גרסאת דסקטופ

כל מה שרצינו לדעת על איידס ונגיף ה- HIV

shutterstock_236439424

כל מה שרצינו לדעת על איידס ונגיף ה- HIV

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

נגיף ה- HIV הוא וירוס שתוקף את המערכת החיסונית שלנו – קו ההגנה השלישי והמהותי ביותר של גופנו, מפני בקטריות, פולשים ואינספור תופעות. אנשים רבים אינם יודעים כי הם סובלים מהתופעה, משום שהיא מתבטאת באופן כה שגרתי. עם זאת, ללא טיפול כעבור עשר שנים נגיף ה- HIV יתפתח למחלת האיידס – משום שמערכת החיסון שלנו כה חלשה, כל מחלה מהווה איום משמעותי. חולי איידס רבים אף מפתחים סוגים של סרטן ומחלות שרוב האנשים בעלי מערכת חיסונית בריאה לא היו מפתחים לעולם.

כיום לנגיף ה- HIV עדיין אין תרופה, אף על פי שחוקרים רבים שוקדים על פתרון. ועם זאת, כיום קיימות שיטות טיפול מרובות שמאפשרות לחולים לחיות לצד הנגיף למשך שנים רבות.

תהליך

אופן ההתפתחות של נגיף ה- HIV הוא ממושך ולכן הוא מתחלק לשלבים רבים, עד אשר הוא מתפתחת לאיידס.

HIV אקוטי

רוב האנשים אשר נדבקים בנגיף סובלים מתסמינים המדמים שפעת תוך חודש-חודשיים מיום העברתו. הם כה קלים, עד שרוב האנשים לא נוטים לייחס להם חשיבות. המחלה עשויה להימשך מספר שבועות.

סימפטומים נפוצים:

• חום
• כאבי ראש
• כאבי שרירים ומפרקים
• חולשה כללית
• פריחות
• כאבי גרון
• פצעים בגרון
• בלוטות נפחה נפוחות בעיקר באזור הצוואר

במהלך המחלה הראשונית, כמות הווירוס במחזור הדם גבוהה מאוד וכתוצאה מכך, הזיהום הולך ומתפשט לאורך כל הגוף בקלות ובמהירות.

HIV כרוני – שלב הדגירה

לאחר השלב האקוטי, רוב האנשים ישובו לשגרת חיים שלווה יחסית. אופן ההתפשטות והזיהום של הנגיף משתנה מאדם לאדם ומותנה באורח-החיים שאדם בוחר לנהל. ישנם חולים שיסבלו מנפיחות עיקשת של בלוטות הלימפה. אנשים אשר מקפידים על אורח-חיים בריא יחסית, עשויים לא לחוות סימפטומים נוספים של התופעה במשך 10-15 שנים. מטופלים עשויים לדחות את הקץ במספר עשורים, אך יש לזכור כי הווירוס ממשיך להתפתח ולזהם את תאי המערכת החיסונית שלנו. כאשר יתגלה בשנית, הנזק יהיה משמעותי.

HIV סימפטומטי

הווירוס ממשיך להתפשט לאורך הגוף וללחום ביעילות בתאי החיסון הלא מזוהמים. בשלב זה אין הרבה מהם והמחלה מצויה בצד המנצח. חולים עשויים לפתח זיהומים קלים או סימפטומים כרוניים, כגון:

• חום
• עייפות
• בלוטות לימפה נפוחות
• שלשולים
• אובדן משקל
• זיהומים
• פטרת, קנדידה, באזור הלשון
• פצעים דמויי הרפס

איידס

לצד טיפול, רוב האנשים לא מפתחים איידס במשך שנים רבות, אם בכלל. כאשר המחלה מתפרצת, מערכת החיסון מצויה במצב אנוש. חולים רבים מפתחים זיהומים ו/או גידולים סרטניים אשר מתפשטים במהרה לאורך הגוף, ללא מחסומים או מכשולים בדרכם. חולי איידס יסבלו מסימפטומים רבים:

• זיעת לילה חריפה
• חום מתמשך
• שלשול כרוני
• פטרת בלשון ובפה; נגעים לבנים
• עייפות כרונית בלתי-מוסברת
• אובדן משקל
• פריחות ונפיחויות לאורך העור

גורמים

נגיף ה- HIV התפתח לראשונה בשימפנזים באפריקה וככל הנראה, הועבר לבני אדם שאכלו בשר שימפנזים אשר היה מזוהם במחלה. באופן זה הווירוס למד את גוף האדם ועבר מוטציה, שהביאה להתפתחות נגיף ה- HIV.

נגיף ה- HIV מועבר באמצעות נוזלי גוף כגון דף, זרע, הפרשות וחלב אם. הוא איננו מועבר על ידי רוק או מגע אגבי. הנגיף אף מועבר בתורשה.

מחלת האיידס איננה יכולה לפרוץ משום גורם, מלבד נגיף ה- HIV. כדי להימנע מהתופעה, מומלץ להימנע מהעברת דם שלא נבדק כנקי מהנגיף, מגע בפצעים פתוחים או נגעים פתוחים, קיום יחסים לא מוגנים, בייחוד עם אנשים שלא נבדקו.

ביולוגיה

מעגל החיים של ה- HIV

ישנם מספר צעדים בחיים של הנגיף שעשויים להתרחש לאורך השנים. טיפול מסייע למנוע את ההתפתחות הרציפה של המעגל ומגנה על מערכת החיסון. ישנן תרופות שונות שמוצעות בהתאם לשלב שבו מצוי הנגיף. טיפול שאיננו סדיר עשוי להביא למוטציה של הנגיף ולגרום לחולה לפתח עמידות בפניו, שיאלצו אותנו להשתמש בתרופה חזקה יותר.

ראשית, וירוס ה- human immunodeficiency virus תוקף את תאי ה- CD4 בגופנו, אשר מוכרים יותר כתאי T-HELPER – לימפוציטים, תאי דם לבנים, אשר נחשבים למהותיים ביותר בכל המערכת החיסונית: הם מסייעים להפעיל את תאי ה- B של מערכת החיסונית, אשר תפקידם הוא לייצר נוגדנים למחלות ולייצר זיכרון חיסוני לעתיד, כך שלגופנו יהיה פשוט יותר להתמודד עם תופעות שונות בעתיד. T-HELPER אף מסייע להפעיל מאקרופאג’ים – פגוציטים, תאים בולעניים שמסייעים לבלוע ולהשמיד חיידקים, תאים לא בריאים ופולשים. חשוב מכל – הוא מסייע לתאי ה- T-CYTOTOXIC – אשר תפקידם הוא לאתר ולהרוג תאים ספציפיים, אשר מזוהמים במחלה, טרם שכפול שלהם או לפני שידביקו תאים נוספים.

HIV איננו יכול להתרבות בפני עצמו, הוא זקוק לפונדקאי. T-HELPER הופך לבית הגידול המושלם עבורו. כאשר הוא חודר לתאים, הוא משנה את החומר הגנטי שלו כך שיוכל לחדור לגרעין התא ובאמצעות זאת, ליהנות משליטה מלאה בו. לאחר מכן הוא מייצר חלבוני HIV נוספים שמטרתם להפיק HIV נוסף… החלבונים הללו משתחררים למחזור הדם ושם, מאתרים תאי T-HELPER חדשים וחסרי ישע. הוא מוסיף לשכפל את עצמו בתוך תאי ה- T-HELPER ובאופן זה מסווה את עצמו ממערכת החיסון. כמובן שהדבר מזיק משמעותית למערכת החיסון ובאופן הדרגתי, מחליש את כלל קווי ההגנה של גופנו.

אופן ההתפתחות של הווירוס משתנה ותלויה בבריאות הכוללת של האדם, המהירות שבה אובחן והחל לקבל טיפול והעקביות שבה הוא מקבל טיפול.

אבחון

רוב הפעמים נגיף ה- HIV יאובחן באמצעות בדיקת דם או בדיקת רוק, שבמהלכה יבחנו את רמות הנוגדנים בגופכם. קיימת תרופה אשר מונעת את התפשטות הנגיף, כל עוד דואגים ליטול אותה תוך 72 שעות מרגע ההדבקה לכל המאוחר. למרבה הצער, הנוגדנים הללו מופיעים בגוף לאחר 12 שבועות ויותר, לכן לא פשוט לאתר את המחלה בשלב מוקדם.
ישנה בדיקה שמטרתה לאתר את חלבוני ה- HIV במחזור הדם (P24), אשר מאפשרת לאתר את התופעה באופן מאוד מוקדם ומומלצת לאנשים שמאמינים כי נדבקו במהלך שלושת הימים האחרונים או לפני כן. הבדיקה הזו יעילה עד לעת הפרשת הנוגדנים – כשלושה חודשים מעת ההדבקה.

לאחר מכן הרופא יבצע מספר בדיקות נוספות כגון ספירת תאי ה- T-HELPER שלכם, בדיקת עמידות לתרופות מסוימות ועוד, כדי לאמוד את שלב ההתפתחות של הנגיף בגוף. בשלבים מאוחרים, יתכן והוא יוסיף לבדוק אם אתם כבר סובלים מזיהומים מסוימים באיברים או מערכות, שאינכם מודעים אליהם.

טיפול

כידוע אין תרופה לתופעת ה- HIV, אך הטיפול האנטיטרווירלי או ה”קוקטייל” שכיום נוטלים רוב חולי ה- HIV מאפשר להם להישאר בשלב הכרוני של המחלה לאורך זמן, ללא חשש מהחרפה במצב. רוב הפעמים, החולים נוטלים תרופות לפחות משתי קבוצות תרופות שונות באופן יומי. יש להדגיש כי עקביות הטיפול היא קריטית ואין להפסיק לקחת את התרופות ללא הוראת רופא ויהי מה.

• Non-nucleoside reverse transcriptase inhibitors – מעכבות את החלבון לו זקוק נגיף ה- HIV כדי לשכפל את עצמו.

• Nucleoside or nucleotide reverse transcriptase inhibitors – מטרתן למנוע מנגיף ה- HIV להצליח לחדור לגרעין התא ולהשתלט עליו. הן מספקות חומר דמוי DNA שמבלבל את הנגיף ומביא לייצור של DNA פגום, שלא מאפשר כניסה.

• מעכבי פרוטאיז (Protease) – אנזים שמטרתו לחתוך שרשראות של חלבונים, כדי שיעשו את דרכם ליעדם. התרופות הללו מעכבות את הפעילות של האנזים על זה ועל ידי כך מעכבות את אופן ההתפשטות של הווירוס.

• תרופות מעכבות איחוי – מטרתן היא למנוע מנגיף ה- HIV לחדור את רקמת תאי ה- T-HELPER מלכתחילה.

• מעכבי אינטגראז – מונעות את פעילותו של חלבון האינטגראז, בו נעזר נגיף ה- HIV כדי להחדיר את החומר הגנטי שלו אל תוך תאי ה- CD4.

• מעכבי קולטן CCR5 – קולטן המצוי על תאי T-HELPER שבו נעזר נגיף ה- HIV כדי לחדור את רקמת התא. התרופה הזו מעכבת את הפעילות של הקולטן הזה ועל ידי כך, חוסמת את דרכו של הנגיף אל התא.

• צמחי מרפא – ישנן טינקטורות של צמחי מרפא שמטרתן לסייע ולהקל על סימפטומים ולתרום לייעול הפעילות החיסונית של הגוף. המומלצים ביותר הם האדפטוגנים, מנקזי הלימפה, ממריצי מערכת החיסון ועוד, בהתאם למצב האינדיבידואלי של החולה.

קיימות תרופות נוספות אשר במחקר כיום או מסווגות לטיפולים ספציפיים יותר בנגיף או באזורים שנפגעו משמעותית.
יש לציין כי תכניות טיפול בנגיף ה- HIV אינן פשוטות ומביאות עמן תופעות לוואי מרובות, כגון בחילות, הקאות או שלשולים, מחלות לב וכלי דם, היחלשות והידלדלות של העצמות, שבירה של רקמות השרירים, רמות כולסטרול וסוכרים גבוהות ועוד.

מסיבה זו לכלל חולי ה- HIV מומלץ לפעול לפי תזונה בריאה, המקפידה בעיקר על אומגה 3, ירקות ופירות וויטמינים מקבוצת B. לצד זאת, יש להימנע מביצים או בשר נאים שעשויים להביא לחולי, מאכלים שלא פשוטים לעיכול כגון שומנים לא בריאים, קמח לבן, סוכר לבן, מוצרי חלב, מוצרים מן החי, מטוגנים, מונות תעשייתיים אלכוהול ועישון.

מקורות:

https://www.healthline.com/health/hiv-aids?ref=global#hiv-medications

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hiv-aids/diagnosis-treatment/drc-20373531

https://www.nhs.uk/conditions/hiv-and-aids/#symptoms-of-hiv-infection

https://www.avert.org/about-hiv-aids/what-hiv-aids

https://www.medicalnewstoday.com/articles/17131.php

https://www.hiv.gov/hiv-basics/overview/about-hiv-and-aids/what-are-hiv-and-aids

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כל מה שרצינו לדעת על איידס ונגיף ה- HIV

נגיף ה- HIV הוא וירוס שתוקף את המערכת החיסונית שלנו – קו ההגנה השלישי והמהותי ביותר של גופנו, מפני בקטריות, פולשים ואינספור תופעות. אנשים רבים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן