גרסאת דסקטופ

כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להתגונן מפני חשיפה לחומרי הדברה

shutterstock_547553083

כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להתגונן מפני חשיפה לחומרי הדברה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כל הדרכים שבהן נוכל להגן על עצמנו ועל המשפחה שלנו מפני כימיקלים מזיקים

 

לאחרונה נערכים דיונים רבים בנושא חומרי ההדברה והכימיקלים בהם התעשייה ואנחנו משתמשים, כאשר השאלה היא כמה הם באמת מזיקים לנו? התקווה היא כי יאושרו תקנות מסוימות, שמטרתן היא להגביל את השימוש והחשיפה שלנו כבני אדם לחומרים המזיקים הללו.

מומחי בריאות רבים טוענים כי אנו יודעים מספיק כדי לגונן על עצמנו ועל ילדינו מפני השלכות החשיפה: בעוד שישנן ראיות סותרות אודות חלק מהכימיקלים וחומרי ההדברה, ישנן מספיק ראיות מחקריות שמאששות כי כדאי להמשיך ולחקור את ההשפעות השליליות של החומרים הללו עלינו ועל ילדינו. בינתיים, מומלץ כי נימנע מחשיפה אליהם ככל האפשר.

ההשפעות הבריאותיות של חשיפה לכימיקלים תלויות בכימיקל עצמו, בכמות שאליה נחשפנו ומשך הזמן שבו היינו חשופים לכימיקל. סיכונים פוטנציאליים כוללים סרטן, חוסר איזון הורמונלי או פגיעה במערכת העצבים שלנו.

ניכר כי ילדים מצויים בסכנה רבה יותר, לעומת מבוגרים, בשל היותם במהלך תהליך ההתפתחות. כתוצאה מכך, הם הרבה יותר רגישים להשפעה של רעלים. בנוסף, ילדים אוכלים יותר לעומת מבוגרים ולכן, הם מקבלים מנה גדולה יותר של חומרי הדברה דרך המזון.
ילדים אף נוטים לזחול על מרצפות, שטיחים או מדשאות מזוהמים, לשחק בצעצועים מלוכלכים ולשים כל דבר בפה, בין אם מדובר בצעצוע או בחומר הדברה.

כיום יש בידינו הרבה יותר ידע, כך שנוכל להתגונן ביעילות מפני חשיפה פוטנציאלית לחומרי הדברה מזיקים; מספר צעדים פשוטים יסייעו לנו ולמשפחתנו להישאר נקיים מרעלים.

נבחר פירות וירקות בטוחים יותר

פירות וירקות הם חלק חשוב מתזונה בריאה, אך כיום הם אינם “תמימים” כפי שהיו בימי קדם: כיום ירקות ופירות מרוססים דרך-קבע בחומרי הדברה ולכן, גם אם נשטוף אותם יתכן מאוד כי הם כבר נספגו בתוצרת. כתוצאה מכך אנו מזינים את גופנו בוויטמינים, מינרלים, כימיקלים ורעלים מזיקים.

בארה”ב נתגלה כי כ- 70% מהירקות והפירות שהם אוכלים ביום-יום מזוהמים בשאריות של חומרי הדברה.

אנו יכולים להפחית את החשיפה, אם נקפיד לרכוש ירקות ופירות אורגניים – שגדלים ללא ריסוס של חומרי הדברה; ילדים שאכלו ירקות ופירות אורגניים במשך שבוע, עברו בדיקת שתן טרם השינוי ולאחר השינוי. ניכר כי כבר שבוע לאחר המעבר לתוצרת אורגנית, הילדים נהנו מערכים נמוכים יותר של חומרי הדברה בגופם.

אם איננו יכולים לרכוש מזון אורגני, כדאי לנו לבחון מהיכן הירקות והפירות שאנו רוכשים כיום מגיעים ומהי התדירות שבה הם משתמשים בחומרי הדברה על התוצרת שלהם.

נמצא כי הירקות והפירות שמכילים הכי הרבה חומרי הדברה בעולם ובארץ כיום הם: התותים, התרד, הנקטרינות, התפוחים, הענבים, האפרסקים, הדובדבנים, האגסים, העגבניות, הסלרי, תפוחי האדמה והפלפלים האדומים.

לעומתם, הפירות והירקות הנקיים ביותר מחומרי הדברה כיום הם: האבוקדו, התירס, האננס, הכרוב, הבצל, האפונה, הפפאיה, האספרגוס, המנגו, החציל, המלון, הקיווי, הפומלה, הברוקולי והכרובית.

אם נשטוף או נקלף את הירקות והפירות שלנו, אנו יכולים להיפטר מחלק מחומרי ההדברה שהם ספגו.

באותו אופן, אם נימנע מבשר שומני או מהחלק השומני של הבשר, אנו נוכל להימנע מכימיקלים לא רצויים שהבשר/עוף שאף, אכל או כימיקלים שהוזרקו לו.

נתחמק מחומרי ההדברה ביום-יום

פירות וירקות אינם המקור היחידי לחומרי הדברה. הכימיקלים הללו מצויים בדוחי חרקים, מוצרים לטיפול בגינה ובדשא ואף מוצרים לחיות מחמד. רבים מהמוצרים הללו מצויים בסביבה היומית שלנו בבית, בעבודה או בבית-הספר.

כדי להפחית את הסיכון, כדאי לנו להגביל את השימוש האישי שלנו בחומרי הדברה במידת האפשר. אנו יכולים להימנע מחרקים אם נשמור על הסביבה שלנו נקייה, נקפיד לזרוק את הזבל, ננכש עשבים באופן ידני ונשתמש במלכודות מכניות, במקום בתרסיסים.
אם אנו חייבים להשתמש בחומרי הדברה ומוצרים לטיפול בגינה או בחלקה, כדאי לנו לאחסן אותם באופן בטוח, הרחק מידם של ילדים.

כדאי לנו לשים לב לנוכחות של חומרי הדברה או רכיבים לטיפול באדמה באזור בית-הספר של הילדים שלנו או הגינה שבה הם משחקים, כך שנוכל לבקש להסיר אותם מהאזור במקרה הצורך.

מיי באר הם סכנה נוספת שמביאה חומרי הדברה לביתנו. עד 33% מהמים שמצויים בבארות מכילים כימיקלים וחומרי הדברה.

נשמור על הבטיחות במהלך העבודה

אנשים שעובדים עם חומרי הדברה או לצד חומרי הדברה, כמו חקלאים או עובדי בניין, מצויים בסכנה חריפה לחשיפה לחומרי הדברה וכימיקלים מסוכנים. גם המשפחות שלהם מתמודדות עם סיכונים גבוהים יותר להיחשף לכימיקלים: דיווחים מצאו כי ילדים להורים שעובדים בחקלאות, סובלים מכמויות גבוהות יותר של חומרי הדברה בשתן שלהם.

אנו יכולים להפחית את החשיפה באופן ניכר באמצעות מספר צעדים פשוטים:

• נציית לשלטים שמבקשים להתרחק מאזורים מלאי חומרי הדברה וכימיקלים
• נלבש בגדים ארוכים, כובע, צעיף וכפפות במהלך שעות העבודה
• נשטוף את הידיים לפני שאנחנו אוכלים, שותים, מדברים בפלאפון, נוגעים בפריט נקי או משתמשים בשירותים
• נתקלח עם סבון ושמפו לאחר העבודה ונקפיד להחליף בגדים בתום כל יום עבודה
• נכבס את בגדי העבודה שלנו בנפרד מבגדים אחרים
• נחלוץ את נעלי העבודה שלנו טרם הכניסה הביתה, כדי למנוע חדירה של חומרי הדברה פנימה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להתגונן מפני חשיפה לחומרי הדברה

כל הדרכים שבהן נוכל להגן על עצמנו ועל המשפחה שלנו מפני כימיקלים מזיקים   לאחרונה נערכים דיונים רבים בנושא חומרי ההדברה והכימיקלים בהם התעשייה ואנחנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן