

בדומה לרוב מיני האגוזים, השקדים אף מכילים חומצות שומן בלתי-רוויות, החיוניות לבריאות של מחזור הדם והלב שלנו, יחד עם ויטמין E ולבריאות של מערכת העצבים שלנו, לצד ויטמינים מקבוצת B.

לצד השקדים, קיימים אגוזים רבים המכילים ערכים נאים של סידן ולרבות אגוזי הלוז ואגוזי המלך. אגוזי המלך אף עשירים בערכים יוצאי דופן של אומגה 3 – לכן מומלץ מאוד לאכול 5-10 מהם יום-יום. 

עלים ירוקים למיניהם

עיקר העלים הירוקים כגון התרד, הבזיליקום, הפטרוזיליה, המנגולד, עלי הבייבי הרוקט וכל עלה אחר שאנו יכולים להעלות על דעתנו – מכילים ערכים נאים של סידן.

העלים הירוקים הם מן המאכלים הבריאים ביותר בעולמנו.

יש לציין בפרט את התרד והבזיליקום, המכילים כמויות יוצאות דופן של מינרל הסידן:

  • תרד – התרד עצמו עשיר באינספור מינרלים וויטמינים שונים כגון ויטמין C, ויטמינים רבים מקבוצת B, הרבה מאוד ויטמין K, אשלגן, סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן ועוד. היתרון של התרד הוא שהוא מכיל ויטמין C בנוסף לברזל, ועל ידי כך מביא לעיכול פשוט יותר של מינרל הברזל.
  • בזיליקום – הבזיליקום הוא עלה ירוק טעים וייחודי, אשר ניתן לשלב בשלל מאכלים, בעיקר מהמטבח האיטלקי. הוא מכיל ערכים יוצאי דופן של ויטמין A, ויטמין K, סידן, ברזל, מגנזיום, אומגה 3, אשלגן ועוד. הערכים התזונתיים הללו מסייעים לחזק את המערכת החיסונית שלנו, לתרום לרוגע ושלווה של הגוף ולייעל את תהליכי הניקוי והחידוש התאי של גופנו.

רוב העלים הירוקים מכילים כמויות יפות של ברזל, אשר תורם לערנות שלנו על ידי העברת חמצן יעילה בגוף במערכת ההובלה ומהווה מרכיב חיוני בחלבון ואנזימים התורמים אנרגיה לגוף. בנוסף, הוא מביא לפעולות מעיים תקינה ומהווה גורם עיקרי בבניית הקולגן בגופנו.

בנוסף, העלים הירוקים מכילים כמויות יפות של נוגדי חמצון – התורמים שפע בריאות לגופנו: הם מייעלים את תהליך העיכול, תהליך הניקוי והטיהור של הגוף, תהליך הניקוי של מחזור הדם, מטיבים את הייצור של הורמונים ומוליכים עצביים שונים – כך שמוחנו יתפקד באופן אופטימלי, תורמים לוויסות הפעילות של המערך החיסוני שלנו ואף מסייעים להתמודד עם בעיית הרדיקלים החופשיים – תופעה של חמצון-יתר בגופנו, שמובילה לפגיעה בתאים של גופנו ובמנגנוני פעילות שונים.

ללא טיפול, תופעת הרדיקלים החופשיים עלולה להביא למחלות קשות, אך כל עוד נקפיד להעשיר את חיינו בבריאות של נוגדי החמצון – נתרום לפחת ברמות הסיכון שלנו, לפתח את התופעה ברמה קיצונית.

נוגדי החמצון מצויים בעיקר בירקות, פירות ועלים ירוקים.

אנו יכולים לבחור ולשלב את המאכלים הרבים הללו בתזונה שלנו בקלות, משום שהם נוגעים בקבוצות מזון רבות: ניתן לקחת עמנו אגוזים לעבודה ולנשנש אותם כחטיף, להכין סלטים מעלים משתנים, נזידים ותבשילי קטניות חמים וממלאים או פשוט ליהנות מיוגורט טרי, לצד פירות, אגוזים, זרעים ואפילו ספירולינה.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כל המאכלים שיזינו את גופנו בסידן

הסידן הוא המינרל המהותי ביותר לגופנו, לכן עלינו לצרוך אותו על בסיס יומיומי. תפקידו העיקרי של מינרל הסידן, הוא לשמר את כוחן של העצמות והשיניים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן